- Må ha hvileplasser der varene leveres

- Må ha hvileplasser der varene leveres

 

Forbundssekretær Geir Kvam i Norsk Transportarbeiderforbund mener tungtransportproblematikken er svært alvorlig og at det må etableres hvileplasser inne i Oslo.

- Det jobbes mye med døgnhvileplasser for lastebiler over hele landet. I Oslo er dette et kjempeproblem, og vi har faktisk satt sammen en egen gruppe i samarbeid med Statens Vegvesen for å se på problematikken, forteller Kvam.

Han vet at mangel på hvileplasser skaper frustrasjon både for beboere og sjåfører.

- Bilene står på plasser de ellers ikke ville ha stått. Derfor må vi etablere tilstrekkelig antall plasser. Oslo er definitivt versting-byen og jeg mener at hvileplassene må ligge i nærheten av de store terminalområdene, sier han.

Det betyr at Alnabruterminalen må tas med i beregningen.

- Når en sjåfør for eksempel kommer til Alnabruterminalen, har sjåføren brukt opp kjøretiden og er pålagt å hvile. Da kan ikke sjåføren kjøre én time ut av Oslo for å parkere.

Strenge krav

Kvam mener det er et politisk problem.

- En lastebilsjåfør som kjører lastebil med tillatt totalvekt over 3,5 tonn totalt kan kjøre i 4,5 timer før en pause på tre kvarter. Deretter kan sjåføren kjøre ni timer totalt, med døgnhvile på 11 timer. Det er strenge krav, og sjåfører får bot om de kjører så mye som fem minutter over tiden. Vi regner med at det på landsbasis trengs 80 til 90 døgnhvileplasser for lastebiler med 2 til 3 timers kjøring mellom hver plass, sier han.

Han vet at Oslo er verstingen, men mener at det må etableres plasser i hovedstaden.

- Det er en boble som holder på å sprekke. Politikerne har anerkjent bestemmelser for kjøre- og hviletid men ikke tatt ansvar for at regelen faktisk kan følges, sier han.

Kabotasje

Han ser at det kan bli et stort problem rundt Alnabruterminalen.

- Jeg tror det vil bli et stort problem. Tungtrafikken har ikke blitt mindre. Fraktprisene for lastebil har gått ned og andre transportformer som for eksempel tog blir enda mindre attraktive.

Kvam forklarer at kabotasjeproblematikken er en viktig del av problemstillingen. Kabotasje er når en transportør fra et annet land kan drive interntransport inne i et annet land enn der de er hjemmehørende.

- Det betyr at en trailersjåfør for eksempel fra Spania som kommer til Norge med frukt og grønt kan utføre tre oppdrag i løpet av en syv-dagers periode i Norge. Kabotasjeproblemet er en viktig del av dette, og jeg tror at hvis man ser etter på for eksempel Mariholtet, vil man se at mange av lastebilene er utenlandske, påpeker forbundssekretæren.

Konsekvenser

Kvam mener beboerne må ta konsekvenser av tungtrafikkutviklingen om de skal fortsette å handle varer i nærområdet.

- Alnabruterminalen skal være navet i godstransport i Norge. Man må derfor legge til rette for de som utvider transporttiden for hvile. Om det ikke skal komme hvilesteder i Oslo, må jo hele terminalen flyttes. Den brutale virkelighet er at man er avhengig av plass til sjåførene, og at man må finne seg i at det etableres døgnhvileplasser for lastebiler i Groruddalen og Oslo by, forteller han.

Siste nytt i Nyheter

- Oslos fineste NAV-lokaler

Bjerke har fått nytt bydelshus:

- Oslos fineste NAV-lokaler

  • bydel bjerke

Bydel Bjerke har flyttet inn i nye lokaler «rett over veien» fra Økern senter. NAV har fått publikumsmottak i 1. etasje - og kan ikke få rost den nye utformingen nok.

Tar opp kampen <BR>mot «skremselskapital»

Foreslår at politiet kan benytte oppholdsforbud:

Tar opp kampen
mot «skremselskapital»

  • vold

Jan Bøhler (Ap) foreslår at politiet kan iverksette oppholdsforbud for enkelte personer som er ute etter å bygge seg opp et voldsrykte for å virke farligere i et ungdomsmiljø. Nå skal justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) gå videre med saken.

Feiret på hesteryggen

Alna ridesenter har fått «nytt» oppholdsrom av IKEA:

Feiret på hesteryggen

Knut Røli fra Bydel Alna, Håvard Horpestad og Daniel av Ekenstam fra IKEA kløv opp på hesteryggen for å feire at Alna ridesenters oppholdsrom er ferdig oppusset - mens daglig leder Lene Kragh holdt godt i tømmene.

 
Google Maps

Dødsulykke på Haugenstua:

Påkjørt av tog

Politiet melder på Twitter om at en person skal være påkjørt av tog på Haugenstua midt på dagen. Som følge av dette ble all togtrafikken stoppet på stedet.

Rolig påske i Groruddalen

Rolig påske i Groruddalen

  • politi

Politiet har ingen merkbare hendelser å melde om i påskeferien i Groruddalen. Og godt er det.

Gutt (15) kan ha <BR>dødd av syntetisk dop

Gutt (15) kan ha
dødd av syntetisk dop

Politiet melder at en gutt på 15 år døde den 8. mars i Oslo og det antas at det skyldes inntak av det ekstreme stoffet karfentanil. Stoffet brukes normalt på større dyr som elefanter og anslås å være 10.000 ganger sterkere enn morfin.

 
- Stovner er Norgesmestre<BR> i ernæring

Slår et slag for klinisk ernæringsfysiolog

- Stovner er Norgesmestre
i ernæring

  • Klinisk ernæring

I følge Helsedirektoratet er det behov for minst én klinisk ernæringsfysiolog per 10.000 innbygger i en kommune. Slik fungerer det ikke i praksis, noe bystyrepolitiker James Stove Lorentzen (H) vil belyse. Han trekker fram Stovner som eksempel.

Populært med teknologi på Kuben

Søkertall til videregående skoler 2017:

Populært med teknologi på Kuben

  • Kuben

Kuben videregående skole fikk 49 søkere til 32 plasser på teknologilinja i år. Skolen er en av de mest søkte til i Groruddalen i 2017.

Vil gi liv til tomt hus

Vil gi liv til tomt hus

Under årsmøtet til Bjerke SV ba de Oslo kommune om å gå i dialog med Veitvet sportsklubb for å ta i bruk den gamle aktivitetsskolen. Bjarne Kristoffersen ble også gjenvalgt som leder.

 
Ruter med påskeruter

Ruter med påskeruter

Påskeruter betyr færre avganger. Fra tirsdag 11. april til 17. april vil det også være stengt mellom Majorstua og Stortinget. Dette vil påvirke flere linjer i Groruddalen.

Løfter fram Aker sykehus

Nytt styre for Bjerke Ap

Løfter fram Aker sykehus

  • Bjerke Ap

Usman Asif har blitt valgt som ny styreleder i Bjerke Ap. En av hjertesakene er fremdriften av Aker som lokalsykehus - og at Aker kommer først i sykehuskøen.

Midlertidig bro <BR>erstatter midlertidig bro

Midlertidig bro
erstatter midlertidig bro

  • Groruddalsporten

Statens vegvesen, Bymiljøetaten og Plan- og bygningsetaten har kranglet om broa mellom Ulven-Teisen over E6 i lengre tid. Nå ser det derimot ut til å løsne litt, og at broa erstattes med en ny midlertidig bro.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!