Må krige om ladeplassene

Må krige om ladeplassene

FOR DÅRLIG: Victor Calvert (KrF) vil jobbe for bedre tilrettelegging av ladestasjoner i elbilen. På Stovner finnes det åtte parkeringsplasser for elbiler. Det er for dårlig, mener han.

Den magiske grensa på 50.000 solgte elbiler er passert. Særordningene for elbilister kan derfor være i fare. På Stovner har det økende antallet elbiler ført til et annet problem.

Siden klimaforliket i 2012 har eiere av nullutslippsbiler badet i særordninger som fri adgang til kollektivfelt, gratis parkering på kommunale parkeringsplasser, ingen engangsavgift eller moms og gratis lading ved kommunale stasjoner. Stortingspartiene forpliktet seg til å beholde elbil-godene fram til 2017 – eller til 50.000 solgte elbiler.

Rett før sommeren passerte man grensa på 50.000 solgte elbiler i Norge. Suksessalget har vært over all forventning, men kan bety slutten for gode elbil-tider. Victor Calvert (KrF) er mer bekymret for en annen problemstilling han merker godt i Stovner bydel:

– Vi har åtte parkeringsplasser for elbiler med tilgang til ladestasjoner ved Stovner Rockefabrikk. Her er det nesten aldri noe ledig, i alle fall ikke om kvelden, mener han.

Ikke lønnsomt

KrFs førstekandidat til Stovner bydelsutvalg har vært i prat med flere elbil-eiere som ikke klarer å overbevise sameier eller borettslag til å investere i et ladesystem.

– Borettslag og sameier kan søke kommunen om støtte til nye ladestasjoner?

– Ja, men mange av sameiene på Stovner er så gamle at man er nødt til å skifte ut hele det elektriske anlegget i garasjen. Da blir det fort veldig dyrt, svarer Calvert.

Ifølge Klima- og Energiprogrammet i Oslo kommune, som administrerer støtteordningen, dekkes halve regningen eller opp til 10.000 kroner av utgiftene for hver ladeplass. Men sameiene må selv betale for installasjonen, noe Calvert mener er dyrt fordi det ofte vil kreve oppgradering av inntaksledning og økt strømkapasitet til hele garasjen.

Pisker kommunen

Han forstår at et sameie ikke vil spleise på et elektrisk anlegg som kun kommer elbil-eierne til gode.

Det er Oslo kommune som må ta ansvar. Vi som har elbiler må ikke hindres av å ha elbiler. Når kommunen har oppfordret sine innbyggere til å kjøpe elbil, fordi det er gunstig for miljøet, kan det ikke være slik at en bydel bare har åtte kommunale ladeplasser. Alle plassene er på ett sted. Jeg bor på Vestli, det er langt å gå ned hit om jeg skal lade bilen min her hver natt, forklarer Calvert.

– Stovner KrF kommer til å jobbe for bedre tilrettelegging av el-plasser med lademulighet. Antall elbiler øker. Selv om vi fortsatt er i mindretall, er vi nødt til å tenke fremover.

Les Bymiljøetatens svar her.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!