Byrådet - etter ett år:

Med Groruddalen på skuldrene

Med Groruddalen på skuldrene

ARVEN: Raymond Johansen kommer fra steinhoggerslekt. Hans oldefar Bertam Konrad Berntsen henger i Steinhoggermuseet i Grorudveien 5 og Raymond vokste opp med besteforeldre langs Trondheimsveien. I kroppen hans flyter det bare tjukt arbeiderblod. Etter ett år som byrådsleder er han fortsatt den samme, men han merker at han har hele Groruddalen på skuldrene.

For ett år siden inntok en groruddøl for første gang plassen som leder for Oslo. Men etter ett år med byregjering og privatbil-debatt er Raymond Johansen (Ap) fortsatt den samme, og han blir minnet på sin Groruddals-arv hver eneste dag.

Skrevet av:

- Forstår du Groruddalens forventninger til deg?

- Jeg er jo den første politiske lederen av Oslo som kommer helt og holdent fra denne dalen, sier han.

Det møter jeg på butikken hver dag. Jeg får ikke hvilt på det. Jeg hører det når jeg ser på en fotballkamp, når jeg er ute og går. Da får jeg både råd, vink, kjeft og ros. Alle kommer fra et sted, og jeg kommer herfra. Det er her jeg står opp.

Onsdag 21. oktober 2015. Johansen fikk nytt kontor i rådhuset og nye arbeidsoppgaver.

- Hvordan går det etter ett år?

- Jeg synes det har gått veldig bra. Vi har greid å ta Oslo i en annen retning. Vi har landet store kulturbygg etter krevende prosesser. Oslopakke 3 er den største historiske satsingen på kollektiv, gang og sykkel. Og vi har mange planer igjen.

Historiske klimatiltak

Raymond fra Groruddalen. Mannen på 55 år fra blokkene på Tveita, som nå bor med sin samboer og fuglehunden Xavi i et stort hus øverst på Lindeberg. Med Groruddals-arv helt tilbake til steinhoggertiden. Det kommer vi tilbake til.

- Hvilke saker er du mest stolt av til nå?

- Jeg er stolt av at vi står på løftene vi har gitt. Vi har greid å skaffe flere i hjemmetjenesten, flere lærere, flere barnehageplasser, styrking av aktivitetsskolen, bedre klima og miljøtiltak. Og vi har levert et klimabudsjett i Oslo som har fått stor internasjonal oppmerksomhet.

- Og så er det de store og tunge tingene. Det er kanskje fremtidige byråder som kommer til å ta æren for de prosjektene. Det er prosesser som tar mye lenger tid. Vi klarer ikke snu utviklingen i Groruddalen over natta.

Å finne balansen

- Hvorfor har dere blitt historiske nå og ikke før?

- Det er et godt spørsmål. Vi har hatt klima og miljø som store fokusområder lenge. Oslo ble felt av ESA-domstolen for dårlig luft, og vi måtte gjøre noe. Vi satte oss derfor djerve målsettinger og folks liv kommer til å endre seg noe. Norge har skrevet under en miljøavtale i Paris. Og vi skal være med å levere.

- Det begynte med jubel. Så ble det alvor med tilleggsinnstilling til budsjett og arbeid med revidert Oslopakke 3. Har du landet?

- Man blir hentet fort ned til hverdagslivet når man driver med politikk. Det var historisk at vi overtok etter 20 år. For første gang kom MDG i posisjon og SV igjen. Så det å greie å finne sammen har for meg som leder vært en stor utfordring. Men også spennende, fordi alle skal ha tillit. Det krever sin mann.

- Vi har klart å flytte interessen for Oslo på et nasjonalt nivå. Å tro at vi klarer å bare ha positivt fokus er naivt. Det er klart det blir bråk. Men politikk er også et liv i konflikt.

En ubehagelig tid

- Druknet politikken litt på grunn av fokus på fancy biler og byregjering?

- Ja, fullstendig. Det med byregjering har for meg bare vært pedagogisk. Å kommunisere med byens befolkning om hvem som gjør hva. Poenget var å få fram at Oslo har en parlamentarisk modell. Det er det mange som ikke vet. Men så tok det bare helt av.

- Det begynte å leve sitt eget liv, noe som var svært ubehagelig. Her er jeg, en mann på 55 år og «Couldn't care less» om jeg blir kalt byregjeringsleder eller byrådsleder. Det ble personifisert. Og så kom det midt oppe i en bilordning som var innført av de før oss og ble anbefalt å bruke av politiet. Det hele ble smørt sammen, og det er klart det var ubehagelig. Men sånn er det. Og man kan få noen morsomheter ut av det.

- Ler du av det selv?

- Det tok en stund. Da samboeren min skulle tulle med det trakk jeg ikke på smilebåndet en gang. Det har tatt litt tid å finne humoren i det, sier han.

Steinhoggerslekta

- Det går på det at andre definerer deg som en eller annen type som er opptatt av titler. Det er ikke slik jeg ser meg selv. Jeg tror ikke de som ønsker å holde debatten i live av politiske grunner vil lykkes med det.

- Er du fortsatt Raymond fra Lindeberg som liker å gå turer i marka med bikkja?

- Ja. Å få en jobb som byrådsleder gjør også at velgerne kommer tettere på deg enten det er på butikken, på t-banen eller at folk skal ta en «selfie». Det gjør ikke at behovet for å trekke seg tilbake har blitt mindre, ler han.

I Grorudveien 5 henger det et bilde av oldefaren hans, Konrad Bertram Berntsen – steinhogger. Tilhørigheten til arbeiderslekta lyser gjennom alt Raymond gjør.

- Mor gikk på skole på Grorud og bodde på Skillebekk. Jeg husker godt barndommen hos bestemor og bestefar. Og at bestemor sto med vaskebrett og vaska klær i skillebekken.

Ekte «blue collar»

- Da er du full av arbeiderblod?

Jeg har bare arbeiderblod i meg. Pappa er fra Grønland. Faren til bestemor var «rallar» og jobbet med jernbanen til Rjukan. Jeg vokste opp ved innfartsåra fra Nittedal. Der satt ungene rundt bålet og hørte på sanger om Groruddalen. Tanta til min mor, Gudrun, var gift med Arthur Engebretsen. Han skrev Groruddals-sanger.

- Bestefaren min ble anbefalt av oldefar å ikke bli steinhogger. Han ble lastebilsjåfør for Ingvald Nielsen istedet.

- Hvor viktig er Groruddalen i en Oslo-sammenheng?

- Vi er omtrent 138.000 mennesker og hadde vært en av de største byene i landet. Dalen er et utstillingsvindu for en del ting vi fikser og et område sterkt preget av de historiske valgene som er tatt. På godt og vondt. Groruddalen er prisgitt tre tunge transportårer og ulike type bedrifter. Vi er opptatt av å få til ny type etablering, som Politihøgskolen, hit.

Tror ikke på tåkeprat

- Har dere skapt for store forventninger til groruddøler gjennom tidene?

- Nei. Er det noe groruddøler er vant til, så er det å leve sitt hverdagsliv og se at det kommer forandringer og forbedringer hele tiden. De som snakker om de enorme forandringene vil ikke folk tro på. Men se rundt deg. Nå skal vi bygge bad på Stovner. Grorud får flerbrukshus, og Lillomarka Arena ligger inne. Det er ikke så gærn't, det?

- Har du tillit hos Oslo-folket?

- Ja, det har jeg. Og nå har jeg det for fire år. Så får jeg ta en vareopptelling på hva vi har levert etter det. Vi skal levere det vi lover og legge fram vårt program i 2019. Da skal jeg spørre velgerne om fornyet tillit. Slik fungerer heldigvis demokratiet.

Tre i budsjettet

- Er du skuffet over midlene til ny Groruddals-satsing? Fra både stat og kommune?

- Vi greide å komme med 55 millioner i 2017 og øker til 60. Jeg hadde håpet på mer fra staten og tok det nesten for gitt at de skulle «matche». Men nå gjelder det å ta tak i de store utfordringene. Det handler om utenforskap, få folk integrert og at de greier seg sjøl.

- Groruddalen Miljøforum lurer på om pengene til Stovner bad, Lillomarka Arena og Grorud flerbrukshus kom i kjølvannet av svikt i veiprosjektene i Groruddalen. Stemmer det?

Les: Trafikktiltakene skuffer fortsatt
- Man greier ikke å svømme på en vei. Det kommer bad i 2019 på Stovner. Oslopakke 3 er finansiert av bilistene. Det andre tar vi av bykassa. Vi straffer oss selv hardt hvis for eksempel Stovner bad bare skal være en trøstepremie. Vi skal bygge dansegulvet - og så får folk hælen døtte meg danse sjøl.

Siste nytt i Nyheter

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

 
Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!