- Maltrakterer Alnaelva

- Maltrakterer Alnaelva

 

– Ødelegger NRF-tomta og maltrakterer Alnaelva. Det er Groruddalen Miljøforums reaksjon til Statsbyggs alternativer til reguleringsplanen for Alnabruterminalen. De mener det er viktig å bevare de siste grønne lungene.

Skrevet av:

- Vi har vanskelig for å se at denne utbyggingen skal måtte ta så store arealer som Statsbyggs alternativer legger opp til. Spesielt er vi opptatt av at Statsbyggs alternativer forutsetter omregulering og utbygging på NRF-tomta, sier Knut J. Nicolaissen og Dag Tveit Bråthen i Groruddalen Miljøforum.

Sammen med Rita Andersen står de på NRF-tomta slik den fremstår i dag. I løpet av vinteren har Statens vegvesen brukt tomta som snødeponi. Det har ført til høye fjell av gammel, møkkete og forurenset snø. I tillegg har mange trær bukket under for snømassene. Men et sted under snøen skjuler en av dalbunnens siste grønne lunger seg.

Miljøforumet understreker at de er positive til hovedprinsippet om å overføre godstrafikk fra vei til bane. Videre trekker de fram at de også er fornøyde med at det legges planer for en generell opprusting og arealeffektivisering av terminalområdet på Alnabru.

- Vi har imidlertid vanskelig for å se at denne utbyggingen skal måtte ta så store arealer som Statsbyggs alternativer legger opp til.

Negative til pumpe

Forumet er spesielt negative til Statsbyggs forslag om å etablere et kunstig pumpealternativ - som elveløsning.

-  Vi mener at intensjonene med Alna Miljøpark ikke innfris hvis det etableres en kunstig kulvert eller et pumpealternativ midt i det samlede elveløpet fra Marka og ned til Oslofjorden.

- Alna må bli en levende elv i hele sin utstrekning, mener de.

Det mest gunstige alternativet mener de er Plan- og bygningsetatens alternativ 2A - som legger opp til minst mulig inngrep på NRF-tomta.

- Vi mener dette alternativet vil gi rimelig plass til å foreta en ønsket utbygging. PBE viser i dette alternativet at det er mulig å få dette til ved en effektivisering av både veinett, terminaler og uteområder innenfor eksisterende terminalområde, sier Nicolaissen og Bråthen.

Styrke det blågrønne

Videre begrunner de at alnamorenen, kulturlandskapet og det biologiske mangfoldet må bevares.

- NRF-tomta må opprettholdes og  utvikles som en grønn lunge for den videre bymessige utbyggingen i dalbunnen.

Når bystyret tar sin avgjørelse mener de det er viktig at politikerne tenker på at den blågrønne strukturen må styrkes - ikke svekkes.

- Intensjonene med Alna Miljøpark må opprettholdes. Et sammenhengende blågrønt område med turvei må etableres også ved terminalområdet.

- En nedprioritering av disse planene vil være ødeleggende for helhetsbruken, advarer de.

Alfaset gravlund

Alfaset gravlund trekkes også fram - og da spesielt Statsbyggs område på maks 15 meter mellom terminalområdet og gravlunden. Mens PBEs alternativ legger opp til et område på mellom 40 til 50 meter mellom terminalen og gravlunden.

- Det må være en god grønn og stille sone som skjermer mot støy og forurensinger fra terminalområdet til gravlunden.

- Denne sonen vil være en viktig skjerming også for senere bymessig utvikling av områdene syd og øst for terminalen, påpeker de.

Fakta

o Plan- bygningsetaten ønsker en gjenåpning av Alnaelva gjennom terminalområdet, mens Statsbygg ønsker å utvide Alnabru-terminalen. Begge trenger å ta i bruk NRF-tomta.

o NRF-tomta eies av Posten Norge og ligger mellom godsterminalen på Alnabru og Alfaset gravlund. Navnet NRF kommer av at Norsk Rutebileierforbund holdt til her tidligere.

o Posten Norge eier blant annet Bring, som trenger en ny tungtransportterminal. Posten ønsker å legge denne til NRF-tomta.

o Reguleringsplanen med fire alternativer er nå ute på høring.

o Saken avgjøres av bystyret.

 

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!