Mener at Venstre gjør Oslo mer miljøvennlig

Mener at Venstre gjør Oslo mer miljøvennlig

 

Byråd Guri Melby er klar for å ta upopulære avgjørelser dersom det kreves for at hovedstaden skal bli en mer miljøvennlig by. Hun mener at Venstre skal ha mye av æren for Oslos miljøsatsing.

- Nå har jeg vært miljøbyråd i åtte uker, og hver dag som går, blir jeg mer overbevist om at byrådet trenger Venstre for at Oslo skal fortsette å være en ledende miljøby, sier Melby, som er Oslos nye byråd for miljø- og samferdsel.

Jobben overtok hun etter Ola Elvestuen som kom inn på Stortinget etter valget i høst. Tirsdag var den ferske byråden på Tveten gård, der hun holdt et foredrag for Venstres lokallag i Alna og Østensjø som hadde juleavslutning.

32-åringen brukte mye tid på å snakke om hvordan Oslo skal nå de hårete målene om å halvere utslipp av klimagass innen 2030 og å bli en nullutslipps-by innen 2050.

- Vi har satt oss ambisiøse mål som vi jobber med hver eneste dag. Siden 2006 har andelen som reiser kollektivt i Oslo økt fra 20 til 30 prosent. Vi er på vei, mener hun.

 

Tre problemfelt

Melby mener det er tre områder som er utfordrende, men som må løses de nærmeste årene: Å erstatte gamle oljefyrer i eldre bygg, å få flere til å reise kollektivt og å sørge for at andelen el-biler øker i byens gater.

-  Her er det mange kamper som skal tas: Vi fikk gjennomslag for å senke prisene på månedskort i 2008, men kampen for å holde prisene nede må tas hvert år. Oslo trenger en miljøparti som tar disse fightene.

-  Er ikke de andre byrådspartiene like miljø-engasjerte?

-  Jo, både Høyre og KrF har et stort engasjement for miljøet, men i mange saker er det vi som er drivkraften bak. Et eksempel er at vi sørget for et flertall for at alle kommunens kjørerøy byttes ut med elbiler. Det var vårt initiativ, men de andre byrådspartiene sluttet opp om det, sier hun.

Byråden varsler at hun kommer til å ta tøffe tak, som kan være upopulære. Å fjerne parkeringsplasser i Thereses gate og Thorvald Meyers gate slik at trikken kommer fram, har skapt bråk.

 

Skal være tøff

Å tvinge private husstander til å skifte ut gammel oljefyr med miljøvennlige alternativer vil heller ikke være populært.

-  Jeg tror vi er mer komprissløse enn mange andre. Våre velgere har et miljøengasjement, og ettersom vi er et mellomstort parti er det enklere å være tøff. De større partiene har ofte flere hensyn som veier tungt.

-  Hva setter du høyest: E18-utbygging eller t-bane til Ahus?

-  For å få flertall for våre saker, må vi også støtte andre. E18 kan bygges miljøvennlig ved å åpne for kollektivfelt og null-utslippsfelt. For meg som miljøbyråd er utvilsomt kollektivutbygging høyere prioritert enn motorveier.

- Hva er viktigst av Ahus-bane og Fornebu-bane?

-  Jeg vil ikke sette prosjektene opp mot hverandre, men det blir mer og mer tydelig at begge er nødvendig. Om vi skal ha bane til Ahus og Fornebu er vi etter hvert nødt til å bygge Oslo-tunnelen gjennom sentrum. Jeg håper og tror at regjeringen holder ord om 50 prosent finansiering i store kollektivprosjekter.

Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen, tar utspillene fra Guri Melby med et smil.

-  Dette trenger jeg ikke å kommentere, vi står alle på byrådserklæringen, sier han.

Siste nytt i Nyheter

- Litt i seneste laget

Slik reagerer opposisjonen

  • Oslo-budsjettet

Guri Melby (V) mener prosessen med Stovner bad går for sakte. Hun mener byrådet har vraket hele bademeldingen.

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

 
Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

 
Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!