Oslopakke 3:

Milliardutbygginger i vest...

...venter på planer i øst

Milliardutbygginger i vest...

ENDELIG FERDIG: På overtid har Oslopakke 3-gruppa kommet fram til en ny revidert avtale. Nå er midlene til prosjekter i Groruddalen sikret, selv om det tar lang tid å komme i gang. Her står vegdirektør Terje Moe Gustavsen, jernbane-sjef Elisabeth Enger, Solveig Schytz (V), Eirik Lae Solberg (H), Lan Marie Nguyen Berg (MDG), Tonje Brenna (Ap), Andreas Halse (Ap), og fylkesordfører Anette Solli (H).


Vi må et stykke ned på prioriteringslista for å finne mijøtiltakene for Groruddalen i revidert Oslopakke 3. E18 i vest og Fornebubanen står igjen som «vinner» av alle drakampene. 12 milliarder er riktig nok satt av til en t-baneløsning på Nedre Romerike (tidligere Ahusbanen) og tverrforbindelse i Groruddalen fra 2024 og utover. Men man må belage seg på litt ventetid.

Skrevet av:

Oppdatert:
08.06.2016 kl 10:51

Etter flere dager på overtid kunne forhandlingsutvalget presentere ny og revidert Oslopakke 3 med 93 prosent finansiering av kollektiv og sykkel. For Groruddalens del kan man klappe i hendene til finansiering av miljølokk over E6 Furuset, nytt signalanlegg på t-banen, tverrforbindelse på t-banen gjennom Groruddalen, baneløsning for Nedre Romerike og E6 Manglerudprosjektet....men flere av prosjektene vil ikke komme fra tidligst 2020. I 2024 kommer midlene til en baneløsning på Nedre Romerike sammen med tverrforbindelse i Groruddalen, og E6 Manglerudprosjektet. I planen er også trikk til Tonsenhagen nevnt. Til grunn ligger en reduksjon i biltrafikken på 15 prosent.

Denne Oslopakken er mer realistisk og mer fullfinansiert enn tidligere, sier Lan Marie Nguyen til Akers Avis Groruddalen.

Nytt navn for Ahusbanen

Baneløsning for Nedre Romerike er et punkt å bite seg merke i for Groruddalen. Herunder ligger det som før het Ahusbanen/Romeriksbanen, og det planlegges en løsning som også skal gjelde for Lillestrøm og Kjeller. Detaljene er ikke klare enda, men Oslopakke-gruppa er tydelige på at det endelig er satt av midler, og det er satt av 12 milliarder til både baneløsning og tverrforbindelse.

– Jeg er glad for at vi endelig har funnet finansiering til et så viktig prosjekt som en baneløsning på Nedre Romerike og en tverrgående forbindelse i Groruddalen. På denne måten blir det lettere å reise på tvers i Groruddalen, påpeker Berg.

Eirik Lae Solberg (H) mener det er viktig å koble sammen t-banelinjene i Groruddalen.

– Det betyr at man får en god løsning inn mot Lørenskog og en tverrforbindelse. Det ligger store investeringer inne her. Selve utbyggingen vil nok skje rundt 2028 og utover, spesielt den største delen. Men for første gang har man en klar plan om realisering, sier han.

Ikke med det første

Det har lenge vært diskusjoner om Ahusbanen vs. Fornebubanen. Fornebubanen bygges først, mye på grunn av planleggingsarbeidet. Men Berg er klar på at de andre prosjektene ikke vil koke bort i kålen av den grunn.

– Grunnen er rett og slett at planene for Fornebu er kommet lenger. De er nå klare i Oslo og planene har blitt sendt fra Ruter til Plan- og bygningsetaten. Jeg og de andre politikerne fra Akershus er opptatt av å få på plass en baneløsning også for Nedre Romerike og Groruddalen. Men det vil ta tid å planlegge, sier Berg.

– Jeg har stor forståelse for utfordringene i Groruddalen, både når det gjelder trafikk generelt, tungtrafikk og luft. Jeg er opptatt av å sikre trygge skoleveier for barna, og mindre luftforurensing. Selv om jeg nå ikke kan svare konkret på alle prosjekter, så er lokk over E6 sikra, det samme er baneløsning og tverrforbindelse. Det er jeg glad for.

Lokk over E6 for byutvikling

Lokk over E6 har i mange år vært diskutert. Nå er prosjektet prioritert fra 2021, men det betyr ikke at det er fullfinansiert. Den endelige prioriteringen av disse prosjektene skal avgjøres senere, og man er avhengig av et grunneierbidrag for å få det til. Bystyrepolitiker Andreas Halse (Ap) er glad for at pengene nå endelig er inne.

– Det har vært ønsket et lokk over E6 lenge, men det vil ta tid. Den umiddelbare forbedringen man ser i Groruddalen er at det blir 15 prosent færre biler nedover E6 med våre beregninger. Det betyr mye for luftforurensing og støy. Hvis prognosene våre slår ut vil det også langs Trondheimsveien ikke være noen som bor i rød sone i 2022, sier han.

– Det er godt nytt for Groruddalen der bomiljøene i mange år har vært belastet med bedriten gjennomgangstrafikk, understreker Halse.

Øker bompengene kraftig

Bompengene er også et hett tema. For å finansiere prosjektene i Oslopakke 3 må satsene opp. I avtalen står det at 73 prosent av bompengeinntektene skal gå til kollektivtiltak. 13 prosent skal gå til sykkeltiltak, mens 15 prosent går til veiformål. Det betyr at det vil koste 43 kroner for bensinbiler, 48 kroner i rushtiden, 48 kroner for dieselbiler og 58 kroner i rushtiden. I tillegg må elbiler bidra med bompenger fra 2018. Rushtid er definert til 06.30-09 på morgenen og 15-17 på ettermiddagen. Avgiften skal ikke gjelde i helger, helligdager og fridager og i juli måned.

– Det har blitt en kraftig økning fordi man trenger penger til å gjennomføre tiltakene i Oslopakke 3, og det var nødvendig for å få byrådet med på en avtale. Senere skal man utrede hvordan man lager nytt bomsnitt ved fylkesgrensa. Det blir en økning for Groruddalen også, men det kunne vært mye verre, sier Lae Solberg.

Les mer om revidert Oslopakke 3 i vår papiravis og eAvis. Der kan du også lese om reaksjoner fra lokalsamfunnet.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!