ANNONSE

Forkjempere for Ahusbanen:

– Må tenke langsiktig

– Må tenke langsiktig

UENIG MED RUTER: Ahusbane-forkjemper Bjørn Engstrøm raser mot Ruters forslag om å skrinlegge Ahusbanen. Både han og Jan Bøhler (Ap) mener det er bedre å bygge en t-banestrekning for den langsiktige og miljøvennlige løsningen enn en busstrasé.


Bjørn Engstrøm har lenge vært forkjemper for Ahusbanen. Han er sjokkert over Ruters forslag om skrinlegging og mener man må tenke lengre fremover i tid. Han får støtte av Jan Bøhler (Ap).

På onsdag skrev Akers Avis Groruddalen om Ruters planer om å skrinlegge Ahusbanen og heller fokusere på en superbusstrasé og Romeriksbanen. Styreleder Bernt Stilluf Karlsen i Ruter sa til avisa at:

– Det som står er at Ruter ønsker å prioritere en Romeriksbane. Indirekte betyr det at vi ikke anbefaler Ahusbanen som et isolert prosjekt.

Han mener det er raskere og mer kostnadseffektivt å bygge vei for superbusstrasé enn en t-baneforlengelse til Ahus. Det mener Engstrøm er helt feil tankegang.

– Vi vil ikke ha noe superbuss. Vi har bussløsninger i dag. Man må tenke langsiktig, det skal være en samferdselsåre i generasjoner fremover, raser han.

Les også: Ruter: Nei til Ahusbane

Boliger langs banen

Han mener en langsiktig tankegang er å bygge t-banestrekninga i første omgang via Visperud og til Ahus. Ruter foreslår å bygge ut t-banen fra Ellingsrud til Visperud, men ikke lenger.

– Det er en halv løsning. Poenget er at man må se fremover. Hva er det som blir bærekraftig for generasjoner fremover? Bygger man Ahusbanen, får man en boligtetthet langs t-banelinja, sier han.

Engstrøm mener en t-banestrekning er mer miljøvennlig, men også mer kostnadseffektiv på lang sikt.

– Lørenskog kommune har basert hele sin kommuneplan på Ahusbanen. Det skal skje videre utbygging på den traséen.

– Jeg vet ikke hvorfor Ruter setter seg på bakbeina nå. Det er et paradoks når man trekker inn Fornebubanen. Den har mindre trafikkgrunnlag og folk, men der er en t-bane besluttet. Ikke i Groruddalen og i nedre Romerike, forteller han.

Er et samarbeid

Stortingspolitiker Jan Bøhler (Ap) har også kjempet for en Ahusbane. Han er enig med Engstrøm i at Ruter ikke tenker langsiktig.

Vi har områder i Groruddalen og i Romeriket som er i stor vekst og avhengig av at det fremover bygges mange boliger. Derfor må en Ahusbane gå hånd i hånd med boligbygging, sier Bøhler.

– Det er ikke klare politiske signaler om hva som ligger til grunn bak Ruters avgjørelse.

Han mener det også handler om å legge fra seg den kortsiktige markedstankegangen.

– Den er for snever. Det handler om miljø, intern forbindelse i Lørenskog og Skedsmo kommuner, samt at boligbygging og t-banebygging går hånd i hånd.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

ANNONSE
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
ANNONSE