– Manglerudtunnelen må ut av Oslopakke 3

– Manglerudtunnelen må ut av Oslopakke 3

HASTER: Den nåværende gjennomfartsåren fra Ulven til Abildsø skaper mye trafikk, som her ved Bryn senter. En Manglerudtunnel vil gjøre det bedre for beboerne, samt redusere støy og støv-forurensning.

Oslo FrP mener at Manglerudtunnelen må trekkes ut av Oslopakke 3 og over til staten for å sikre fortgang i prosjektet.

Da Oslo Frp møtte samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp), fikk de gitt ham en liste over deres viktigste prioriteringer for neste års budsjett. Høyt oppe på lista står det å trekke Manglerudtunnelen ut av Oslopakke 3. Manglerudtunnelen, som er en del av Manglerudprosjektet, er deler av E6 lagt i tunnel fra Abildsø til Bryn og videre til Ulven/Teisen.

Vi mener Manglerudtunnelen er viktig for Groruddalens befolkning. Det vi ser er at tunnelen har vært med helt fra starten av, men blir hele tiden forskjøvet. Den er så utrolig viktig når det gjelder luftforurensning og vi mener at prosjektet vil bli raskere ferdig dersom staten får ansvaret. I Oslopakke 3 ligger den inne med oppstart i 2022 og ferdigstillelse i 2029. Jeg synes ikke vi skal vente så lenge på en så viktig tunnel, forteller leder av Oslo Frp, Camilla Wilhelmsen.

God investering

Manglerudprosjektet inneholder to delparseller: E6 utbedret mellom Klemetsrud-Abildsø-Ryen og tunnel fra Abildsø til Bryn og videre til Ulven/Teisen. En ny tunnel skal bedre miljøet for beboere. Den ligger også inne i Nasjonal Transportplan (NTP). Planprogrammet for Manglerudprosjektet blir sendt til offentlig høring sommeren 2015 og har som mål å redusere støy og lokal luftforurensing. Tommy Skjervold i Østensjø Frp mener en tunnel vil være en god investering for fremtiden.

Dette er en investering lokalbefolkningen har ventet på i titalls år. Veien har en stor forventet trafikkvekst, særdeles høy luftforurensing og støy. Tiltaket ville også gi rom for god byutvikling og bedre trafikkavvikling. Når Mosseveien eventuelt nedgraderes vil også det flytte mye trafikk til denne strekningen, forteller han.

Slipper konkurranse

–Hvorfor er det viktig å løfte tunnelen ut av Oslopakke 3? Den ligger jo inne som prioritert?

– Det er et viktig samferdselstiltak, men også miljøtiltak for Oslo øst. Strekningen er Europavei og den tar en stor andel i konkurranse med alle andre gode formål i pakken. Løft opp og finansier statlig for raskere utbygging, og vi slipper å sette tiltak opp mot hverandre, mener Skjervold.

–Vil Manglerudtunnelen kompensere for den økende trafikken i Groruddalen og i dalbunnen?

– Manglerudtunnelen er kritisk i det aktuelle området den går, men for Groruddalen som helhet vil ikke den være nok til å løse miljø- og samferdselsutfordringer. Nå trenger vi handling og bygging, fremfor prat og endeløse diskusjoner, påpeker Skjervold.

Vil ikke risikere prosjektet

En av de som i lang tid har kjempet for en Manglerudtunnel, er Dag Bjerke - leder av Bryn miljøforum. Han påpeker derimot at å løfte prosjektet ut av Oslopakke 3 kan være risikabelt.

– Jeg er enig i at Manglerudtunnelen er veldig viktig. Vi hadde et folkemøte i fjor og Statens vegvesen var der for å legge fram sine planer for tunnel. Vår oppfordring er at vi ikke lenger kan leve med den situasjonen vi har i dag. Vi må få en fortgang i prosjektet. Men hvis det å trekke det ut av Oslopakke 3 betyr større usikkerhet for gjennomføring, er vi usikre på om det er lurt. Da vil vi ha en garanti for at det gjennomføres raskere, sier Bjerke.

I omtrent 17 år har miljøforumet jobbet for en tunnel.

– Vi har klart å gjøre det til prioritert oppgave i Oslopakke 3 og i Nasjonal Transportplan (NTP). Støvforurensningen langs strekningen ligger i rød sone, det samme gjelder støy.

Les mer om Manglerudprosjektet i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

 
Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!