Forkjempere for Ahusbanen:

– Må tenke langsiktig

– Må tenke langsiktig

UENIG MED RUTER: Ahusbane-forkjemper Bjørn Engstrøm raser mot Ruters forslag om å skrinlegge Ahusbanen. Både han og Jan Bøhler (Ap) mener det er bedre å bygge en t-banestrekning for den langsiktige og miljøvennlige løsningen enn en busstrasé.


Bjørn Engstrøm har lenge vært forkjemper for Ahusbanen. Han er sjokkert over Ruters forslag om skrinlegging og mener man må tenke lengre fremover i tid. Han får støtte av Jan Bøhler (Ap).

Skrevet av:

På onsdag skrev Akers Avis Groruddalen om Ruters planer om å skrinlegge Ahusbanen og heller fokusere på en superbusstrasé og Romeriksbanen. Styreleder Bernt Stilluf Karlsen i Ruter sa til avisa at:

– Det som står er at Ruter ønsker å prioritere en Romeriksbane. Indirekte betyr det at vi ikke anbefaler Ahusbanen som et isolert prosjekt.

Han mener det er raskere og mer kostnadseffektivt å bygge vei for superbusstrasé enn en t-baneforlengelse til Ahus. Det mener Engstrøm er helt feil tankegang.

– Vi vil ikke ha noe superbuss. Vi har bussløsninger i dag. Man må tenke langsiktig, det skal være en samferdselsåre i generasjoner fremover, raser han.

Les også: Ruter: Nei til Ahusbane

Boliger langs banen

Han mener en langsiktig tankegang er å bygge t-banestrekninga i første omgang via Visperud og til Ahus. Ruter foreslår å bygge ut t-banen fra Ellingsrud til Visperud, men ikke lenger.

– Det er en halv løsning. Poenget er at man må se fremover. Hva er det som blir bærekraftig for generasjoner fremover? Bygger man Ahusbanen, får man en boligtetthet langs t-banelinja, sier han.

Engstrøm mener en t-banestrekning er mer miljøvennlig, men også mer kostnadseffektiv på lang sikt.

– Lørenskog kommune har basert hele sin kommuneplan på Ahusbanen. Det skal skje videre utbygging på den traséen.

– Jeg vet ikke hvorfor Ruter setter seg på bakbeina nå. Det er et paradoks når man trekker inn Fornebubanen. Den har mindre trafikkgrunnlag og folk, men der er en t-bane besluttet. Ikke i Groruddalen og i nedre Romerike, forteller han.

Er et samarbeid

Stortingspolitiker Jan Bøhler (Ap) har også kjempet for en Ahusbane. Han er enig med Engstrøm i at Ruter ikke tenker langsiktig.

Vi har områder i Groruddalen og i Romeriket som er i stor vekst og avhengig av at det fremover bygges mange boliger. Derfor må en Ahusbane gå hånd i hånd med boligbygging, sier Bøhler.

– Det er ikke klare politiske signaler om hva som ligger til grunn bak Ruters avgjørelse.

Han mener det også handler om å legge fra seg den kortsiktige markedstankegangen.

– Den er for snever. Det handler om miljø, intern forbindelse i Lørenskog og Skedsmo kommuner, samt at boligbygging og t-banebygging går hånd i hånd.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

 
Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!