Groruddalskonferansen:

Flere forbindelser på tvers av dalen

Flere forbindelser på tvers av dalen

 

Plan- og bygningsetaten inviterer til konferansen «Groruddalen fra transportkorridor til bynettverk». Kommunikasjonsdirektør Atle Jan Larsen mener bedre infrastruktur er nøkkelen til god byutvikling.

Konferansen førstkommende mandag handler om at Groruddalen stadig er preget av statlig og kommunal infrastruktur i ulike skalaer, som Jernbaneverket, Statens vegvesen, Ruter og Bymiljøetaten. Disse jobber ikke alltid på samme plan.

– I dag går 3 riksveier og jernbane gjennom dalen, i tillegg til t-banelinjer som går i samme retning. Vi trenger flere forbindelser på tvers av dalen og en mer finmasket infrastruktur om vi skal få til god byutvikling, forteller Larsen.

Konferansen skal synliggjøre eventuelle problemstillinger.

– Som planmyndighet har vi en overordnet og koordinerende rolle i all pågående planlegging. Dette er utfordrende med tanke på infrastukturplanlegging, fordi de sektorielle, statlige og kommunale infrastruktureirene tilsynelatende har planer som delvis er i konflikt med hverandre og med lokale eller overordnete byutviklingmålsetninger.

Ny tankegang

-Hva håper dere å få ut av konferansen?

– Vi håper å få tydeligjort og diskutert noen av dagens dilemmaer og gjennom nye betraktningsmåter inspirere til konstruktiv nytekning, understreker Larsen.

Plan- og bygningsetaten, den politiske ledelse, statlige og kommunale infrastruktureiere, nasjonale og internasjonale fagpersoner vil være til stede under konferansen.

Etatsdirektør i Plan- og bygningstetaten, Ellen S. de Vibe skal snakke om Oslo i vekst, og Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H) skal åpne det hele.

– Hvorfor er det viktig å få med seg en slik konferanse?

– Fordi temaet berører store spørsmål som det ikke finnes entydige, riktige svar på. Dette er noe av det som fortsatt er mest uforløst og vil ha enorm betydning for dalens rolle og utvikling i fremtiden, påpeker kommunikasjonsdirektøren.

Trafikale utfordringer

Konferansen 12. mai heter «Groruddalen fra transportkorridor til bynettverk». Tre store trafikale årer skjærer igjennom dalen; Trondheimsveien (RV4), Østre Aker vei og E6. Disse veiene har ofte vært grunnlag for debatt om blant annet støy, trafikkfare og trafikkøkning. Alnabruterminalen ligger også i Groruddalen, og tar en stor del av tungtrafikken på veiene. Dette er viktige temaer som skal diskuteres under konferansen.

– Dette er helt sentrale ingredienser til problemstillingene og debatten, forteller Larsen.

Asplan Viak vil på konferansen oppfordre til samtale om målkonflikter, dilemmaer og alternative utviklingsmuligheter for infrastrukturplanlegging i Groruddalen. Konferansen holdes på Hotel 33.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

 
Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

 
Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!