–  Meningsløst å reforhandle nå

–  Meningsløst å reforhandle nå

VIL IKKE REFORHANDLE: Byråd Guri Melby vil ikke reforhandle Oslopakke 3 ennå.

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) ser ingen grunn til å reforhandle Oslopakke 3 før hun har en oversikt over hvor mye de enkelte prosjektene kommer til å koste.

Skrevet av:

–  Hvilken rekkefølge ting skal gjøres i må besluttes politisk, uavhengig av hva Ruter sier. Det viktigste for meg er å gjøre investeringer som gir god økning i kapasiteten, sier Melby.

Hun vil ikke ta til orde for en reforhandling av Oslopakke 3.

–  Det pågår konsekvensutredninger, blant annet av sentrumstunnelen, og de vil først foreligge neste år. Da vil vi få svar på hvor stort behovet er og hva prosjektene vil koste. Derfor er dette et dårlig tidspunkt å fastslå rekkefølge, sier byråden.

Det er gått to år siden forrige store reforhandling av pakka.

–  Dersom man skal ha reforhandlinget annethvert år blir det meningsløst og uforutsigbart. Nå må vi gjennomføre det vi har planlagt og så får omfanget av investeringene heller diskuteres.

Ser mot 2018

Melby understreker at de jobber for at Ahus-banen skal bygges i 2018. Samtidig jobbes det med å bygge et nytt signalanlegg for t-banen. Det vil bidra til økt kapasitet inn og ut av byen.

–  Det er ingen motsetninger mellom prosjektene i Oslopakke 3. Selv om E18 er beregnet til å koste 40 milliarder, så kommer kun fem av milliardene fra oss. Samtidig deler jeg bekymringen som går på at det vil bli vanskeligere å få statlig finansiering til andre prosjekter, sier byråden.

Det er Høyres gruppeleder i bystyret, Øystein Sundelin, enig i.

–  Samtidig tenker jeg det ikke er noe poeng med å sette alle gode ting opp mot hverandre. Både E18, sentrumstunnel, Fornebu-bane og Ahus-bane skal gjennomføres, fastslår han.

Må være kritisk

Sundelin påpeker at det er viktig å være kritisk til kostnadene knyttet opp mot vestkorridoren.

–  Men de som kritiserer E18 må forstå at det gjelder mer enn bare vei: Vestkorridoren vil åpne for byutvikling og samtidig ha mange kollektivfelt øremerket busser. Vi kan ikke bygge bane til alle hus og hjem i Oslo og Akershus, noe som betyr at noen må ta bussen også, mener han.

Sundelin opplever at E18 er blitt fremstilt skjevt.

–  E18 blir ikke større i dimensjon, men av- og påkjøringer skal bli mer effektive. I tillegg kommer tunneler som vil åpne for byutvikling. Det retoriske grepet som sier at vi skal ha 12 felt gjelder bare enkelte steder. Bilistene på E18 har betalt mye av Oslopakke 3 og de fortjener å få noe igjen, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!