Mener at Venstre gjør Oslo mer miljøvennlig

Mener at Venstre gjør Oslo mer miljøvennlig

 

Byråd Guri Melby er klar for å ta upopulære avgjørelser dersom det kreves for at hovedstaden skal bli en mer miljøvennlig by. Hun mener at Venstre skal ha mye av æren for Oslos miljøsatsing.

Tekst:

Publisert:

- Nå har jeg vært miljøbyråd i åtte uker, og hver dag som går, blir jeg mer overbevist om at byrådet trenger Venstre for at Oslo skal fortsette å være en ledende miljøby, sier Melby, som er Oslos nye byråd for miljø- og samferdsel.

Jobben overtok hun etter Ola Elvestuen som kom inn på Stortinget etter valget i høst. Tirsdag var den ferske byråden på Tveten gård, der hun holdt et foredrag for Venstres lokallag i Alna og Østensjø som hadde juleavslutning.

32-åringen brukte mye tid på å snakke om hvordan Oslo skal nå de hårete målene om å halvere utslipp av klimagass innen 2030 og å bli en nullutslipps-by innen 2050.

- Vi har satt oss ambisiøse mål som vi jobber med hver eneste dag. Siden 2006 har andelen som reiser kollektivt i Oslo økt fra 20 til 30 prosent. Vi er på vei, mener hun.

 

Tre problemfelt

Melby mener det er tre områder som er utfordrende, men som må løses de nærmeste årene: Å erstatte gamle oljefyrer i eldre bygg, å få flere til å reise kollektivt og å sørge for at andelen el-biler øker i byens gater.

-  Her er det mange kamper som skal tas: Vi fikk gjennomslag for å senke prisene på månedskort i 2008, men kampen for å holde prisene nede må tas hvert år. Oslo trenger en miljøparti som tar disse fightene.

-  Er ikke de andre byrådspartiene like miljø-engasjerte?

-  Jo, både Høyre og KrF har et stort engasjement for miljøet, men i mange saker er det vi som er drivkraften bak. Et eksempel er at vi sørget for et flertall for at alle kommunens kjørerøy byttes ut med elbiler. Det var vårt initiativ, men de andre byrådspartiene sluttet opp om det, sier hun.

Byråden varsler at hun kommer til å ta tøffe tak, som kan være upopulære. Å fjerne parkeringsplasser i Thereses gate og Thorvald Meyers gate slik at trikken kommer fram, har skapt bråk.

 

Skal være tøff

Å tvinge private husstander til å skifte ut gammel oljefyr med miljøvennlige alternativer vil heller ikke være populært.

-  Jeg tror vi er mer komprissløse enn mange andre. Våre velgere har et miljøengasjement, og ettersom vi er et mellomstort parti er det enklere å være tøff. De større partiene har ofte flere hensyn som veier tungt.

-  Hva setter du høyest: E18-utbygging eller t-bane til Ahus?

-  For å få flertall for våre saker, må vi også støtte andre. E18 kan bygges miljøvennlig ved å åpne for kollektivfelt og null-utslippsfelt. For meg som miljøbyråd er utvilsomt kollektivutbygging høyere prioritert enn motorveier.

- Hva er viktigst av Ahus-bane og Fornebu-bane?

-  Jeg vil ikke sette prosjektene opp mot hverandre, men det blir mer og mer tydelig at begge er nødvendig. Om vi skal ha bane til Ahus og Fornebu er vi etter hvert nødt til å bygge Oslo-tunnelen gjennom sentrum. Jeg håper og tror at regjeringen holder ord om 50 prosent finansiering i store kollektivprosjekter.

Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen, tar utspillene fra Guri Melby med et smil.

-  Dette trenger jeg ikke å kommentere, vi står alle på byrådserklæringen, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

En ung gutt under 18 år falt igjennom skoletaket til Tiurleiken skole på Romsås søndag ettermiddag. Gutten er fraktet til sykehus.

Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

 
Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.