– Manglerudtunnelen sniker i køen

– Manglerudtunnelen sniker i køen

SKEPTISK: Alnas bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) mener Manglerudtunnelen sniker i køen foran andre veiprosjekter i Groruddalen.


Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) i Alna bydel mener Manglerudtunnelen sniker i køen foran andre viktige veiprosjekter i Groruddalen.

Skrevet av:

I forrige uke skrev Akers Avis Groruddalen om Manglerudtunnelen, som har fått grønt lys av Statens vegvesen. Oslo Frp ønsker å trekke tunnelen ut av Oslopakke 3 og over på staten for å få fortgang i prosjektet. Ikke alle er enige i forslaget. Røli mener prosjektene feilprioriteres.

– Jeg er svært skeptisk til hele dette prosjektet og føler på mange måter at det har sneket i køen av andre viktige veiprosjekter i Oslo og spesielt i Groruddalen. Vi får nå en klassisk sak der områder i Oslo settes opp mot hverandre til å få løst støy og støvutfordringer i sine områder. Hvilket område er da viktigst? spør han.

BU-lederen er redd for at tunnelen vil skape mer trafikkaos i bydelen.

– Det er uklart hvor eksakt denne tunnel vi starte og munne ut i Alna bydel, men jeg er redd dette vil «pumpe» enda flere biler inn i Bydel Alna og Groruddalen enn det er i dag.

Alna har sendt innspill

Alna bydel har sendt ut et innspill til Manglerudprosjektet. I innspillet står det blant annet at bydelen i mange år har pekt på behovet for tiltak som reduserer miljøproblemet forårsaket av trafikken langs E6 gjennom bydelen. Ingenting har blitt gjort. Innspillet påpeker også at de i lengre tid har ønsket lokk, alternativt E6 lagt i tunnel. Det står at Statens vegvesen har vært skeptisk til forslagene, og hovedargumentet har vært at det ikke kan bygges så lang tunnel/lokk. Bydelen mener derfor det er underlig at Manglerudtunnelen får klarsignal.

Jeg står hundre prosent bak høringsuttalelsen. Spesielt dette med lengden på Manglerudtunnelen – den vi bli i meter mye lengre enn en lang tunnel på det meste av E6 gjennom hele bydel Alna. Da blir argumentet til Statens vegvesen svær underlig å forstå, mener Røli.

Trafikkåren er en kampsak

Han understeker at midler fra staten heller burde gå til storstilt satsing på kollektivtrafikk.

– Staten har tradisjonelt ikke bidratt med så mye veimidler i Oslo. Det må være mye bedre å få flere over på kollektiv enn å bygge nye veiprosjekter, mener han.

Flere politikere har uttalt seg om tiltak som må gjøres langs E6. I Akers Avis Groruddalen har det en stund vært en debatt om de forskjellige partienes kampsaker. Høyre mener det er viktig å skjerme befolkningen fra motorveien og går inn for lokk over E6 ved Furuset. Arbeiderpartiet, med Raymond Johansen i spissen, mener Høyre stjeler Arbeiderpartiets kampsaker og at Oslo er avhengig av midler fra staten for å gjennomføre prosjekter som lokk over E6. I all hovedsak har de to partiene uttalt seg om at noe må gjøres med E6.

Prioriterer Manglerudtunnelen

Prosjektleder for transport og byutvikling, Ingun Risnes, i Statens vegvesen forteller at det planlegges to tunneler på strekningen Abildsø-Bryn-Ulven, og at den lengste starter på Abilsdø og slutter på Bryn.

–Har Manglerudtunnelen sneket i køen?

Statens vegvesen prioriterer Manglerudtunnel og ny riksvegdiagonal mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei foran lokk over E6 i Groruddalen. Dette fordi det er langt flere personer som er berørt av høyt støynivå langs E6 på Manglerud og langs Trondheimsvegen, enn langs E6 i Groruddalen, sier hun.

– Dette skyldes i hovedsak at boligblokkene både langs Trondheimsveien og på Manglerud ligger tett inn på veien, mens boligområdene langs E6 i Groruddalen ligger i lengre avstand fra E6, og boligene er til dels skjermet av næringsbebyggelse langs vegen, eksempelvis på Lindeberg.

Sterk trafikkvekst i sørkorridoren

Risnes forteller at en Manglerudtunnel først ble nevnt i forbindelse med Stortingets behandling av Nasjonal Transportplan (NTP) for 2006/2015. I Sørkorridorutredningen i 2009 anbefalte Statens vegvesen å prioritere Manglerudtunnelen fremfor Mosseveitunnel på grunn av langt fler er plaget av støv- og støyforurensing i Manglerud-Teisenområdet.

– Den siste tiårsperioden har det vært sterk trafikkvekst på E6 i sørkorridoren, i motsetning til riksvegnettet i Groruddalen som har hatt stabil eller lav trafikkvekst i samme periode. Trafikkbelastningen ved Ryen-Manglerud er i dag på ca. 75.000 ÅDT (årsdøgntrafikk), veien har lav standard, den har trafikksikkerhetsmessige utfordringer og framkommeligheten for både buss- og godstrafikk er dårlig. Dette er bakgrunnen for at Manglerudprosjektet er prioritert foran andre prosjekter i Oslopakke 3, understreker hun.

Les mer om Manglerudtunnelen i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Se også: – Manglerudtunnelen må ut av Oslopakke 3

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!