- Må ha hvileplasser der varene leveres

- Må ha hvileplasser der varene leveres

 

Forbundssekretær Geir Kvam i Norsk Transportarbeiderforbund mener tungtransportproblematikken er svært alvorlig og at det må etableres hvileplasser inne i Oslo.

Skrevet av:

- Det jobbes mye med døgnhvileplasser for lastebiler over hele landet. I Oslo er dette et kjempeproblem, og vi har faktisk satt sammen en egen gruppe i samarbeid med Statens Vegvesen for å se på problematikken, forteller Kvam.

Han vet at mangel på hvileplasser skaper frustrasjon både for beboere og sjåfører.

- Bilene står på plasser de ellers ikke ville ha stått. Derfor må vi etablere tilstrekkelig antall plasser. Oslo er definitivt versting-byen og jeg mener at hvileplassene må ligge i nærheten av de store terminalområdene, sier han.

Det betyr at Alnabruterminalen må tas med i beregningen.

- Når en sjåfør for eksempel kommer til Alnabruterminalen, har sjåføren brukt opp kjøretiden og er pålagt å hvile. Da kan ikke sjåføren kjøre én time ut av Oslo for å parkere.

Strenge krav

Kvam mener det er et politisk problem.

- En lastebilsjåfør som kjører lastebil med tillatt totalvekt over 3,5 tonn totalt kan kjøre i 4,5 timer før en pause på tre kvarter. Deretter kan sjåføren kjøre ni timer totalt, med døgnhvile på 11 timer. Det er strenge krav, og sjåfører får bot om de kjører så mye som fem minutter over tiden. Vi regner med at det på landsbasis trengs 80 til 90 døgnhvileplasser for lastebiler med 2 til 3 timers kjøring mellom hver plass, sier han.

Han vet at Oslo er verstingen, men mener at det må etableres plasser i hovedstaden.

- Det er en boble som holder på å sprekke. Politikerne har anerkjent bestemmelser for kjøre- og hviletid men ikke tatt ansvar for at regelen faktisk kan følges, sier han.

Kabotasje

Han ser at det kan bli et stort problem rundt Alnabruterminalen.

- Jeg tror det vil bli et stort problem. Tungtrafikken har ikke blitt mindre. Fraktprisene for lastebil har gått ned og andre transportformer som for eksempel tog blir enda mindre attraktive.

Kvam forklarer at kabotasjeproblematikken er en viktig del av problemstillingen. Kabotasje er når en transportør fra et annet land kan drive interntransport inne i et annet land enn der de er hjemmehørende.

- Det betyr at en trailersjåfør for eksempel fra Spania som kommer til Norge med frukt og grønt kan utføre tre oppdrag i løpet av en syv-dagers periode i Norge. Kabotasjeproblemet er en viktig del av dette, og jeg tror at hvis man ser etter på for eksempel Mariholtet, vil man se at mange av lastebilene er utenlandske, påpeker forbundssekretæren.

Konsekvenser

Kvam mener beboerne må ta konsekvenser av tungtrafikkutviklingen om de skal fortsette å handle varer i nærområdet.

- Alnabruterminalen skal være navet i godstransport i Norge. Man må derfor legge til rette for de som utvider transporttiden for hvile. Om det ikke skal komme hvilesteder i Oslo, må jo hele terminalen flyttes. Den brutale virkelighet er at man er avhengig av plass til sjåførene, og at man må finne seg i at det etableres døgnhvileplasser for lastebiler i Groruddalen og Oslo by, forteller han.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!