– Manglerudtunnelen sniker i køen

– Manglerudtunnelen sniker i køen

SKEPTISK: Alnas bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) mener Manglerudtunnelen sniker i køen foran andre veiprosjekter i Groruddalen.


Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) i Alna bydel mener Manglerudtunnelen sniker i køen foran andre viktige veiprosjekter i Groruddalen.

I forrige uke skrev Akers Avis Groruddalen om Manglerudtunnelen, som har fått grønt lys av Statens vegvesen. Oslo Frp ønsker å trekke tunnelen ut av Oslopakke 3 og over på staten for å få fortgang i prosjektet. Ikke alle er enige i forslaget. Røli mener prosjektene feilprioriteres.

– Jeg er svært skeptisk til hele dette prosjektet og føler på mange måter at det har sneket i køen av andre viktige veiprosjekter i Oslo og spesielt i Groruddalen. Vi får nå en klassisk sak der områder i Oslo settes opp mot hverandre til å få løst støy og støvutfordringer i sine områder. Hvilket område er da viktigst? spør han.

BU-lederen er redd for at tunnelen vil skape mer trafikkaos i bydelen.

– Det er uklart hvor eksakt denne tunnel vi starte og munne ut i Alna bydel, men jeg er redd dette vil «pumpe» enda flere biler inn i Bydel Alna og Groruddalen enn det er i dag.

Alna har sendt innspill

Alna bydel har sendt ut et innspill til Manglerudprosjektet. I innspillet står det blant annet at bydelen i mange år har pekt på behovet for tiltak som reduserer miljøproblemet forårsaket av trafikken langs E6 gjennom bydelen. Ingenting har blitt gjort. Innspillet påpeker også at de i lengre tid har ønsket lokk, alternativt E6 lagt i tunnel. Det står at Statens vegvesen har vært skeptisk til forslagene, og hovedargumentet har vært at det ikke kan bygges så lang tunnel/lokk. Bydelen mener derfor det er underlig at Manglerudtunnelen får klarsignal.

Jeg står hundre prosent bak høringsuttalelsen. Spesielt dette med lengden på Manglerudtunnelen – den vi bli i meter mye lengre enn en lang tunnel på det meste av E6 gjennom hele bydel Alna. Da blir argumentet til Statens vegvesen svær underlig å forstå, mener Røli.

Trafikkåren er en kampsak

Han understeker at midler fra staten heller burde gå til storstilt satsing på kollektivtrafikk.

– Staten har tradisjonelt ikke bidratt med så mye veimidler i Oslo. Det må være mye bedre å få flere over på kollektiv enn å bygge nye veiprosjekter, mener han.

Flere politikere har uttalt seg om tiltak som må gjøres langs E6. I Akers Avis Groruddalen har det en stund vært en debatt om de forskjellige partienes kampsaker. Høyre mener det er viktig å skjerme befolkningen fra motorveien og går inn for lokk over E6 ved Furuset. Arbeiderpartiet, med Raymond Johansen i spissen, mener Høyre stjeler Arbeiderpartiets kampsaker og at Oslo er avhengig av midler fra staten for å gjennomføre prosjekter som lokk over E6. I all hovedsak har de to partiene uttalt seg om at noe må gjøres med E6.

Prioriterer Manglerudtunnelen

Prosjektleder for transport og byutvikling, Ingun Risnes, i Statens vegvesen forteller at det planlegges to tunneler på strekningen Abildsø-Bryn-Ulven, og at den lengste starter på Abilsdø og slutter på Bryn.

–Har Manglerudtunnelen sneket i køen?

Statens vegvesen prioriterer Manglerudtunnel og ny riksvegdiagonal mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei foran lokk over E6 i Groruddalen. Dette fordi det er langt flere personer som er berørt av høyt støynivå langs E6 på Manglerud og langs Trondheimsvegen, enn langs E6 i Groruddalen, sier hun.

– Dette skyldes i hovedsak at boligblokkene både langs Trondheimsveien og på Manglerud ligger tett inn på veien, mens boligområdene langs E6 i Groruddalen ligger i lengre avstand fra E6, og boligene er til dels skjermet av næringsbebyggelse langs vegen, eksempelvis på Lindeberg.

Sterk trafikkvekst i sørkorridoren

Risnes forteller at en Manglerudtunnel først ble nevnt i forbindelse med Stortingets behandling av Nasjonal Transportplan (NTP) for 2006/2015. I Sørkorridorutredningen i 2009 anbefalte Statens vegvesen å prioritere Manglerudtunnelen fremfor Mosseveitunnel på grunn av langt fler er plaget av støv- og støyforurensing i Manglerud-Teisenområdet.

– Den siste tiårsperioden har det vært sterk trafikkvekst på E6 i sørkorridoren, i motsetning til riksvegnettet i Groruddalen som har hatt stabil eller lav trafikkvekst i samme periode. Trafikkbelastningen ved Ryen-Manglerud er i dag på ca. 75.000 ÅDT (årsdøgntrafikk), veien har lav standard, den har trafikksikkerhetsmessige utfordringer og framkommeligheten for både buss- og godstrafikk er dårlig. Dette er bakgrunnen for at Manglerudprosjektet er prioritert foran andre prosjekter i Oslopakke 3, understreker hun.

Les mer om Manglerudtunnelen i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Se også: – Manglerudtunnelen må ut av Oslopakke 3

Siste nytt i Nyheter

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

 
Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

 
Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

 
Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

Bydelen varsler bråk

Bydelen varsler bråk

  • Stovner bad

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) i Bydel Stovner varsler at det kan bli bråk dersom det ikke skjer noe med Stovner bad snart.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!