ANNONSE

Må krige om ladeplassene

Må krige om ladeplassene

FOR DÅRLIG: Victor Calvert (KrF) vil jobbe for bedre tilrettelegging av ladestasjoner i elbilen. På Stovner finnes det åtte parkeringsplasser for elbiler. Det er for dårlig, mener han.

Den magiske grensa på 50.000 solgte elbiler er passert. Særordningene for elbilister kan derfor være i fare. På Stovner har det økende antallet elbiler ført til et annet problem.

Siden klimaforliket i 2012 har eiere av nullutslippsbiler badet i særordninger som fri adgang til kollektivfelt, gratis parkering på kommunale parkeringsplasser, ingen engangsavgift eller moms og gratis lading ved kommunale stasjoner. Stortingspartiene forpliktet seg til å beholde elbil-godene fram til 2017 – eller til 50.000 solgte elbiler.

Rett før sommeren passerte man grensa på 50.000 solgte elbiler i Norge. Suksessalget har vært over all forventning, men kan bety slutten for gode elbil-tider. Victor Calvert (KrF) er mer bekymret for en annen problemstilling han merker godt i Stovner bydel:

– Vi har åtte parkeringsplasser for elbiler med tilgang til ladestasjoner ved Stovner Rockefabrikk. Her er det nesten aldri noe ledig, i alle fall ikke om kvelden, mener han.

Ikke lønnsomt

KrFs førstekandidat til Stovner bydelsutvalg har vært i prat med flere elbil-eiere som ikke klarer å overbevise sameier eller borettslag til å investere i et ladesystem.

– Borettslag og sameier kan søke kommunen om støtte til nye ladestasjoner?

– Ja, men mange av sameiene på Stovner er så gamle at man er nødt til å skifte ut hele det elektriske anlegget i garasjen. Da blir det fort veldig dyrt, svarer Calvert.

Ifølge Klima- og Energiprogrammet i Oslo kommune, som administrerer støtteordningen, dekkes halve regningen eller opp til 10.000 kroner av utgiftene for hver ladeplass. Men sameiene må selv betale for installasjonen, noe Calvert mener er dyrt fordi det ofte vil kreve oppgradering av inntaksledning og økt strømkapasitet til hele garasjen.

Pisker kommunen

Han forstår at et sameie ikke vil spleise på et elektrisk anlegg som kun kommer elbil-eierne til gode.

Det er Oslo kommune som må ta ansvar. Vi som har elbiler må ikke hindres av å ha elbiler. Når kommunen har oppfordret sine innbyggere til å kjøpe elbil, fordi det er gunstig for miljøet, kan det ikke være slik at en bydel bare har åtte kommunale ladeplasser. Alle plassene er på ett sted. Jeg bor på Vestli, det er langt å gå ned hit om jeg skal lade bilen min her hver natt, forklarer Calvert.

– Stovner KrF kommer til å jobbe for bedre tilrettelegging av el-plasser med lademulighet. Antall elbiler øker. Selv om vi fortsatt er i mindretall, er vi nødt til å tenke fremover.

Les Bymiljøetatens svar her.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE