LOKK MÅ TIL: Et av hovedpremissene til Groruddalen Miljøforum er et lokk over Trondheimsveien for å gjøre Grorud sentrum til et godt sentrumsområde. Her viser Heidi Trøen og Erik Grønvold tanken om å videreutvikle brua til et lokk.
 Foto:
LOKK MÅ TIL: Et av hovedpremissene til Groruddalen Miljøforum er et lokk over Trondheimsveien for å gjøre Grorud sentrum til et godt sentrumsområde. Her viser Heidi Trøen og Erik Grønvold tanken om å videreutvikle brua til et lokk.
 Foto:Bilde 1 av 1

– Lokk er avgjørende for Grorud-utvikling

Rambøll Norge utarbeider nytt planprogram for Grorud sentrum. Groruddalen Miljøforum understreker at et lokk over RV4 er viktigst for god utvikling.

Groruddalen Miljøforum (GM) mener Grorud sentrum lenge har hatt behov for en oppgradering. I 2012 ble det godkjent et planprogram for prosjektet, men det måtte en ny plan til på grunn av kommuneplanen og tanken om felles planlegging for et større område. Nå er endelig arbeidene i gang, og Eiendoms- og byfornyelsesetaten (EBY) har engasjert Rambøll.

Miljøforumet har mange tanker rundt et nytt område, og peker først og fremst på trafikale utfordringer som hinder for et godt sentrumsområde.

– Det mest nærliggende er å få til et lokk – å videreutvikle brua over Trondheimsveien til et lokk som opphever veien som barriere melllom nordre og søndre sentrumsområde. Det er den avgjørende faktoren for et godt sentrumsområde, samt realisering av Fossumdiagonalen, sier styremedlem Erik Grønvold.

To hovedproblemer er Trondheimsveien og den eksisterende bussterminalen.

En sammenheng

Målet med planprogrammet er å vurdere hele Grorud sentrum under ett, legge til rette for en mer bymessig utvikling og styrke Grorud sentrum som et lokalsentrum og kollektivknutepunkt.

– Man må tenke et lokk så bredt som mulig, at man får en overgang og en sammenheng mellom de to sidene av Trondheimsveien, og at biltrafikken til og fra Romsås sluses i en helt ny rundkjøring mot Fossumveien og Trondheimsveien, sier Grønvold.

Heidi Trøen mener det ligger store muligheter for utvikling i bunn.

– Det er store og urørte områder her når man bare fjerner bussterminalen og bensinstasjonen. Da kan man få til en mer menneskevennlig utvikling.

Les også: Slik kan det bli på Grorud

Nytt om bussene

De er klare på at det er viktig med en kollektivløsning i området.

– Det er noe med at de store bussene kjører inn og ut av terminalen med få minutters mellomrom. De tar mye plass, men det er kort mellom buss og t-bane. Det er selve definisjonen på et godt knutepunkt, men det finnes andre muligheter. Det har blitt diskutert å flytte den lengre opp Bergensveien, og vi mener hvorfor ikke til Rosenbergveien på andre siden?

I tillegg har de foreslått en lukket kulvert mellom terminalen og Trondheimsveien. I de trafikale planene ligger også et forslag om å gjøre Bergensveien/Grorudveien om til miljøgate.

– Det er også en mulighet å legge nedkjøringen fra Romsås nærmere Fossumkrysset, det går en stikkvei ned dit. Nå er jo Grorud et eneste stort veikryss, mener Trøen.

Les hele saken i vår papirutgave og i vår eAvis.