Må dytte tung barnevogn

Må dytte tung barnevogn

 

Naboene Susanne Pedersen og Linda Hjelde har store problemer med å komme seg opp til Grorud togstasjon med barnevogn. Trappen krever både biceps og god balanse.

Begge mødrene bor i Stjerneblokkveien borettslag som ligger noen få meter unna Grorud togstasjon. Men dersom de skal mot Oslo sentrum, er de nødt til å ta seg opp trappene fra Grorudveien - som er litt i bratteste laget.

- En barnevogn er ganske tung, og trappen her er smal, så det er ikke så enkelt å komme seg opp. Jeg tør ikke å rulle barnevognen opp her med barnet mitt oppi, for det er så bratt at vogna vipper opp, sier Linda Hjelde.

Hun har ofte ventet på at en tilfeldig person har spasert forbi, for så å be om hjelp til å dytte vogna opp trappegangen.

- Når det ikke har kommet noen, så har jeg entet måttet ringe kjæresten min, Martin, eller så har jeg droppet å ta toget, fortsetter Hjelde.

Trappen er utstyrt med treskinner som gjør at rullestolbrukere, rullatorer og barnevogner kan trilles opp trappen. Susanne Pedersen setter imidlertid spørsmålstegn ved hvordan en rullestolbruker skal komme seg opp.

- Jeg synes synd på rullestolbrukerne som skal opp hit. Man er jo nødt til å ha en elektrisk rullestol, for trappen er jo alt for bratt til å dra seg opp med hendene, sier hun.

- Men selv om man har en elektrisk rullestol, så ser jeg for meg at det er farlig. Trappen er så bratt at man kan jo vippe bakover, fortsetter Pedersen.

Det samme problemet er også på Bryn og Høybråten togstasjoner, hvor trappene er som en bratt berg- og dalbane. Man kan imidlertid trille gjennom parkeringsplassen på vei til Høybråten togstasjon, men på vinterstid er dette en kronglete vei.

Kommunikasjonssjef Trude Isaksen i Jernbaneverket forteller til Akers Avis Groruddalen at de er klar over situasjonen.

- Jernbaneverket er opptatt av universell utforming og god tilgjengelighet på våre stasjoner. Totalt er det 338 stasjoner i Norge, og stasjonene er bygd til ulike tider og etter datidens skiftende krav til tilgjengelighet. Dermed mangler dessverre en god del stasjoner heis eller ramper til plattformene, forklarer hun og legger til:

- Mange stasjoner må gjennom større ombygging for å gi god tilgjengelighet. Store ombygninger gir krav om full universell utforming og opprusting av hele stasjonen, og dette er kostnadskrevende. Etterslepet er stort, og derfor setter kostnadene grenser for hva vi har mulighet til å gjennomføre innenfor de årlige bevilgningene som Jernbaneverket får.

Jernbaneverket har regnet seg fram til at full oppgradering av alle stasjoner vil overstige 10 milliarder kroner. De prioriterer derfor tiltak på stasjoner med mye trafikk.

- Ved utgangen av 2012 var 98 stasjoner, som sto for vel 50 prosent av persontrafikken, definert som tilgjengelig, opplyser Isaksen.

Hun forteller at Jernbaneverket dessverre ikke har planlagt tiltak som heis eller rampe på Bryn og Grorud togstasjoner de nærmeste årene.

- På begge stasjonene er situasjonen slik at det er trappeadkomst til mellomplattformene. Konsekvensen er at det på Bryn er mulig å ta tog i retning Oslo uten å benytte trapp, og på Grorud er det mulig å reise i retning Lillestrøm uten trappeadkomst. Dette er selvfølgelig ikke særlig praktisk for reisende, og på sikt vil Jernbaneverket gjennomføre tiltak.

Siste nytt i Nyheter

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!