Her er landets første
elektriske lastebil

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

MILJØTENKERE: ASKO går i bresjen ved å anskaffe landets første elektriske distribusjonsbil. Her står sjåfør Janis Ioannis Soumpasis (f.v.), styreleder Torbjørn Johannson i ASKO Norge, sjåfør Dan-Emilian Strugar, administrerende direktør Mette Lier i ASKO Norge, sjåfør Lachheb Samir og direktør Svein Sollie for transport i ASKO Norge. (Fotos: Martine Myhre)

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Skrevet av:

– Vi er med i næring for klima og skal bidra til at Oslo når sine klimamål, konstaterer administerende direktør Mette Lier i ASKO Norge.

Hittil har ASKO, som har sine Oslo-lokaler på Kalbakken, utført energieffektiviserende tiltak som har gitt dem en besparelse på 30 prosent. Norges første el-lastebil er bestilt fra Nederland, har et nyttelast på 5,5 tonn fordelt på 18 paller og en ladetid på fem timer. Forventet rekkevidde er på 200 kilometer. Lastebilen skal kjøres på skift av ASKO-sjåførene Janis Ioannis Soumpasis, Dan-Emilian Strugar og Lachheb Samir.

En av årsakene til at jeg valgte å kjøre den elektriske lastebilen er fordi den ikke bråker. Vi er også heldige som slipper å kjøre innom bensinstasjoner for å fylle. På det sparer man tid, sier Strugar.

Erna bak rattet

Statsminister Erna Solberg (H) var en av mange som fant veien til Kalbakken da el-lastebilen skulle lanseres. Hun kan skrive under på at lastebilen har en trivelig atmosfære, da hun var den til å første teste den ut.

– Jeg har fått lov til å kjøre bil for første gang på tre år og vise fram mine kjøreferdigheter i 10 km/t, men det var ganske gøy fordi det er Norges første elektriske lastebil, ler Solberg.

Sjåførene får et fantastisk flott arbeidsmiljø i den bilen fordi det var stille, det var rolig og noe annet enn det å sitte i andre type lastebiler, fortsetter statsministeren.

– Vi er nødt til å ha næringen med på laget for å nå våre mål om å redusere utslippene av klimagasser. Politikerne skal sette målene, så må næringslivet velge teknologien.

Flere miljøtiltak

ASKO Norge bruker i dag 600 distribusjonsbiler til å forsyne Norge med matvarer. Totalt sett kjører de en strekning som tilsvarerer tre runder rundt jorda hver eneste dag.

Vi har 200 Euro6-biler som har bidratt til å redusere utslippene fra tungtransporten. En moderne lastebil nå forurenser mindre enn en vanlig personbil. Vi har også 250 biler som benytter biodiesel HVO uten palmeolje, 40 biler som går på bioetanol og fem på biogass. Nå går vi også i gang med elektrisitet, forteller direktør Svein Sollie for transport i ASKO Norge.

– Den første elektriske lastebilen sendes ut her fra Oslo, men så har vi bestilt to elektriske lastebiler til som skal settes ut fra Bergen og Kristiansand. De håper vi blir levert på nyåret, fortsetter Sollie.

Les hele saken i vår papiravis eller her.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!