ANNONSE

Mener at Venstre gjør Oslo mer miljøvennlig

Mener at Venstre gjør Oslo mer miljøvennlig

 

Byråd Guri Melby er klar for å ta upopulære avgjørelser dersom det kreves for at hovedstaden skal bli en mer miljøvennlig by. Hun mener at Venstre skal ha mye av æren for Oslos miljøsatsing.

Tekst:

Publisert:

- Nå har jeg vært miljøbyråd i åtte uker, og hver dag som går, blir jeg mer overbevist om at byrådet trenger Venstre for at Oslo skal fortsette å være en ledende miljøby, sier Melby, som er Oslos nye byråd for miljø- og samferdsel.

Jobben overtok hun etter Ola Elvestuen som kom inn på Stortinget etter valget i høst. Tirsdag var den ferske byråden på Tveten gård, der hun holdt et foredrag for Venstres lokallag i Alna og Østensjø som hadde juleavslutning.

32-åringen brukte mye tid på å snakke om hvordan Oslo skal nå de hårete målene om å halvere utslipp av klimagass innen 2030 og å bli en nullutslipps-by innen 2050.

- Vi har satt oss ambisiøse mål som vi jobber med hver eneste dag. Siden 2006 har andelen som reiser kollektivt i Oslo økt fra 20 til 30 prosent. Vi er på vei, mener hun.

 

Tre problemfelt

Melby mener det er tre områder som er utfordrende, men som må løses de nærmeste årene: Å erstatte gamle oljefyrer i eldre bygg, å få flere til å reise kollektivt og å sørge for at andelen el-biler øker i byens gater.

-  Her er det mange kamper som skal tas: Vi fikk gjennomslag for å senke prisene på månedskort i 2008, men kampen for å holde prisene nede må tas hvert år. Oslo trenger en miljøparti som tar disse fightene.

-  Er ikke de andre byrådspartiene like miljø-engasjerte?

-  Jo, både Høyre og KrF har et stort engasjement for miljøet, men i mange saker er det vi som er drivkraften bak. Et eksempel er at vi sørget for et flertall for at alle kommunens kjørerøy byttes ut med elbiler. Det var vårt initiativ, men de andre byrådspartiene sluttet opp om det, sier hun.

Byråden varsler at hun kommer til å ta tøffe tak, som kan være upopulære. Å fjerne parkeringsplasser i Thereses gate og Thorvald Meyers gate slik at trikken kommer fram, har skapt bråk.

 

Skal være tøff

Å tvinge private husstander til å skifte ut gammel oljefyr med miljøvennlige alternativer vil heller ikke være populært.

-  Jeg tror vi er mer komprissløse enn mange andre. Våre velgere har et miljøengasjement, og ettersom vi er et mellomstort parti er det enklere å være tøff. De større partiene har ofte flere hensyn som veier tungt.

-  Hva setter du høyest: E18-utbygging eller t-bane til Ahus?

-  For å få flertall for våre saker, må vi også støtte andre. E18 kan bygges miljøvennlig ved å åpne for kollektivfelt og null-utslippsfelt. For meg som miljøbyråd er utvilsomt kollektivutbygging høyere prioritert enn motorveier.

- Hva er viktigst av Ahus-bane og Fornebu-bane?

-  Jeg vil ikke sette prosjektene opp mot hverandre, men det blir mer og mer tydelig at begge er nødvendig. Om vi skal ha bane til Ahus og Fornebu er vi etter hvert nødt til å bygge Oslo-tunnelen gjennom sentrum. Jeg håper og tror at regjeringen holder ord om 50 prosent finansiering i store kollektivprosjekter.

Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen, tar utspillene fra Guri Melby med et smil.

-  Dette trenger jeg ikke å kommentere, vi står alle på byrådserklæringen, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE