Lys i tunnelen

Lys i tunnelen

 

Arbeidet med Løren­tunnelen pågår for fullt. I går nådde det ene av de to løpene dagslyset på Sinsen - etter at byrådslederen hadde fyrt av siste salve.

Tekst:

Publisert:

 - Dette var stas. Dette har jeg aldri gjort før, sier byrådsleder Stian Berger Røsland etter at han hadde fyrt av den siste salven i det vestgående løpet i Lørentunnelen.

Med den salven kom også dagslyset inn i tunnelen på Sinsen, og man er et steg nærmere åpningen av den rundet 1200 meter lange tunnelen.

- Dette er en tunnel som har stor betydning for dette området, og for hele veisystemet i Oslo, sier byrådslederen.

 

Stort prosjekt

Ring 3 Ulven - Sinsen er et om-fattende prosjekt. Dette er nå inne i sin andre fase. Når det er ferdig, i 2013, skal en fjelltunnel, en betongtunnel, 9,5 kilometer med lokalveier, 10 rundkjøringer, 3 broer og en t-banestasjon så klar til bruk.

- Når prosjektet står ferdig vil 70.000 av de 80.000 bilene på Ring 3 forsvinne under bakken, sier Mari Barstad, prosjektleder i Statens vegvesen.

300.000 kubikk med masser, eller 20.000 lastebillass, er fraktet ut av tunnelen. Det har gått med 260.000 kilo sprengstopp i løpet av sprengningsarbeidene som startet for 22 måneder siden.

- Å bygge en tunnel i hovedstaden, der naboer og mange trafikanter blir direkte berørt, er utfordrende, sier Barstad.

 

Naboene var med

Noen av naboene var invitert med ned i tunnelen. Refstad-beboerne Randi Mathisen og Marit Vatsendvik, samt Odd Johansen fra Økern Vel, syntes det var veldig gøy å være med på markeringen.

- Men vi har vært nede en tur tidligere også. Nå har de kommet mye lenger enn de hadde da, sier Randi Mathisen.

- Hva betyr denne tunnelen?

- Den betyr enormt mye, sier Mathisen.

- Vi vil merke at både støv og støy reduseres. I dag kommer vi nesten ikke ut på Ring 3 fra Refstad, siden det er så mye trafikk, sier Vatsendvik.

 

Ferdig i 2013

Når Lørentunnelen tas i bruk i 2013 er det forventet en reduksjon i biltrafikken fra 80.000 til 10.000 biler i døgnet på dagens Ring 3, som etter planen skal bli lokalvei.

- Vi får virkelig håpe at det blir mindre trafikk enn det er i dag på den veien, sier Johansen.

- Vårt ønske er at det virkelig blir en lokalvei, sier Mathisen.

 

Gjenstår mye

Det gjenstår fortsatt mye arbeid før tunnelen kan tas i bruk om to år.  Gjennomslag for det tunnelens østgående løp er ventet i slutten av denne måneden. I tillegg skal vann- og frostsikringshvelv monteres og det skal legges vannledninger gjennom tunnelen. Omfattende elektroarbeid gjenstår også, for at belysning, sikkerhetsutstyr og ventilasjonsvifter skal komme på plass. Selve vegbanen skal også bygges.

* Fremdriften på prosjektet hittil har for øvrig gått etter planen.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over. Beboere og ansatte er på plass i Ellingsrudhjemmet - som etter flere år og kamper har blitt et heldigitalt sykehjem med store rom for beboerne.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.