Oslopakke 3:

Milliardutbygginger i vest...

...venter på planer i øst

Milliardutbygginger i vest...

ENDELIG FERDIG: På overtid har Oslopakke 3-gruppa kommet fram til en ny revidert avtale. Nå er midlene til prosjekter i Groruddalen sikret, selv om det tar lang tid å komme i gang. Her står vegdirektør Terje Moe Gustavsen, jernbane-sjef Elisabeth Enger, Solveig Schytz (V), Eirik Lae Solberg (H), Lan Marie Nguyen Berg (MDG), Tonje Brenna (Ap), Andreas Halse (Ap), og fylkesordfører Anette Solli (H).


Vi må et stykke ned på prioriteringslista for å finne mijøtiltakene for Groruddalen i revidert Oslopakke 3. E18 i vest og Fornebubanen står igjen som «vinner» av alle drakampene. 12 milliarder er riktig nok satt av til en t-baneløsning på Nedre Romerike (tidligere Ahusbanen) og tverrforbindelse i Groruddalen fra 2024 og utover. Men man må belage seg på litt ventetid.

Skrevet av:

Oppdatert:
08.06.2016 kl 10:51

Etter flere dager på overtid kunne forhandlingsutvalget presentere ny og revidert Oslopakke 3 med 93 prosent finansiering av kollektiv og sykkel. For Groruddalens del kan man klappe i hendene til finansiering av miljølokk over E6 Furuset, nytt signalanlegg på t-banen, tverrforbindelse på t-banen gjennom Groruddalen, baneløsning for Nedre Romerike og E6 Manglerudprosjektet....men flere av prosjektene vil ikke komme fra tidligst 2020. I 2024 kommer midlene til en baneløsning på Nedre Romerike sammen med tverrforbindelse i Groruddalen, og E6 Manglerudprosjektet. I planen er også trikk til Tonsenhagen nevnt. Til grunn ligger en reduksjon i biltrafikken på 15 prosent.

Denne Oslopakken er mer realistisk og mer fullfinansiert enn tidligere, sier Lan Marie Nguyen til Akers Avis Groruddalen.

Nytt navn for Ahusbanen

Baneløsning for Nedre Romerike er et punkt å bite seg merke i for Groruddalen. Herunder ligger det som før het Ahusbanen/Romeriksbanen, og det planlegges en løsning som også skal gjelde for Lillestrøm og Kjeller. Detaljene er ikke klare enda, men Oslopakke-gruppa er tydelige på at det endelig er satt av midler, og det er satt av 12 milliarder til både baneløsning og tverrforbindelse.

– Jeg er glad for at vi endelig har funnet finansiering til et så viktig prosjekt som en baneløsning på Nedre Romerike og en tverrgående forbindelse i Groruddalen. På denne måten blir det lettere å reise på tvers i Groruddalen, påpeker Berg.

Eirik Lae Solberg (H) mener det er viktig å koble sammen t-banelinjene i Groruddalen.

– Det betyr at man får en god løsning inn mot Lørenskog og en tverrforbindelse. Det ligger store investeringer inne her. Selve utbyggingen vil nok skje rundt 2028 og utover, spesielt den største delen. Men for første gang har man en klar plan om realisering, sier han.

Ikke med det første

Det har lenge vært diskusjoner om Ahusbanen vs. Fornebubanen. Fornebubanen bygges først, mye på grunn av planleggingsarbeidet. Men Berg er klar på at de andre prosjektene ikke vil koke bort i kålen av den grunn.

– Grunnen er rett og slett at planene for Fornebu er kommet lenger. De er nå klare i Oslo og planene har blitt sendt fra Ruter til Plan- og bygningsetaten. Jeg og de andre politikerne fra Akershus er opptatt av å få på plass en baneløsning også for Nedre Romerike og Groruddalen. Men det vil ta tid å planlegge, sier Berg.

– Jeg har stor forståelse for utfordringene i Groruddalen, både når det gjelder trafikk generelt, tungtrafikk og luft. Jeg er opptatt av å sikre trygge skoleveier for barna, og mindre luftforurensing. Selv om jeg nå ikke kan svare konkret på alle prosjekter, så er lokk over E6 sikra, det samme er baneløsning og tverrforbindelse. Det er jeg glad for.

Lokk over E6 for byutvikling

Lokk over E6 har i mange år vært diskutert. Nå er prosjektet prioritert fra 2021, men det betyr ikke at det er fullfinansiert. Den endelige prioriteringen av disse prosjektene skal avgjøres senere, og man er avhengig av et grunneierbidrag for å få det til. Bystyrepolitiker Andreas Halse (Ap) er glad for at pengene nå endelig er inne.

– Det har vært ønsket et lokk over E6 lenge, men det vil ta tid. Den umiddelbare forbedringen man ser i Groruddalen er at det blir 15 prosent færre biler nedover E6 med våre beregninger. Det betyr mye for luftforurensing og støy. Hvis prognosene våre slår ut vil det også langs Trondheimsveien ikke være noen som bor i rød sone i 2022, sier han.

– Det er godt nytt for Groruddalen der bomiljøene i mange år har vært belastet med bedriten gjennomgangstrafikk, understreker Halse.

Øker bompengene kraftig

Bompengene er også et hett tema. For å finansiere prosjektene i Oslopakke 3 må satsene opp. I avtalen står det at 73 prosent av bompengeinntektene skal gå til kollektivtiltak. 13 prosent skal gå til sykkeltiltak, mens 15 prosent går til veiformål. Det betyr at det vil koste 43 kroner for bensinbiler, 48 kroner i rushtiden, 48 kroner for dieselbiler og 58 kroner i rushtiden. I tillegg må elbiler bidra med bompenger fra 2018. Rushtid er definert til 06.30-09 på morgenen og 15-17 på ettermiddagen. Avgiften skal ikke gjelde i helger, helligdager og fridager og i juli måned.

– Det har blitt en kraftig økning fordi man trenger penger til å gjennomføre tiltakene i Oslopakke 3, og det var nødvendig for å få byrådet med på en avtale. Senere skal man utrede hvordan man lager nytt bomsnitt ved fylkesgrensa. Det blir en økning for Groruddalen også, men det kunne vært mye verre, sier Lae Solberg.

Les mer om revidert Oslopakke 3 i vår papiravis og eAvis. Der kan du også lese om reaksjoner fra lokalsamfunnet.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!