ANNONSE

- Må ha hvileplasser der varene leveres

- Må ha hvileplasser der varene leveres

 

Forbundssekretær Geir Kvam i Norsk Transportarbeiderforbund mener tungtransportproblematikken er svært alvorlig og at det må etableres hvileplasser inne i Oslo.

- Det jobbes mye med døgnhvileplasser for lastebiler over hele landet. I Oslo er dette et kjempeproblem, og vi har faktisk satt sammen en egen gruppe i samarbeid med Statens Vegvesen for å se på problematikken, forteller Kvam.

Han vet at mangel på hvileplasser skaper frustrasjon både for beboere og sjåfører.

- Bilene står på plasser de ellers ikke ville ha stått. Derfor må vi etablere tilstrekkelig antall plasser. Oslo er definitivt versting-byen og jeg mener at hvileplassene må ligge i nærheten av de store terminalområdene, sier han.

Det betyr at Alnabruterminalen må tas med i beregningen.

- Når en sjåfør for eksempel kommer til Alnabruterminalen, har sjåføren brukt opp kjøretiden og er pålagt å hvile. Da kan ikke sjåføren kjøre én time ut av Oslo for å parkere.

Strenge krav

Kvam mener det er et politisk problem.

- En lastebilsjåfør som kjører lastebil med tillatt totalvekt over 3,5 tonn totalt kan kjøre i 4,5 timer før en pause på tre kvarter. Deretter kan sjåføren kjøre ni timer totalt, med døgnhvile på 11 timer. Det er strenge krav, og sjåfører får bot om de kjører så mye som fem minutter over tiden. Vi regner med at det på landsbasis trengs 80 til 90 døgnhvileplasser for lastebiler med 2 til 3 timers kjøring mellom hver plass, sier han.

Han vet at Oslo er verstingen, men mener at det må etableres plasser i hovedstaden.

- Det er en boble som holder på å sprekke. Politikerne har anerkjent bestemmelser for kjøre- og hviletid men ikke tatt ansvar for at regelen faktisk kan følges, sier han.

Kabotasje

Han ser at det kan bli et stort problem rundt Alnabruterminalen.

- Jeg tror det vil bli et stort problem. Tungtrafikken har ikke blitt mindre. Fraktprisene for lastebil har gått ned og andre transportformer som for eksempel tog blir enda mindre attraktive.

Kvam forklarer at kabotasjeproblematikken er en viktig del av problemstillingen. Kabotasje er når en transportør fra et annet land kan drive interntransport inne i et annet land enn der de er hjemmehørende.

- Det betyr at en trailersjåfør for eksempel fra Spania som kommer til Norge med frukt og grønt kan utføre tre oppdrag i løpet av en syv-dagers periode i Norge. Kabotasjeproblemet er en viktig del av dette, og jeg tror at hvis man ser etter på for eksempel Mariholtet, vil man se at mange av lastebilene er utenlandske, påpeker forbundssekretæren.

Konsekvenser

Kvam mener beboerne må ta konsekvenser av tungtrafikkutviklingen om de skal fortsette å handle varer i nærområdet.

- Alnabruterminalen skal være navet i godstransport i Norge. Man må derfor legge til rette for de som utvider transporttiden for hvile. Om det ikke skal komme hvilesteder i Oslo, må jo hele terminalen flyttes. Den brutale virkelighet er at man er avhengig av plass til sjåførene, og at man må finne seg i at det etableres døgnhvileplasser for lastebiler i Groruddalen og Oslo by, forteller han.

Siste nytt i Nyheter

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

ANNONSE
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

 
ANNONSE