Om trailerforbud i Veitvetveien:

Mener byrådet lyver

Mener byrådet lyver

OPPGITT OVER BYRÅDET: SV-politikerne Ingunn Gjerstad og Bjarne Kristoffersen mener at byrådet har vært uærlige og at de ikke har gjort nok for å trygge skoleveien til barna på Veitvet.

Det har gått over ett år siden bystyret vedtok å innføre trailerforbud i Veitvetveien, men foreløpig har ingenting skjedd. SV mener at byrådet har holdt befolkningen for narr når de har gitt politiet og Statens vegvesen skylda for at saken drøyer.

Skrevet av:

Oppdatert:
11.11.2014 kl 20:49

Veitvetveien er en mye brukt snikevei fra Trondheimsveien til dalbunnen. Busser, trailere og lastebiler kjøre på den lokale veien for å spare noen minutter. Flere hundre barn bruker gata som sin skolevei. Foreldrene på Veitvet skole har organisert seg og kjemper for å få stengt veien for tungtrafikk. De mener at trafikken utgjør en fare for barna.
I oktober i fjor vant foreldrene en mangeårig kamp. Gjennom tungtransportplanen vedtok bystyret å forby tungtrafikk i Veitvetveien. Men etter 13 måneder dundrer fortsatt trailerne på veien.

Byråd for miljø- og samferdsel, Guri Melby (V), har i flere intervjuer med Akers Avis Groruddalen understreket at gjennomføringen av tungtransportplanen er et samarbeid mellom politiet og Statens Vegvesen. Senest i et intervju publisert 17. oktober understreker hun at politiet må sørge for at skilting kommer opp.

Har aldri fått saken

Ingunn Gjerstad (SV) fra Lindeberg møter for tiden i Stortinget som vara for Heikki Holmås. Hun har benyttet anledningen til å ta opp Veitvet-saken. Både justisminister Anders Anundsen (Frp) og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har blitt spurt om henholdsvis politiet eller Statens vegvesen står i veien for å få stengt Veitvetveien.
Samferdselsministeren skriver at Veitvetveien er en kommunal vei, og at det dermed er kommunen og politiet som sammen må løse saken. Han avviser at Statens vegvesen har bidratt til å sinke saken.

Justisministeren bekrefter at politiet tidligere har vært skeptisk til å stenge veien for enkelte kjøretøy, men det fremgår også at Oslo politidistrikt aldri har mottatt et skiltreguleringsforslag i forbindelse med Veitvetveien. Dermed har ikke politiet behandlet saken formelt.

Mener byrådet lyver

Ingunn Gjerstad (SV) og Bjarne Kristoffersen i Bjerke SV mener at byråd Guri Melby (V) har et stort forklaringproblem overfor bystyret og befolkningen på Veitvet.
– Statsråder lyver ikke til Stortinget. Dermed sitter vi igjen med et byråd som ikke gjør jobben sin og som samtidig lyver til 800 skolebarn og deres foreldre på Veitvet. Et slikt styre kan vi ikke ha i Oslo, sier Gjerstad og Kristoffersen.
Gjerstad betegner byrådet som arrogant.
– De viser en forakt overfor nærmiljøet på Veitvet. Politikere skal være ombudsmenn for befolkningen som velger dem, mener hun.
– Byrådet har et stort forklaringsproblem. Nå forventer jeg at dem plukker opp tråden og stenger Veitvetveien, slik bystyret har vedtatt. Hvis ikke må vi kaste byrådet, sier Kristoffersen, som selv bor på Veitvet og har barn som går på skolen.

– Slutt å dele ut skyld

SV er lei av det de opplever som en byråd som forsøker å plassere skylden hos alle andre offentlige etater.
– Jeg er veldig glad for at vi har klart å rydde opp og finne ut hvem som faktisk har ansvaret her. Byrådet har ikke engang fremmet et forslag til skiltplan. Det viktigste for oss er at barna på Veitvet får en trygg skolevei. Det bør alle samstemte om, mener Kristoffersen.

Gjerstad og Kristoffersen tror at befolkningen på Veitvet har fått nok av å vente.
– Tungtransportplanen lå i mange år i skuffen til tidligere byråd Ola Elvestuen (V). Når den endelig kom hadde de ventet seg handling, men det har ikke skjedd noen ting, sier Kristoffersen.
Gjerstad mener det er et demokratisk problem.
– Befolkningen mister troen på politiske prosesser når vedtakene ikke settes ut i live. Vi sliter allerede med valgdeltagelsen i Groruddalen. Et handlingsrammet byråd bidrar til å svekke politikkens troverdighet, avslutter hun.

– Urimelig kritikk

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) erkjenner at arbeidet med å stenge Veitvetveien har tatt for lang tid, men hun kjenner seg ikke igjen i SVs påstand om at byrådet ikke gjør jobben sin.

– Kritikken er urimelig, men vi kan godt være frustrert over at en del prosesser tar for lang tid. Jeg har virkelig gjort mitt ytterste for å legge trykk på saken. Jeg har vært i en rekke møter og på flere befaringer på Veitvet, og det beviser at saken er høyt prioritert hos meg, sier Melby om kritikken fra SV.

– Dere har ikke sendt inn et forslag til skiltplan til politiet. Har dere da gjort jobben deres?
– Poenget er politiets egentlige holdning var at de ikke ønsket denne typen skilting i Veitvetveien fordi det er vanskelig å håndheve lovbrudd. Ettersom politiet eier skiltmyndigheten i Oslo kommune, kunne de ha stanset hele vedtaket i bystyret. Vi har lyktes med å endre politiets holdning, og nå er de positive til å skilte tungtransportforbud i Veitvetveien. Dette burde og kunne ha gått raskere, men jeg føler ikke at kommunen kan lastes for tidsbruken, sier Melby.
På torsdag begynner arbeidet med å utarbeide en skiltplan for Veitvetveien.
– Nå, som tidligere, er målet å få stengt Veitvetveien for tungtrafikk så raskt som overhodet mulig, sier Melby.

Hun er ikke enig med samferdselsministeren i at Statens vegvesen ikke spiller en rolle i saken.
– I begge ender av Veitvetveien kommer man ut på en riksvei, noe som gjør at vegvesenet har noe de skulle ha sagt, sier Melby.
Da tungtransportplanen ble vedtatt, satt bystyret ned en arbeidsgruppe som skal jobbe med å gjennomføre tiltakene. Her sitter blant annet vegvesenet, politiet og kommunen.
– Hele hensikten med samarbeidet er at vi skal slutte å skylde på hverandre. Jeg er veldig glad for at politiet har snudd, og det ville neppe skjedd uten et slikt samarbeid, avslutter hun.

Siste nytt i Nyheter

- Litt i seneste laget

Slik reagerer opposisjonen

  • Oslo-budsjettet

Guri Melby (V) mener prosessen med Stovner bad går for sakte. Hun mener byrådet har vraket hele bademeldingen.

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

 
Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

 
Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!