Luftig motorvei over hustakene

Luftig motorvei over hustakene

 

Eva Fjermo og Unni Hansen har fått en av de nye innflygningstraseene til Gardermoen rett over hodene sine - og mener det er høl i hue å legge denne rett over et av Norges tettest bebodde områder.

Skrevet av:

 - Denne uka har det vært helt ekstremt. Det ene flyet etter det andre kommer, sier Eva Fjermo, som bor på Høybråten.

- Spesielt mandag var helt forferdelig. Jeg skjønner ikke hva hensikten med dette er. Jeg mener det er håpløst, sier Fjermo.

Etter at de endret innflygingssystemet ved Oslo Lufthavn Gardermoen har mange beboere, og da spesielt i Bydel Stovner, ringt avisen, og fortalt at de opplever mer støy.

Unni Hansen telte 22 fly som fløy over nabolaget mellom klokka 14 og 16 onsdag ettermiddag.

- Da telte jeg ikke med helikopter og småfly, sier hun.

- Det må jo gå an å legge traseen utenom ett av Norges mest tettbebodde strøk, mener de to naboene.

 

Fryktet dette

De to er både oppgitte og frustrerte.

- Det er dager vi ikke kan sitte ute og prate. I stedet har vi lukket døra og satt oss inn, sier Hansen. 

- Det tar bort kosen med å sitte ute når det bråker så fælt, sier Fjermo.

- Hvordan har den siste uka vært i forhold til tidligere?

- Det er blitt mye verre, sier Fjermo, som har bodd i området i 38 år.

 Jan-Erik Foss, som bor på Vestli, merker også en forskjell.

- Nå er det tilbake til det samme gamle. I det siste har det vært ekstremt. Jeg har vært redd for at dette skulle skje. Jeg blir forbanna når politikerne våre ikke gjør noe med verken trafikken eller flystøyen, sier Foss.

Beboerne ser en klar sammen­heng med at det i forrige uke ble tatt i bruk et helt nytt innflygingssystem ved Gardermoen. Dette heter Point Merge System (PMS). Avinor forklarer at dette gir pilotene og flygelederne en større grad av forutsigbarhet når flyet nærmer seg flyplassen.

 

Trafikkretningen

Pressesjef i Avinor, Sindre Ånonsen, forteller at det nye systemet innebærer en tettere samling av innkommende trafikk fra definerte samlingspunkt (merge point). Det er først og fremst når trafikkretningene ved Gardermoen er mot nord at det flys over Groruddalen.

- Da vil fly som kommer inn fra vest, sydvest eller nordvest samles over indre Oslofjord og følge en felles innflygningstrasé, før de ved Hellerudsletta fordeler seg på de rettlinjede innflygningstraséene til østre og vestre rullebane, forklarer Ånonsen.

Traséen fra det sørvestre  samlingspunktet  strekker seg fra området rundt Oslo Sentralstasjon - over Godlia, Hellerud, Lutvann, Ellingsrudkollen - og videre mellom Høybråten og Lørenskog før passeringen ved Hellerudsletta.

- Noen deler av Oslo og Akershus sør for Gardermoen vil berøres mer av ankomsttrafikk enn tidligere, mens de fleste områder berøres mindre, opplyser Ånonsen.

 

Flystøybelastning

Trafikkretningen ved flyplassen er for øvrig vindstyrt. Siden åpningen av hovedflyplassen ved Gardermoen har trafikkretningen vært mot nord for 52 prosent av flybevegelsene. Men dette varierer sterkt fra måned til måned. For eksempel kom 94 prosent av flytrafikken mot nord i desember i fjor, mens andre måneder ligger den under 20 prosent. 

- En kartlegging av den forventede endringen i samlet årlig flystøybelastning, som følge av overgangen til det nye systemet, viser en til dels betydelig reduksjon i gjennomsnittlig årlig flystøybelastning for store deler av Oslo, men det vil også ta noe tid før alle flyene følger mønsteret det er lagt opp til i den nye modellen, opplyser Ånonsen.

 

Grønn  landing

Dette bekreftes også av informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn.

- I utgangspunktet skal flyene fly høyere enn tidligere, men noen fly har flydd lavere enn dette den siste uka. Dette er en del av innkjøringen. Når vi får orden på det, vil det bedre seg, sier Kobro, som i tillegg opplyser at vi nå slipper ventemønsteret som tidligere har vært over Groruddalen.

Systemet tilrettelegger for øvrig for økt kapasitet ved flyplassen, men skal også gi en CO2-reduksjon fra flytrafikken til og fra Oslo Lufthavn Gardermoen på mellom 20.000 og 30.000 tonn i året når effektene tas ut.

Dette er fordi flyene skal foreta en såkalt grønn landing.

 

Har sendt brev

BU-leder Karl P. Olsen (Ap) forteller at han har fått mange henvendelser om nettopp flystøy den siste uka.

Bydel Stovner var positive til de nye støyforskriftene ved Garder­moen i fjor høst da de var ute på høring. Spesielt fordi flyhøyden ville øke fra 3000 fot til 5000 fot, men bydelen ga klart utrykk for at de ikke var fornøyde med at Groruddalen kun skulle få en liten effekt av omleggingen.

- I forskriften står det at flyene skal fly høyere over bydelen, men det virker det ikke som det gjør nå. Vi har ikke lest forskriftene som at det skulle bli verre. Dette må det bli endret på, sier Olsen.

Spesialkonsulent Reidun Myster Beier i Bydel Stovner forteller at det allerede er sendt en forespørsel fra bydelen om det er riktig at systemet skal være slik det har vært den siste uka.

- Vi hadde ikke et inntrykk av at de nye innflygingstraséene skulle gjøre det verre. Vi får håpe dette er uheldig innkjøring av systemet, og at det bedrer seg, sier Beier.

 

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!