– Et gjennombrudd

– Et gjennombrudd

POSITIV: Miljø- og samferdselsminister Guri Melby (V) oppfordrer kjøpesentre og borettslag til å tenke på bildelingsplasser. Hun mener bildeling er positivt for Oslo.


Miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V) mener vedtaket om bildeling er et skritt i riktig retning.

Skrevet av:

Oppdatert:
16.01.2015 kl 14:08

– Du har tidligere uttalt at kommunen bør legge til rette for flere bildelingsplasser, og i fjor vedtok samferdselskomiteen på Stortinget at forskriften som hindrer kommuner å avsette bildelingsplasser ikke lenger gjelder. Hvorfor er dette et skritt i riktig retning?

– Vedtaket er veldig positivt, og kommer som følge av et forslag fra Venstre på Stortinget. Fram til nå har ikke kommunen hatt anledning til å sette av offentlige parkeringsplasser til bildeling, så dette er et stort gjennombrudd. Bildeling vil bli løsningen for flere og flere i fremtidens byer.  En Transportøkonomisk rapport fra 2012 viser at en bildelingsbil erstatter 5-10 privatbiler, så dette er bra for klimaet og reduserer køer og forurensing i byen, sier Melby.

Oppfordrer til bildelingsplasser

Hun mener bildeling kan være en god løsning for bydelene utenfor sentrum.

– Kommunen vil se på muligheten for å sette av parkeringsplasser til bildeling i hele byen, både i bydelene og rundt kollektivknutepunkter, sier hun.

– Daglig leder i Bilkollektivet AS, Arne Lindelien, mener det er vanskelig å finne slike bildelingsplasser - spesielt i Groruddalen - da flere borettslag og kjøpesentre ikke er villige til å reservere til dette formålet. Mener du kjøpesentre og borettslag bør tenke nytt og åpne for å reservere noen bildelingsplasser?

I dag er det mange som synes det er upraktisk å eie sin egen bil, og som ønsker å ta del i en bildelingsordning. Det bør både kommunen og private aktører legge til rette for, og jeg vil oppmuntre kjøpesentre og borettslag til å vurdere og reservere egne plasser til dette formålet. Byrådet vil i løpet av 2015 legge fram en egen bildelingsstrategi. I den strategien vil vi også se nærmere på hvilke virkemidler kommunen kan ta i bruk overfor borettslag og andre relevante aktører for å fremme bildeling, understreker Melby.

Miljøvennlig og praktisk

Rapporten fra Transportøkonomisk institutt fra 2012 forklarer at en bil som deles av flere brukere kan erstatte opp til mange privatbiler. Ordningen har også fått skryt for å være miljøvennlig. Slike funn faller i god jord hos miljø- og samferdselsbyråden.

– Ved å redusere antallet privatbiler så frigjør vi både areal og vi reduserer luftforurensing, støy og klimagassutslipp. I Oslo bruker mange enten kollektivtilbudet eller sykkelen og beina til korte reiser, men de trenger bil når de skal på IKEA eller på hytta. Når man bare trenger bil noen få ganger i månedene er det ikke nødvendig å eie bil, og da er bildeling et svært godt alternativ. Nå kommer delegenerasjonen, og de ser ikke nødvendigvis  poenget med å eie egen bil når de bor en by, smiler hun.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!