Ingen rekkeviddeangst

Ingen rekkeviddeangst

NY PÅ MARKEDET: Salgssjef Eirik Nilsen ved bedriftsavdelingen i Birger N. Haug Oslo viser fram nye Nissan Leaf.

Et utkast til endringer i yrkestransportloven ber om at det stilles krav til bruk av elbil i drosjenæringen. Med nye Nissan Leaf slipper man å få rekkeviddeangst.

Skrevet av:

Oppdatert:
12.02.2016 kl 10:35

Mye har skjedd siden Nissan Leaf fikk sin jomfruelige start på bilmarkedet i september 2011. Etter første generasjon fra Japan kom en avløsning i juni 2013 i form av en europeisk versjon. Den ferskeste modellen er i disse dager lanseringsklar – og ved Birger N. Haugs Oslo-avdeling, som ligger i Haraldrudveien, står den parat med en grei økning i rekkevidde fra 24 kilowatt til 30 kilowatt.

Rent praktisk på vinterstid forventes det å kunne gi rundt tre til fire mil ekstra og nærmere fire mil ekstra på sommerstid, opplyser salgssjef Eirik Nilsen ved bedriftsavdelingen i Birger N. Haug Oslo.

Leafen er altså kjøringsklar for rundt 20 mil i løpet av det varmeste halvåret, mens den på kaldere dager takler mellom 14 og 15 mil på veien – hvis man kjører fornuftig.

Leaf hopper fram

En kollega av Nilsen, som jobber ved Birger N. Haugs avdeling i Ski, har kjørt 16 mil i to plussgrader på én lading med den nye Leafen.

Da begynner man å komme ganske mye lenger fra den første generasjonen fra Japan som var nede i syv til åtte mil når det var kaldt. Det har skjedd en ganske stor endring.

– Ser man store endringer generelt for tiden i utviklingen av rekkevidden på elbiler?

– Ja, pr. nå er dette segmentet som Leaf, Golf, Kia Soul og Merchedes B-klasse tilhører, ganske like på rekkevidde. Kia Soul har hatt best rekkevidde nå, sammen med Golf, og så Leaf rett bak når det gjelder den forrige generasjonen. Men så skal Leafen nå etter sigende gå lenger enn de igjen, svarer Nilsen.

El-drevne drosjer

Samferdselsdepartementet har sendt på høring et utkast til endring i yrkestransportloven hvor løyvemyndigheten må kunne kreve at det brukes lav- eller nullutslippskjøretøy i drosjenæringen. Norsk elbilforening anbefaler ikke lavutslippsbiler fordi segmentet består av hybridbiler og ladbare hybridbiler. Begge disse har en begrenset kjørelengde på ren batteridrift og klarer sjeldent mer enn 30 kilometer under kalde forhold.

– Det finnes i dag få elbilmodeller som har den nødvendige rekkevidden for drosjekjøring, i første rekke Tesla Model S og nye Nissan Leaf, mener generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Den erfaringen jeg har sett i Oslo-avdelingen er at det har vært litt tøft å få Leaf ut, men det var forrige generasjoner. Dagens generasjon med det nye batteriet, som gir økt rekkevidde og samtidig har samme ladehastighet på hurtiglading som er rundt 80 prosent på 30 minutter, øker muligheten for at det skal kunne fungere, sier Nilsen.

Høyt terningskast

Skulle man likevel ha litt rekkeviddeangst, er det fullt mulig å komme innom forretningen for å ta en prøvetur.

– Vi ønsker å være helt sikre på at kunden kan bruke bilen til ønsket formål fordi da får vi ambassadører. Veldig mange ser kostnadsnytten ved å kjøre elbil, blant annet næringsbedrifter, men brukerne er kanskje litt mer skeptisk. Det er normalt og da er det viktig at vi sørger for at de får testet bilen til den bruken den er tiltenkt.

Nissan Leaf scorer særdeles høyt på undersøkelser om kundetilfredshet. Hele 95 prosent oppgir at de kan tenke seg å anbefale bilen til venner og bekjente.

– Innenfor bilverdenen er det ikke mange som har kunnet vise til det tidligere. Det er unikt. Leafen har truffet bra og den har veldig lite feil og mangler. Det er også en av grunnene til at folk er så fornøyde og derfor vil anbefale, mener Nilsen.

Les hele saken – og også om hvor mange penger du kan spare ved å gå over til elektrisk – i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!