Luftig motorvei over hustakene

Luftig motorvei over hustakene

 

Eva Fjermo og Unni Hansen har fått en av de nye innflygningstraseene til Gardermoen rett over hodene sine - og mener det er høl i hue å legge denne rett over et av Norges tettest bebodde områder.

Skrevet av:

 - Denne uka har det vært helt ekstremt. Det ene flyet etter det andre kommer, sier Eva Fjermo, som bor på Høybråten.

- Spesielt mandag var helt forferdelig. Jeg skjønner ikke hva hensikten med dette er. Jeg mener det er håpløst, sier Fjermo.

Etter at de endret innflygingssystemet ved Oslo Lufthavn Gardermoen har mange beboere, og da spesielt i Bydel Stovner, ringt avisen, og fortalt at de opplever mer støy.

Unni Hansen telte 22 fly som fløy over nabolaget mellom klokka 14 og 16 onsdag ettermiddag.

- Da telte jeg ikke med helikopter og småfly, sier hun.

- Det må jo gå an å legge traseen utenom ett av Norges mest tettbebodde strøk, mener de to naboene.

 

Fryktet dette

De to er både oppgitte og frustrerte.

- Det er dager vi ikke kan sitte ute og prate. I stedet har vi lukket døra og satt oss inn, sier Hansen. 

- Det tar bort kosen med å sitte ute når det bråker så fælt, sier Fjermo.

- Hvordan har den siste uka vært i forhold til tidligere?

- Det er blitt mye verre, sier Fjermo, som har bodd i området i 38 år.

 Jan-Erik Foss, som bor på Vestli, merker også en forskjell.

- Nå er det tilbake til det samme gamle. I det siste har det vært ekstremt. Jeg har vært redd for at dette skulle skje. Jeg blir forbanna når politikerne våre ikke gjør noe med verken trafikken eller flystøyen, sier Foss.

Beboerne ser en klar sammen­heng med at det i forrige uke ble tatt i bruk et helt nytt innflygingssystem ved Gardermoen. Dette heter Point Merge System (PMS). Avinor forklarer at dette gir pilotene og flygelederne en større grad av forutsigbarhet når flyet nærmer seg flyplassen.

 

Trafikkretningen

Pressesjef i Avinor, Sindre Ånonsen, forteller at det nye systemet innebærer en tettere samling av innkommende trafikk fra definerte samlingspunkt (merge point). Det er først og fremst når trafikkretningene ved Gardermoen er mot nord at det flys over Groruddalen.

- Da vil fly som kommer inn fra vest, sydvest eller nordvest samles over indre Oslofjord og følge en felles innflygningstrasé, før de ved Hellerudsletta fordeler seg på de rettlinjede innflygningstraséene til østre og vestre rullebane, forklarer Ånonsen.

Traséen fra det sørvestre  samlingspunktet  strekker seg fra området rundt Oslo Sentralstasjon - over Godlia, Hellerud, Lutvann, Ellingsrudkollen - og videre mellom Høybråten og Lørenskog før passeringen ved Hellerudsletta.

- Noen deler av Oslo og Akershus sør for Gardermoen vil berøres mer av ankomsttrafikk enn tidligere, mens de fleste områder berøres mindre, opplyser Ånonsen.

 

Flystøybelastning

Trafikkretningen ved flyplassen er for øvrig vindstyrt. Siden åpningen av hovedflyplassen ved Gardermoen har trafikkretningen vært mot nord for 52 prosent av flybevegelsene. Men dette varierer sterkt fra måned til måned. For eksempel kom 94 prosent av flytrafikken mot nord i desember i fjor, mens andre måneder ligger den under 20 prosent. 

- En kartlegging av den forventede endringen i samlet årlig flystøybelastning, som følge av overgangen til det nye systemet, viser en til dels betydelig reduksjon i gjennomsnittlig årlig flystøybelastning for store deler av Oslo, men det vil også ta noe tid før alle flyene følger mønsteret det er lagt opp til i den nye modellen, opplyser Ånonsen.

 

Grønn  landing

Dette bekreftes også av informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn.

- I utgangspunktet skal flyene fly høyere enn tidligere, men noen fly har flydd lavere enn dette den siste uka. Dette er en del av innkjøringen. Når vi får orden på det, vil det bedre seg, sier Kobro, som i tillegg opplyser at vi nå slipper ventemønsteret som tidligere har vært over Groruddalen.

Systemet tilrettelegger for øvrig for økt kapasitet ved flyplassen, men skal også gi en CO2-reduksjon fra flytrafikken til og fra Oslo Lufthavn Gardermoen på mellom 20.000 og 30.000 tonn i året når effektene tas ut.

Dette er fordi flyene skal foreta en såkalt grønn landing.

 

Har sendt brev

BU-leder Karl P. Olsen (Ap) forteller at han har fått mange henvendelser om nettopp flystøy den siste uka.

Bydel Stovner var positive til de nye støyforskriftene ved Garder­moen i fjor høst da de var ute på høring. Spesielt fordi flyhøyden ville øke fra 3000 fot til 5000 fot, men bydelen ga klart utrykk for at de ikke var fornøyde med at Groruddalen kun skulle få en liten effekt av omleggingen.

- I forskriften står det at flyene skal fly høyere over bydelen, men det virker det ikke som det gjør nå. Vi har ikke lest forskriftene som at det skulle bli verre. Dette må det bli endret på, sier Olsen.

Spesialkonsulent Reidun Myster Beier i Bydel Stovner forteller at det allerede er sendt en forespørsel fra bydelen om det er riktig at systemet skal være slik det har vært den siste uka.

- Vi hadde ikke et inntrykk av at de nye innflygingstraséene skulle gjøre det verre. Vi får håpe dette er uheldig innkjøring av systemet, og at det bedrer seg, sier Beier.

 

Siste nytt i Nyheter

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

 
– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

 
McDonalds avdeling Furuset ranet

McDonalds avdeling Furuset ranet

  • Ran

En mann i 50-årene ranet McDonalds ved Radisson Blu Alna hotell med pistol. Mannen kom seg unna med kontanter.

Nå er det Vestli sin tur

Lokalpolitikere frir til Groruddals-satsingen:

Nå er det Vestli sin tur

  • Groruddals-satsingen

Lokalpolitikerne May-Britt Christensen (Ap) og Athithan Kumarasamy (Ap) i Stovner bydel ønsker å få mer aktivitet for barn og unge på Vestli – og etterlyser tiltak i Vestliskogen grendeskole.

Tverrforbindelsen er i planen

Tverrforbindelsen er i planen

  • Oslopakke 3

Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus forteller at tverrforbindelsen ligger som en del av prosjektet i konseptvalgutredningen til Romeriksbanen som blir ferdig før sommeren.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!