Aksjonsgruppas klage til Fylkesmannen

Aksjonsgruppas klage til Fylkesmannen

STRIDENS KJERNE: Huken Pukkverk.

Fylkesmannen har gitt konkursboet etter Huken Pukkverk lov til å fortsette driften til 31.12.2018. Aksjonsgruppa «Stopp Huken – Vern Marka» har sendt inn en klage. Her gjengis klagen i sin helhet.

Skrevet av:

Oppdatert:
15.01.2016 kl 10:15

Har du ikke lest Fylkesmannens avgjørelse ennå? Les den her.

Innledning

Aksjonsgruppa «Stopp Huken – Vern Marka» vil fastholde vårt primærstandpunkt som er stenging av anlegget, hvilket innebærer at vi mener at driftstillatelse til et så miljøødeleggende tiltak som drift av pukk- og asfaltverk i en av Oslos tetteste befolkningskonsentrasjoner ikke skulle vært gitt.

Bakgrunn for klagen

Tillatelsen er gitt med hjemmel i forurensningsloven § 11. Virkningene trådte i kraft 01.01 2016. Fylkesmannen peker selv: «Når forurensningsmyndigheten avgjør om tillatelse skal gis skal det legges vekt på de forurensningsmessige ulemper ved tiltaket sammenholdt med de fordeler og ulemper som tiltaket for øvrig vil medføre, jf. forurensningsloven § 11 5. ledd. Dette innebærer at det må foretas en helhetlig vurdering der både forurensningshensyn, generelle miljøhensyn og alminnelige samfunnsmessige hensyn tas med i betraktningen. Etter naturmangfoldloven § 7 skal prinsippene i §§ 8-12 legges til grunn som retningslinjer ved utøving av offentlig myndighet som berører naturmangfold. Dette innebærer at naturmangfoldlovens prinsipper også må legges til grunn når det gjøres en vurdering etter forurensningslovens bestemmelser.»

Saksbehandlingen

Enkeltvedtak skal grunngis samtidig med at vedtaket treffes og hovedhensynene som har vært avgjørende ved utøvelsen av forvaltningsmessig skjønn bør nevnes, jf. forvaltningsloven §§ 24 og 25. Vi kan ikke se at den forutsatte avveiing av fordeler og ulemper ved tiltaket er dokumentert på en tilfredsstillende måte. Hensynene er referert, men noen egentlig avveining er ikke foretatt.

Returasfalten

Vi vil igjen vise til Klifs brev 14.09.2012 hvor det på s. 5 nederst fremgår at «…Klif etterlyser en plan for rehabilitering av området. Oslo Vei AS opplyser i redegjørelse av 17.8.2011 at det skal kjøres inn 3 millioner tonn stein- og jordmasser i Huken for å sikre bruddet. Vi mener det derfor må vurderes om returasfaltmassene kan eller bør brukes i rehabilitering av området. Dersom massene ikke kan benyttes, må de fjernes og leveres til godkjent mottak.»

Tillatelsens pkt. 5 gir pålegg om miljørisikovurdering av returasfalten:

«Mellomlagring og behandling av returasfalt på Huken skal foregå på en forurensningsmessig forsvarlig måte. Virksomheten må ha kontroll over hvor mye masser som er mellomlagret til enhver tid og mengde lagret returasfalt skal journalføres. Det må kunne fremlegges en miljørisikovurdering med hensyn på det ytre miljø ved tilsyn, jf.punkt 2.3.1. Ut fra miljørisikovurderingen må tiltak og rutiner gjennomføres for å sikre at kravene i tillatelsen overholdes. Returasfalt kan knuses for gjenbruk i asfaltproduksjon.»

Det bør presiseres tydeligere i tillatelsen hva risikovurderingen skal inneholde, hvilke asfaltmasser den skal omfatte, og hvordan den skal utføres, og når den skal foreligge.

Dersom det avdekkes PAH-konsentrasjoner > 1000 ppm PAH i returasfalt må materialet som en generell regel leveres på godkjent deponi.

Støy

Støyen i Ammerud- og Grorudområdet er i hovedsak forårsaket av transport inn og ut av Huken med svære kjøretøyer. Selve driften skaper også betydelig støy fra boring, sprengning, knusing og pigging i selve steinbruddet. Ettersom de aktivitetene som skaper disse støytypene er flyttet nord for fjellskjermen, genereres det sterkere støy enn noen gang innover i Lillomarka. Støyen bærer langt innover i Lillomarka, både østover i områdene ved Badedammen, Steinbruvann, Røverkollia, og vestover i åsene mot Breisjøen, samt i retning Aurevann og Lilloseter. Støyen har vært godt hørbar så langt inn som til Lilloseter. I tillegg til nevnte støytyper kommer støyen fra intern transport og innlasting av pukk i asfaltverket som ligger på utsiden av fjellskjermen. Dersom det mobile knuseverket flyttes enda lengre vekk fra bebyggelsen, vil flere områder nordover fra steinbruddet kunne bli sterkere berørt. Dette er mye brukte rekreasjonsområder.

Lunner-dommen

Vi kan ikke se at Lunner-dommen er vurdert i sammenheng med den gitte tillatelsen, til tross for at den gjaldt et betydelig mindre tettsted enn Grorud- Ammerud. Vi mener at Huken utgjør en større belastning på omgivelsene og beboerne enn pukkverket i Lunner. Biltrafikken til og fra Huken går på smale bolig-/skoleveier tett opp i bebyggelsen i Ammerudveien, Bergensveien og Hukenveien. Kommunen har forsøkt å begrense farten ved innsnevringer i veiene, men det har ikke vært tilstrekkelig til at fartsgrensene overholdes.

Tillatelsens rammer

Vi mener at asfaltproduksjonen ikke må tillates øket til 250 000 tonn. Det er en økning på 100 000 tonn fra den tidligere tillatelsen. Dette er en betydelig tilleggsbelastning for miljøet. Dette er spesielt uheldig når asfaltverket ligger nærmere naturområder enn det som er tillatt etter de nyeste reglene.

Det må etter vår mening fremgå tydeligere av tillatelsen at asfalt skal produseres av de 250 000 tonn pukk, grus, sand og singel som er tillatt produsert, samt tilslag av returasfalt som befinner seg i Huken.

Driftstid

Vi mener også at driftstiden burde vært sterkere begrenset, spesielt på kveldstid. Særlig fordi det er transporten som utgjør den største belastningen på nærmiljøet.

Aksjonsgruppa Stopp Huken – Vern Marka

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!