Motvillig jubilant:

– Håper ikke på
10 nye år

– Håper ikke på <BR>10 nye år

GIR IKKE OPP: Aksjonsgruppa «Stopp Huken – Vern Marka» er ikke begeistret for å runde 10 år, men holder på i 10 år til – eller mer – om det skulle være nødvendig. Her ved Frode O. Hansen (f.v.), Rolv Norum, Egil Bendiksen, Erik Grønvold og Per Kr. Holth.

«Stopp Huken – Vern Marka» har holdt på siden 2005. Jubileet feires ikke med kake, men aksjonsgruppa garanterer at de ikke kommer til å gi opp før pukkverket er historie.

Skrevet av:

Oppdatert:
01.12.2015 kl 14:01

Selv om aksjonsgruppa fortsatt er ungdom, startet historien til Huken pukkverk så tidlig som i 1947. Det var da Oslo kommune eksproprierte tomta fra grunneier på lav forsøkstakst fordi steindriften kun skulle pågå i 20 år. Slik ble det ikke.

I 1954 begynte Oslo Veiveisen å ta ut steinmasser. Åtte år etter ble Huken regulert til asfaltverk, steinbrudd og pukkverk. Det kommunale asfaltverket ble flyttet fra Bispegata og opp til Ammerud. Endringene førte til enorme protester fra beboere i Bergensveien og Ammerudskogen, Østlandske Naturvernforening og Grorudvellenes felleråd.

I 1967, året da kommunen 20 år tidligere hadde lovet at det skulle bli slutt på steindrift, kommer det et forslag om å utvide Huken. Nok en gang er nærmiljøet i harnisk. På samme tid blir atriumhusene i Ammerudgrenda realisert. Utbygger OBOS sier at beboerne må regne med å ha Huken i 10 år til.

Ser dagens lys

Den nye reguleringsplanen ble klar i 1973. Planen for utvidelse nordover viser i detalj hvordan uttaket skal gjøres; med skrånede kanter og ned til maks 213 meter. Reguleringen for Huken sør fra 1962 gjelder, men sier ikke tydelig om hvor langt ned man kan gå for å ta ut stein. Samme året gis Oslo Vei konsesjon til å drive pukkverket fram til 1978. Beboere loves at Huken skal legges ned dette året.

Et forslag om nok en utvidelse og forlengelse til 2051 kommer i 2005. Produksjonen skulle femdobles for å bli lønnsom. Det var dråpen som fikk det til å renne over.

– Beboere og lokale lag ville jo ikke ha noe av dette. Derfor tok jeg initiativ til å starte en aksjonsgruppe og innkalte til det første møtet 31. oktober 2005, sier Per Kr. Holth.

Oslo Vei sa de ønsket å lage en tunnel fra Huken og under Romås slik at all lastebiltrafikken skulle forsvinne fra lokalveiene. Det skulle være middelet som gjorde at folk skulle bli positivt innstilt til dette, husker Egil Bendiksen.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!