– Manglerudtunnelen må ut av Oslopakke 3

– Manglerudtunnelen må ut av Oslopakke 3

HASTER: Den nåværende gjennomfartsåren fra Ulven til Abildsø skaper mye trafikk, som her ved Bryn senter. En Manglerudtunnel vil gjøre det bedre for beboerne, samt redusere støy og støv-forurensning.

Oslo FrP mener at Manglerudtunnelen må trekkes ut av Oslopakke 3 og over til staten for å sikre fortgang i prosjektet.

Se bildet større

POSITIV: Leder av Oslo Frp, Camilla Wilhelmsen, har snakket med samferdselsministeren om å trekke Manglerudtunnelen ut av Oslopakke 3.


Se bildet større

KRITISK PROSJEKT: Tommy Skjervold i Østensjø FrP mener en tunnel fra Abildsø til Bryn og videre til Ulven/Teisen er svært viktig. Han vil ta prosjektet ut av Oslopakke 3 for å få fortgang i byggingen.


Om Manglerudprosjektet:

Et prioritert tiltak i Nasjonal Transportplan og Oslopakke 3

Frp vil løfte Manglerudtunnelen ut av Oslopakke 3 og over på staten for fortgang

På strekningen Abildsø til Ulvensplitten passerer det omtrent 75.000 biler hver dag

Støy fra trafikken og luftforurensing gjør at området ligger i rød sone

Manglerudprosjektet er et miljøprosjekt.

Manglerudtunnelen skal kobles på E6 nordover fra Oslo, og skal kobles med Ring 3 i Brynsområdet.

Lokalvegsystemet på overflaten skal utvikles til lokale samleveger.

Prosjektet skal vurdere mulighetene for å bygge om kryssområdene Ulvensplitten, Teisenkrysset, Helsfyr/Østensjøveien

I planene står det at første etappe er bygging av kollektivfelt mellom Klemetsrud og Ryen

Etter at planprogrammet er godkjent, vil det ta 2-3 år å ferdigstille reguleringsplan for den første delen av prosjektet Klemetsrud-Ryen

Gallup

Mener du Manglerudtunnelen må trekkes ut av Oslopakke 3 og over på staten?

Ja, fordi da kan oppstart bli før 2022. Det er et kritisk prosjekt
Ja, men da må det komme en garanti for at prosjektet prioriteres.
Nei, for da «sniker» tunnelen i kø foran andre veiprosjekter i Groruddalen

Vis resultat

Da Oslo Frp møtte samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp), fikk de gitt ham en liste over deres viktigste prioriteringer for neste års budsjett. Høyt oppe på lista står det å trekke Manglerudtunnelen ut av Oslopakke 3. Manglerudtunnelen, som er en del av Manglerudprosjektet, er deler av E6 lagt i tunnel fra Abildsø til Bryn og videre til Ulven/Teisen.

Vi mener Manglerudtunnelen er viktig for Groruddalens befolkning. Det vi ser er at tunnelen har vært med helt fra starten av, men blir hele tiden forskjøvet. Den er så utrolig viktig når det gjelder luftforurensning og vi mener at prosjektet vil bli raskere ferdig dersom staten får ansvaret. I Oslopakke 3 ligger den inne med oppstart i 2022 og ferdigstillelse i 2029. Jeg synes ikke vi skal vente så lenge på en så viktig tunnel, forteller leder av Oslo Frp, Camilla Wilhelmsen.

God investering

Manglerudprosjektet inneholder to delparseller: E6 utbedret mellom Klemetsrud-Abildsø-Ryen og tunnel fra Abildsø til Bryn og videre til Ulven/Teisen. En ny tunnel skal bedre miljøet for beboere. Den ligger også inne i Nasjonal Transportplan (NTP). Planprogrammet for Manglerudprosjektet blir sendt til offentlig høring sommeren 2015 og har som mål å redusere støy og lokal luftforurensing. Tommy Skjervold i Østensjø Frp mener en tunnel vil være en god investering for fremtiden.

Dette er en investering lokalbefolkningen har ventet på i titalls år. Veien har en stor forventet trafikkvekst, særdeles høy luftforurensing og støy. Tiltaket ville også gi rom for god byutvikling og bedre trafikkavvikling. Når Mosseveien eventuelt nedgraderes vil også det flytte mye trafikk til denne strekningen, forteller han.

Slipper konkurranse

–Hvorfor er det viktig å løfte tunnelen ut av Oslopakke 3? Den ligger jo inne som prioritert?

– Det er et viktig samferdselstiltak, men også miljøtiltak for Oslo øst. Strekningen er Europavei og den tar en stor andel i konkurranse med alle andre gode formål i pakken. Løft opp og finansier statlig for raskere utbygging, og vi slipper å sette tiltak opp mot hverandre, mener Skjervold.

–Vil Manglerudtunnelen kompensere for den økende trafikken i Groruddalen og i dalbunnen?

– Manglerudtunnelen er kritisk i det aktuelle området den går, men for Groruddalen som helhet vil ikke den være nok til å løse miljø- og samferdselsutfordringer. Nå trenger vi handling og bygging, fremfor prat og endeløse diskusjoner, påpeker Skjervold.

Vil ikke risikere prosjektet

En av de som i lang tid har kjempet for en Manglerudtunnel, er Dag Bjerke - leder av Bryn miljøforum. Han påpeker derimot at å løfte prosjektet ut av Oslopakke 3 kan være risikabelt.

– Jeg er enig i at Manglerudtunnelen er veldig viktig. Vi hadde et folkemøte i fjor og Statens vegvesen var der for å legge fram sine planer for tunnel. Vår oppfordring er at vi ikke lenger kan leve med den situasjonen vi har i dag. Vi må få en fortgang i prosjektet. Men hvis det å trekke det ut av Oslopakke 3 betyr større usikkerhet for gjennomføring, er vi usikre på om det er lurt. Da vil vi ha en garanti for at det gjennomføres raskere, sier Bjerke.

I omtrent 17 år har miljøforumet jobbet for en tunnel.

– Vi har klart å gjøre det til prioritert oppgave i Oslopakke 3 og i Nasjonal Transportplan (NTP). Støvforurensningen langs strekningen ligger i rød sone, det samme gjelder støy.

Les mer om Manglerudprosjektet i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Ungdom kastet steiner og tente på bil

Politiet avviser at hendelsene i på Stovner og Vestli i helga er i forbindelse med gjengkriminalitet. De etterforsker nå flere forhold fra helga, blant annet skal ungdom ha kastet en tung stein ned fra en bro på Vestli og tent på bil og søppelkasser.

Ung gutt falt igjennom skoletak

En femten år gammel gutt falt igjennom skoletaket til Tiurleiken skole på Romsås søndag ettermiddag. Gutten ble fraktet til sykehus og tilstanden er fremdeles alvorlig.

 
Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.