Ingen rekkeviddeangst

Ingen rekkeviddeangst

NY PÅ MARKEDET: Salgssjef Eirik Nilsen ved bedriftsavdelingen i Birger N. Haug Oslo viser fram nye Nissan Leaf.

Et utkast til endringer i yrkestransportloven ber om at det stilles krav til bruk av elbil i drosjenæringen. Med nye Nissan Leaf slipper man å få rekkeviddeangst.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
12.02.2016 kl 10:35

Se bildet større

GOD BEINLENGDE: Som drosje vil Nissan Leaf fungere bra fordi den har lang akselavstand, altså god innvendig plass mellom første og andre seterad. Personer helt opp til 1,95 meter vil klare å sitte helt greit baki, samtidig som det sitter en godt voksen person foran.

Se bildet større

EL-VAREBIL: Nissan e-NV200 har samme spesifikasjoner som førstegenerasjons Leaf. Bedrifter kan spare tusenlapper på å investere i varebilen. Les mer om dette i vår e-Avis.

Mye har skjedd siden Nissan Leaf fikk sin jomfruelige start på bilmarkedet i september 2011. Etter første generasjon fra Japan kom en avløsning i juni 2013 i form av en europeisk versjon. Den ferskeste modellen er i disse dager lanseringsklar – og ved Birger N. Haugs Oslo-avdeling, som ligger i Haraldrudveien, står den parat med en grei økning i rekkevidde fra 24 kilowatt til 30 kilowatt.

Rent praktisk på vinterstid forventes det å kunne gi rundt tre til fire mil ekstra og nærmere fire mil ekstra på sommerstid, opplyser salgssjef Eirik Nilsen ved bedriftsavdelingen i Birger N. Haug Oslo.

Leafen er altså kjøringsklar for rundt 20 mil i løpet av det varmeste halvåret, mens den på kaldere dager takler mellom 14 og 15 mil på veien – hvis man kjører fornuftig.

Leaf hopper fram

En kollega av Nilsen, som jobber ved Birger N. Haugs avdeling i Ski, har kjørt 16 mil i to plussgrader på én lading med den nye Leafen.

Da begynner man å komme ganske mye lenger fra den første generasjonen fra Japan som var nede i syv til åtte mil når det var kaldt. Det har skjedd en ganske stor endring.

– Ser man store endringer generelt for tiden i utviklingen av rekkevidden på elbiler?

– Ja, pr. nå er dette segmentet som Leaf, Golf, Kia Soul og Merchedes B-klasse tilhører, ganske like på rekkevidde. Kia Soul har hatt best rekkevidde nå, sammen med Golf, og så Leaf rett bak når det gjelder den forrige generasjonen. Men så skal Leafen nå etter sigende gå lenger enn de igjen, svarer Nilsen.

El-drevne drosjer

Samferdselsdepartementet har sendt på høring et utkast til endring i yrkestransportloven hvor løyvemyndigheten må kunne kreve at det brukes lav- eller nullutslippskjøretøy i drosjenæringen. Norsk elbilforening anbefaler ikke lavutslippsbiler fordi segmentet består av hybridbiler og ladbare hybridbiler. Begge disse har en begrenset kjørelengde på ren batteridrift og klarer sjeldent mer enn 30 kilometer under kalde forhold.

– Det finnes i dag få elbilmodeller som har den nødvendige rekkevidden for drosjekjøring, i første rekke Tesla Model S og nye Nissan Leaf, mener generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Den erfaringen jeg har sett i Oslo-avdelingen er at det har vært litt tøft å få Leaf ut, men det var forrige generasjoner. Dagens generasjon med det nye batteriet, som gir økt rekkevidde og samtidig har samme ladehastighet på hurtiglading som er rundt 80 prosent på 30 minutter, øker muligheten for at det skal kunne fungere, sier Nilsen.

Høyt terningskast

Skulle man likevel ha litt rekkeviddeangst, er det fullt mulig å komme innom forretningen for å ta en prøvetur.

– Vi ønsker å være helt sikre på at kunden kan bruke bilen til ønsket formål fordi da får vi ambassadører. Veldig mange ser kostnadsnytten ved å kjøre elbil, blant annet næringsbedrifter, men brukerne er kanskje litt mer skeptisk. Det er normalt og da er det viktig at vi sørger for at de får testet bilen til den bruken den er tiltenkt.

Nissan Leaf scorer særdeles høyt på undersøkelser om kundetilfredshet. Hele 95 prosent oppgir at de kan tenke seg å anbefale bilen til venner og bekjente.

– Innenfor bilverdenen er det ikke mange som har kunnet vise til det tidligere. Det er unikt. Leafen har truffet bra og den har veldig lite feil og mangler. Det er også en av grunnene til at folk er så fornøyde og derfor vil anbefale, mener Nilsen.

Les hele saken – og også om hvor mange penger du kan spare ved å gå over til elektrisk – i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Nøkkelord

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.