Stadig færre dødsulykker

... men ungdom er utsatt

... men ungdom er utsatt

TRAGISK: Kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk mener det er alarmerende at hver fjerde som dør i trafikken er mellom 16 og 24 år. (Foto: Trygg Trafikk)

Hver fjerde som dør i biltrafikken er mellom 16 og 24 år. Likevel er det lenge siden antallet dødsulykker har vært så lavt som nå – og hovedstaden er blant de flinkeste.

Ifølge Statens vegvesen må man helt tilbake til 1947 for å finne et lavere antall trafikkdrepte enn i 2015. Statistikk til og med oktober viser 98 mennesker som har mistet livet i trafikken. Prognoser anslår totalt 120 omkomne ved inngangen til neste år.

Trygg Trafikk er imidlertid bekymret for at en aldersgruppe slår negativt ut på dødsstatistikken. Fra januar til og med oktober dette året har 25 ungdommer mistet livet bak rattet. Det tilsvarer hver fjerde trafikkdrepte.

– Dette er en tragisk situasjon, sier kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk.

Det er alltid vondt når våre nærmeste rammes av ulykker. Verst er tapet av barn og ungdom, fortsetter hun.

Flest unge menn

Selv om antallet dødsulykker totalt sett går ned, ser man altså en økning blant unge som omkommer i trafikken. Årøen har ingen umiddelbar forklaring på hvorfor det er slik, men opplyser videre at syv av de omkomne ungdommene er kvinner, mens 18 er menn.

Vi vet at unge menn er mest utsatt i trafikken. Det kan gå galt når manglende erfaring kombineres med høy fart, farlige forbikjøringer, bruk av rusmidler eller annen risikabel oppførsel, sier hun.

Årøen understreker likevel at ungdom flest er ansvarsfulle, hensynsfulle og smarte trafikanter, som verken setter eget eller andres liv på spill.

Statistikken viser videre at 13 av de omkomne ungdommene var bilførere, seks var bilpassasjerer, fem døde på motorsykkel og en var fotgjenger.

Farligere i mørket

Guro Ranes i Statens vegvesen ser med optimisme på de lave dødstallene så langt, men er klar på at det ikke er noen grunn til å slappe av.

Selv om vi er på rett vei må vi ikke tro at vi kan slappe av og flyte på bølgen. Vi jobber for nullvisjonen, en visjon om null drepte og hardt skadde i trafikken. Vi er langt fra i mål.

Klokka er stilt én time tilbake. Mørket starter tidligere på dagen, kjølige netter gjør veiene glattere og Ranes gjør oppmerksom på at trafikantene rår over de enkleste og mest effektive tiltakene for økt trafikksikkerhet:

– Husk refleks i høstmørket, fest bilbeltet, hold fartsgrensene og kjør etter forholdene. Så skal vi i vegvesenet gjøre alt vi kan for å legge til rette, med veibygging, skilting, varsling og snørydding, lover Ranes.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

 
Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!