ANNONSE

Skrur opp bompengene og Groruddalen får nye bomstasjoner:

Må åpne lommeboka i begge retninger

Må åpne lommeboka i begge retninger

MÅ BETALE BEGGE VEIER: Bompengene skal økes, og man skal nå betale for bommen begge veier - både til og fra jobb. Eksakt hvor mye man skal betale er det fortsatt forhandlinger om, og om man skal kun betale for én bompassering hvis man passerer bomring nummer to innen én eller to timer. Bildet er fra bomstasjonen ved Veitvet.

Oslo får 55 nye bomstasjoner fremover, og prisene skrus opp. For Groruddalens del betyr dette at man må punge ut både til og fra jobb dersom man bor i øvre del av dalen og jobber innenfor den nye bomgrensen som planlegges ved Ring 2. Det kan komme til å koste.

Tekst:

Publisert:

Politikerne i Oslo og Akershus har brukt pinsehelga til forhandlinger om nye bomstasjoner inn og ut av Oslo. I følge et kart fra Statens vegvesen som forklarer hvor de eksisterende bomstasjonene er og de nye bomstasjonene skal ligge, ser man tydelig at befolkningen i øvre del av Groruddalen vil rammes. Det er foreslått nye bygrensesnitt med bomstasjon mot Romerike og det foreslås nye bomstasjoner som vil dele opp bydelene internt. Politikerne har også bestemt at man skal måtte betale begge veier.

I følge politikerne som diskuterer Oslopakke 3-avtalen som kom i fjor, har de ikke konkrete eksempler på priser ennå, og de anbefaler å ikke spekulere før alt er klart. Men man kan anta at det vil bli dyrt for en dieselbilist å bevege seg gjennom bomstasjonene i rushtiden hver dag fra øvre del av Grouddalen og nedover. Forslaget fra politikerne skal sendes ut på høring.

Har ikke konkrete tall ennå

Tar man utgangspunkt i prisene som heves fra oktober i år i den eksisterende bomringen (bilister i Oslo vil for første gang måtte betale ekstra i rushtiden og en dieselavgift), kan det bety at det vil koste rundt 58 kroner å kjøre gjennom eksisterende bomring for en dieseldrevet personbil i rushtiden, mot 34 kroner i dag.

For de som bor med bomstasjoner med toveis innkreving (som blir de fleste) blir det halv takst i hver retning. Det skal komme to nye bompengearmer; en rett på utsiden av Ring 2, og en fra Ring 2 og utover, og det er disse det fortsatt er uenighet om eksakt hvor de skal plasseres. Den ene skal gå over Bryn, Sinsen og Grefsen. Det forhandles også om bilistene kun betaler én gang hvis de passerer flere av disse bommene i løpet av en eller to timer. Dette er for å slippe å betale over 100-lappen dersom man bor øverst i dalen og jobber innenfor Ring 2. Må man betale for begge bommer hver vei vil dette koste over 27.000 i året.

Mener alle må ta del i spleiselaget

Politikerne i Oslo og Akershus er ikke helt i mål med forhandlingene. Derfor kan de ikke si noe konkret om akkurat hva takstene blir. Men byråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) mener at alle må være med på spleiselaget fremover.

Groruddalen har i dag store problemer med luftforurensing og tungt trafikkerte veier. I dag er det rundt halvparten i Oslo av kjøreturene som betaler inn til spleiselaget i bomringen, sier hun til Akers Avis Groruddalen.

- Vi jobber nå med å gjøre systemet mer rettferdig, samtidig som mindre trafikk på veiene i Groruddalen for eksempel vil kunne åpne for nedgradering av Trondheimsveien, trikk til Tonsenhagen, og mye bedre fremkommelighet for buss. Sammen med Høyre og Ap er vi nå i sluttfasen og vil forhåpentligvis kunne legge frem et forslag med bred politisk forankring før sommeren, forteller hun.

Les hele saken om bompengene i vår eAvis og papirutgave.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE