Her er landets første
elektriske lastebil

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

MILJØTENKERE: ASKO går i bresjen ved å anskaffe landets første elektriske distribusjonsbil. Her står sjåfør Janis Ioannis Soumpasis (f.v.), styreleder Torbjørn Johannson i ASKO Norge, sjåfør Dan-Emilian Strugar, administrerende direktør Mette Lier i ASKO Norge, sjåfør Lachheb Samir og direktør Svein Sollie for transport i ASKO Norge. (Fotos: Martine Myhre)

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Tekst:

Publisert:

– Vi er med i næring for klima og skal bidra til at Oslo når sine klimamål, konstaterer administerende direktør Mette Lier i ASKO Norge.

Hittil har ASKO, som har sine Oslo-lokaler på Kalbakken, utført energieffektiviserende tiltak som har gitt dem en besparelse på 30 prosent. Norges første el-lastebil er bestilt fra Nederland, har et nyttelast på 5,5 tonn fordelt på 18 paller og en ladetid på fem timer. Forventet rekkevidde er på 200 kilometer. Lastebilen skal kjøres på skift av ASKO-sjåførene Janis Ioannis Soumpasis, Dan-Emilian Strugar og Lachheb Samir.

En av årsakene til at jeg valgte å kjøre den elektriske lastebilen er fordi den ikke bråker. Vi er også heldige som slipper å kjøre innom bensinstasjoner for å fylle. På det sparer man tid, sier Strugar.

Erna bak rattet

Statsminister Erna Solberg (H) var en av mange som fant veien til Kalbakken da el-lastebilen skulle lanseres. Hun kan skrive under på at lastebilen har en trivelig atmosfære, da hun var den til å første teste den ut.

– Jeg har fått lov til å kjøre bil for første gang på tre år og vise fram mine kjøreferdigheter i 10 km/t, men det var ganske gøy fordi det er Norges første elektriske lastebil, ler Solberg.

Sjåførene får et fantastisk flott arbeidsmiljø i den bilen fordi det var stille, det var rolig og noe annet enn det å sitte i andre type lastebiler, fortsetter statsministeren.

– Vi er nødt til å ha næringen med på laget for å nå våre mål om å redusere utslippene av klimagasser. Politikerne skal sette målene, så må næringslivet velge teknologien.

Flere miljøtiltak

ASKO Norge bruker i dag 600 distribusjonsbiler til å forsyne Norge med matvarer. Totalt sett kjører de en strekning som tilsvarerer tre runder rundt jorda hver eneste dag.

Vi har 200 Euro6-biler som har bidratt til å redusere utslippene fra tungtransporten. En moderne lastebil nå forurenser mindre enn en vanlig personbil. Vi har også 250 biler som benytter biodiesel HVO uten palmeolje, 40 biler som går på bioetanol og fem på biogass. Nå går vi også i gang med elektrisitet, forteller direktør Svein Sollie for transport i ASKO Norge.

– Den første elektriske lastebilen sendes ut her fra Oslo, men så har vi bestilt to elektriske lastebiler til som skal settes ut fra Bergen og Kristiansand. De håper vi blir levert på nyåret, fortsetter Sollie.

Les hele saken i vår papiravis eller her.

Nøkkelord

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.