ANNONSE

Aps landsmøte:

Lover t-bane-
milliarder til dalen

Lover t-bane-<BR>milliarder til dalen

FORNØYD: Delegatene fra Groruddalen er strålende fornøyd med at et samlet Arbeiderparti går inn for å finansiere mer t-bane i dalen. På bildet er Khamshajiny Gunaratnam (t.v.), Monica Semb Sætre, Mari Morken, Knut Røli, Siri Fossheim, Mari Morken, Lena Sæterli, Olav Tønsberg, Jan Bøhler og Rashid Nawas.

Arbeiderpartiets landsmøte forplikter seg til å betale 70 prosent av regningen for Ahusbanen, Fornebubanen, ny sentrumstunnel og tverrgående t-banetrase i dalbunnen. – Tidenes landsmøte, mener Jan Bøhler.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.04.2015 kl 10:47

I to år har Bøhler ledet Arbeiderpartiets storbypolitiske utvalg. Målet har vært å lage en politikk som gjør at partiet partiet vinner velgere i landets storbyer, ikke minst i Oslo. Under helgens landsmøte ble et omfattende storbypolitisk dokument vedtatt.

For Groruddalens del betyr dette at flere kollektivprosjekter er nærmere gjennomføring. Norges største parti lover at staten skal betale 70 prosent av regningen for følgende prosjekter: Ahusbane, ny sentrumstunnel, tverrgående t-banetrase i dalbunnen og Fornebubane. Regjeringen har forpliktet seg til å bidra med 50 prosent finansiering.

– Dette er enestående og historisk. Aldri før har Arbeiderpartiet vedtatt en så ambisiøs storbypolitikk. Før har byene i stor grad støttet distriktene, men nå er det mer gjensidighet og de store byene fremheves i politikken.

– Dessuten er det helt unikt at et landsmøte konkretiserer fire prosjekter vi vil støtte med 70 prosent finansiering. Dette er forpliktende, sier Jan Bøhler.

– Hva skyldes denne kursendringen?

– Jeg tror at storbyutvalgets jobb med å reise rundt i landet og forklare hvorfor Arbeiderpartiet må bygge byene har vært viktig. Vi trenger å vinne byene – hvis ikke vil ikke lenger være Norges største parti, Bøhler.

Brå kursendring

Han har brukt to år på å samle støtte for det storbypolitiske dokumentet som ble vedtatt i helgen.

– Dere satt åtte år i regjeringen uten å bevilge store samferdselsmidler til byene. Hvorfor skjer det nå som dere er i opposisjon?

– Det viktigste er å se fremover – ikke bakover. Den siste tiden er det blitt åpenbart at luftkvaliteten i Oslo er altfor dårlig, og vi presses av det internasjonale samfunnet. Vi viser at vi mener alvor med det grønne skiftet og at befolkningsveksten må løses ved å bygge ut kollektivtrafikk, sier Bøhler.

Arbeiderpartiets stortingsgruppe forplikter seg til å følge opp landsmøtevedtak. Dersom Ap danner regjering i fremtiden, er Bøhler sikker på at finansieringsmodellen blir med i regjeringsplattformen.

Dette er et løfte vi skal holde. I en fremtidig regjering er det vi som skal ta oss av bypolitikken – ikke Senterpartiet, sier han.

– Hva kan dette løftet gjøre med fremdriften i Ahusbane-saken?

– Jeg håper og tror at dette gir fortgang i prosjektet. Forhåpentligvis kan enkelte trinn i prosessen forseres raskere, sier Bøhler.

Lokal jubelstemning

Leder i Ellingsrud Arbeiderpartilag, Lena Sæterli, var delegat under landsmøtet. Hun er strålende fornøyd lovnaden om kollektivmilliarder til Groruddalen.

– Dette er fantastisk. Nå har vi tidenes mulighet til å få Ahusbanen, som vi har kjempet for i lang tid. Jeg er glad for å se at det politiske trykket på saken gjør at vi får gjennomslag, sier Sæterli.

BU-leder i Alna, Knut Røli, er enig.

– 70 prosent finansiering til storbyene var den viktigste saken på landsmøtet. Det påvirker så mye. Vi kan få bedre byutvikling, men flere kollektivreisende vil gi færre biler på E6. Det fører til bedre luftkvalitet og bedre folkehelse blant bydelens innbyggere, sier Røli.

Les mer om Aps landsmøte i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Hva mener du om Aps storbypolitikk?

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE