– Lokk er avgjørende
for Grorud-utvikling

– Lokk er avgjørende <BR>for Grorud-utvikling

LOKK MÅ TIL: Et av hovedpremissene til Groruddalen Miljøforum er et lokk over Trondheimsveien for å gjøre Grorud sentrum til et godt sentrumsområde. Her viser Heidi Trøen og Erik Grønvold tanken om å videreutvikle brua til et lokk.


Rambøll Norge utarbeider nytt planprogram for Grorud sentrum. Groruddalen Miljøforum understreker at et lokk over RV4 er viktigst for god utvikling.

Skrevet av:

Oppdatert:
03.06.2016 kl 12:47

Groruddalen Miljøforum (GM) mener Grorud sentrum lenge har hatt behov for en oppgradering. I 2012 ble det godkjent et planprogram for prosjektet, men det måtte en ny plan til på grunn av kommuneplanen og tanken om felles planlegging for et større område. Nå er endelig arbeidene i gang, og Eiendoms- og byfornyelsesetaten (EBY) har engasjert Rambøll.

Miljøforumet har mange tanker rundt et nytt område, og peker først og fremst på trafikale utfordringer som hinder for et godt sentrumsområde.

– Det mest nærliggende er å få til et lokk – å videreutvikle brua over Trondheimsveien til et lokk som opphever veien som barriere melllom nordre og søndre sentrumsområde. Det er den avgjørende faktoren for et godt sentrumsområde, samt realisering av Fossumdiagonalen, sier styremedlem Erik Grønvold.

To hovedproblemer er Trondheimsveien og den eksisterende bussterminalen.

En sammenheng

Målet med planprogrammet er å vurdere hele Grorud sentrum under ett, legge til rette for en mer bymessig utvikling og styrke Grorud sentrum som et lokalsentrum og kollektivknutepunkt.

– Man må tenke et lokk så bredt som mulig, at man får en overgang og en sammenheng mellom de to sidene av Trondheimsveien, og at biltrafikken til og fra Romsås sluses i en helt ny rundkjøring mot Fossumveien og Trondheimsveien, sier Grønvold.

Heidi Trøen mener det ligger store muligheter for utvikling i bunn.

– Det er store og urørte områder her når man bare fjerner bussterminalen og bensinstasjonen. Da kan man få til en mer menneskevennlig utvikling.

Les også: Slik kan det bli på Grorud

Nytt om bussene

De er klare på at det er viktig med en kollektivløsning i området.

– Det er noe med at de store bussene kjører inn og ut av terminalen med få minutters mellomrom. De tar mye plass, men det er kort mellom buss og t-bane. Det er selve definisjonen på et godt knutepunkt, men det finnes andre muligheter. Det har blitt diskutert å flytte den lengre opp Bergensveien, og vi mener hvorfor ikke til Rosenbergveien på andre siden?

I tillegg har de foreslått en lukket kulvert mellom terminalen og Trondheimsveien. I de trafikale planene ligger også et forslag om å gjøre Bergensveien/Grorudveien om til miljøgate.

– Det er også en mulighet å legge nedkjøringen fra Romsås nærmere Fossumkrysset, det går en stikkvei ned dit. Nå er jo Grorud et eneste stort veikryss, mener Trøen.

Les hele saken i vår papirutgave og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!