«Mini-landsmøte» hos Alna SV

«Mini-landsmøte» hos Alna SV

 

Dersom valgresultatet i Alna SV legges til grunn blir Audun Lysbakken SVs nye leder. Det er konklusjonen etter mandagens lokale partilederkandidat-debatt.

Tekst:

Publisert:

Det lokale partilaget skulle nemlig bestemme hvem de ønsker skal lede SV, og hvem er vel bedre til å overbevise dem enn kandidatene selv: Audun Lysbakken og Heikki Holmås. De to kjemper om å ta over ledervervet etter Kristin Halvorsen, som går av som partileder i mars.

Kandidatene har møttes til debatter i alle de store byene i forbindelse med ledervalget. Denne uka sto bydelspartier for tur - Alna var ett av to som fikk besøk. Både debatt og en avsluttende avstemning sto på agendaen.

 

Noen forskjeller

Lederkanidatene er enige om mye, men ikke i alt.

Holmås mener at partiet må bli tydelige på det som er viktig for partiet, for å bygge et større parti.

Lysbakken mener derimot at partiet er blitt for smale, og at de er forbundet med for få saker.

- Vi må bli et parti som er viktigere for flere enn i dag. Spørsmålet er hvorfor vi ikke klarer å nå de menneskene vi ønsker å nå, sier han.

Denne forskjellen la også flere av de fremmøtte merke til.

- Er dette en vesentlig forskjell mellom dere, spør en av de fremmøtte.

 

Må bygge tillitt

De to er dels enige i at akkurat på det punktet skiller de seg noe fra hverandre.

- Vi må si at noe er viktigere enn noe annet for oss. Vi må ha tydelige prosjekter og vi må levere. Vi bygger tillitt  ved å være konkrete og levere, mener Holmås.

- Det er ikke noen motsetning mellom bredde og tydelighet, mener Lysbakken, som fortsetter:

- En vesentlig grunn til at SV har høy troverdighet i miljøspørsmål, men folk likevel ikke stemmer SV, er fordi vi er fraværende i andre saker. Vi må ha helhetlige alternativer.

 

Endre partikultur

Holmås mener det er viktig at politikken lages av SVere, og at de må nå ut til flere av medlemmene i denne prosessen.

- Folk må få gi innspill når politikken utvikles. Vi må jobbe på en annen måte enn i dag. Vi må være ute blant folk. I tillegg må vi bygge sosiale arenaer og ha det kjekt sammen, sier Holmås.

Lysbakken mener at partikulturen må endres.

- Vi lurer oss selv om vi tror det er en quickfix. Skal vi bli et stort parti må vi løfte fram de som vil bygge organisasjon.

Det er viktig at alle får tilbud om noe å gjøre, sier han.

 

Fikk totredjedeler

Begge to er også enige i at det er viktig å ha kontakt med grasrota i partiet. Derfor blir det neppe siste gangen de to gjester Alna SV - uavhengig av hvem av dem som blir leder.

- Vi tror det er veldig viktig at de tar seg tid til lokale debatter. Skal du være partileder må du ha kontakt med grunnplanet, mener Christer Gulbrandsen, som selv holdt en knapp på Holmås.

Hvem som blir den neste lederen i SV avgjøres om en drøy måned, i mars. Alna SV avstemning viser 13 stemmer til Lysbakken, 6 stemmer til Holmås og tre blanke stemmer.

Kanskje gir derfor denne avstemningen en pekepinn på hvordan det ender under partiets ekstraordinære årsmøte... 

 

Siste nytt i Nyheter

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

 
- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.