Ingen rekkeviddeangst

Ingen rekkeviddeangst

NY PÅ MARKEDET: Salgssjef Eirik Nilsen ved bedriftsavdelingen i Birger N. Haug Oslo viser fram nye Nissan Leaf.

Et utkast til endringer i yrkestransportloven ber om at det stilles krav til bruk av elbil i drosjenæringen. Med nye Nissan Leaf slipper man å få rekkeviddeangst.

Skrevet av:

Oppdatert:
12.02.2016 kl 10:35

Mye har skjedd siden Nissan Leaf fikk sin jomfruelige start på bilmarkedet i september 2011. Etter første generasjon fra Japan kom en avløsning i juni 2013 i form av en europeisk versjon. Den ferskeste modellen er i disse dager lanseringsklar – og ved Birger N. Haugs Oslo-avdeling, som ligger i Haraldrudveien, står den parat med en grei økning i rekkevidde fra 24 kilowatt til 30 kilowatt.

Rent praktisk på vinterstid forventes det å kunne gi rundt tre til fire mil ekstra og nærmere fire mil ekstra på sommerstid, opplyser salgssjef Eirik Nilsen ved bedriftsavdelingen i Birger N. Haug Oslo.

Leafen er altså kjøringsklar for rundt 20 mil i løpet av det varmeste halvåret, mens den på kaldere dager takler mellom 14 og 15 mil på veien – hvis man kjører fornuftig.

Leaf hopper fram

En kollega av Nilsen, som jobber ved Birger N. Haugs avdeling i Ski, har kjørt 16 mil i to plussgrader på én lading med den nye Leafen.

Da begynner man å komme ganske mye lenger fra den første generasjonen fra Japan som var nede i syv til åtte mil når det var kaldt. Det har skjedd en ganske stor endring.

– Ser man store endringer generelt for tiden i utviklingen av rekkevidden på elbiler?

– Ja, pr. nå er dette segmentet som Leaf, Golf, Kia Soul og Merchedes B-klasse tilhører, ganske like på rekkevidde. Kia Soul har hatt best rekkevidde nå, sammen med Golf, og så Leaf rett bak når det gjelder den forrige generasjonen. Men så skal Leafen nå etter sigende gå lenger enn de igjen, svarer Nilsen.

El-drevne drosjer

Samferdselsdepartementet har sendt på høring et utkast til endring i yrkestransportloven hvor løyvemyndigheten må kunne kreve at det brukes lav- eller nullutslippskjøretøy i drosjenæringen. Norsk elbilforening anbefaler ikke lavutslippsbiler fordi segmentet består av hybridbiler og ladbare hybridbiler. Begge disse har en begrenset kjørelengde på ren batteridrift og klarer sjeldent mer enn 30 kilometer under kalde forhold.

– Det finnes i dag få elbilmodeller som har den nødvendige rekkevidden for drosjekjøring, i første rekke Tesla Model S og nye Nissan Leaf, mener generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Den erfaringen jeg har sett i Oslo-avdelingen er at det har vært litt tøft å få Leaf ut, men det var forrige generasjoner. Dagens generasjon med det nye batteriet, som gir økt rekkevidde og samtidig har samme ladehastighet på hurtiglading som er rundt 80 prosent på 30 minutter, øker muligheten for at det skal kunne fungere, sier Nilsen.

Høyt terningskast

Skulle man likevel ha litt rekkeviddeangst, er det fullt mulig å komme innom forretningen for å ta en prøvetur.

– Vi ønsker å være helt sikre på at kunden kan bruke bilen til ønsket formål fordi da får vi ambassadører. Veldig mange ser kostnadsnytten ved å kjøre elbil, blant annet næringsbedrifter, men brukerne er kanskje litt mer skeptisk. Det er normalt og da er det viktig at vi sørger for at de får testet bilen til den bruken den er tiltenkt.

Nissan Leaf scorer særdeles høyt på undersøkelser om kundetilfredshet. Hele 95 prosent oppgir at de kan tenke seg å anbefale bilen til venner og bekjente.

– Innenfor bilverdenen er det ikke mange som har kunnet vise til det tidligere. Det er unikt. Leafen har truffet bra og den har veldig lite feil og mangler. Det er også en av grunnene til at folk er så fornøyde og derfor vil anbefale, mener Nilsen.

Les hele saken – og også om hvor mange penger du kan spare ved å gå over til elektrisk – i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!