– Manglerudtunnelen sniker i køen

– Manglerudtunnelen sniker i køen

SKEPTISK: Alnas bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) mener Manglerudtunnelen sniker i køen foran andre veiprosjekter i Groruddalen.


Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) i Alna bydel mener Manglerudtunnelen sniker i køen foran andre viktige veiprosjekter i Groruddalen.

Se bildet større

PRIORITERING: Ingun Risnes i Statens vegvesen forteller at de prioriterer Manglerudtunnel og ny riksvegdiagonal mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei foran lokk over E6 i Groruddalen.


I forrige uke skrev Akers Avis Groruddalen om Manglerudtunnelen, som har fått grønt lys av Statens vegvesen. Oslo Frp ønsker å trekke tunnelen ut av Oslopakke 3 og over på staten for å få fortgang i prosjektet. Ikke alle er enige i forslaget. Røli mener prosjektene feilprioriteres.

– Jeg er svært skeptisk til hele dette prosjektet og føler på mange måter at det har sneket i køen av andre viktige veiprosjekter i Oslo og spesielt i Groruddalen. Vi får nå en klassisk sak der områder i Oslo settes opp mot hverandre til å få løst støy og støvutfordringer i sine områder. Hvilket område er da viktigst? spør han.

BU-lederen er redd for at tunnelen vil skape mer trafikkaos i bydelen.

– Det er uklart hvor eksakt denne tunnel vi starte og munne ut i Alna bydel, men jeg er redd dette vil «pumpe» enda flere biler inn i Bydel Alna og Groruddalen enn det er i dag.

Alna har sendt innspill

Alna bydel har sendt ut et innspill til Manglerudprosjektet. I innspillet står det blant annet at bydelen i mange år har pekt på behovet for tiltak som reduserer miljøproblemet forårsaket av trafikken langs E6 gjennom bydelen. Ingenting har blitt gjort. Innspillet påpeker også at de i lengre tid har ønsket lokk, alternativt E6 lagt i tunnel. Det står at Statens vegvesen har vært skeptisk til forslagene, og hovedargumentet har vært at det ikke kan bygges så lang tunnel/lokk. Bydelen mener derfor det er underlig at Manglerudtunnelen får klarsignal.

Jeg står hundre prosent bak høringsuttalelsen. Spesielt dette med lengden på Manglerudtunnelen – den vi bli i meter mye lengre enn en lang tunnel på det meste av E6 gjennom hele bydel Alna. Da blir argumentet til Statens vegvesen svær underlig å forstå, mener Røli.

Trafikkåren er en kampsak

Han understeker at midler fra staten heller burde gå til storstilt satsing på kollektivtrafikk.

– Staten har tradisjonelt ikke bidratt med så mye veimidler i Oslo. Det må være mye bedre å få flere over på kollektiv enn å bygge nye veiprosjekter, mener han.

Flere politikere har uttalt seg om tiltak som må gjøres langs E6. I Akers Avis Groruddalen har det en stund vært en debatt om de forskjellige partienes kampsaker. Høyre mener det er viktig å skjerme befolkningen fra motorveien og går inn for lokk over E6 ved Furuset. Arbeiderpartiet, med Raymond Johansen i spissen, mener Høyre stjeler Arbeiderpartiets kampsaker og at Oslo er avhengig av midler fra staten for å gjennomføre prosjekter som lokk over E6. I all hovedsak har de to partiene uttalt seg om at noe må gjøres med E6.

Prioriterer Manglerudtunnelen

Prosjektleder for transport og byutvikling, Ingun Risnes, i Statens vegvesen forteller at det planlegges to tunneler på strekningen Abildsø-Bryn-Ulven, og at den lengste starter på Abilsdø og slutter på Bryn.

–Har Manglerudtunnelen sneket i køen?

Statens vegvesen prioriterer Manglerudtunnel og ny riksvegdiagonal mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei foran lokk over E6 i Groruddalen. Dette fordi det er langt flere personer som er berørt av høyt støynivå langs E6 på Manglerud og langs Trondheimsvegen, enn langs E6 i Groruddalen, sier hun.

– Dette skyldes i hovedsak at boligblokkene både langs Trondheimsveien og på Manglerud ligger tett inn på veien, mens boligområdene langs E6 i Groruddalen ligger i lengre avstand fra E6, og boligene er til dels skjermet av næringsbebyggelse langs vegen, eksempelvis på Lindeberg.

Sterk trafikkvekst i sørkorridoren

Risnes forteller at en Manglerudtunnel først ble nevnt i forbindelse med Stortingets behandling av Nasjonal Transportplan (NTP) for 2006/2015. I Sørkorridorutredningen i 2009 anbefalte Statens vegvesen å prioritere Manglerudtunnelen fremfor Mosseveitunnel på grunn av langt fler er plaget av støv- og støyforurensing i Manglerud-Teisenområdet.

– Den siste tiårsperioden har det vært sterk trafikkvekst på E6 i sørkorridoren, i motsetning til riksvegnettet i Groruddalen som har hatt stabil eller lav trafikkvekst i samme periode. Trafikkbelastningen ved Ryen-Manglerud er i dag på ca. 75.000 ÅDT (årsdøgntrafikk), veien har lav standard, den har trafikksikkerhetsmessige utfordringer og framkommeligheten for både buss- og godstrafikk er dårlig. Dette er bakgrunnen for at Manglerudprosjektet er prioritert foran andre prosjekter i Oslopakke 3, understreker hun.

Les mer om Manglerudtunnelen i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Se også: – Manglerudtunnelen må ut av Oslopakke 3

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

36 nye leiligheter <BR>der det før var butikk

Planene for Lavrans vei 1B er å rive bygget til den tidligere nærbutikken i Smalvollskogens borettslag og erstatte den med en boligblokk.

Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering.

 
– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.