ANNONSE

Må dytte tung barnevogn

Må dytte tung barnevogn

 

Naboene Susanne Pedersen og Linda Hjelde har store problemer med å komme seg opp til Grorud togstasjon med barnevogn. Trappen krever både biceps og god balanse.

Begge mødrene bor i Stjerneblokkveien borettslag som ligger noen få meter unna Grorud togstasjon. Men dersom de skal mot Oslo sentrum, er de nødt til å ta seg opp trappene fra Grorudveien - som er litt i bratteste laget.

- En barnevogn er ganske tung, og trappen her er smal, så det er ikke så enkelt å komme seg opp. Jeg tør ikke å rulle barnevognen opp her med barnet mitt oppi, for det er så bratt at vogna vipper opp, sier Linda Hjelde.

Hun har ofte ventet på at en tilfeldig person har spasert forbi, for så å be om hjelp til å dytte vogna opp trappegangen.

- Når det ikke har kommet noen, så har jeg entet måttet ringe kjæresten min, Martin, eller så har jeg droppet å ta toget, fortsetter Hjelde.

Trappen er utstyrt med treskinner som gjør at rullestolbrukere, rullatorer og barnevogner kan trilles opp trappen. Susanne Pedersen setter imidlertid spørsmålstegn ved hvordan en rullestolbruker skal komme seg opp.

- Jeg synes synd på rullestolbrukerne som skal opp hit. Man er jo nødt til å ha en elektrisk rullestol, for trappen er jo alt for bratt til å dra seg opp med hendene, sier hun.

- Men selv om man har en elektrisk rullestol, så ser jeg for meg at det er farlig. Trappen er så bratt at man kan jo vippe bakover, fortsetter Pedersen.

Det samme problemet er også på Bryn og Høybråten togstasjoner, hvor trappene er som en bratt berg- og dalbane. Man kan imidlertid trille gjennom parkeringsplassen på vei til Høybråten togstasjon, men på vinterstid er dette en kronglete vei.

Kommunikasjonssjef Trude Isaksen i Jernbaneverket forteller til Akers Avis Groruddalen at de er klar over situasjonen.

- Jernbaneverket er opptatt av universell utforming og god tilgjengelighet på våre stasjoner. Totalt er det 338 stasjoner i Norge, og stasjonene er bygd til ulike tider og etter datidens skiftende krav til tilgjengelighet. Dermed mangler dessverre en god del stasjoner heis eller ramper til plattformene, forklarer hun og legger til:

- Mange stasjoner må gjennom større ombygging for å gi god tilgjengelighet. Store ombygninger gir krav om full universell utforming og opprusting av hele stasjonen, og dette er kostnadskrevende. Etterslepet er stort, og derfor setter kostnadene grenser for hva vi har mulighet til å gjennomføre innenfor de årlige bevilgningene som Jernbaneverket får.

Jernbaneverket har regnet seg fram til at full oppgradering av alle stasjoner vil overstige 10 milliarder kroner. De prioriterer derfor tiltak på stasjoner med mye trafikk.

- Ved utgangen av 2012 var 98 stasjoner, som sto for vel 50 prosent av persontrafikken, definert som tilgjengelig, opplyser Isaksen.

Hun forteller at Jernbaneverket dessverre ikke har planlagt tiltak som heis eller rampe på Bryn og Grorud togstasjoner de nærmeste årene.

- På begge stasjonene er situasjonen slik at det er trappeadkomst til mellomplattformene. Konsekvensen er at det på Bryn er mulig å ta tog i retning Oslo uten å benytte trapp, og på Grorud er det mulig å reise i retning Lillestrøm uten trappeadkomst. Dette er selvfølgelig ikke særlig praktisk for reisende, og på sikt vil Jernbaneverket gjennomføre tiltak.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE