ANNONSE

Groruddalskonferansen:

Flere forbindelser på tvers av dalen

Flere forbindelser på tvers av dalen

 

Plan- og bygningsetaten inviterer til konferansen «Groruddalen fra transportkorridor til bynettverk». Kommunikasjonsdirektør Atle Jan Larsen mener bedre infrastruktur er nøkkelen til god byutvikling.

Se bildet større

Fungerende kommunikasjonssjef i Plan- og bygningsetaten, Atle Jan Larsen, inviterer til konferanse 12. mai.

Konferansen førstkommende mandag handler om at Groruddalen stadig er preget av statlig og kommunal infrastruktur i ulike skalaer, som Jernbaneverket, Statens vegvesen, Ruter og Bymiljøetaten. Disse jobber ikke alltid på samme plan.

– I dag går 3 riksveier og jernbane gjennom dalen, i tillegg til t-banelinjer som går i samme retning. Vi trenger flere forbindelser på tvers av dalen og en mer finmasket infrastruktur om vi skal få til god byutvikling, forteller Larsen.

Konferansen skal synliggjøre eventuelle problemstillinger.

– Som planmyndighet har vi en overordnet og koordinerende rolle i all pågående planlegging. Dette er utfordrende med tanke på infrastukturplanlegging, fordi de sektorielle, statlige og kommunale infrastruktureirene tilsynelatende har planer som delvis er i konflikt med hverandre og med lokale eller overordnete byutviklingmålsetninger.

Ny tankegang

-Hva håper dere å få ut av konferansen?

– Vi håper å få tydeligjort og diskutert noen av dagens dilemmaer og gjennom nye betraktningsmåter inspirere til konstruktiv nytekning, understreker Larsen.

Plan- og bygningsetaten, den politiske ledelse, statlige og kommunale infrastruktureiere, nasjonale og internasjonale fagpersoner vil være til stede under konferansen.

Etatsdirektør i Plan- og bygningstetaten, Ellen S. de Vibe skal snakke om Oslo i vekst, og Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H) skal åpne det hele.

– Hvorfor er det viktig å få med seg en slik konferanse?

– Fordi temaet berører store spørsmål som det ikke finnes entydige, riktige svar på. Dette er noe av det som fortsatt er mest uforløst og vil ha enorm betydning for dalens rolle og utvikling i fremtiden, påpeker kommunikasjonsdirektøren.

Trafikale utfordringer

Konferansen 12. mai heter «Groruddalen fra transportkorridor til bynettverk». Tre store trafikale årer skjærer igjennom dalen; Trondheimsveien (RV4), Østre Aker vei og E6. Disse veiene har ofte vært grunnlag for debatt om blant annet støy, trafikkfare og trafikkøkning. Alnabruterminalen ligger også i Groruddalen, og tar en stor del av tungtrafikken på veiene. Dette er viktige temaer som skal diskuteres under konferansen.

– Dette er helt sentrale ingredienser til problemstillingene og debatten, forteller Larsen.

Asplan Viak vil på konferansen oppfordre til samtale om målkonflikter, dilemmaer og alternative utviklingsmuligheter for infrastrukturplanlegging i Groruddalen. Konferansen holdes på Hotel 33.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

ANNONSE
Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
ANNONSE