Men hvor er lokket over E6...

Fredag presenterte samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) regjeringens forslag til Nasjonal transportplan for de neste ti årene. Én av hovedsats...

Fredag presenterte samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) regjeringens forslag til Nasjonal transportplan for de neste ti årene. Én av hovedsatsingene er å få mer gods over fra vei til jernbane. Èn milliard kroner skal brukes til å doble kapasiteten på Alnabru-terminalen. Det er bra at det satses på miljøet, men spørsmålet er hva en dobling av kapasiteten på jernbanen har å si for Groruddalen.

Betyr ikke en dobling av kapasiteten også flere lastebiler? Regjeringen legger i tillegg et stort press på kommunens bystyrepolitikere når de skal behandle reguleringsplanene for NRF-tomta på Alfaset. Mellom linjene oppfordres det altså til å forkaste Plan- og bygningsetatens blågrønne forslag om åpning av Alna og parkområde side om side, og gå for Statsbyggs forslag som kombinerer å utvide terminalområde og åpning av Alna.

Overordnete løsninger for trafikken er også utelatt i NTP. Groruddals-satsingen er vel og bra, men det må gjøres noe med trafikken for at den skal bli husket (altså satsingen). Vi er blitt lovet løsninger for å bedre trafikksituasjonen i Groruddalen. Fremdeles har vi ikke sett snurten av et lokk over E6 – og tilknytningen mellom Alnabruterminalen og E6 skal fremdeles være via Nedre Kalbakkvei på både kort og mellomlang sikt.

I forbindelse med Nyland Syd-vedtaket i bystyret for snart tre år siden, ble det vedtatt seks miljøvilkår – etter initiativ fra Arbeiderpartiet. Flere av disse gikk ut på at byrådet skulle være pådriver for å komme i gang med planarbeid både for E6-lokk og en konkret plan for tilkjøring mellom Alnabruterminalen og E6. Som regjeringsparti hadde Arbeiderpartiet en stor mulighet til å kickstarte disse prosjektene selv i forbindelse med NTP og trinn to av Oslopakke 3, men det gjør de ikke. Riktignok antydes det at det er satt i gang en prosess i forbindelse med E6-lokket, men vi hadde forventet noe mer håndfast.

Stat og kommune samarbeider om Groruddals-satsingen – men når det kommer til å bedre trafikksituasjonen i Groruddalen skylder de fremdeles på hverandre. Nå må de begynne å samarbeide også om dette, så Groruddals-satsingen blir husket som noe annet enn tomme ord.

Siste nytt i Nyheter

Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

 
Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.