- Må ha hvileplasser der varene leveres

- Må ha hvileplasser der varene leveres

 

Forbundssekretær Geir Kvam i Norsk Transportarbeiderforbund mener tungtransportproblematikken er svært alvorlig og at det må etableres hvileplasser inne i Oslo.

- Det jobbes mye med døgnhvileplasser for lastebiler over hele landet. I Oslo er dette et kjempeproblem, og vi har faktisk satt sammen en egen gruppe i samarbeid med Statens Vegvesen for å se på problematikken, forteller Kvam.

Han vet at mangel på hvileplasser skaper frustrasjon både for beboere og sjåfører.

- Bilene står på plasser de ellers ikke ville ha stått. Derfor må vi etablere tilstrekkelig antall plasser. Oslo er definitivt versting-byen og jeg mener at hvileplassene må ligge i nærheten av de store terminalområdene, sier han.

Det betyr at Alnabruterminalen må tas med i beregningen.

- Når en sjåfør for eksempel kommer til Alnabruterminalen, har sjåføren brukt opp kjøretiden og er pålagt å hvile. Da kan ikke sjåføren kjøre én time ut av Oslo for å parkere.

Strenge krav

Kvam mener det er et politisk problem.

- En lastebilsjåfør som kjører lastebil med tillatt totalvekt over 3,5 tonn totalt kan kjøre i 4,5 timer før en pause på tre kvarter. Deretter kan sjåføren kjøre ni timer totalt, med døgnhvile på 11 timer. Det er strenge krav, og sjåfører får bot om de kjører så mye som fem minutter over tiden. Vi regner med at det på landsbasis trengs 80 til 90 døgnhvileplasser for lastebiler med 2 til 3 timers kjøring mellom hver plass, sier han.

Han vet at Oslo er verstingen, men mener at det må etableres plasser i hovedstaden.

- Det er en boble som holder på å sprekke. Politikerne har anerkjent bestemmelser for kjøre- og hviletid men ikke tatt ansvar for at regelen faktisk kan følges, sier han.

Kabotasje

Han ser at det kan bli et stort problem rundt Alnabruterminalen.

- Jeg tror det vil bli et stort problem. Tungtrafikken har ikke blitt mindre. Fraktprisene for lastebil har gått ned og andre transportformer som for eksempel tog blir enda mindre attraktive.

Kvam forklarer at kabotasjeproblematikken er en viktig del av problemstillingen. Kabotasje er når en transportør fra et annet land kan drive interntransport inne i et annet land enn der de er hjemmehørende.

- Det betyr at en trailersjåfør for eksempel fra Spania som kommer til Norge med frukt og grønt kan utføre tre oppdrag i løpet av en syv-dagers periode i Norge. Kabotasjeproblemet er en viktig del av dette, og jeg tror at hvis man ser etter på for eksempel Mariholtet, vil man se at mange av lastebilene er utenlandske, påpeker forbundssekretæren.

Konsekvenser

Kvam mener beboerne må ta konsekvenser av tungtrafikkutviklingen om de skal fortsette å handle varer i nærområdet.

- Alnabruterminalen skal være navet i godstransport i Norge. Man må derfor legge til rette for de som utvider transporttiden for hvile. Om det ikke skal komme hvilesteder i Oslo, må jo hele terminalen flyttes. Den brutale virkelighet er at man er avhengig av plass til sjåførene, og at man må finne seg i at det etableres døgnhvileplasser for lastebiler i Groruddalen og Oslo by, forteller han.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!