Aksjonsgruppas klage til Fylkesmannen

Aksjonsgruppas klage til Fylkesmannen

STRIDENS KJERNE: Huken Pukkverk.

Fylkesmannen har gitt konkursboet etter Huken Pukkverk lov til å fortsette driften til 31.12.2018. Aksjonsgruppa «Stopp Huken – Vern Marka» har sendt inn en klage. Her gjengis klagen i sin helhet.

Skrevet av:

Oppdatert:
15.01.2016 kl 10:15

Har du ikke lest Fylkesmannens avgjørelse ennå? Les den her.

Innledning

Aksjonsgruppa «Stopp Huken – Vern Marka» vil fastholde vårt primærstandpunkt som er stenging av anlegget, hvilket innebærer at vi mener at driftstillatelse til et så miljøødeleggende tiltak som drift av pukk- og asfaltverk i en av Oslos tetteste befolkningskonsentrasjoner ikke skulle vært gitt.

Bakgrunn for klagen

Tillatelsen er gitt med hjemmel i forurensningsloven § 11. Virkningene trådte i kraft 01.01 2016. Fylkesmannen peker selv: «Når forurensningsmyndigheten avgjør om tillatelse skal gis skal det legges vekt på de forurensningsmessige ulemper ved tiltaket sammenholdt med de fordeler og ulemper som tiltaket for øvrig vil medføre, jf. forurensningsloven § 11 5. ledd. Dette innebærer at det må foretas en helhetlig vurdering der både forurensningshensyn, generelle miljøhensyn og alminnelige samfunnsmessige hensyn tas med i betraktningen. Etter naturmangfoldloven § 7 skal prinsippene i §§ 8-12 legges til grunn som retningslinjer ved utøving av offentlig myndighet som berører naturmangfold. Dette innebærer at naturmangfoldlovens prinsipper også må legges til grunn når det gjøres en vurdering etter forurensningslovens bestemmelser.»

Saksbehandlingen

Enkeltvedtak skal grunngis samtidig med at vedtaket treffes og hovedhensynene som har vært avgjørende ved utøvelsen av forvaltningsmessig skjønn bør nevnes, jf. forvaltningsloven §§ 24 og 25. Vi kan ikke se at den forutsatte avveiing av fordeler og ulemper ved tiltaket er dokumentert på en tilfredsstillende måte. Hensynene er referert, men noen egentlig avveining er ikke foretatt.

Returasfalten

Vi vil igjen vise til Klifs brev 14.09.2012 hvor det på s. 5 nederst fremgår at «…Klif etterlyser en plan for rehabilitering av området. Oslo Vei AS opplyser i redegjørelse av 17.8.2011 at det skal kjøres inn 3 millioner tonn stein- og jordmasser i Huken for å sikre bruddet. Vi mener det derfor må vurderes om returasfaltmassene kan eller bør brukes i rehabilitering av området. Dersom massene ikke kan benyttes, må de fjernes og leveres til godkjent mottak.»

Tillatelsens pkt. 5 gir pålegg om miljørisikovurdering av returasfalten:

«Mellomlagring og behandling av returasfalt på Huken skal foregå på en forurensningsmessig forsvarlig måte. Virksomheten må ha kontroll over hvor mye masser som er mellomlagret til enhver tid og mengde lagret returasfalt skal journalføres. Det må kunne fremlegges en miljørisikovurdering med hensyn på det ytre miljø ved tilsyn, jf.punkt 2.3.1. Ut fra miljørisikovurderingen må tiltak og rutiner gjennomføres for å sikre at kravene i tillatelsen overholdes. Returasfalt kan knuses for gjenbruk i asfaltproduksjon.»

Det bør presiseres tydeligere i tillatelsen hva risikovurderingen skal inneholde, hvilke asfaltmasser den skal omfatte, og hvordan den skal utføres, og når den skal foreligge.

Dersom det avdekkes PAH-konsentrasjoner > 1000 ppm PAH i returasfalt må materialet som en generell regel leveres på godkjent deponi.

Støy

Støyen i Ammerud- og Grorudområdet er i hovedsak forårsaket av transport inn og ut av Huken med svære kjøretøyer. Selve driften skaper også betydelig støy fra boring, sprengning, knusing og pigging i selve steinbruddet. Ettersom de aktivitetene som skaper disse støytypene er flyttet nord for fjellskjermen, genereres det sterkere støy enn noen gang innover i Lillomarka. Støyen bærer langt innover i Lillomarka, både østover i områdene ved Badedammen, Steinbruvann, Røverkollia, og vestover i åsene mot Breisjøen, samt i retning Aurevann og Lilloseter. Støyen har vært godt hørbar så langt inn som til Lilloseter. I tillegg til nevnte støytyper kommer støyen fra intern transport og innlasting av pukk i asfaltverket som ligger på utsiden av fjellskjermen. Dersom det mobile knuseverket flyttes enda lengre vekk fra bebyggelsen, vil flere områder nordover fra steinbruddet kunne bli sterkere berørt. Dette er mye brukte rekreasjonsområder.

Lunner-dommen

Vi kan ikke se at Lunner-dommen er vurdert i sammenheng med den gitte tillatelsen, til tross for at den gjaldt et betydelig mindre tettsted enn Grorud- Ammerud. Vi mener at Huken utgjør en større belastning på omgivelsene og beboerne enn pukkverket i Lunner. Biltrafikken til og fra Huken går på smale bolig-/skoleveier tett opp i bebyggelsen i Ammerudveien, Bergensveien og Hukenveien. Kommunen har forsøkt å begrense farten ved innsnevringer i veiene, men det har ikke vært tilstrekkelig til at fartsgrensene overholdes.

Tillatelsens rammer

Vi mener at asfaltproduksjonen ikke må tillates øket til 250 000 tonn. Det er en økning på 100 000 tonn fra den tidligere tillatelsen. Dette er en betydelig tilleggsbelastning for miljøet. Dette er spesielt uheldig når asfaltverket ligger nærmere naturområder enn det som er tillatt etter de nyeste reglene.

Det må etter vår mening fremgå tydeligere av tillatelsen at asfalt skal produseres av de 250 000 tonn pukk, grus, sand og singel som er tillatt produsert, samt tilslag av returasfalt som befinner seg i Huken.

Driftstid

Vi mener også at driftstiden burde vært sterkere begrenset, spesielt på kveldstid. Særlig fordi det er transporten som utgjør den største belastningen på nærmiljøet.

Aksjonsgruppa Stopp Huken – Vern Marka

Siste nytt i Nyheter

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

 
Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!