Oslopakke 3:

Milliardutbygginger i vest...

...venter på planer i øst

Milliardutbygginger i vest...

ENDELIG FERDIG: På overtid har Oslopakke 3-gruppa kommet fram til en ny revidert avtale. Nå er midlene til prosjekter i Groruddalen sikret, selv om det tar lang tid å komme i gang. Her står vegdirektør Terje Moe Gustavsen, jernbane-sjef Elisabeth Enger, Solveig Schytz (V), Eirik Lae Solberg (H), Lan Marie Nguyen Berg (MDG), Tonje Brenna (Ap), Andreas Halse (Ap), og fylkesordfører Anette Solli (H).


Vi må et stykke ned på prioriteringslista for å finne mijøtiltakene for Groruddalen i revidert Oslopakke 3. E18 i vest og Fornebubanen står igjen som «vinner» av alle drakampene. 12 milliarder er riktig nok satt av til en t-baneløsning på Nedre Romerike (tidligere Ahusbanen) og tverrforbindelse i Groruddalen fra 2024 og utover. Men man må belage seg på litt ventetid.

Skrevet av:

Oppdatert:
08.06.2016 kl 10:51

Etter flere dager på overtid kunne forhandlingsutvalget presentere ny og revidert Oslopakke 3 med 93 prosent finansiering av kollektiv og sykkel. For Groruddalens del kan man klappe i hendene til finansiering av miljølokk over E6 Furuset, nytt signalanlegg på t-banen, tverrforbindelse på t-banen gjennom Groruddalen, baneløsning for Nedre Romerike og E6 Manglerudprosjektet....men flere av prosjektene vil ikke komme fra tidligst 2020. I 2024 kommer midlene til en baneløsning på Nedre Romerike sammen med tverrforbindelse i Groruddalen, og E6 Manglerudprosjektet. I planen er også trikk til Tonsenhagen nevnt. Til grunn ligger en reduksjon i biltrafikken på 15 prosent.

Denne Oslopakken er mer realistisk og mer fullfinansiert enn tidligere, sier Lan Marie Nguyen til Akers Avis Groruddalen.

Nytt navn for Ahusbanen

Baneløsning for Nedre Romerike er et punkt å bite seg merke i for Groruddalen. Herunder ligger det som før het Ahusbanen/Romeriksbanen, og det planlegges en løsning som også skal gjelde for Lillestrøm og Kjeller. Detaljene er ikke klare enda, men Oslopakke-gruppa er tydelige på at det endelig er satt av midler, og det er satt av 12 milliarder til både baneløsning og tverrforbindelse.

– Jeg er glad for at vi endelig har funnet finansiering til et så viktig prosjekt som en baneløsning på Nedre Romerike og en tverrgående forbindelse i Groruddalen. På denne måten blir det lettere å reise på tvers i Groruddalen, påpeker Berg.

Eirik Lae Solberg (H) mener det er viktig å koble sammen t-banelinjene i Groruddalen.

– Det betyr at man får en god løsning inn mot Lørenskog og en tverrforbindelse. Det ligger store investeringer inne her. Selve utbyggingen vil nok skje rundt 2028 og utover, spesielt den største delen. Men for første gang har man en klar plan om realisering, sier han.

Ikke med det første

Det har lenge vært diskusjoner om Ahusbanen vs. Fornebubanen. Fornebubanen bygges først, mye på grunn av planleggingsarbeidet. Men Berg er klar på at de andre prosjektene ikke vil koke bort i kålen av den grunn.

– Grunnen er rett og slett at planene for Fornebu er kommet lenger. De er nå klare i Oslo og planene har blitt sendt fra Ruter til Plan- og bygningsetaten. Jeg og de andre politikerne fra Akershus er opptatt av å få på plass en baneløsning også for Nedre Romerike og Groruddalen. Men det vil ta tid å planlegge, sier Berg.

– Jeg har stor forståelse for utfordringene i Groruddalen, både når det gjelder trafikk generelt, tungtrafikk og luft. Jeg er opptatt av å sikre trygge skoleveier for barna, og mindre luftforurensing. Selv om jeg nå ikke kan svare konkret på alle prosjekter, så er lokk over E6 sikra, det samme er baneløsning og tverrforbindelse. Det er jeg glad for.

Lokk over E6 for byutvikling

Lokk over E6 har i mange år vært diskutert. Nå er prosjektet prioritert fra 2021, men det betyr ikke at det er fullfinansiert. Den endelige prioriteringen av disse prosjektene skal avgjøres senere, og man er avhengig av et grunneierbidrag for å få det til. Bystyrepolitiker Andreas Halse (Ap) er glad for at pengene nå endelig er inne.

– Det har vært ønsket et lokk over E6 lenge, men det vil ta tid. Den umiddelbare forbedringen man ser i Groruddalen er at det blir 15 prosent færre biler nedover E6 med våre beregninger. Det betyr mye for luftforurensing og støy. Hvis prognosene våre slår ut vil det også langs Trondheimsveien ikke være noen som bor i rød sone i 2022, sier han.

– Det er godt nytt for Groruddalen der bomiljøene i mange år har vært belastet med bedriten gjennomgangstrafikk, understreker Halse.

Øker bompengene kraftig

Bompengene er også et hett tema. For å finansiere prosjektene i Oslopakke 3 må satsene opp. I avtalen står det at 73 prosent av bompengeinntektene skal gå til kollektivtiltak. 13 prosent skal gå til sykkeltiltak, mens 15 prosent går til veiformål. Det betyr at det vil koste 43 kroner for bensinbiler, 48 kroner i rushtiden, 48 kroner for dieselbiler og 58 kroner i rushtiden. I tillegg må elbiler bidra med bompenger fra 2018. Rushtid er definert til 06.30-09 på morgenen og 15-17 på ettermiddagen. Avgiften skal ikke gjelde i helger, helligdager og fridager og i juli måned.

– Det har blitt en kraftig økning fordi man trenger penger til å gjennomføre tiltakene i Oslopakke 3, og det var nødvendig for å få byrådet med på en avtale. Senere skal man utrede hvordan man lager nytt bomsnitt ved fylkesgrensa. Det blir en økning for Groruddalen også, men det kunne vært mye verre, sier Lae Solberg.

Les mer om revidert Oslopakke 3 i vår papiravis og eAvis. Der kan du også lese om reaksjoner fra lokalsamfunnet.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!