Hiver seg på grønn bølge

Hiver seg på grønn bølge

MILJØVENNLIGE: TINE Meierier på Kalbakken hiver seg på den grønne bølgen ved å bytte til lastebiler med Euro 6-teknologi. Her står flåteansvarlig Lars Karlsen (f.v.) sammen med distribusjonslederne Johnny Kråkenes og Simen Thommesen.

På Kalbakken har TINE Meierier rundt 100 lastebiler. 35 av disse er allerede byttet ut til lastebiler med den miljøvennlige Euro 6-teknologien. Målet er bare å kjøre grønt.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.03.2016 kl 09:21

TINEs miljømål:

• all transport av melk og meieriprodukter skal være klimanøytralt fra 2020

• omfatter overgang til HVO, utbygging av 14 egne tankanlegg for HVO og skifte ut alle kjøretøy til lastebiler med Euro 6-motor

• Euro 6-motorer eller nyere gir betydelig reduksjon i lokale utslipp av støv, partikler og nitrogenoksider

• Andre generasjon biodiesel (HVO) bidrar til stor reduksjon i utslipp av klimagasser

• Totalt sett sørger dette for en reduksjon på 75 prosent i utslipp av både klimagasser, nitrogenoksider, samt partikler og støv

– I løpet av halvannet år har Oslo byttet ut over en tredjedel av bilparken med Euro 6-teknologi som gir en reduksjon tilnærmet null i NOx-utslipp, opplyser flåteansvarlig Lars Karlsen i TINE Meierier på Kalbakken.

Det betyr noe for den globale kvaliteten i lufta, men spesielt for byene og ikke minst for Groruddalen.

Jeg bor selv oppi dalsiden her og vasker vinduer oftere enn underbukser, så dette betyr enormt rett og slett.

– Det er faktisk første gang bilindustrien har klart å oppnå kravene som hele tiden har ligget i Euro-standarden, legger han til.

Løser diesel-floka

Karlsen tror Euro 6-teknologien er selve løsningen på Oslo-debatten om dieselforbud.

Det å stenge dieselbiler på kalde dager om vinteren, og problematikken rundt astmatikere, det hadde egentlig ikke vært et diskusjonstema engang hvis alle kjørte rundt på Euro 6, mener han.

– Derfor har vi et mål om å bytte ut alt – og da mener jeg TINE i hele landet – innen 2020.

– Er det en årsak til at TINE hopper på denne miljøbølgen?

– Ja, vi lever av landbruk og ren natur. Det er grunnprinsippet for alt vi driver med. For å stå fram som en seriøs bedrift må man nesten ta miljøet på alvor, svarer Karlsen.

Omvendte sjåførene

Johnny Kråkenes og Simen Thommesen jobber som distribusjonsledere ved TINE på Kalbakken. Det betyr at de er det første leddet med ledere over sjåførene og som dermed har fått den store jobben med å implementere bruken av de nye lastebilene.

Vi prøver å få utnyttet det så bra som mulig når bilene først er blitt byttet ut. Når man er i en startfase med å bytte ut biler blant sjåfører, så synes jo alle sjåfører at det de har i dag er det beste som finnes. De mener at det som kommer, det som er annerledes, ikke er bra i det hele tatt, innrømmer Thommesen.

– Men etter hvert som vi har byttet ut flere og flere av disse bilene, så har de heldigvis vært knallfornøyde, fortsetter han.

Får egne tankanlegg

I 2014 slapp TINEs lastebiler ut 99,1 tonn NOx-utslipp. Klarer virksomheten å nå sitt mål innen 2020 – som er året da alle lastebilene vil ha Euro 6-teknologi – vil utslippet være nede i 1,2 tonn på årsbasis. På samme måte vil 16 tonn partikler og støv reduseres til 0,6 tonn i samme periode.

I tillegg til å bytte ut alle motorer til Euro 6, eller noe bedre hvis det skulle komme noe nytt, så skal hele TINE gå over til HVO som er syntetisk biodrivstoff. Her på Oslo-anlegget er alle bilene over allerede. Vi har vårt eget tankanlegg, forteller Karlsen.

– HVO er et relativt nytt drivstoff. Det produseres i Finland og baserer seg egentlig utelukkende på avfall etter slakt, planter og så videre, legger han til.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.