ANNONSE

Vil bygge ned Alnabruterminalen

... men SV og Ap sier nei

... men SV og Ap sier nei

STRIDSTEMA: Lokalpolitikerne i Alna bydel er ikke enig om hva som bør skje med godsterminalen i dalbunnen.

Venstre tar til orde for å bygge ned Alnabruterminalen fram mot 2050. Det vil ikke SV og Ap ha noe av. De mener at terminalen bør utvikles og fortsatt være landets store gods-nav på jernbanesiden.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

VIL BYGGE NED: Venstres Jon-Terje Bekken (V, t.v.) fremmet forslag om å bygge ned terminalen fram mot 2050. Han fikk kun støtte av Frps Grethe Østhell og Nils-Petter Komperud.

Se bildet større

VIL HA TERMINALEN: Arbeiderpartiet, her ved BU-nestleder Wenche Andberg og BU-leder Knut Røli, vil ikke gå med på å bygge ned Alnabruterminalen.

Dette spilte bydelsutvalget inn til kommuneplanen:

• At Alnabruterminalen ikke skal bygges ned, men heller bevares og utvikles.

• At kommunen skal ta et større boligbygger-ansvar der de sørger for å avgi rimeligere tomtegrunn for å få opp farta på byggingen.

• De vil ha miljøfartsgrensa 70 km/t på E6 om vinteren.

• BU etterlyser større gjennomføringakraft fra plan til endelig produkt.

• Lokalpolitikerne er svært skeptisk til å lempe på støykravene i forbindelse med boligbygging i Groruddalen.

Da Alna bydelsutvalg behandlet kommuneplanen torsdag fremmet Venstre et forslag der de tok til orde for at terminalen bør bygges ned på sikt.

–  Kommuneplanen ser mot 2030, men har et perspektiv mot 2050. Vi i Venstre tror ikke det er behov for Alnabruterminalen i 2050. Teknologien og utvikling av andre terminaler vil i større grad ta over, og derfor mener vi at Oslo kommune bør se på dette i sine videre planer, sier Venstres gruppeleder, Jon-Terje Bekken.

Saken ble i midlertid nedstemt - kun Frps to representanter støttet forslaget.

–  Jeg synes det er litt merkelig. Å se på nedbygging fram mot 2050 er lite kontroversielt. Av og til lurer jeg på om det er politikerne eller fagbevegelsen som styrer den politiske venstresiden. Det går an å tenke annerledes, mener Bekken.

–  Ikke liv laga

Arbeiderpartiet, som har rent flertall i bydelsutvalget, stemte imot Venstres forslag. De ønsker dermed at terminalen skal bestå.

–  Flertallet i gruppa vår har talt og da må jeg føye meg etter dem - uavhengig av hva jeg egentlig mener, sier BU-leder Knut Røli (Ap).

Han mener det er lite dramatikk i saken.

–  Dette er ikke bydelens ansvar. På sikt er jeg sikker på at markedet selv vil finne ut at det ikke er liv laga Alnabruterminalen. Båtene fra østen kan kun legge til kai i Gøteborg i Norden, og da må noe etter hvert skje, sier Røli.

SVs Christer Gulbrandsen vil at terminalen skal ha en sterk rolle i mange år fremover.

–  Vi mener det er mer miljøvennlig å satse på gods på bane. Alnabruterminalen er sentral for hele landet, mener han.

Vil ha støyregler

–  Hva med oss som bor her og får trafikk-kaoset på trappa?

–  Det er kjempeviktig å jobbe med adkomsten til Alnabru og samtidig sørge for at det finnes gode hvileplasser i nærheten av Oslo. Det er avgjørende, mener Gulbrandsen.

I kommuneplanen foreslås det å lempe på støykravene i forbindelse med boligbygging. Om planen går gjennom, vil det være mulig å bygge boliger i store deler av Groruddalen - selv om det i dag er betegnet som gul eller rød sone av Statens Vegvesen. Så lenge én side av bygget er mindre støybelastet, skal det være lov til å bygge.

Bydelsutvalget gikk sammen om å fraråde dette.

–  Den saken kan umulig overleve bystyret. Å bygge boliger på E6 høres ut som en idiotisk idé, sier Knut Røli, og får støtte av SVs Gulbrandsen.

–  Vi bør heller beholde dagens krav, men heller se hva vi kan gjøre for begrense støyen, sier han.

Høyres Børge Ingvaldsen synes det er vanskelig.

–  Vi bor i en by og det vil alltid være støy - jeg bor selv ved Ytre Ringvei. Skal vi ha en pulserende by nytter det ikke å være helt restriktive, men jeg ser dilemmaet, sier han.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE