- Må ha hvileplasser der varene leveres

- Må ha hvileplasser der varene leveres

 

Forbundssekretær Geir Kvam i Norsk Transportarbeiderforbund mener tungtransportproblematikken er svært alvorlig og at det må etableres hvileplasser inne i Oslo.

Skrevet av:

- Det jobbes mye med døgnhvileplasser for lastebiler over hele landet. I Oslo er dette et kjempeproblem, og vi har faktisk satt sammen en egen gruppe i samarbeid med Statens Vegvesen for å se på problematikken, forteller Kvam.

Han vet at mangel på hvileplasser skaper frustrasjon både for beboere og sjåfører.

- Bilene står på plasser de ellers ikke ville ha stått. Derfor må vi etablere tilstrekkelig antall plasser. Oslo er definitivt versting-byen og jeg mener at hvileplassene må ligge i nærheten av de store terminalområdene, sier han.

Det betyr at Alnabruterminalen må tas med i beregningen.

- Når en sjåfør for eksempel kommer til Alnabruterminalen, har sjåføren brukt opp kjøretiden og er pålagt å hvile. Da kan ikke sjåføren kjøre én time ut av Oslo for å parkere.

Strenge krav

Kvam mener det er et politisk problem.

- En lastebilsjåfør som kjører lastebil med tillatt totalvekt over 3,5 tonn totalt kan kjøre i 4,5 timer før en pause på tre kvarter. Deretter kan sjåføren kjøre ni timer totalt, med døgnhvile på 11 timer. Det er strenge krav, og sjåfører får bot om de kjører så mye som fem minutter over tiden. Vi regner med at det på landsbasis trengs 80 til 90 døgnhvileplasser for lastebiler med 2 til 3 timers kjøring mellom hver plass, sier han.

Han vet at Oslo er verstingen, men mener at det må etableres plasser i hovedstaden.

- Det er en boble som holder på å sprekke. Politikerne har anerkjent bestemmelser for kjøre- og hviletid men ikke tatt ansvar for at regelen faktisk kan følges, sier han.

Kabotasje

Han ser at det kan bli et stort problem rundt Alnabruterminalen.

- Jeg tror det vil bli et stort problem. Tungtrafikken har ikke blitt mindre. Fraktprisene for lastebil har gått ned og andre transportformer som for eksempel tog blir enda mindre attraktive.

Kvam forklarer at kabotasjeproblematikken er en viktig del av problemstillingen. Kabotasje er når en transportør fra et annet land kan drive interntransport inne i et annet land enn der de er hjemmehørende.

- Det betyr at en trailersjåfør for eksempel fra Spania som kommer til Norge med frukt og grønt kan utføre tre oppdrag i løpet av en syv-dagers periode i Norge. Kabotasjeproblemet er en viktig del av dette, og jeg tror at hvis man ser etter på for eksempel Mariholtet, vil man se at mange av lastebilene er utenlandske, påpeker forbundssekretæren.

Konsekvenser

Kvam mener beboerne må ta konsekvenser av tungtrafikkutviklingen om de skal fortsette å handle varer i nærområdet.

- Alnabruterminalen skal være navet i godstransport i Norge. Man må derfor legge til rette for de som utvider transporttiden for hvile. Om det ikke skal komme hvilesteder i Oslo, må jo hele terminalen flyttes. Den brutale virkelighet er at man er avhengig av plass til sjåførene, og at man må finne seg i at det etableres døgnhvileplasser for lastebiler i Groruddalen og Oslo by, forteller han.

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!