- Må få t-banen til Ahus

- Må få t-banen til Ahus

 

Bjørn Engstrøm har flere grunner til hvorfor saken må prioriteres.

Ellingsrud-mannen sitter i en tverrpolitisk arbeidsgruppe som jobber med Ahus-forlengelsen. Målet er å pushe på ansvarstoppene for å få saken framskyndet.

- I forhold til hva som står i Oslopakke 3, så er dette skutt mange år fram i tid, og det er heller ikke satt av penger til det. Vi hadde håpet arbeidet kom i gang i 2015. Men vi ser jo et behov allerede i dag, sier Bjørn Engstrøm.

Saken hører under Akershus fylkeskommune og Oslo kommune. Men siden man er avhengig av milliarder for å få forlengelsen gjennomført, er ikke Engstrøm i tvil om at også staten må på banen.

Må øremerkes

- Den nasjonale transportplanen som skal på bordet denne våren må si noe om Ahus-forlengelsen. Det bør øremerkes penger til dette prosjektet, og jeg håper regjeringen setter av penger til denne kollektivutbyggingen, sier Bjørn Engstrøm.

Han viser til befolkningsøkning, behov, økonomi og lønnsomhet som viktige punkter for hvorfor det er nødvendig å forlenge banen fra Ellingsrudåsen til Akershus Universitetssykehus.

- Siden starten på 1970-årene er det i stor grad bygget ut med boliger og arbeidsplasser både i Groruddalen og i Lørenskog uten at noen har tatt skikkelig tak i t-banesaken. Tiden er nå inne for å realisere banen til Ahus, mener Bjørn Engstrøm.

Lite gjennomtenkt

Bjørn Engstrøm mener det ikke henger på greip at 100.000 personer bosatt i tre av Oslo-bydelene har fått Ahus som nytt sykehus, samtidig som det ikke gjøres noe med kollektivtransporten.

- Vi snakker om reiser til og fra sykehuset for tusener av pasienter og deres pårørende som skal reise daglig til og fra sykehuset. Reisene foregår hele dagen også utenom rushtiden.

- I tillegg kommer antallet arbeidsreiser. Antallet ansatte ved Ahus har økt med rundt 3000 fra 2010 til 2011. Disse har også behov for transport til og fra sykehuset som drives døgnkontinuerlig, fortsetter Engstrøm.

Bilkøer dagen lang

Trafikktall hentet fra Vegtrafikksentralen for 2011 viser at nesten 90.000 kjøretøy kjører inn og ut av Oslo i gjennomsnitt hvert døgn - på Østre Aker vei, Høybråtenveien, Starveien, Strømsveien og Karihaugveien. I tillegg kjører nærmere 70.000 kjøretøy hvert døgn på E6.

- Hver morgen er det lange køer på veiene inn til Oslo i rushtiden hvor bilene står mer eller mindre stille og spyr ut skadelige gasser. Det er av stor samfunnsmessig betydning at deler av trafikkmengden overføres fra vei til bane. Dette er av betydning både for private og for næringslivet, mener Bjørn Engstrøm.

Han ser med skrekk og gru på tallene med tanke på befolkningsveksten som er ventet.

Må få ut fingeren

- Utbygging av banen må kombineres med steder for gratis innfartsparkering slik at det er mulig og attraktivt å bruke bane fremfor bil, mener Bjørn Engstrøm.

Da klimameldingen ble lagt fram 25. april i fjor var regjeringen tydelig på at den forventede trafikkøkningen i storbyene i årene fremover måtte tas over kollektivtrafikken.

- Skal det bli en realitet, må vi starte utbygging av Ahus-banen så fort som mulig. Norconsult har dessuten beregnet at utbyggingen fra Ellingsrudåsen til Ahus vil koste rundt 2,5 milliarder kroner. Beløpet er ikke stort sett i nasjonal sammenheng og sett i lys av nytteverdien for befolkningen i Oslo og Romerike i mange generasjoner fremover.

Siste nytt i Nyheter

Vil ha Tonsenhagentrikken<BR> på skinner

Vil ha Tonsenhagentrikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

 
Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

 
En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

Bydelen varsler bråk

Bydelen varsler bråk

  • Stovner bad

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) i Bydel Stovner varsler at det kan bli bråk dersom det ikke skjer noe med Stovner bad snart.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!