ANNONSE

Oslopakke 3:

Milliardutbygginger i vest...

...venter på planer i øst

Milliardutbygginger i vest...

ENDELIG FERDIG: På overtid har Oslopakke 3-gruppa kommet fram til en ny revidert avtale. Nå er midlene til prosjekter i Groruddalen sikret, selv om det tar lang tid å komme i gang. Her står vegdirektør Terje Moe Gustavsen, jernbane-sjef Elisabeth Enger, Solveig Schytz (V), Eirik Lae Solberg (H), Lan Marie Nguyen Berg (MDG), Tonje Brenna (Ap), Andreas Halse (Ap), og fylkesordfører Anette Solli (H).


Vi må et stykke ned på prioriteringslista for å finne mijøtiltakene for Groruddalen i revidert Oslopakke 3. E18 i vest og Fornebubanen står igjen som «vinner» av alle drakampene. 12 milliarder er riktig nok satt av til en t-baneløsning på Nedre Romerike (tidligere Ahusbanen) og tverrforbindelse i Groruddalen fra 2024 og utover. Men man må belage seg på litt ventetid.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.06.2016 kl 10:51

Se bildet større

PRESENTERTE: Eirik Lae Solberg (H) la vekt på baneløsning og tverrforbindelse i Groruddalen – men at det trolig ikke begynner å jobbes med før i 2028. Her sammen med resten av styringsgruppa for Oslopakke 3: Lan Marie Nguyen Berg (MDG), fylkesordfører Anette Solli (H), Solveig Schytz (V), Andreas Halse (Ap) og Tonje Brenna (Ap).


Se bildet større

KLAR TALE: Lan Marie Nguyen Berg (MDG) har måttet tåle mye kritikk i mediene den siste tiden. På mandag presenterte hun ny Oslopakke 3 sammen med blant andre fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H).

Dette betyr Oslopakke 3 for Groruddalen:

Dette er det viktigste man trenger å vite om det som ligger inne for Groruddalen i ny Oslopakke 3:

• Baneløsning på Nedre Romerike (tidligere kalt Ahusbanen), med tverrforbindelse i Groruddalen er sikret finansiering med 12 milliarder kroner, men vil ikke begynne før etter 2024. Staten bidrar med 50 prosent finansiering.

• Midler til byutviklingsprosjekt som miljølokk over E6 Furuset er prioritert innenfor øvrige riksvegsprosjekter som vil begynne fra 2021. Arealer kan her frigjøres til byutviklingsformål, men man er avhengig av grunneierbidrag for fullfinansiering.

• Den nye avtalen sikrer finansiering av et nytt signal- og sikringsanlegg. Det vil gi en betydelig bedre kapasitet, spesielt i t-banetunnelen.

• Det er satt av cirka én milliard kroner til Manglerudprosjektet 2017-2036.

• Bompengesatsen blir dyrere, noe som betyr at dieselbiler må betale 58 kroner, mens bensinbiler 53 kroner. Utenfor rushtiden er prisen 48 og 43 kroner.

• Elbiler må fra 2018 bidra med bompenger og må betale ti kroner for hver passering, og 20 kroner i rushtiden. Denne avgiften kan øke til 30 kroner fra 2020.

• I planen er trikk til Tonsenhagen nevnt som en del av store kollektivtiltak med finansiering på om lag 10 milliarder kroner fra 2017-2036.

• Det er satt av midler til modernisering av t-banenettet, og her er Furusetbanen prioritert.

• Avtalen forutsettes behandling og tilslutning i revidert avtale fra Oslo bystyre og Akershus fylkesting i løpet av juni.

Etter flere dager på overtid kunne forhandlingsutvalget presentere ny og revidert Oslopakke 3 med 93 prosent finansiering av kollektiv og sykkel. For Groruddalens del kan man klappe i hendene til finansiering av miljølokk over E6 Furuset, nytt signalanlegg på t-banen, tverrforbindelse på t-banen gjennom Groruddalen, baneløsning for Nedre Romerike og E6 Manglerudprosjektet....men flere av prosjektene vil ikke komme fra tidligst 2020. I 2024 kommer midlene til en baneløsning på Nedre Romerike sammen med tverrforbindelse i Groruddalen, og E6 Manglerudprosjektet. I planen er også trikk til Tonsenhagen nevnt. Til grunn ligger en reduksjon i biltrafikken på 15 prosent.

Denne Oslopakken er mer realistisk og mer fullfinansiert enn tidligere, sier Lan Marie Nguyen til Akers Avis Groruddalen.

Nytt navn for Ahusbanen

Baneløsning for Nedre Romerike er et punkt å bite seg merke i for Groruddalen. Herunder ligger det som før het Ahusbanen/Romeriksbanen, og det planlegges en løsning som også skal gjelde for Lillestrøm og Kjeller. Detaljene er ikke klare enda, men Oslopakke-gruppa er tydelige på at det endelig er satt av midler, og det er satt av 12 milliarder til både baneløsning og tverrforbindelse.

– Jeg er glad for at vi endelig har funnet finansiering til et så viktig prosjekt som en baneløsning på Nedre Romerike og en tverrgående forbindelse i Groruddalen. På denne måten blir det lettere å reise på tvers i Groruddalen, påpeker Berg.

Eirik Lae Solberg (H) mener det er viktig å koble sammen t-banelinjene i Groruddalen.

– Det betyr at man får en god løsning inn mot Lørenskog og en tverrforbindelse. Det ligger store investeringer inne her. Selve utbyggingen vil nok skje rundt 2028 og utover, spesielt den største delen. Men for første gang har man en klar plan om realisering, sier han.

Ikke med det første

Det har lenge vært diskusjoner om Ahusbanen vs. Fornebubanen. Fornebubanen bygges først, mye på grunn av planleggingsarbeidet. Men Berg er klar på at de andre prosjektene ikke vil koke bort i kålen av den grunn.

– Grunnen er rett og slett at planene for Fornebu er kommet lenger. De er nå klare i Oslo og planene har blitt sendt fra Ruter til Plan- og bygningsetaten. Jeg og de andre politikerne fra Akershus er opptatt av å få på plass en baneløsning også for Nedre Romerike og Groruddalen. Men det vil ta tid å planlegge, sier Berg.

– Jeg har stor forståelse for utfordringene i Groruddalen, både når det gjelder trafikk generelt, tungtrafikk og luft. Jeg er opptatt av å sikre trygge skoleveier for barna, og mindre luftforurensing. Selv om jeg nå ikke kan svare konkret på alle prosjekter, så er lokk over E6 sikra, det samme er baneløsning og tverrforbindelse. Det er jeg glad for.

Lokk over E6 for byutvikling

Lokk over E6 har i mange år vært diskutert. Nå er prosjektet prioritert fra 2021, men det betyr ikke at det er fullfinansiert. Den endelige prioriteringen av disse prosjektene skal avgjøres senere, og man er avhengig av et grunneierbidrag for å få det til. Bystyrepolitiker Andreas Halse (Ap) er glad for at pengene nå endelig er inne.

– Det har vært ønsket et lokk over E6 lenge, men det vil ta tid. Den umiddelbare forbedringen man ser i Groruddalen er at det blir 15 prosent færre biler nedover E6 med våre beregninger. Det betyr mye for luftforurensing og støy. Hvis prognosene våre slår ut vil det også langs Trondheimsveien ikke være noen som bor i rød sone i 2022, sier han.

– Det er godt nytt for Groruddalen der bomiljøene i mange år har vært belastet med bedriten gjennomgangstrafikk, understreker Halse.

Øker bompengene kraftig

Bompengene er også et hett tema. For å finansiere prosjektene i Oslopakke 3 må satsene opp. I avtalen står det at 73 prosent av bompengeinntektene skal gå til kollektivtiltak. 13 prosent skal gå til sykkeltiltak, mens 15 prosent går til veiformål. Det betyr at det vil koste 43 kroner for bensinbiler, 48 kroner i rushtiden, 48 kroner for dieselbiler og 58 kroner i rushtiden. I tillegg må elbiler bidra med bompenger fra 2018. Rushtid er definert til 06.30-09 på morgenen og 15-17 på ettermiddagen. Avgiften skal ikke gjelde i helger, helligdager og fridager og i juli måned.

– Det har blitt en kraftig økning fordi man trenger penger til å gjennomføre tiltakene i Oslopakke 3, og det var nødvendig for å få byrådet med på en avtale. Senere skal man utrede hvordan man lager nytt bomsnitt ved fylkesgrensa. Det blir en økning for Groruddalen også, men det kunne vært mye verre, sier Lae Solberg.

Les mer om revidert Oslopakke 3 i vår papiravis og eAvis. Der kan du også lese om reaksjoner fra lokalsamfunnet.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE