– Manglerudtunnelen må ut av Oslopakke 3

– Manglerudtunnelen må ut av Oslopakke 3

HASTER: Den nåværende gjennomfartsåren fra Ulven til Abildsø skaper mye trafikk, som her ved Bryn senter. En Manglerudtunnel vil gjøre det bedre for beboerne, samt redusere støy og støv-forurensning.

Oslo FrP mener at Manglerudtunnelen må trekkes ut av Oslopakke 3 og over til staten for å sikre fortgang i prosjektet.

Skrevet av:

Da Oslo Frp møtte samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp), fikk de gitt ham en liste over deres viktigste prioriteringer for neste års budsjett. Høyt oppe på lista står det å trekke Manglerudtunnelen ut av Oslopakke 3. Manglerudtunnelen, som er en del av Manglerudprosjektet, er deler av E6 lagt i tunnel fra Abildsø til Bryn og videre til Ulven/Teisen.

Vi mener Manglerudtunnelen er viktig for Groruddalens befolkning. Det vi ser er at tunnelen har vært med helt fra starten av, men blir hele tiden forskjøvet. Den er så utrolig viktig når det gjelder luftforurensning og vi mener at prosjektet vil bli raskere ferdig dersom staten får ansvaret. I Oslopakke 3 ligger den inne med oppstart i 2022 og ferdigstillelse i 2029. Jeg synes ikke vi skal vente så lenge på en så viktig tunnel, forteller leder av Oslo Frp, Camilla Wilhelmsen.

God investering

Manglerudprosjektet inneholder to delparseller: E6 utbedret mellom Klemetsrud-Abildsø-Ryen og tunnel fra Abildsø til Bryn og videre til Ulven/Teisen. En ny tunnel skal bedre miljøet for beboere. Den ligger også inne i Nasjonal Transportplan (NTP). Planprogrammet for Manglerudprosjektet blir sendt til offentlig høring sommeren 2015 og har som mål å redusere støy og lokal luftforurensing. Tommy Skjervold i Østensjø Frp mener en tunnel vil være en god investering for fremtiden.

Dette er en investering lokalbefolkningen har ventet på i titalls år. Veien har en stor forventet trafikkvekst, særdeles høy luftforurensing og støy. Tiltaket ville også gi rom for god byutvikling og bedre trafikkavvikling. Når Mosseveien eventuelt nedgraderes vil også det flytte mye trafikk til denne strekningen, forteller han.

Slipper konkurranse

–Hvorfor er det viktig å løfte tunnelen ut av Oslopakke 3? Den ligger jo inne som prioritert?

– Det er et viktig samferdselstiltak, men også miljøtiltak for Oslo øst. Strekningen er Europavei og den tar en stor andel i konkurranse med alle andre gode formål i pakken. Løft opp og finansier statlig for raskere utbygging, og vi slipper å sette tiltak opp mot hverandre, mener Skjervold.

–Vil Manglerudtunnelen kompensere for den økende trafikken i Groruddalen og i dalbunnen?

– Manglerudtunnelen er kritisk i det aktuelle området den går, men for Groruddalen som helhet vil ikke den være nok til å løse miljø- og samferdselsutfordringer. Nå trenger vi handling og bygging, fremfor prat og endeløse diskusjoner, påpeker Skjervold.

Vil ikke risikere prosjektet

En av de som i lang tid har kjempet for en Manglerudtunnel, er Dag Bjerke - leder av Bryn miljøforum. Han påpeker derimot at å løfte prosjektet ut av Oslopakke 3 kan være risikabelt.

– Jeg er enig i at Manglerudtunnelen er veldig viktig. Vi hadde et folkemøte i fjor og Statens vegvesen var der for å legge fram sine planer for tunnel. Vår oppfordring er at vi ikke lenger kan leve med den situasjonen vi har i dag. Vi må få en fortgang i prosjektet. Men hvis det å trekke det ut av Oslopakke 3 betyr større usikkerhet for gjennomføring, er vi usikre på om det er lurt. Da vil vi ha en garanti for at det gjennomføres raskere, sier Bjerke.

I omtrent 17 år har miljøforumet jobbet for en tunnel.

– Vi har klart å gjøre det til prioritert oppgave i Oslopakke 3 og i Nasjonal Transportplan (NTP). Støvforurensningen langs strekningen ligger i rød sone, det samme gjelder støy.

Les mer om Manglerudprosjektet i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!