Luftig motorvei over hustakene

Luftig motorvei over hustakene

 

Eva Fjermo og Unni Hansen har fått en av de nye innflygningstraseene til Gardermoen rett over hodene sine - og mener det er høl i hue å legge denne rett over et av Norges tettest bebodde områder.

Tekst:

Publisert:

 - Denne uka har det vært helt ekstremt. Det ene flyet etter det andre kommer, sier Eva Fjermo, som bor på Høybråten.

- Spesielt mandag var helt forferdelig. Jeg skjønner ikke hva hensikten med dette er. Jeg mener det er håpløst, sier Fjermo.

Etter at de endret innflygingssystemet ved Oslo Lufthavn Gardermoen har mange beboere, og da spesielt i Bydel Stovner, ringt avisen, og fortalt at de opplever mer støy.

Unni Hansen telte 22 fly som fløy over nabolaget mellom klokka 14 og 16 onsdag ettermiddag.

- Da telte jeg ikke med helikopter og småfly, sier hun.

- Det må jo gå an å legge traseen utenom ett av Norges mest tettbebodde strøk, mener de to naboene.

 

Fryktet dette

De to er både oppgitte og frustrerte.

- Det er dager vi ikke kan sitte ute og prate. I stedet har vi lukket døra og satt oss inn, sier Hansen. 

- Det tar bort kosen med å sitte ute når det bråker så fælt, sier Fjermo.

- Hvordan har den siste uka vært i forhold til tidligere?

- Det er blitt mye verre, sier Fjermo, som har bodd i området i 38 år.

 Jan-Erik Foss, som bor på Vestli, merker også en forskjell.

- Nå er det tilbake til det samme gamle. I det siste har det vært ekstremt. Jeg har vært redd for at dette skulle skje. Jeg blir forbanna når politikerne våre ikke gjør noe med verken trafikken eller flystøyen, sier Foss.

Beboerne ser en klar sammen­heng med at det i forrige uke ble tatt i bruk et helt nytt innflygingssystem ved Gardermoen. Dette heter Point Merge System (PMS). Avinor forklarer at dette gir pilotene og flygelederne en større grad av forutsigbarhet når flyet nærmer seg flyplassen.

 

Trafikkretningen

Pressesjef i Avinor, Sindre Ånonsen, forteller at det nye systemet innebærer en tettere samling av innkommende trafikk fra definerte samlingspunkt (merge point). Det er først og fremst når trafikkretningene ved Gardermoen er mot nord at det flys over Groruddalen.

- Da vil fly som kommer inn fra vest, sydvest eller nordvest samles over indre Oslofjord og følge en felles innflygningstrasé, før de ved Hellerudsletta fordeler seg på de rettlinjede innflygningstraséene til østre og vestre rullebane, forklarer Ånonsen.

Traséen fra det sørvestre  samlingspunktet  strekker seg fra området rundt Oslo Sentralstasjon - over Godlia, Hellerud, Lutvann, Ellingsrudkollen - og videre mellom Høybråten og Lørenskog før passeringen ved Hellerudsletta.

- Noen deler av Oslo og Akershus sør for Gardermoen vil berøres mer av ankomsttrafikk enn tidligere, mens de fleste områder berøres mindre, opplyser Ånonsen.

 

Flystøybelastning

Trafikkretningen ved flyplassen er for øvrig vindstyrt. Siden åpningen av hovedflyplassen ved Gardermoen har trafikkretningen vært mot nord for 52 prosent av flybevegelsene. Men dette varierer sterkt fra måned til måned. For eksempel kom 94 prosent av flytrafikken mot nord i desember i fjor, mens andre måneder ligger den under 20 prosent. 

- En kartlegging av den forventede endringen i samlet årlig flystøybelastning, som følge av overgangen til det nye systemet, viser en til dels betydelig reduksjon i gjennomsnittlig årlig flystøybelastning for store deler av Oslo, men det vil også ta noe tid før alle flyene følger mønsteret det er lagt opp til i den nye modellen, opplyser Ånonsen.

 

Grønn  landing

Dette bekreftes også av informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn.

- I utgangspunktet skal flyene fly høyere enn tidligere, men noen fly har flydd lavere enn dette den siste uka. Dette er en del av innkjøringen. Når vi får orden på det, vil det bedre seg, sier Kobro, som i tillegg opplyser at vi nå slipper ventemønsteret som tidligere har vært over Groruddalen.

Systemet tilrettelegger for øvrig for økt kapasitet ved flyplassen, men skal også gi en CO2-reduksjon fra flytrafikken til og fra Oslo Lufthavn Gardermoen på mellom 20.000 og 30.000 tonn i året når effektene tas ut.

Dette er fordi flyene skal foreta en såkalt grønn landing.

 

Har sendt brev

BU-leder Karl P. Olsen (Ap) forteller at han har fått mange henvendelser om nettopp flystøy den siste uka.

Bydel Stovner var positive til de nye støyforskriftene ved Garder­moen i fjor høst da de var ute på høring. Spesielt fordi flyhøyden ville øke fra 3000 fot til 5000 fot, men bydelen ga klart utrykk for at de ikke var fornøyde med at Groruddalen kun skulle få en liten effekt av omleggingen.

- I forskriften står det at flyene skal fly høyere over bydelen, men det virker det ikke som det gjør nå. Vi har ikke lest forskriftene som at det skulle bli verre. Dette må det bli endret på, sier Olsen.

Spesialkonsulent Reidun Myster Beier i Bydel Stovner forteller at det allerede er sendt en forespørsel fra bydelen om det er riktig at systemet skal være slik det har vært den siste uka.

- Vi hadde ikke et inntrykk av at de nye innflygingstraséene skulle gjøre det verre. Vi får håpe dette er uheldig innkjøring av systemet, og at det bedrer seg, sier Beier.

 

Siste nytt i Nyheter

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

 
Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.

IKEA hjelper Asma (25) med fremtiden

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) og ordfører Marianne Borgen fikk møte Asma (25) som har vært åtte måneder i Norge. Hun har akkurat hatt sin første arbeidsdag på IKEA Furuset som en del av det første pilotprosjektet i den nye Groruddals-satsingen.