–  Meningsløst å reforhandle nå

–  Meningsløst å reforhandle nå

VIL IKKE REFORHANDLE: Byråd Guri Melby vil ikke reforhandle Oslopakke 3 ennå.

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) ser ingen grunn til å reforhandle Oslopakke 3 før hun har en oversikt over hvor mye de enkelte prosjektene kommer til å koste.

Tekst:

Publisert:

–  Hvilken rekkefølge ting skal gjøres i må besluttes politisk, uavhengig av hva Ruter sier. Det viktigste for meg er å gjøre investeringer som gir god økning i kapasiteten, sier Melby.

Hun vil ikke ta til orde for en reforhandling av Oslopakke 3.

–  Det pågår konsekvensutredninger, blant annet av sentrumstunnelen, og de vil først foreligge neste år. Da vil vi få svar på hvor stort behovet er og hva prosjektene vil koste. Derfor er dette et dårlig tidspunkt å fastslå rekkefølge, sier byråden.

Det er gått to år siden forrige store reforhandling av pakka.

–  Dersom man skal ha reforhandlinget annethvert år blir det meningsløst og uforutsigbart. Nå må vi gjennomføre det vi har planlagt og så får omfanget av investeringene heller diskuteres.

Ser mot 2018

Melby understreker at de jobber for at Ahus-banen skal bygges i 2018. Samtidig jobbes det med å bygge et nytt signalanlegg for t-banen. Det vil bidra til økt kapasitet inn og ut av byen.

–  Det er ingen motsetninger mellom prosjektene i Oslopakke 3. Selv om E18 er beregnet til å koste 40 milliarder, så kommer kun fem av milliardene fra oss. Samtidig deler jeg bekymringen som går på at det vil bli vanskeligere å få statlig finansiering til andre prosjekter, sier byråden.

Det er Høyres gruppeleder i bystyret, Øystein Sundelin, enig i.

–  Samtidig tenker jeg det ikke er noe poeng med å sette alle gode ting opp mot hverandre. Både E18, sentrumstunnel, Fornebu-bane og Ahus-bane skal gjennomføres, fastslår han.

Må være kritisk

Sundelin påpeker at det er viktig å være kritisk til kostnadene knyttet opp mot vestkorridoren.

–  Men de som kritiserer E18 må forstå at det gjelder mer enn bare vei: Vestkorridoren vil åpne for byutvikling og samtidig ha mange kollektivfelt øremerket busser. Vi kan ikke bygge bane til alle hus og hjem i Oslo og Akershus, noe som betyr at noen må ta bussen også, mener han.

Sundelin opplever at E18 er blitt fremstilt skjevt.

–  E18 blir ikke større i dimensjon, men av- og påkjøringer skal bli mer effektive. I tillegg kommer tunneler som vil åpne for byutvikling. Det retoriske grepet som sier at vi skal ha 12 felt gjelder bare enkelte steder. Bilistene på E18 har betalt mye av Oslopakke 3 og de fortjener å få noe igjen, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

En ung gutt under 18 år falt igjennom skoletaket til Tiurleiken skole på Romsås søndag ettermiddag. Gutten er fraktet til sykehus.

Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

 
Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.