ANNONSE

Stadig færre dødsulykker

... men ungdom er utsatt

... men ungdom er utsatt

TRAGISK: Kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk mener det er alarmerende at hver fjerde som dør i trafikken er mellom 16 og 24 år. (Foto: Trygg Trafikk)

Hver fjerde som dør i biltrafikken er mellom 16 og 24 år. Likevel er det lenge siden antallet dødsulykker har vært så lavt som nå – og hovedstaden er blant de flinkeste.

Se bildet større

SENKER IKKE SKULDRENE: Selv om antall dødsulykker går ned, mener direktør for trafikksikkerhet Guro Ranes i Statens vegvesen at man er langt unna å nå nullvisjonen. (Foto: Knut Opeide)

Ifølge Statens vegvesen må man helt tilbake til 1947 for å finne et lavere antall trafikkdrepte enn i 2015. Statistikk til og med oktober viser 98 mennesker som har mistet livet i trafikken. Prognoser anslår totalt 120 omkomne ved inngangen til neste år.

Trygg Trafikk er imidlertid bekymret for at en aldersgruppe slår negativt ut på dødsstatistikken. Fra januar til og med oktober dette året har 25 ungdommer mistet livet bak rattet. Det tilsvarer hver fjerde trafikkdrepte.

– Dette er en tragisk situasjon, sier kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk.

Det er alltid vondt når våre nærmeste rammes av ulykker. Verst er tapet av barn og ungdom, fortsetter hun.

Flest unge menn

Selv om antallet dødsulykker totalt sett går ned, ser man altså en økning blant unge som omkommer i trafikken. Årøen har ingen umiddelbar forklaring på hvorfor det er slik, men opplyser videre at syv av de omkomne ungdommene er kvinner, mens 18 er menn.

Vi vet at unge menn er mest utsatt i trafikken. Det kan gå galt når manglende erfaring kombineres med høy fart, farlige forbikjøringer, bruk av rusmidler eller annen risikabel oppførsel, sier hun.

Årøen understreker likevel at ungdom flest er ansvarsfulle, hensynsfulle og smarte trafikanter, som verken setter eget eller andres liv på spill.

Statistikken viser videre at 13 av de omkomne ungdommene var bilførere, seks var bilpassasjerer, fem døde på motorsykkel og en var fotgjenger.

Farligere i mørket

Guro Ranes i Statens vegvesen ser med optimisme på de lave dødstallene så langt, men er klar på at det ikke er noen grunn til å slappe av.

Selv om vi er på rett vei må vi ikke tro at vi kan slappe av og flyte på bølgen. Vi jobber for nullvisjonen, en visjon om null drepte og hardt skadde i trafikken. Vi er langt fra i mål.

Klokka er stilt én time tilbake. Mørket starter tidligere på dagen, kjølige netter gjør veiene glattere og Ranes gjør oppmerksom på at trafikantene rår over de enkleste og mest effektive tiltakene for økt trafikksikkerhet:

– Husk refleks i høstmørket, fest bilbeltet, hold fartsgrensene og kjør etter forholdene. Så skal vi i vegvesenet gjøre alt vi kan for å legge til rette, med veibygging, skilting, varsling og snørydding, lover Ranes.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 

Mathias Meyer fikk prisen for Årets brobygger og Karen Bruun Rønholdt fikk prisen for Årets rakett av Kuben yrkesarena og videregående skole. Dette har de jobbet hardt for.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

 
ANNONSE