ANNONSE

Møller på Kalbakken utvider

Møller på Kalbakken utvider

 

Møller Bil investerer flere millioner kroner når de pusser opp og utvider lokalene sine på Kalbakken. De ønsker å befeste sin posisjon i Oslo nord.

Tekst:

Publisert:

I 2011 la de nærmere åtte millioner kroner i potten da to etasjer ble pusset opp. Ny belysning, nye vinduer, nytt gulv og Volkswagens eget modulkonsept som gjør at bilbutikken fremstår som ny og moderne.  

- Det var en nødvendig investering å gjøre for å bli en fortsatt godkjent Volkswagen-forhandler. Vi er veldig godt fornøyd med resultatet, sier daglig leder på Møller bil Kalbakken, Kristian Feiring.

Tidligere har en Møller bilskadesenter og Holtan billakkering hatt tilhold i samme bygg som Volkswagen-forhandleren. Nå har bilskadesentret flyttet til midlertidige lokaler på Grorud i påvente av et nytt bilskadeverksted på Skedsmo, mens Holtan billakkering har fått lokaler i byggets tredje etasje. Det betyr at Feiring og co får 600 nye kvadratmeter å boltre seg på.

Dermed blir det nye merkeverkstedet på rundt 1500 kvadratmeter.

 

Pusser opp

Men først skal de nye lokalene pusses opp.

- Planen er å strippe ned absolutt alt og bygge det opp igjen. Det er vanskelig å si hva det vil koste, men jeg blir ikke overrasket om vi runder 10 millioner. Vi tror og mener at dette er en lønnsom investering. Det er en stor og tung investering vi ser nødvendigheten av å gjøre i forhold til fremtidige krav, men vi er en solid bedrift og har solide eiere i ryggen, sier Feiring, og legger til:

- Vi har en forutsigbar leieavtale som strekker seg fram til 2026.

I dag jobber omkring 50 personer på Møller Bil Kalbakken - alt fra selgere til mekanikere. I andre etasje har de også en egen avdeling som utelukkende jobber med å selge nyttekjøretøy på bedriftsmarkedet. Med utvidelsen vil bilbutikken trenge minst 10 nye ansatte.  

- Vi er en av Groruddalens større arbeidsplasser og vi ønsker at Groruddalen og Oslo nord skal være vårt primærmarked, understreker Feiring.

Størst i Norge 

Volkswagen er Norges mest kjøpte bil anført av Golf, og i 2012 hadde fabrikken tre av Norges mest solgte biler. Etter Golf følger Ford Focus, Toyota Avensis, VW Tiguan og VW Passat.  

- Det gjøres en helt fantastisk jobb på fabrikken. Den ene gode bilen pumpes ut etter den andre. Vi har noe som passer for de aller fleste, understreker Feiring.  

Volkswagen nyttekjøretøy har en markedsandel på over 37 prosent og er dermed desidert størst i Norge.  

Selv om flere land i Europa sliter tungt økonomisk har ikke det norske bil-markedet merket stort til det ennå.  

- Vi har solgt like mange biler i første tertial i år som vi gjorde i første tertial i fjor. Så langt er vi upåvirket, men følger med sier han.

 

Lanserer el-bil 

Til høsten lanserer Volkswagen sin første el-bil. Modellen Up får elektrisk motor.  

- Når du ser på flere av de el-bilene som finnes på markedet i dag, så har enkelte et spesielt utseende. E-Up ser ut som en helt vanlig bil, og vi regner med at den vil slå an, sier Feiring.  

De siste årene har el-bilsalget i Norge skutt i været. Til nå er Nissan Leaf Norges mest solgte el-bil. Den daglige lederen tror den elektriske festen kommer til å fortsette så lenge myndighetene legger forholdene tilrette. I dag kan du blant annet kjøre gratis i bomringen, benytte kollektivfeltet, du får avkortet årsavgift og gratis lading på offentlige stasjoner. 

- Så lenge dette opprettholdes, så tror jeg vi får se stadig flere el-biler i årene som kommer, spår han.

Siste nytt i Nyheter

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

ANNONSE
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

 
ANNONSE