Luftig motorvei over hustakene

Luftig motorvei over hustakene

 

Eva Fjermo og Unni Hansen har fått en av de nye innflygningstraseene til Gardermoen rett over hodene sine - og mener det er høl i hue å legge denne rett over et av Norges tettest bebodde områder.

Skrevet av:

 - Denne uka har det vært helt ekstremt. Det ene flyet etter det andre kommer, sier Eva Fjermo, som bor på Høybråten.

- Spesielt mandag var helt forferdelig. Jeg skjønner ikke hva hensikten med dette er. Jeg mener det er håpløst, sier Fjermo.

Etter at de endret innflygingssystemet ved Oslo Lufthavn Gardermoen har mange beboere, og da spesielt i Bydel Stovner, ringt avisen, og fortalt at de opplever mer støy.

Unni Hansen telte 22 fly som fløy over nabolaget mellom klokka 14 og 16 onsdag ettermiddag.

- Da telte jeg ikke med helikopter og småfly, sier hun.

- Det må jo gå an å legge traseen utenom ett av Norges mest tettbebodde strøk, mener de to naboene.

 

Fryktet dette

De to er både oppgitte og frustrerte.

- Det er dager vi ikke kan sitte ute og prate. I stedet har vi lukket døra og satt oss inn, sier Hansen. 

- Det tar bort kosen med å sitte ute når det bråker så fælt, sier Fjermo.

- Hvordan har den siste uka vært i forhold til tidligere?

- Det er blitt mye verre, sier Fjermo, som har bodd i området i 38 år.

 Jan-Erik Foss, som bor på Vestli, merker også en forskjell.

- Nå er det tilbake til det samme gamle. I det siste har det vært ekstremt. Jeg har vært redd for at dette skulle skje. Jeg blir forbanna når politikerne våre ikke gjør noe med verken trafikken eller flystøyen, sier Foss.

Beboerne ser en klar sammen­heng med at det i forrige uke ble tatt i bruk et helt nytt innflygingssystem ved Gardermoen. Dette heter Point Merge System (PMS). Avinor forklarer at dette gir pilotene og flygelederne en større grad av forutsigbarhet når flyet nærmer seg flyplassen.

 

Trafikkretningen

Pressesjef i Avinor, Sindre Ånonsen, forteller at det nye systemet innebærer en tettere samling av innkommende trafikk fra definerte samlingspunkt (merge point). Det er først og fremst når trafikkretningene ved Gardermoen er mot nord at det flys over Groruddalen.

- Da vil fly som kommer inn fra vest, sydvest eller nordvest samles over indre Oslofjord og følge en felles innflygningstrasé, før de ved Hellerudsletta fordeler seg på de rettlinjede innflygningstraséene til østre og vestre rullebane, forklarer Ånonsen.

Traséen fra det sørvestre  samlingspunktet  strekker seg fra området rundt Oslo Sentralstasjon - over Godlia, Hellerud, Lutvann, Ellingsrudkollen - og videre mellom Høybråten og Lørenskog før passeringen ved Hellerudsletta.

- Noen deler av Oslo og Akershus sør for Gardermoen vil berøres mer av ankomsttrafikk enn tidligere, mens de fleste områder berøres mindre, opplyser Ånonsen.

 

Flystøybelastning

Trafikkretningen ved flyplassen er for øvrig vindstyrt. Siden åpningen av hovedflyplassen ved Gardermoen har trafikkretningen vært mot nord for 52 prosent av flybevegelsene. Men dette varierer sterkt fra måned til måned. For eksempel kom 94 prosent av flytrafikken mot nord i desember i fjor, mens andre måneder ligger den under 20 prosent. 

- En kartlegging av den forventede endringen i samlet årlig flystøybelastning, som følge av overgangen til det nye systemet, viser en til dels betydelig reduksjon i gjennomsnittlig årlig flystøybelastning for store deler av Oslo, men det vil også ta noe tid før alle flyene følger mønsteret det er lagt opp til i den nye modellen, opplyser Ånonsen.

 

Grønn  landing

Dette bekreftes også av informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn.

- I utgangspunktet skal flyene fly høyere enn tidligere, men noen fly har flydd lavere enn dette den siste uka. Dette er en del av innkjøringen. Når vi får orden på det, vil det bedre seg, sier Kobro, som i tillegg opplyser at vi nå slipper ventemønsteret som tidligere har vært over Groruddalen.

Systemet tilrettelegger for øvrig for økt kapasitet ved flyplassen, men skal også gi en CO2-reduksjon fra flytrafikken til og fra Oslo Lufthavn Gardermoen på mellom 20.000 og 30.000 tonn i året når effektene tas ut.

Dette er fordi flyene skal foreta en såkalt grønn landing.

 

Har sendt brev

BU-leder Karl P. Olsen (Ap) forteller at han har fått mange henvendelser om nettopp flystøy den siste uka.

Bydel Stovner var positive til de nye støyforskriftene ved Garder­moen i fjor høst da de var ute på høring. Spesielt fordi flyhøyden ville øke fra 3000 fot til 5000 fot, men bydelen ga klart utrykk for at de ikke var fornøyde med at Groruddalen kun skulle få en liten effekt av omleggingen.

- I forskriften står det at flyene skal fly høyere over bydelen, men det virker det ikke som det gjør nå. Vi har ikke lest forskriftene som at det skulle bli verre. Dette må det bli endret på, sier Olsen.

Spesialkonsulent Reidun Myster Beier i Bydel Stovner forteller at det allerede er sendt en forespørsel fra bydelen om det er riktig at systemet skal være slik det har vært den siste uka.

- Vi hadde ikke et inntrykk av at de nye innflygingstraséene skulle gjøre det verre. Vi får håpe dette er uheldig innkjøring av systemet, og at det bedrer seg, sier Beier.

 

Siste nytt i Nyheter

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

– Det er dette som <BR>skaper lokalsamfunn

Kronprinsparet på turné i Bjerke bydel:

– Det er dette som
skaper lokalsamfunn

  • Kronprinsparet

Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit besøkte Bjerke bydel og fikk være med på flere av aktivitetene. Blant annet lærte kronprinsessen å sjonglere av Nysirkus på Veitvet og fikk møte over tusen aktive barn og unge på Isdammen.

Er det sommer, <BR>vår eller påske?

Er det sommer,
vår eller påske?

  • Sommer

Det er ikke lenge siden det snødde, men i helgen kom sommeren så å si over natta. Turen gikk til Steinbruvann for en liten stemningsrapport.

 
Byutviklings-status i Groruddalen

Årsmøte Groruddalen Miljøforum

Byutviklings-status
i Groruddalen

  • miljø

Tirsdag 28. mars skal Groruddalen Miljøforum ha sitt årsmøte. Det blir utdeling av hederspris, samt et blikk på byutviklingen i Groruddalen fremover.

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

 
Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

 
– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!