–  Meningsløst å reforhandle nå

–  Meningsløst å reforhandle nå

VIL IKKE REFORHANDLE: Byråd Guri Melby vil ikke reforhandle Oslopakke 3 ennå.

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) ser ingen grunn til å reforhandle Oslopakke 3 før hun har en oversikt over hvor mye de enkelte prosjektene kommer til å koste.

–  Hvilken rekkefølge ting skal gjøres i må besluttes politisk, uavhengig av hva Ruter sier. Det viktigste for meg er å gjøre investeringer som gir god økning i kapasiteten, sier Melby.

Hun vil ikke ta til orde for en reforhandling av Oslopakke 3.

–  Det pågår konsekvensutredninger, blant annet av sentrumstunnelen, og de vil først foreligge neste år. Da vil vi få svar på hvor stort behovet er og hva prosjektene vil koste. Derfor er dette et dårlig tidspunkt å fastslå rekkefølge, sier byråden.

Det er gått to år siden forrige store reforhandling av pakka.

–  Dersom man skal ha reforhandlinget annethvert år blir det meningsløst og uforutsigbart. Nå må vi gjennomføre det vi har planlagt og så får omfanget av investeringene heller diskuteres.

Ser mot 2018

Melby understreker at de jobber for at Ahus-banen skal bygges i 2018. Samtidig jobbes det med å bygge et nytt signalanlegg for t-banen. Det vil bidra til økt kapasitet inn og ut av byen.

–  Det er ingen motsetninger mellom prosjektene i Oslopakke 3. Selv om E18 er beregnet til å koste 40 milliarder, så kommer kun fem av milliardene fra oss. Samtidig deler jeg bekymringen som går på at det vil bli vanskeligere å få statlig finansiering til andre prosjekter, sier byråden.

Det er Høyres gruppeleder i bystyret, Øystein Sundelin, enig i.

–  Samtidig tenker jeg det ikke er noe poeng med å sette alle gode ting opp mot hverandre. Både E18, sentrumstunnel, Fornebu-bane og Ahus-bane skal gjennomføres, fastslår han.

Må være kritisk

Sundelin påpeker at det er viktig å være kritisk til kostnadene knyttet opp mot vestkorridoren.

–  Men de som kritiserer E18 må forstå at det gjelder mer enn bare vei: Vestkorridoren vil åpne for byutvikling og samtidig ha mange kollektivfelt øremerket busser. Vi kan ikke bygge bane til alle hus og hjem i Oslo og Akershus, noe som betyr at noen må ta bussen også, mener han.

Sundelin opplever at E18 er blitt fremstilt skjevt.

–  E18 blir ikke større i dimensjon, men av- og påkjøringer skal bli mer effektive. I tillegg kommer tunneler som vil åpne for byutvikling. Det retoriske grepet som sier at vi skal ha 12 felt gjelder bare enkelte steder. Bilistene på E18 har betalt mye av Oslopakke 3 og de fortjener å få noe igjen, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

 
Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!