ANNONSE

Lys i tunnelen

Lys i tunnelen

 

Arbeidet med Løren­tunnelen pågår for fullt. I går nådde det ene av de to løpene dagslyset på Sinsen - etter at byrådslederen hadde fyrt av siste salve.

Tekst:

Publisert:

 - Dette var stas. Dette har jeg aldri gjort før, sier byrådsleder Stian Berger Røsland etter at han hadde fyrt av den siste salven i det vestgående løpet i Lørentunnelen.

Med den salven kom også dagslyset inn i tunnelen på Sinsen, og man er et steg nærmere åpningen av den rundet 1200 meter lange tunnelen.

- Dette er en tunnel som har stor betydning for dette området, og for hele veisystemet i Oslo, sier byrådslederen.

 

Stort prosjekt

Ring 3 Ulven - Sinsen er et om-fattende prosjekt. Dette er nå inne i sin andre fase. Når det er ferdig, i 2013, skal en fjelltunnel, en betongtunnel, 9,5 kilometer med lokalveier, 10 rundkjøringer, 3 broer og en t-banestasjon så klar til bruk.

- Når prosjektet står ferdig vil 70.000 av de 80.000 bilene på Ring 3 forsvinne under bakken, sier Mari Barstad, prosjektleder i Statens vegvesen.

300.000 kubikk med masser, eller 20.000 lastebillass, er fraktet ut av tunnelen. Det har gått med 260.000 kilo sprengstopp i løpet av sprengningsarbeidene som startet for 22 måneder siden.

- Å bygge en tunnel i hovedstaden, der naboer og mange trafikanter blir direkte berørt, er utfordrende, sier Barstad.

 

Naboene var med

Noen av naboene var invitert med ned i tunnelen. Refstad-beboerne Randi Mathisen og Marit Vatsendvik, samt Odd Johansen fra Økern Vel, syntes det var veldig gøy å være med på markeringen.

- Men vi har vært nede en tur tidligere også. Nå har de kommet mye lenger enn de hadde da, sier Randi Mathisen.

- Hva betyr denne tunnelen?

- Den betyr enormt mye, sier Mathisen.

- Vi vil merke at både støv og støy reduseres. I dag kommer vi nesten ikke ut på Ring 3 fra Refstad, siden det er så mye trafikk, sier Vatsendvik.

 

Ferdig i 2013

Når Lørentunnelen tas i bruk i 2013 er det forventet en reduksjon i biltrafikken fra 80.000 til 10.000 biler i døgnet på dagens Ring 3, som etter planen skal bli lokalvei.

- Vi får virkelig håpe at det blir mindre trafikk enn det er i dag på den veien, sier Johansen.

- Vårt ønske er at det virkelig blir en lokalvei, sier Mathisen.

 

Gjenstår mye

Det gjenstår fortsatt mye arbeid før tunnelen kan tas i bruk om to år.  Gjennomslag for det tunnelens østgående løp er ventet i slutten av denne måneden. I tillegg skal vann- og frostsikringshvelv monteres og det skal legges vannledninger gjennom tunnelen. Omfattende elektroarbeid gjenstår også, for at belysning, sikkerhetsutstyr og ventilasjonsvifter skal komme på plass. Selve vegbanen skal også bygges.

* Fremdriften på prosjektet hittil har for øvrig gått etter planen.

Siste nytt i Nyheter

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

ANNONSE
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

 
ANNONSE