Stadig færre dødsulykker

... men ungdom er utsatt

... men ungdom er utsatt

TRAGISK: Kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk mener det er alarmerende at hver fjerde som dør i trafikken er mellom 16 og 24 år. (Foto: Trygg Trafikk)

Hver fjerde som dør i biltrafikken er mellom 16 og 24 år. Likevel er det lenge siden antallet dødsulykker har vært så lavt som nå – og hovedstaden er blant de flinkeste.

Skrevet av:

Ifølge Statens vegvesen må man helt tilbake til 1947 for å finne et lavere antall trafikkdrepte enn i 2015. Statistikk til og med oktober viser 98 mennesker som har mistet livet i trafikken. Prognoser anslår totalt 120 omkomne ved inngangen til neste år.

Trygg Trafikk er imidlertid bekymret for at en aldersgruppe slår negativt ut på dødsstatistikken. Fra januar til og med oktober dette året har 25 ungdommer mistet livet bak rattet. Det tilsvarer hver fjerde trafikkdrepte.

– Dette er en tragisk situasjon, sier kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk.

Det er alltid vondt når våre nærmeste rammes av ulykker. Verst er tapet av barn og ungdom, fortsetter hun.

Flest unge menn

Selv om antallet dødsulykker totalt sett går ned, ser man altså en økning blant unge som omkommer i trafikken. Årøen har ingen umiddelbar forklaring på hvorfor det er slik, men opplyser videre at syv av de omkomne ungdommene er kvinner, mens 18 er menn.

Vi vet at unge menn er mest utsatt i trafikken. Det kan gå galt når manglende erfaring kombineres med høy fart, farlige forbikjøringer, bruk av rusmidler eller annen risikabel oppførsel, sier hun.

Årøen understreker likevel at ungdom flest er ansvarsfulle, hensynsfulle og smarte trafikanter, som verken setter eget eller andres liv på spill.

Statistikken viser videre at 13 av de omkomne ungdommene var bilførere, seks var bilpassasjerer, fem døde på motorsykkel og en var fotgjenger.

Farligere i mørket

Guro Ranes i Statens vegvesen ser med optimisme på de lave dødstallene så langt, men er klar på at det ikke er noen grunn til å slappe av.

Selv om vi er på rett vei må vi ikke tro at vi kan slappe av og flyte på bølgen. Vi jobber for nullvisjonen, en visjon om null drepte og hardt skadde i trafikken. Vi er langt fra i mål.

Klokka er stilt én time tilbake. Mørket starter tidligere på dagen, kjølige netter gjør veiene glattere og Ranes gjør oppmerksom på at trafikantene rår over de enkleste og mest effektive tiltakene for økt trafikksikkerhet:

– Husk refleks i høstmørket, fest bilbeltet, hold fartsgrensene og kjør etter forholdene. Så skal vi i vegvesenet gjøre alt vi kan for å legge til rette, med veibygging, skilting, varsling og snørydding, lover Ranes.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

 
Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

 
Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

McDonalds avdeling Furuset ranet

McDonalds avdeling Furuset ranet

  • Ran

En mann i 50-årene ranet McDonalds ved Radisson Blu Alna hotell med pistol. Mannen kom seg unna med kontanter.

Nå er det Vestli sin tur

Lokalpolitikere frir til Groruddals-satsingen:

Nå er det Vestli sin tur

  • Groruddals-satsingen

Lokalpolitikerne May-Britt Christensen (Ap) og Athithan Kumarasamy (Ap) i Stovner bydel ønsker å få mer aktivitet for barn og unge på Vestli – og etterlyser tiltak i Vestliskogen grendeskole.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!