Stadig færre dødsulykker

... men ungdom er utsatt

... men ungdom er utsatt

TRAGISK: Kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk mener det er alarmerende at hver fjerde som dør i trafikken er mellom 16 og 24 år. (Foto: Trygg Trafikk)

Hver fjerde som dør i biltrafikken er mellom 16 og 24 år. Likevel er det lenge siden antallet dødsulykker har vært så lavt som nå – og hovedstaden er blant de flinkeste.

Skrevet av:

Ifølge Statens vegvesen må man helt tilbake til 1947 for å finne et lavere antall trafikkdrepte enn i 2015. Statistikk til og med oktober viser 98 mennesker som har mistet livet i trafikken. Prognoser anslår totalt 120 omkomne ved inngangen til neste år.

Trygg Trafikk er imidlertid bekymret for at en aldersgruppe slår negativt ut på dødsstatistikken. Fra januar til og med oktober dette året har 25 ungdommer mistet livet bak rattet. Det tilsvarer hver fjerde trafikkdrepte.

– Dette er en tragisk situasjon, sier kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk.

Det er alltid vondt når våre nærmeste rammes av ulykker. Verst er tapet av barn og ungdom, fortsetter hun.

Flest unge menn

Selv om antallet dødsulykker totalt sett går ned, ser man altså en økning blant unge som omkommer i trafikken. Årøen har ingen umiddelbar forklaring på hvorfor det er slik, men opplyser videre at syv av de omkomne ungdommene er kvinner, mens 18 er menn.

Vi vet at unge menn er mest utsatt i trafikken. Det kan gå galt når manglende erfaring kombineres med høy fart, farlige forbikjøringer, bruk av rusmidler eller annen risikabel oppførsel, sier hun.

Årøen understreker likevel at ungdom flest er ansvarsfulle, hensynsfulle og smarte trafikanter, som verken setter eget eller andres liv på spill.

Statistikken viser videre at 13 av de omkomne ungdommene var bilførere, seks var bilpassasjerer, fem døde på motorsykkel og en var fotgjenger.

Farligere i mørket

Guro Ranes i Statens vegvesen ser med optimisme på de lave dødstallene så langt, men er klar på at det ikke er noen grunn til å slappe av.

Selv om vi er på rett vei må vi ikke tro at vi kan slappe av og flyte på bølgen. Vi jobber for nullvisjonen, en visjon om null drepte og hardt skadde i trafikken. Vi er langt fra i mål.

Klokka er stilt én time tilbake. Mørket starter tidligere på dagen, kjølige netter gjør veiene glattere og Ranes gjør oppmerksom på at trafikantene rår over de enkleste og mest effektive tiltakene for økt trafikksikkerhet:

– Husk refleks i høstmørket, fest bilbeltet, hold fartsgrensene og kjør etter forholdene. Så skal vi i vegvesenet gjøre alt vi kan for å legge til rette, med veibygging, skilting, varsling og snørydding, lover Ranes.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

 
Fortsatt byens beste pølser?

Fortsatt byens beste pølser?

I den iøyenfallende kiosken med den digre pølsa på taket på Alnabru påstås det med store bokstaver at man kan få servert byens beste. Akers Avis Groruddalen tok turen innom for å sjekke at innehaver Lennart Mankowitz ikke har tatt munnen full.

Grønn politikk i stort og lite

Grønn politikk i stort og lite

Årsmøtet i Miljøpartiet De Grønnes (MDG) lokallag på Grorud adresserte både de store nasjonale og globale utfordringene den klimaødeleggende økonomien bidrar til. Samt lokale saker, i spedd kulturelle innslag.

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

  • Eierseksjonsloven

Vestli Vel vil ha folk med på Stortinget tirsdag i neste uke. Da skal nemlig eierseksjonsloven opp til høring.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!