Her er landets første
elektriske lastebil

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

MILJØTENKERE: ASKO går i bresjen ved å anskaffe landets første elektriske distribusjonsbil. Her står sjåfør Janis Ioannis Soumpasis (f.v.), styreleder Torbjørn Johannson i ASKO Norge, sjåfør Dan-Emilian Strugar, administrerende direktør Mette Lier i ASKO Norge, sjåfør Lachheb Samir og direktør Svein Sollie for transport i ASKO Norge. (Fotos: Martine Myhre)

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Skrevet av:

– Vi er med i næring for klima og skal bidra til at Oslo når sine klimamål, konstaterer administerende direktør Mette Lier i ASKO Norge.

Hittil har ASKO, som har sine Oslo-lokaler på Kalbakken, utført energieffektiviserende tiltak som har gitt dem en besparelse på 30 prosent. Norges første el-lastebil er bestilt fra Nederland, har et nyttelast på 5,5 tonn fordelt på 18 paller og en ladetid på fem timer. Forventet rekkevidde er på 200 kilometer. Lastebilen skal kjøres på skift av ASKO-sjåførene Janis Ioannis Soumpasis, Dan-Emilian Strugar og Lachheb Samir.

En av årsakene til at jeg valgte å kjøre den elektriske lastebilen er fordi den ikke bråker. Vi er også heldige som slipper å kjøre innom bensinstasjoner for å fylle. På det sparer man tid, sier Strugar.

Erna bak rattet

Statsminister Erna Solberg (H) var en av mange som fant veien til Kalbakken da el-lastebilen skulle lanseres. Hun kan skrive under på at lastebilen har en trivelig atmosfære, da hun var den til å første teste den ut.

– Jeg har fått lov til å kjøre bil for første gang på tre år og vise fram mine kjøreferdigheter i 10 km/t, men det var ganske gøy fordi det er Norges første elektriske lastebil, ler Solberg.

Sjåførene får et fantastisk flott arbeidsmiljø i den bilen fordi det var stille, det var rolig og noe annet enn det å sitte i andre type lastebiler, fortsetter statsministeren.

– Vi er nødt til å ha næringen med på laget for å nå våre mål om å redusere utslippene av klimagasser. Politikerne skal sette målene, så må næringslivet velge teknologien.

Flere miljøtiltak

ASKO Norge bruker i dag 600 distribusjonsbiler til å forsyne Norge med matvarer. Totalt sett kjører de en strekning som tilsvarerer tre runder rundt jorda hver eneste dag.

Vi har 200 Euro6-biler som har bidratt til å redusere utslippene fra tungtransporten. En moderne lastebil nå forurenser mindre enn en vanlig personbil. Vi har også 250 biler som benytter biodiesel HVO uten palmeolje, 40 biler som går på bioetanol og fem på biogass. Nå går vi også i gang med elektrisitet, forteller direktør Svein Sollie for transport i ASKO Norge.

– Den første elektriske lastebilen sendes ut her fra Oslo, men så har vi bestilt to elektriske lastebiler til som skal settes ut fra Bergen og Kristiansand. De håper vi blir levert på nyåret, fortsetter Sollie.

Les hele saken i vår papiravis eller her.

Siste nytt i Nyheter

Vil ha Tonsenhagentrikken<BR> på skinner

Vil ha Tonsenhagentrikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

 
Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

 
En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

Bydelen varsler bråk

Bydelen varsler bråk

  • Stovner bad

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) i Bydel Stovner varsler at det kan bli bråk dersom det ikke skjer noe med Stovner bad snart.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!