Må krige om ladeplassene

Må krige om ladeplassene

FOR DÅRLIG: Victor Calvert (KrF) vil jobbe for bedre tilrettelegging av ladestasjoner i elbilen. På Stovner finnes det åtte parkeringsplasser for elbiler. Det er for dårlig, mener han.

Den magiske grensa på 50.000 solgte elbiler er passert. Særordningene for elbilister kan derfor være i fare. På Stovner har det økende antallet elbiler ført til et annet problem.

Siden klimaforliket i 2012 har eiere av nullutslippsbiler badet i særordninger som fri adgang til kollektivfelt, gratis parkering på kommunale parkeringsplasser, ingen engangsavgift eller moms og gratis lading ved kommunale stasjoner. Stortingspartiene forpliktet seg til å beholde elbil-godene fram til 2017 – eller til 50.000 solgte elbiler.

Rett før sommeren passerte man grensa på 50.000 solgte elbiler i Norge. Suksessalget har vært over all forventning, men kan bety slutten for gode elbil-tider. Victor Calvert (KrF) er mer bekymret for en annen problemstilling han merker godt i Stovner bydel:

– Vi har åtte parkeringsplasser for elbiler med tilgang til ladestasjoner ved Stovner Rockefabrikk. Her er det nesten aldri noe ledig, i alle fall ikke om kvelden, mener han.

Ikke lønnsomt

KrFs førstekandidat til Stovner bydelsutvalg har vært i prat med flere elbil-eiere som ikke klarer å overbevise sameier eller borettslag til å investere i et ladesystem.

– Borettslag og sameier kan søke kommunen om støtte til nye ladestasjoner?

– Ja, men mange av sameiene på Stovner er så gamle at man er nødt til å skifte ut hele det elektriske anlegget i garasjen. Da blir det fort veldig dyrt, svarer Calvert.

Ifølge Klima- og Energiprogrammet i Oslo kommune, som administrerer støtteordningen, dekkes halve regningen eller opp til 10.000 kroner av utgiftene for hver ladeplass. Men sameiene må selv betale for installasjonen, noe Calvert mener er dyrt fordi det ofte vil kreve oppgradering av inntaksledning og økt strømkapasitet til hele garasjen.

Pisker kommunen

Han forstår at et sameie ikke vil spleise på et elektrisk anlegg som kun kommer elbil-eierne til gode.

Det er Oslo kommune som må ta ansvar. Vi som har elbiler må ikke hindres av å ha elbiler. Når kommunen har oppfordret sine innbyggere til å kjøpe elbil, fordi det er gunstig for miljøet, kan det ikke være slik at en bydel bare har åtte kommunale ladeplasser. Alle plassene er på ett sted. Jeg bor på Vestli, det er langt å gå ned hit om jeg skal lade bilen min her hver natt, forklarer Calvert.

– Stovner KrF kommer til å jobbe for bedre tilrettelegging av el-plasser med lademulighet. Antall elbiler øker. Selv om vi fortsatt er i mindretall, er vi nødt til å tenke fremover.

Les Bymiljøetatens svar her.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.