ANNONSE

Luft mellom blokkene

Luft mellom blokkene

 

Styrken til drabantbyene som ble bygget i tiårene etter krigen er de store og åpne plassene mellom blokkene. Her er det rom for lek og moro, fotball om sommeren og skirenn om vinteren. Det er ikke tett og inneklemt, men åpent og luftig.

I kombinasjon med marka har man perfekte oppvekstvilkår for barn og unge, mange steder også med begrenset biltrafikk. Se på Årvoll/Tonsenhagen, ett av de mest populære blokkområdene i Groruddalen i dag. Blokkene er vel stort sett som andre blokker fra samme tidsperiode. Det er nærheten til marka, store grønne sletter, badevann og slalåmbakke i lia som skiller dette området fra andre.

 

Med årene har man bygget tettere og tettere, og man sitter med en følelse av at vi er i ferd med å gli over fra drabantby til by. En mer urban stil kan nok ha sine positive sider, men mye blir også borte. Den viktigste grunnen til at man bygger så tett har imidlertid ikke med trivsel å gjøre. Det handler kun om å få plass til flest mulig mennesker på minst mulig plass - i en by som øker kraftig i antall innbyggere år for år.

 

Akkurat nå har Oslo kommune lansert sin område-plan for Furuset, og også her er tendensen klar - fra drabantby til by. Enkelte har sagt at det blir for tett, det kan vi forstå. Folk liker ikke at naboene ser hvilken kaffe de drikker... Imidlertid synes det klart at det må inngås kompromisser, men for vår del - etter å ha sett på tegningene - synes det helt klart at det må bygges lokk over E6 om dette skal bli vellykket - i kombinasjon med noen godbiter, som for eksempel et topp moderne bibliotek..

 

Dersom hele prosjektet ender opp med noen flere blokker, så har man i grunnen ikke vunnet noen ting. Da har man bare oppnådd å fjerne luften mellom blokkene.    

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE