- Må få t-banen til Ahus

- Må få t-banen til Ahus

 

Bjørn Engstrøm har flere grunner til hvorfor saken må prioriteres.

Skrevet av:

Ellingsrud-mannen sitter i en tverrpolitisk arbeidsgruppe som jobber med Ahus-forlengelsen. Målet er å pushe på ansvarstoppene for å få saken framskyndet.

- I forhold til hva som står i Oslopakke 3, så er dette skutt mange år fram i tid, og det er heller ikke satt av penger til det. Vi hadde håpet arbeidet kom i gang i 2015. Men vi ser jo et behov allerede i dag, sier Bjørn Engstrøm.

Saken hører under Akershus fylkeskommune og Oslo kommune. Men siden man er avhengig av milliarder for å få forlengelsen gjennomført, er ikke Engstrøm i tvil om at også staten må på banen.

Må øremerkes

- Den nasjonale transportplanen som skal på bordet denne våren må si noe om Ahus-forlengelsen. Det bør øremerkes penger til dette prosjektet, og jeg håper regjeringen setter av penger til denne kollektivutbyggingen, sier Bjørn Engstrøm.

Han viser til befolkningsøkning, behov, økonomi og lønnsomhet som viktige punkter for hvorfor det er nødvendig å forlenge banen fra Ellingsrudåsen til Akershus Universitetssykehus.

- Siden starten på 1970-årene er det i stor grad bygget ut med boliger og arbeidsplasser både i Groruddalen og i Lørenskog uten at noen har tatt skikkelig tak i t-banesaken. Tiden er nå inne for å realisere banen til Ahus, mener Bjørn Engstrøm.

Lite gjennomtenkt

Bjørn Engstrøm mener det ikke henger på greip at 100.000 personer bosatt i tre av Oslo-bydelene har fått Ahus som nytt sykehus, samtidig som det ikke gjøres noe med kollektivtransporten.

- Vi snakker om reiser til og fra sykehuset for tusener av pasienter og deres pårørende som skal reise daglig til og fra sykehuset. Reisene foregår hele dagen også utenom rushtiden.

- I tillegg kommer antallet arbeidsreiser. Antallet ansatte ved Ahus har økt med rundt 3000 fra 2010 til 2011. Disse har også behov for transport til og fra sykehuset som drives døgnkontinuerlig, fortsetter Engstrøm.

Bilkøer dagen lang

Trafikktall hentet fra Vegtrafikksentralen for 2011 viser at nesten 90.000 kjøretøy kjører inn og ut av Oslo i gjennomsnitt hvert døgn - på Østre Aker vei, Høybråtenveien, Starveien, Strømsveien og Karihaugveien. I tillegg kjører nærmere 70.000 kjøretøy hvert døgn på E6.

- Hver morgen er det lange køer på veiene inn til Oslo i rushtiden hvor bilene står mer eller mindre stille og spyr ut skadelige gasser. Det er av stor samfunnsmessig betydning at deler av trafikkmengden overføres fra vei til bane. Dette er av betydning både for private og for næringslivet, mener Bjørn Engstrøm.

Han ser med skrekk og gru på tallene med tanke på befolkningsveksten som er ventet.

Må få ut fingeren

- Utbygging av banen må kombineres med steder for gratis innfartsparkering slik at det er mulig og attraktivt å bruke bane fremfor bil, mener Bjørn Engstrøm.

Da klimameldingen ble lagt fram 25. april i fjor var regjeringen tydelig på at den forventede trafikkøkningen i storbyene i årene fremover måtte tas over kollektivtrafikken.

- Skal det bli en realitet, må vi starte utbygging av Ahus-banen så fort som mulig. Norconsult har dessuten beregnet at utbyggingen fra Ellingsrudåsen til Ahus vil koste rundt 2,5 milliarder kroner. Beløpet er ikke stort sett i nasjonal sammenheng og sett i lys av nytteverdien for befolkningen i Oslo og Romerike i mange generasjoner fremover.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!