- Må få t-banen til Ahus

- Må få t-banen til Ahus

 

Bjørn Engstrøm har flere grunner til hvorfor saken må prioriteres.

Skrevet av:

Ellingsrud-mannen sitter i en tverrpolitisk arbeidsgruppe som jobber med Ahus-forlengelsen. Målet er å pushe på ansvarstoppene for å få saken framskyndet.

- I forhold til hva som står i Oslopakke 3, så er dette skutt mange år fram i tid, og det er heller ikke satt av penger til det. Vi hadde håpet arbeidet kom i gang i 2015. Men vi ser jo et behov allerede i dag, sier Bjørn Engstrøm.

Saken hører under Akershus fylkeskommune og Oslo kommune. Men siden man er avhengig av milliarder for å få forlengelsen gjennomført, er ikke Engstrøm i tvil om at også staten må på banen.

Må øremerkes

- Den nasjonale transportplanen som skal på bordet denne våren må si noe om Ahus-forlengelsen. Det bør øremerkes penger til dette prosjektet, og jeg håper regjeringen setter av penger til denne kollektivutbyggingen, sier Bjørn Engstrøm.

Han viser til befolkningsøkning, behov, økonomi og lønnsomhet som viktige punkter for hvorfor det er nødvendig å forlenge banen fra Ellingsrudåsen til Akershus Universitetssykehus.

- Siden starten på 1970-årene er det i stor grad bygget ut med boliger og arbeidsplasser både i Groruddalen og i Lørenskog uten at noen har tatt skikkelig tak i t-banesaken. Tiden er nå inne for å realisere banen til Ahus, mener Bjørn Engstrøm.

Lite gjennomtenkt

Bjørn Engstrøm mener det ikke henger på greip at 100.000 personer bosatt i tre av Oslo-bydelene har fått Ahus som nytt sykehus, samtidig som det ikke gjøres noe med kollektivtransporten.

- Vi snakker om reiser til og fra sykehuset for tusener av pasienter og deres pårørende som skal reise daglig til og fra sykehuset. Reisene foregår hele dagen også utenom rushtiden.

- I tillegg kommer antallet arbeidsreiser. Antallet ansatte ved Ahus har økt med rundt 3000 fra 2010 til 2011. Disse har også behov for transport til og fra sykehuset som drives døgnkontinuerlig, fortsetter Engstrøm.

Bilkøer dagen lang

Trafikktall hentet fra Vegtrafikksentralen for 2011 viser at nesten 90.000 kjøretøy kjører inn og ut av Oslo i gjennomsnitt hvert døgn - på Østre Aker vei, Høybråtenveien, Starveien, Strømsveien og Karihaugveien. I tillegg kjører nærmere 70.000 kjøretøy hvert døgn på E6.

- Hver morgen er det lange køer på veiene inn til Oslo i rushtiden hvor bilene står mer eller mindre stille og spyr ut skadelige gasser. Det er av stor samfunnsmessig betydning at deler av trafikkmengden overføres fra vei til bane. Dette er av betydning både for private og for næringslivet, mener Bjørn Engstrøm.

Han ser med skrekk og gru på tallene med tanke på befolkningsveksten som er ventet.

Må få ut fingeren

- Utbygging av banen må kombineres med steder for gratis innfartsparkering slik at det er mulig og attraktivt å bruke bane fremfor bil, mener Bjørn Engstrøm.

Da klimameldingen ble lagt fram 25. april i fjor var regjeringen tydelig på at den forventede trafikkøkningen i storbyene i årene fremover måtte tas over kollektivtrafikken.

- Skal det bli en realitet, må vi starte utbygging av Ahus-banen så fort som mulig. Norconsult har dessuten beregnet at utbyggingen fra Ellingsrudåsen til Ahus vil koste rundt 2,5 milliarder kroner. Beløpet er ikke stort sett i nasjonal sammenheng og sett i lys av nytteverdien for befolkningen i Oslo og Romerike i mange generasjoner fremover.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!