ANNONSE

Men hvor er lokket over E6...

Fredag presenterte samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) regjeringens forslag til Nasjonal transportplan for de neste ti årene. Én av hovedsats...

Fredag presenterte samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) regjeringens forslag til Nasjonal transportplan for de neste ti årene. Én av hovedsatsingene er å få mer gods over fra vei til jernbane. Èn milliard kroner skal brukes til å doble kapasiteten på Alnabru-terminalen. Det er bra at det satses på miljøet, men spørsmålet er hva en dobling av kapasiteten på jernbanen har å si for Groruddalen.

Betyr ikke en dobling av kapasiteten også flere lastebiler? Regjeringen legger i tillegg et stort press på kommunens bystyrepolitikere når de skal behandle reguleringsplanene for NRF-tomta på Alfaset. Mellom linjene oppfordres det altså til å forkaste Plan- og bygningsetatens blågrønne forslag om åpning av Alna og parkområde side om side, og gå for Statsbyggs forslag som kombinerer å utvide terminalområde og åpning av Alna.

Overordnete løsninger for trafikken er også utelatt i NTP. Groruddals-satsingen er vel og bra, men det må gjøres noe med trafikken for at den skal bli husket (altså satsingen). Vi er blitt lovet løsninger for å bedre trafikksituasjonen i Groruddalen. Fremdeles har vi ikke sett snurten av et lokk over E6 – og tilknytningen mellom Alnabruterminalen og E6 skal fremdeles være via Nedre Kalbakkvei på både kort og mellomlang sikt.

I forbindelse med Nyland Syd-vedtaket i bystyret for snart tre år siden, ble det vedtatt seks miljøvilkår – etter initiativ fra Arbeiderpartiet. Flere av disse gikk ut på at byrådet skulle være pådriver for å komme i gang med planarbeid både for E6-lokk og en konkret plan for tilkjøring mellom Alnabruterminalen og E6. Som regjeringsparti hadde Arbeiderpartiet en stor mulighet til å kickstarte disse prosjektene selv i forbindelse med NTP og trinn to av Oslopakke 3, men det gjør de ikke. Riktignok antydes det at det er satt i gang en prosess i forbindelse med E6-lokket, men vi hadde forventet noe mer håndfast.

Stat og kommune samarbeider om Groruddals-satsingen – men når det kommer til å bedre trafikksituasjonen i Groruddalen skylder de fremdeles på hverandre. Nå må de begynne å samarbeide også om dette, så Groruddals-satsingen blir husket som noe annet enn tomme ord.

Siste nytt i Nyheter

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

ANNONSE
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

 
ANNONSE