– Manglerudtunnelen må ut av Oslopakke 3

– Manglerudtunnelen må ut av Oslopakke 3

HASTER: Den nåværende gjennomfartsåren fra Ulven til Abildsø skaper mye trafikk, som her ved Bryn senter. En Manglerudtunnel vil gjøre det bedre for beboerne, samt redusere støy og støv-forurensning.

Oslo FrP mener at Manglerudtunnelen må trekkes ut av Oslopakke 3 og over til staten for å sikre fortgang i prosjektet.

Skrevet av:

Da Oslo Frp møtte samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp), fikk de gitt ham en liste over deres viktigste prioriteringer for neste års budsjett. Høyt oppe på lista står det å trekke Manglerudtunnelen ut av Oslopakke 3. Manglerudtunnelen, som er en del av Manglerudprosjektet, er deler av E6 lagt i tunnel fra Abildsø til Bryn og videre til Ulven/Teisen.

Vi mener Manglerudtunnelen er viktig for Groruddalens befolkning. Det vi ser er at tunnelen har vært med helt fra starten av, men blir hele tiden forskjøvet. Den er så utrolig viktig når det gjelder luftforurensning og vi mener at prosjektet vil bli raskere ferdig dersom staten får ansvaret. I Oslopakke 3 ligger den inne med oppstart i 2022 og ferdigstillelse i 2029. Jeg synes ikke vi skal vente så lenge på en så viktig tunnel, forteller leder av Oslo Frp, Camilla Wilhelmsen.

God investering

Manglerudprosjektet inneholder to delparseller: E6 utbedret mellom Klemetsrud-Abildsø-Ryen og tunnel fra Abildsø til Bryn og videre til Ulven/Teisen. En ny tunnel skal bedre miljøet for beboere. Den ligger også inne i Nasjonal Transportplan (NTP). Planprogrammet for Manglerudprosjektet blir sendt til offentlig høring sommeren 2015 og har som mål å redusere støy og lokal luftforurensing. Tommy Skjervold i Østensjø Frp mener en tunnel vil være en god investering for fremtiden.

Dette er en investering lokalbefolkningen har ventet på i titalls år. Veien har en stor forventet trafikkvekst, særdeles høy luftforurensing og støy. Tiltaket ville også gi rom for god byutvikling og bedre trafikkavvikling. Når Mosseveien eventuelt nedgraderes vil også det flytte mye trafikk til denne strekningen, forteller han.

Slipper konkurranse

–Hvorfor er det viktig å løfte tunnelen ut av Oslopakke 3? Den ligger jo inne som prioritert?

– Det er et viktig samferdselstiltak, men også miljøtiltak for Oslo øst. Strekningen er Europavei og den tar en stor andel i konkurranse med alle andre gode formål i pakken. Løft opp og finansier statlig for raskere utbygging, og vi slipper å sette tiltak opp mot hverandre, mener Skjervold.

–Vil Manglerudtunnelen kompensere for den økende trafikken i Groruddalen og i dalbunnen?

– Manglerudtunnelen er kritisk i det aktuelle området den går, men for Groruddalen som helhet vil ikke den være nok til å løse miljø- og samferdselsutfordringer. Nå trenger vi handling og bygging, fremfor prat og endeløse diskusjoner, påpeker Skjervold.

Vil ikke risikere prosjektet

En av de som i lang tid har kjempet for en Manglerudtunnel, er Dag Bjerke - leder av Bryn miljøforum. Han påpeker derimot at å løfte prosjektet ut av Oslopakke 3 kan være risikabelt.

– Jeg er enig i at Manglerudtunnelen er veldig viktig. Vi hadde et folkemøte i fjor og Statens vegvesen var der for å legge fram sine planer for tunnel. Vår oppfordring er at vi ikke lenger kan leve med den situasjonen vi har i dag. Vi må få en fortgang i prosjektet. Men hvis det å trekke det ut av Oslopakke 3 betyr større usikkerhet for gjennomføring, er vi usikre på om det er lurt. Da vil vi ha en garanti for at det gjennomføres raskere, sier Bjerke.

I omtrent 17 år har miljøforumet jobbet for en tunnel.

– Vi har klart å gjøre det til prioritert oppgave i Oslopakke 3 og i Nasjonal Transportplan (NTP). Støvforurensningen langs strekningen ligger i rød sone, det samme gjelder støy.

Les mer om Manglerudprosjektet i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!