ANNONSE

Mattegeni fra Ammerud med redningsbok

Mattegeni fra Ammerud med redningsbok

REDDENDE ENGEL: Ammerud-gründeren Vibeke Gwendoline Fængsrud synes pensumbøkene i matte for ungdomsskolelevene ikke er holdbare, og har derfor laget en egen mattebok.

House of Math-gründer Vibeke Fængsrud mener mattebøkene på ungdomstrinnet er svært mangelfulle. Nå flyr hun inn i eksamensrushet med en splitter ny «mattekur».

Faktaboks

Mattefakta:

• Statistikk (2013) hentet fra SSB lister opp matematikk som det faget med lavest gjennomsnittkarakter ved avsluttet grunnskole.

• PISA 2009 viser at de norske elevene er svakest på oppgaver i tallforståelse og rom og form sammenliknet med de andre nordiske landene. Tallforståelse er en grunnleggende ferdighet og en forutsetning for å lykkes videre med matematikk.

• Tall fra 2012, hentet fra den nasjonale oversikten fra Utdanningsdirektoratet, viser at elevene i matematikk hadde snittkarakterer på 2,2 i påbygningsfag, 2,3 i studieforberedende og 2,8 for elever på en linje som omfatter samfunnslære, språk og økonomi.

• Lærerstudentene ved første året på Høgskolen i Oslo og Akershus hadde i 2012 en strykprosent i matemtikk på 35 prosent.

Tidligere har hun skrevet superhefter – komprimerte teoriverk med noen supplerende formler – som elever kan ta med seg på prøver og eksamen. Men da Vibeke Gwendoline Fængsrud skulle gjøre det samme med mattepensum på ungdomsskolen, ble hun rystet:

– Når jeg begynte å bla gjennom disse bøkene så jeg at det mangler masse.

– Jeg mener at pensumet verken er forklart eller beskrevet ordentlig. Bøkene inneholder massevis av oppgaver, men det er vanskelig å løse mange forskjellige type oppgaver hvis du ikke har nødvendig kunnskap om metoder, påpeker Fængsrud.

– Min konklusjon ble at ungdomsskoleelevene ikke trenger noe kompendium, de trenger en ny mattebok, fortsetter hun.

Slakter pensum

Matte-gründeren er ikke alene om å slakte skolepensumet på ungdomstrinnet.

Doktorgradsstipendiat Tom Rune Kongelf ved Høgskolen i Sogn og Fjordane har i en studie fra 2011 listet opp metoder som kan brukes til å løse matteoppgaver. I dette verket konkluderer han med at norske lærebøker i matematikk har et begrenset fokus på generelle metoder – noe som gjør at mange elever ikke blir kjent med de nyttige tanketeknikkene.

– Dette gjør det vanskeligere å forstå matematikk, sier han til forskning.no.

I 2011 ble det nasjonale utvalget som kvalitetskontrollerte norske lærebøker lagt ned. Kongelf sier til forskning.no at han håper politikerne vil gjeninnføre et slikt kontrollorgan.

Dårlige løsninger

Fængsruds mattebok for ungdomstrinnet ble publisert allerede torsdag, går under navnet «Matematikk U: Superhefte» og er et fullstendig pensumverk for 8., 9. og 10. klasse.

– Eksamen i 10. klasse har pensum fra alle klassetrinnene, men har skolene råd til å ha tre sett med 8. klasse-bøker og to sett med 9. klasse-bøker? Det har de jo ikke, så når du da i 10. klasse sitter og lurer på noe du lærte på 8.- eller 9. trinn, så har du ikke tilgang til dette pensumet, sukker Ammerud-gründeren.

Hun mener dette skaper et skille mellom elever som får og de som ikke får hjelp hjemme.

– Læreren kan heller ikke lage masse ekstramateriale for å dekke pensum. Det kan man ikke kreve av en lærer, som skal forelese pensum, ikke lage pensumlitteraturen.

Et oppslagsverk

Den ferske matteboken er bygget opp med forklaringer, eksempler og oppskrifter.

– Derfor har man en mattebok for ungdomsskolen som dekker pensum fra 8. klasse til og med 10. klasse, for det er det du skal ha eksamen i. Og som – hold deg fast – forklarer pensum, sier Fængsrud.

– Vil en elev som pr. i dag er dårlig i matte kunne løfte seg med denne boka?

– Ja, betraktelig, svarer Fængsrud.

– Fordi du kan bruke den som et oppslagsverk på lik linje som du kan lese den perm til perm. Den er bygget opp ved at du legger sten på sten, men du kan også hoppe rundt i den basert på hva du har behov for å sette deg mer inn i.

Stort pensumgap

De som går på videregående skole har ifølge Fængsrud et pensum som er tilstrekkelig. Hun synes derfor det er et problem at spennet er stort fra barneskolen og helt fram til du går på videregående skole.

– I lærebøkene på barneskolen står det omtrent ingenting, men de inneholder en fantastisk mengde med oppgaver.

– På ungdomsskolen står det mer, men langt fra nok, og på videregående er det ganske gode læreverk. Der kan du faktisk sette deg ned, lese boken, løse eksamensoppgaver og gå på eksamen, forteller Fængsrud.

– Men fram til den tid har du altså hatt 10 år med manglende mestring, mener gründeren.

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE