ANNONSE

- Må få t-banen til Ahus

- Må få t-banen til Ahus

 

Bjørn Engstrøm har flere grunner til hvorfor saken må prioriteres.

Ellingsrud-mannen sitter i en tverrpolitisk arbeidsgruppe som jobber med Ahus-forlengelsen. Målet er å pushe på ansvarstoppene for å få saken framskyndet.

- I forhold til hva som står i Oslopakke 3, så er dette skutt mange år fram i tid, og det er heller ikke satt av penger til det. Vi hadde håpet arbeidet kom i gang i 2015. Men vi ser jo et behov allerede i dag, sier Bjørn Engstrøm.

Saken hører under Akershus fylkeskommune og Oslo kommune. Men siden man er avhengig av milliarder for å få forlengelsen gjennomført, er ikke Engstrøm i tvil om at også staten må på banen.

Må øremerkes

- Den nasjonale transportplanen som skal på bordet denne våren må si noe om Ahus-forlengelsen. Det bør øremerkes penger til dette prosjektet, og jeg håper regjeringen setter av penger til denne kollektivutbyggingen, sier Bjørn Engstrøm.

Han viser til befolkningsøkning, behov, økonomi og lønnsomhet som viktige punkter for hvorfor det er nødvendig å forlenge banen fra Ellingsrudåsen til Akershus Universitetssykehus.

- Siden starten på 1970-årene er det i stor grad bygget ut med boliger og arbeidsplasser både i Groruddalen og i Lørenskog uten at noen har tatt skikkelig tak i t-banesaken. Tiden er nå inne for å realisere banen til Ahus, mener Bjørn Engstrøm.

Lite gjennomtenkt

Bjørn Engstrøm mener det ikke henger på greip at 100.000 personer bosatt i tre av Oslo-bydelene har fått Ahus som nytt sykehus, samtidig som det ikke gjøres noe med kollektivtransporten.

- Vi snakker om reiser til og fra sykehuset for tusener av pasienter og deres pårørende som skal reise daglig til og fra sykehuset. Reisene foregår hele dagen også utenom rushtiden.

- I tillegg kommer antallet arbeidsreiser. Antallet ansatte ved Ahus har økt med rundt 3000 fra 2010 til 2011. Disse har også behov for transport til og fra sykehuset som drives døgnkontinuerlig, fortsetter Engstrøm.

Bilkøer dagen lang

Trafikktall hentet fra Vegtrafikksentralen for 2011 viser at nesten 90.000 kjøretøy kjører inn og ut av Oslo i gjennomsnitt hvert døgn - på Østre Aker vei, Høybråtenveien, Starveien, Strømsveien og Karihaugveien. I tillegg kjører nærmere 70.000 kjøretøy hvert døgn på E6.

- Hver morgen er det lange køer på veiene inn til Oslo i rushtiden hvor bilene står mer eller mindre stille og spyr ut skadelige gasser. Det er av stor samfunnsmessig betydning at deler av trafikkmengden overføres fra vei til bane. Dette er av betydning både for private og for næringslivet, mener Bjørn Engstrøm.

Han ser med skrekk og gru på tallene med tanke på befolkningsveksten som er ventet.

Må få ut fingeren

- Utbygging av banen må kombineres med steder for gratis innfartsparkering slik at det er mulig og attraktivt å bruke bane fremfor bil, mener Bjørn Engstrøm.

Da klimameldingen ble lagt fram 25. april i fjor var regjeringen tydelig på at den forventede trafikkøkningen i storbyene i årene fremover måtte tas over kollektivtrafikken.

- Skal det bli en realitet, må vi starte utbygging av Ahus-banen så fort som mulig. Norconsult har dessuten beregnet at utbyggingen fra Ellingsrudåsen til Ahus vil koste rundt 2,5 milliarder kroner. Beløpet er ikke stort sett i nasjonal sammenheng og sett i lys av nytteverdien for befolkningen i Oslo og Romerike i mange generasjoner fremover.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE