Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

PÅ INNSIDEN: Konsulent ved vaktsentralen i Bymiljøetaten, Morten Dahl, gir oss en nærmere titt på Oslos inntauingssentral på Ulven i Groruddalen.

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Skrevet av:

Oppdatert:
27.07.2016 kl 12:01

Når Akers Avis Groruddalen går på innsiden av inntauingstomta torsdag formiddag, har allerede 11 nye biler funnet sin plass i hallen. De fleste i forbindelse med veiarbeid. Én bil er tauet inn fordi den er uregistrert. 11 biler er imidlertid ingen grunn til å løfte på brynene for Morten Dahl, konsulent ved vaktsentralen i Bymiljøetaten.

- Nå er vi inne i de tre roligste ukene i året, sier han.

Det største trykket merkes i ukene før nasjonaldagen. Da skal Oslos gater feies for å gjøre det rent og pent, men mange får ikke med seg veiskiltene som varsler om vårrengjøring.

- I snitt tauer vi inn 3000 biler over seks uker i forbindelse med vårrengjøring.

I løpet av ett år taues det inn mellom 6000 og 8000 biler. Sistnevnte er rekord satt i 2006.

240 biler på én dag

I 2014 ble selve dagsrekorden slått. Hele 240 biler ble tauet inn på én og samme dag. Det høye tempoet satte 120 bergingsbiler i sving. Samme året ble 900 biler tauet inn fordi de manglet skilt.

- Har dere noen gang erfart at dere ikke har nok plass til å huse alle bilene?

- Nei. Vi har lov til å ha 450 biler i hallen samtidig, og så har vi litt plass utenfor hallen. Men vi har vært i situasjoner hvor vi nesten ikke har hatt nok plass, svarer Dahl.

Vaktsentralen holder også til i Ulvenveien 90. Har du parkert bilen din, men finner ut at bilettautomaten ikke fungerer, er det vaktsentralen du havner i telefonsamale med.

I tillegg til å taue inn biler, tar vi imot rundt 50.000 slike samtaler i løpet av et år. Det er i tillegg til andre elektroniske henvendelser, forteller Dahl.

Skuddsikkert glass

Hvis bilen din havner innenfor gjerdet på Ulven, må du betale 200 kroner i døgnet for parkering. I tillegg kommer selve inntauingsgebyret på 2750 kroner for personbil og moped. Det er ikke mange som kommer innom med hodet hevet. Mange er flaue. Humøret på kundene varierer imidlertid. Ifølge Dahl er det noen som er sure, mens andre er blide og forstår at det er dem selv som ikke har fulgt med i timen. En sjeldent gang kommer det folk som er skikkelig forbanna.

- Heldigvis skjer ikke det ofte, men det hender faktisk at vi da må be politiet om hjelp, opplyser Dahl.

Bygget er utstyrt med ståldører, hele området er gjerdet inn og har en solid port. I tillegg er det satt inn skuddsikkert glass i resepsjonsskranken.

Trusler må påregnes

- Det skyldes at vi holder døgnåpent hele året. Vekterne skal føle seg trygge om natten, forklarer Dahl.

Han kan fortelle om noen nifse episoder. Blant annet var det en mann som en gang latet som han holdt et gevær siktet mot glassvinduet. Trusler har også forekommet.

- Det var noen som sa at «vi kommer til å finne deg», og det er jo litt guffent. Man må være ganske hardhudet for å jobbe her. Litt trusler må man nesten regne med.

- Mange sier også ting i ren frustrasjon, men når de får tenkt seg litt om så roer de seg ned, fortsetter Dahl.

Kunder prøver seg gjerne med noen krokodilletårer, men til ingen nytte.

- Vi må følge et bestemt regelverk. Det betyr at man må betale for å få bilen ut herfra.

De glemte bilene

- Hva skjer med bilene som aldri hentes?

- De må enten vrakes eller selges, svarer Dahl.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave fra fredag eller i vår eAvis fra samme dag.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!