– Manglerudtunnelen sniker i køen

– Manglerudtunnelen sniker i køen

SKEPTISK: Alnas bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) mener Manglerudtunnelen sniker i køen foran andre veiprosjekter i Groruddalen.


Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) i Alna bydel mener Manglerudtunnelen sniker i køen foran andre viktige veiprosjekter i Groruddalen.

Se bildet større

PRIORITERING: Ingun Risnes i Statens vegvesen forteller at de prioriterer Manglerudtunnel og ny riksvegdiagonal mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei foran lokk over E6 i Groruddalen.


I forrige uke skrev Akers Avis Groruddalen om Manglerudtunnelen, som har fått grønt lys av Statens vegvesen. Oslo Frp ønsker å trekke tunnelen ut av Oslopakke 3 og over på staten for å få fortgang i prosjektet. Ikke alle er enige i forslaget. Røli mener prosjektene feilprioriteres.

– Jeg er svært skeptisk til hele dette prosjektet og føler på mange måter at det har sneket i køen av andre viktige veiprosjekter i Oslo og spesielt i Groruddalen. Vi får nå en klassisk sak der områder i Oslo settes opp mot hverandre til å få løst støy og støvutfordringer i sine områder. Hvilket område er da viktigst? spør han.

BU-lederen er redd for at tunnelen vil skape mer trafikkaos i bydelen.

– Det er uklart hvor eksakt denne tunnel vi starte og munne ut i Alna bydel, men jeg er redd dette vil «pumpe» enda flere biler inn i Bydel Alna og Groruddalen enn det er i dag.

Alna har sendt innspill

Alna bydel har sendt ut et innspill til Manglerudprosjektet. I innspillet står det blant annet at bydelen i mange år har pekt på behovet for tiltak som reduserer miljøproblemet forårsaket av trafikken langs E6 gjennom bydelen. Ingenting har blitt gjort. Innspillet påpeker også at de i lengre tid har ønsket lokk, alternativt E6 lagt i tunnel. Det står at Statens vegvesen har vært skeptisk til forslagene, og hovedargumentet har vært at det ikke kan bygges så lang tunnel/lokk. Bydelen mener derfor det er underlig at Manglerudtunnelen får klarsignal.

Jeg står hundre prosent bak høringsuttalelsen. Spesielt dette med lengden på Manglerudtunnelen – den vi bli i meter mye lengre enn en lang tunnel på det meste av E6 gjennom hele bydel Alna. Da blir argumentet til Statens vegvesen svær underlig å forstå, mener Røli.

Trafikkåren er en kampsak

Han understeker at midler fra staten heller burde gå til storstilt satsing på kollektivtrafikk.

– Staten har tradisjonelt ikke bidratt med så mye veimidler i Oslo. Det må være mye bedre å få flere over på kollektiv enn å bygge nye veiprosjekter, mener han.

Flere politikere har uttalt seg om tiltak som må gjøres langs E6. I Akers Avis Groruddalen har det en stund vært en debatt om de forskjellige partienes kampsaker. Høyre mener det er viktig å skjerme befolkningen fra motorveien og går inn for lokk over E6 ved Furuset. Arbeiderpartiet, med Raymond Johansen i spissen, mener Høyre stjeler Arbeiderpartiets kampsaker og at Oslo er avhengig av midler fra staten for å gjennomføre prosjekter som lokk over E6. I all hovedsak har de to partiene uttalt seg om at noe må gjøres med E6.

Prioriterer Manglerudtunnelen

Prosjektleder for transport og byutvikling, Ingun Risnes, i Statens vegvesen forteller at det planlegges to tunneler på strekningen Abildsø-Bryn-Ulven, og at den lengste starter på Abilsdø og slutter på Bryn.

–Har Manglerudtunnelen sneket i køen?

Statens vegvesen prioriterer Manglerudtunnel og ny riksvegdiagonal mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei foran lokk over E6 i Groruddalen. Dette fordi det er langt flere personer som er berørt av høyt støynivå langs E6 på Manglerud og langs Trondheimsvegen, enn langs E6 i Groruddalen, sier hun.

– Dette skyldes i hovedsak at boligblokkene både langs Trondheimsveien og på Manglerud ligger tett inn på veien, mens boligområdene langs E6 i Groruddalen ligger i lengre avstand fra E6, og boligene er til dels skjermet av næringsbebyggelse langs vegen, eksempelvis på Lindeberg.

Sterk trafikkvekst i sørkorridoren

Risnes forteller at en Manglerudtunnel først ble nevnt i forbindelse med Stortingets behandling av Nasjonal Transportplan (NTP) for 2006/2015. I Sørkorridorutredningen i 2009 anbefalte Statens vegvesen å prioritere Manglerudtunnelen fremfor Mosseveitunnel på grunn av langt fler er plaget av støv- og støyforurensing i Manglerud-Teisenområdet.

– Den siste tiårsperioden har det vært sterk trafikkvekst på E6 i sørkorridoren, i motsetning til riksvegnettet i Groruddalen som har hatt stabil eller lav trafikkvekst i samme periode. Trafikkbelastningen ved Ryen-Manglerud er i dag på ca. 75.000 ÅDT (årsdøgntrafikk), veien har lav standard, den har trafikksikkerhetsmessige utfordringer og framkommeligheten for både buss- og godstrafikk er dårlig. Dette er bakgrunnen for at Manglerudprosjektet er prioritert foran andre prosjekter i Oslopakke 3, understreker hun.

Les mer om Manglerudtunnelen i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Se også: – Manglerudtunnelen må ut av Oslopakke 3

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

 
- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.