ANNONSE

– Et gjennombrudd

– Et gjennombrudd

POSITIV: Miljø- og samferdselsminister Guri Melby (V) oppfordrer kjøpesentre og borettslag til å tenke på bildelingsplasser. Hun mener bildeling er positivt for Oslo.


Miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V) mener vedtaket om bildeling er et skritt i riktig retning.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.01.2015 kl 14:08

– Du har tidligere uttalt at kommunen bør legge til rette for flere bildelingsplasser, og i fjor vedtok samferdselskomiteen på Stortinget at forskriften som hindrer kommuner å avsette bildelingsplasser ikke lenger gjelder. Hvorfor er dette et skritt i riktig retning?

– Vedtaket er veldig positivt, og kommer som følge av et forslag fra Venstre på Stortinget. Fram til nå har ikke kommunen hatt anledning til å sette av offentlige parkeringsplasser til bildeling, så dette er et stort gjennombrudd. Bildeling vil bli løsningen for flere og flere i fremtidens byer.  En Transportøkonomisk rapport fra 2012 viser at en bildelingsbil erstatter 5-10 privatbiler, så dette er bra for klimaet og reduserer køer og forurensing i byen, sier Melby.

Oppfordrer til bildelingsplasser

Hun mener bildeling kan være en god løsning for bydelene utenfor sentrum.

– Kommunen vil se på muligheten for å sette av parkeringsplasser til bildeling i hele byen, både i bydelene og rundt kollektivknutepunkter, sier hun.

– Daglig leder i Bilkollektivet AS, Arne Lindelien, mener det er vanskelig å finne slike bildelingsplasser - spesielt i Groruddalen - da flere borettslag og kjøpesentre ikke er villige til å reservere til dette formålet. Mener du kjøpesentre og borettslag bør tenke nytt og åpne for å reservere noen bildelingsplasser?

I dag er det mange som synes det er upraktisk å eie sin egen bil, og som ønsker å ta del i en bildelingsordning. Det bør både kommunen og private aktører legge til rette for, og jeg vil oppmuntre kjøpesentre og borettslag til å vurdere og reservere egne plasser til dette formålet. Byrådet vil i løpet av 2015 legge fram en egen bildelingsstrategi. I den strategien vil vi også se nærmere på hvilke virkemidler kommunen kan ta i bruk overfor borettslag og andre relevante aktører for å fremme bildeling, understreker Melby.

Miljøvennlig og praktisk

Rapporten fra Transportøkonomisk institutt fra 2012 forklarer at en bil som deles av flere brukere kan erstatte opp til mange privatbiler. Ordningen har også fått skryt for å være miljøvennlig. Slike funn faller i god jord hos miljø- og samferdselsbyråden.

– Ved å redusere antallet privatbiler så frigjør vi både areal og vi reduserer luftforurensing, støy og klimagassutslipp. I Oslo bruker mange enten kollektivtilbudet eller sykkelen og beina til korte reiser, men de trenger bil når de skal på IKEA eller på hytta. Når man bare trenger bil noen få ganger i månedene er det ikke nødvendig å eie bil, og da er bildeling et svært godt alternativ. Nå kommer delegenerasjonen, og de ser ikke nødvendigvis  poenget med å eie egen bil når de bor en by, smiler hun.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

ANNONSE
Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
ANNONSE