Må gå til bommen med benbrudd

Må gå til bommen med benbrudd

 

Torgeir Soot ved Lilloseter sportsstue erfarer at beredskapen i marka til tider er for dårlig. Nå har han vært i samtale med ambulansetjensten i Oslo og Akershus.

Skrevet av:

- Jeg har opplevd at ambulansetjenesten ikke har funnet fram til Lilloseter, og noen ganger mangler ambulansepersonell nøkkel til bommen slik at de ikke kommer helt opp til sportsstua, forteller Torgeir Soot som drifter Lilloseter sportsstue.

Han har erfart at folk med benbrudd eller ormebitt har måttet gå ned til bommen selv fordi ambulansetjenesten ikke klarer å komme opp til markastua.

- Beredskapen har til tider vært veldig dårlig, sier han.

Soot har også erfart at ambulansetjenesten ikke finner fram, eller at de skylder på dårlig fremkommelighet. Mandag inviterte han derfor ambulansetjenesten i Oslo og Akershus til en samtale. Oslo kommune ved Bymiljøetaten var også til stede på møtet.

Bedre beredskapen

Ambulansetjenesten i Oslo og Akershus er den største avdelingen i Prehospitalt senter med rundt 450 ansatte som har nærmere 140.000 oppdrag årlig. De samarbeider godt med primært Røde Kors, men også med Norsk Folkehjelp, som blant annet bistår med snøscooter-beredskap.

Assisterende ambulansesjef i Oslo og Akershus, Anders Halden, forteller at ambulansetjenesten jobber med å forbedre markaberedskapen, og at han etter hvert skal ta initiativ overfor alle ambulansestasjonene i regionen med hensikt å forbedre dagens situasjon.

- Men allerede i dag har alle våre biler nøkkelknippe til alle bommene i marka, så dette må vi ha en intern kommunikasjon om, sier Halden.

Flere har kjørt feil

Det er ikke ukjent for Anders Halden at noen ansatte i ambulansetjenesten er lite kjent i et spesifikt område, og at noen derfor har kjørt feil. Det jobbes imidlertid med et nytt GPS-system for tjenesten som skal løse dette problemet.

- Vi har et fokus på forbedringer. Vi jobber nå aktivt med et navigasjonssystem som gjør at vi får opp bilde og kart, slik at man skal finne veien, sier Halden.

- Når er det nye systemet på plass?

- Det skal være klart til bruk innen sommeren, svarer assisterende ambulansesjef.

- Noen ganger opplever våre ansatte at det er dårlig fremkommelighet, men den skal absolutt være til stede. Derfor skal vi nå få nye biler som er firehjulsdrevne, fortsetter han.

«Alltid» nybrøytet vei

Oslo kommune eier og forvalter Lilloseter sportsstue og skogseiendommen. Bymiljøetaten har blant annet ansvar for å brøyte og strø skogsveien, i tillegg til å preparere skiløypene.

- Vi klarer selvsagt ikke å være overalt når det snør, og vi må alltid begynne et sted, sier skogforvalter fra Bymiljøetaten, Knut Johansson.

Torgeir Soot understreker imidlertid at han sjeldent opplever problemer med skogsveien inn mot Lilloseter sportsstue.

- Min erfaring er at skogsveiene inn til sportsstua er godt brøyta og strødd på 99 av 100 vinterdager, sier han.

Knut Johansson legger til at også Bymiljøetaten er forberedt på å måtte stille opp en dag, selv om etaten ikke har noen aktiv rolle eller er ansvarlige for «113-beredskapen» i marka.

Må ta eget ansvar

Markaforvaltningen skal ha en aktiv beredskapsrolle når trær blåser overende og stenger veien, ved flomskadde veier og lignende slik at ferdsel og spesielt utrykningskjøretøy kommer fram.

- Vi er forberedt på å måtte stille opp kanskje spesielt ved brann, men også ved ulykker. Vi er lokalkjent, og håndterer mange forskjellige redskaper, sier Knut Johansson.

Han påpeker at de som ferdes i marka også må ta på seg et ansvar.

- Det vil aldri være den samme beredskapen i marka som man har på Karl Johans gate. Derfor er det viktig at folk også tenker på sin egen sikkerhet, sier han.

Torgeir Soot er enig.

- Jeg har sett syklister som kjører i 70 km/t nedover skogsveien her. Det er farlig.

Ser fram til endring

Torgeir Soot har gjentatte ganger henvendt seg til ambulansetjenesten på grunn av dårlig beredskap i marka. Han har blant annet selv måttet kjøre en skadet person ut av skogen fordi ambulansetjenesten var ute av stand til å gjøre jobben selv. Nå er han glad for å ha møtt assisterende ambulansesjef i egen person.

- Det er glimrende at han tar mine tilbakemeldinger seriøst, og at ambulansetjenesten kommer til å gjøre noe med dette, sier Soot og fortsetter:

- Dette er heller ikke et problem i hverdagen, men jeg har blant annet sett at det kan ta lang tid for ambulansetjenesten å komme seg opp til sportsstua, eller at de rett og slett ikke finner nøkkelen til bommen.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!