Hiver seg på grønn bølge

Hiver seg på grønn bølge

MILJØVENNLIGE: TINE Meierier på Kalbakken hiver seg på den grønne bølgen ved å bytte til lastebiler med Euro 6-teknologi. Her står flåteansvarlig Lars Karlsen (f.v.) sammen med distribusjonslederne Johnny Kråkenes og Simen Thommesen.

På Kalbakken har TINE Meierier rundt 100 lastebiler. 35 av disse er allerede byttet ut til lastebiler med den miljøvennlige Euro 6-teknologien. Målet er bare å kjøre grønt.

Skrevet av:

Oppdatert:
02.03.2016 kl 09:21

– I løpet av halvannet år har Oslo byttet ut over en tredjedel av bilparken med Euro 6-teknologi som gir en reduksjon tilnærmet null i NOx-utslipp, opplyser flåteansvarlig Lars Karlsen i TINE Meierier på Kalbakken.

Det betyr noe for den globale kvaliteten i lufta, men spesielt for byene og ikke minst for Groruddalen.

Jeg bor selv oppi dalsiden her og vasker vinduer oftere enn underbukser, så dette betyr enormt rett og slett.

– Det er faktisk første gang bilindustrien har klart å oppnå kravene som hele tiden har ligget i Euro-standarden, legger han til.

Løser diesel-floka

Karlsen tror Euro 6-teknologien er selve løsningen på Oslo-debatten om dieselforbud.

Det å stenge dieselbiler på kalde dager om vinteren, og problematikken rundt astmatikere, det hadde egentlig ikke vært et diskusjonstema engang hvis alle kjørte rundt på Euro 6, mener han.

– Derfor har vi et mål om å bytte ut alt – og da mener jeg TINE i hele landet – innen 2020.

– Er det en årsak til at TINE hopper på denne miljøbølgen?

– Ja, vi lever av landbruk og ren natur. Det er grunnprinsippet for alt vi driver med. For å stå fram som en seriøs bedrift må man nesten ta miljøet på alvor, svarer Karlsen.

Omvendte sjåførene

Johnny Kråkenes og Simen Thommesen jobber som distribusjonsledere ved TINE på Kalbakken. Det betyr at de er det første leddet med ledere over sjåførene og som dermed har fått den store jobben med å implementere bruken av de nye lastebilene.

Vi prøver å få utnyttet det så bra som mulig når bilene først er blitt byttet ut. Når man er i en startfase med å bytte ut biler blant sjåfører, så synes jo alle sjåfører at det de har i dag er det beste som finnes. De mener at det som kommer, det som er annerledes, ikke er bra i det hele tatt, innrømmer Thommesen.

– Men etter hvert som vi har byttet ut flere og flere av disse bilene, så har de heldigvis vært knallfornøyde, fortsetter han.

Får egne tankanlegg

I 2014 slapp TINEs lastebiler ut 99,1 tonn NOx-utslipp. Klarer virksomheten å nå sitt mål innen 2020 – som er året da alle lastebilene vil ha Euro 6-teknologi – vil utslippet være nede i 1,2 tonn på årsbasis. På samme måte vil 16 tonn partikler og støv reduseres til 0,6 tonn i samme periode.

I tillegg til å bytte ut alle motorer til Euro 6, eller noe bedre hvis det skulle komme noe nytt, så skal hele TINE gå over til HVO som er syntetisk biodrivstoff. Her på Oslo-anlegget er alle bilene over allerede. Vi har vårt eget tankanlegg, forteller Karlsen.

– HVO er et relativt nytt drivstoff. Det produseres i Finland og baserer seg egentlig utelukkende på avfall etter slakt, planter og så videre, legger han til.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!