Aksjonsgruppas klage til Fylkesmannen

Aksjonsgruppas klage til Fylkesmannen

STRIDENS KJERNE: Huken Pukkverk.

Fylkesmannen har gitt konkursboet etter Huken Pukkverk lov til å fortsette driften til 31.12.2018. Aksjonsgruppa «Stopp Huken – Vern Marka» har sendt inn en klage. Her gjengis klagen i sin helhet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
15.01.2016 kl 10:15

Har du ikke lest Fylkesmannens avgjørelse ennå? Les den her.

Innledning

Aksjonsgruppa «Stopp Huken – Vern Marka» vil fastholde vårt primærstandpunkt som er stenging av anlegget, hvilket innebærer at vi mener at driftstillatelse til et så miljøødeleggende tiltak som drift av pukk- og asfaltverk i en av Oslos tetteste befolkningskonsentrasjoner ikke skulle vært gitt.

Bakgrunn for klagen

Tillatelsen er gitt med hjemmel i forurensningsloven § 11. Virkningene trådte i kraft 01.01 2016. Fylkesmannen peker selv: «Når forurensningsmyndigheten avgjør om tillatelse skal gis skal det legges vekt på de forurensningsmessige ulemper ved tiltaket sammenholdt med de fordeler og ulemper som tiltaket for øvrig vil medføre, jf. forurensningsloven § 11 5. ledd. Dette innebærer at det må foretas en helhetlig vurdering der både forurensningshensyn, generelle miljøhensyn og alminnelige samfunnsmessige hensyn tas med i betraktningen. Etter naturmangfoldloven § 7 skal prinsippene i §§ 8-12 legges til grunn som retningslinjer ved utøving av offentlig myndighet som berører naturmangfold. Dette innebærer at naturmangfoldlovens prinsipper også må legges til grunn når det gjøres en vurdering etter forurensningslovens bestemmelser.»

Saksbehandlingen

Enkeltvedtak skal grunngis samtidig med at vedtaket treffes og hovedhensynene som har vært avgjørende ved utøvelsen av forvaltningsmessig skjønn bør nevnes, jf. forvaltningsloven §§ 24 og 25. Vi kan ikke se at den forutsatte avveiing av fordeler og ulemper ved tiltaket er dokumentert på en tilfredsstillende måte. Hensynene er referert, men noen egentlig avveining er ikke foretatt.

Returasfalten

Vi vil igjen vise til Klifs brev 14.09.2012 hvor det på s. 5 nederst fremgår at «…Klif etterlyser en plan for rehabilitering av området. Oslo Vei AS opplyser i redegjørelse av 17.8.2011 at det skal kjøres inn 3 millioner tonn stein- og jordmasser i Huken for å sikre bruddet. Vi mener det derfor må vurderes om returasfaltmassene kan eller bør brukes i rehabilitering av området. Dersom massene ikke kan benyttes, må de fjernes og leveres til godkjent mottak.»

Tillatelsens pkt. 5 gir pålegg om miljørisikovurdering av returasfalten:

«Mellomlagring og behandling av returasfalt på Huken skal foregå på en forurensningsmessig forsvarlig måte. Virksomheten må ha kontroll over hvor mye masser som er mellomlagret til enhver tid og mengde lagret returasfalt skal journalføres. Det må kunne fremlegges en miljørisikovurdering med hensyn på det ytre miljø ved tilsyn, jf.punkt 2.3.1. Ut fra miljørisikovurderingen må tiltak og rutiner gjennomføres for å sikre at kravene i tillatelsen overholdes. Returasfalt kan knuses for gjenbruk i asfaltproduksjon.»

Det bør presiseres tydeligere i tillatelsen hva risikovurderingen skal inneholde, hvilke asfaltmasser den skal omfatte, og hvordan den skal utføres, og når den skal foreligge.

Dersom det avdekkes PAH-konsentrasjoner > 1000 ppm PAH i returasfalt må materialet som en generell regel leveres på godkjent deponi.

Støy

Støyen i Ammerud- og Grorudområdet er i hovedsak forårsaket av transport inn og ut av Huken med svære kjøretøyer. Selve driften skaper også betydelig støy fra boring, sprengning, knusing og pigging i selve steinbruddet. Ettersom de aktivitetene som skaper disse støytypene er flyttet nord for fjellskjermen, genereres det sterkere støy enn noen gang innover i Lillomarka. Støyen bærer langt innover i Lillomarka, både østover i områdene ved Badedammen, Steinbruvann, Røverkollia, og vestover i åsene mot Breisjøen, samt i retning Aurevann og Lilloseter. Støyen har vært godt hørbar så langt inn som til Lilloseter. I tillegg til nevnte støytyper kommer støyen fra intern transport og innlasting av pukk i asfaltverket som ligger på utsiden av fjellskjermen. Dersom det mobile knuseverket flyttes enda lengre vekk fra bebyggelsen, vil flere områder nordover fra steinbruddet kunne bli sterkere berørt. Dette er mye brukte rekreasjonsområder.

Lunner-dommen

Vi kan ikke se at Lunner-dommen er vurdert i sammenheng med den gitte tillatelsen, til tross for at den gjaldt et betydelig mindre tettsted enn Grorud- Ammerud. Vi mener at Huken utgjør en større belastning på omgivelsene og beboerne enn pukkverket i Lunner. Biltrafikken til og fra Huken går på smale bolig-/skoleveier tett opp i bebyggelsen i Ammerudveien, Bergensveien og Hukenveien. Kommunen har forsøkt å begrense farten ved innsnevringer i veiene, men det har ikke vært tilstrekkelig til at fartsgrensene overholdes.

Tillatelsens rammer

Vi mener at asfaltproduksjonen ikke må tillates øket til 250 000 tonn. Det er en økning på 100 000 tonn fra den tidligere tillatelsen. Dette er en betydelig tilleggsbelastning for miljøet. Dette er spesielt uheldig når asfaltverket ligger nærmere naturområder enn det som er tillatt etter de nyeste reglene.

Det må etter vår mening fremgå tydeligere av tillatelsen at asfalt skal produseres av de 250 000 tonn pukk, grus, sand og singel som er tillatt produsert, samt tilslag av returasfalt som befinner seg i Huken.

Driftstid

Vi mener også at driftstiden burde vært sterkere begrenset, spesielt på kveldstid. Særlig fordi det er transporten som utgjør den største belastningen på nærmiljøet.

Aksjonsgruppa Stopp Huken – Vern Marka

Nøkkelord

Siste nytt i Lokalhistorie

Kontraktene er signert

I lang tid har Tveten gård vært under oppussing i regi av Kulturetaten. Nå er nye kontrakter signert med frivilligheten og bydelen om aktivitet på gården fremover.

Heltene fra 2007

Alle må begynne et sted.

 
Groruddalen  på toppen  av Norge

En litt artig nyttårsbetraktning.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

Kjært barn...

Fredsbarn, Ammerud-mann, skogssønn, evig vandrer, lokalhistoriker, markaforfatter, pensjonert forsker og skogforvalter. Kjært barn har mange navn. Det har Helge Haakenstads nyeste beskjeftigelse også.