Om trailerforbud i Veitvetveien:

Mener byrådet lyver

Mener byrådet lyver

OPPGITT OVER BYRÅDET: SV-politikerne Ingunn Gjerstad og Bjarne Kristoffersen mener at byrådet har vært uærlige og at de ikke har gjort nok for å trygge skoleveien til barna på Veitvet.

Det har gått over ett år siden bystyret vedtok å innføre trailerforbud i Veitvetveien, men foreløpig har ingenting skjedd. SV mener at byrådet har holdt befolkningen for narr når de har gitt politiet og Statens vegvesen skylda for at saken drøyer.

Skrevet av:

Oppdatert:
11.11.2014 kl 20:49

Veitvetveien er en mye brukt snikevei fra Trondheimsveien til dalbunnen. Busser, trailere og lastebiler kjøre på den lokale veien for å spare noen minutter. Flere hundre barn bruker gata som sin skolevei. Foreldrene på Veitvet skole har organisert seg og kjemper for å få stengt veien for tungtrafikk. De mener at trafikken utgjør en fare for barna.
I oktober i fjor vant foreldrene en mangeårig kamp. Gjennom tungtransportplanen vedtok bystyret å forby tungtrafikk i Veitvetveien. Men etter 13 måneder dundrer fortsatt trailerne på veien.

Byråd for miljø- og samferdsel, Guri Melby (V), har i flere intervjuer med Akers Avis Groruddalen understreket at gjennomføringen av tungtransportplanen er et samarbeid mellom politiet og Statens Vegvesen. Senest i et intervju publisert 17. oktober understreker hun at politiet må sørge for at skilting kommer opp.

Har aldri fått saken

Ingunn Gjerstad (SV) fra Lindeberg møter for tiden i Stortinget som vara for Heikki Holmås. Hun har benyttet anledningen til å ta opp Veitvet-saken. Både justisminister Anders Anundsen (Frp) og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har blitt spurt om henholdsvis politiet eller Statens vegvesen står i veien for å få stengt Veitvetveien.
Samferdselsministeren skriver at Veitvetveien er en kommunal vei, og at det dermed er kommunen og politiet som sammen må løse saken. Han avviser at Statens vegvesen har bidratt til å sinke saken.

Justisministeren bekrefter at politiet tidligere har vært skeptisk til å stenge veien for enkelte kjøretøy, men det fremgår også at Oslo politidistrikt aldri har mottatt et skiltreguleringsforslag i forbindelse med Veitvetveien. Dermed har ikke politiet behandlet saken formelt.

Mener byrådet lyver

Ingunn Gjerstad (SV) og Bjarne Kristoffersen i Bjerke SV mener at byråd Guri Melby (V) har et stort forklaringproblem overfor bystyret og befolkningen på Veitvet.
– Statsråder lyver ikke til Stortinget. Dermed sitter vi igjen med et byråd som ikke gjør jobben sin og som samtidig lyver til 800 skolebarn og deres foreldre på Veitvet. Et slikt styre kan vi ikke ha i Oslo, sier Gjerstad og Kristoffersen.
Gjerstad betegner byrådet som arrogant.
– De viser en forakt overfor nærmiljøet på Veitvet. Politikere skal være ombudsmenn for befolkningen som velger dem, mener hun.
– Byrådet har et stort forklaringsproblem. Nå forventer jeg at dem plukker opp tråden og stenger Veitvetveien, slik bystyret har vedtatt. Hvis ikke må vi kaste byrådet, sier Kristoffersen, som selv bor på Veitvet og har barn som går på skolen.

– Slutt å dele ut skyld

SV er lei av det de opplever som en byråd som forsøker å plassere skylden hos alle andre offentlige etater.
– Jeg er veldig glad for at vi har klart å rydde opp og finne ut hvem som faktisk har ansvaret her. Byrådet har ikke engang fremmet et forslag til skiltplan. Det viktigste for oss er at barna på Veitvet får en trygg skolevei. Det bør alle samstemte om, mener Kristoffersen.

Gjerstad og Kristoffersen tror at befolkningen på Veitvet har fått nok av å vente.
– Tungtransportplanen lå i mange år i skuffen til tidligere byråd Ola Elvestuen (V). Når den endelig kom hadde de ventet seg handling, men det har ikke skjedd noen ting, sier Kristoffersen.
Gjerstad mener det er et demokratisk problem.
– Befolkningen mister troen på politiske prosesser når vedtakene ikke settes ut i live. Vi sliter allerede med valgdeltagelsen i Groruddalen. Et handlingsrammet byråd bidrar til å svekke politikkens troverdighet, avslutter hun.

– Urimelig kritikk

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) erkjenner at arbeidet med å stenge Veitvetveien har tatt for lang tid, men hun kjenner seg ikke igjen i SVs påstand om at byrådet ikke gjør jobben sin.

– Kritikken er urimelig, men vi kan godt være frustrert over at en del prosesser tar for lang tid. Jeg har virkelig gjort mitt ytterste for å legge trykk på saken. Jeg har vært i en rekke møter og på flere befaringer på Veitvet, og det beviser at saken er høyt prioritert hos meg, sier Melby om kritikken fra SV.

– Dere har ikke sendt inn et forslag til skiltplan til politiet. Har dere da gjort jobben deres?
– Poenget er politiets egentlige holdning var at de ikke ønsket denne typen skilting i Veitvetveien fordi det er vanskelig å håndheve lovbrudd. Ettersom politiet eier skiltmyndigheten i Oslo kommune, kunne de ha stanset hele vedtaket i bystyret. Vi har lyktes med å endre politiets holdning, og nå er de positive til å skilte tungtransportforbud i Veitvetveien. Dette burde og kunne ha gått raskere, men jeg føler ikke at kommunen kan lastes for tidsbruken, sier Melby.
På torsdag begynner arbeidet med å utarbeide en skiltplan for Veitvetveien.
– Nå, som tidligere, er målet å få stengt Veitvetveien for tungtrafikk så raskt som overhodet mulig, sier Melby.

Hun er ikke enig med samferdselsministeren i at Statens vegvesen ikke spiller en rolle i saken.
– I begge ender av Veitvetveien kommer man ut på en riksvei, noe som gjør at vegvesenet har noe de skulle ha sagt, sier Melby.
Da tungtransportplanen ble vedtatt, satt bystyret ned en arbeidsgruppe som skal jobbe med å gjennomføre tiltakene. Her sitter blant annet vegvesenet, politiet og kommunen.
– Hele hensikten med samarbeidet er at vi skal slutte å skylde på hverandre. Jeg er veldig glad for at politiet har snudd, og det ville neppe skjedd uten et slikt samarbeid, avslutter hun.

Siste nytt i Nyheter

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!