Ingen rekkeviddeangst

Ingen rekkeviddeangst

NY PÅ MARKEDET: Salgssjef Eirik Nilsen ved bedriftsavdelingen i Birger N. Haug Oslo viser fram nye Nissan Leaf.

Et utkast til endringer i yrkestransportloven ber om at det stilles krav til bruk av elbil i drosjenæringen. Med nye Nissan Leaf slipper man å få rekkeviddeangst.

Skrevet av:

Oppdatert:
12.02.2016 kl 10:35

Mye har skjedd siden Nissan Leaf fikk sin jomfruelige start på bilmarkedet i september 2011. Etter første generasjon fra Japan kom en avløsning i juni 2013 i form av en europeisk versjon. Den ferskeste modellen er i disse dager lanseringsklar – og ved Birger N. Haugs Oslo-avdeling, som ligger i Haraldrudveien, står den parat med en grei økning i rekkevidde fra 24 kilowatt til 30 kilowatt.

Rent praktisk på vinterstid forventes det å kunne gi rundt tre til fire mil ekstra og nærmere fire mil ekstra på sommerstid, opplyser salgssjef Eirik Nilsen ved bedriftsavdelingen i Birger N. Haug Oslo.

Leafen er altså kjøringsklar for rundt 20 mil i løpet av det varmeste halvåret, mens den på kaldere dager takler mellom 14 og 15 mil på veien – hvis man kjører fornuftig.

Leaf hopper fram

En kollega av Nilsen, som jobber ved Birger N. Haugs avdeling i Ski, har kjørt 16 mil i to plussgrader på én lading med den nye Leafen.

Da begynner man å komme ganske mye lenger fra den første generasjonen fra Japan som var nede i syv til åtte mil når det var kaldt. Det har skjedd en ganske stor endring.

– Ser man store endringer generelt for tiden i utviklingen av rekkevidden på elbiler?

– Ja, pr. nå er dette segmentet som Leaf, Golf, Kia Soul og Merchedes B-klasse tilhører, ganske like på rekkevidde. Kia Soul har hatt best rekkevidde nå, sammen med Golf, og så Leaf rett bak når det gjelder den forrige generasjonen. Men så skal Leafen nå etter sigende gå lenger enn de igjen, svarer Nilsen.

El-drevne drosjer

Samferdselsdepartementet har sendt på høring et utkast til endring i yrkestransportloven hvor løyvemyndigheten må kunne kreve at det brukes lav- eller nullutslippskjøretøy i drosjenæringen. Norsk elbilforening anbefaler ikke lavutslippsbiler fordi segmentet består av hybridbiler og ladbare hybridbiler. Begge disse har en begrenset kjørelengde på ren batteridrift og klarer sjeldent mer enn 30 kilometer under kalde forhold.

– Det finnes i dag få elbilmodeller som har den nødvendige rekkevidden for drosjekjøring, i første rekke Tesla Model S og nye Nissan Leaf, mener generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Den erfaringen jeg har sett i Oslo-avdelingen er at det har vært litt tøft å få Leaf ut, men det var forrige generasjoner. Dagens generasjon med det nye batteriet, som gir økt rekkevidde og samtidig har samme ladehastighet på hurtiglading som er rundt 80 prosent på 30 minutter, øker muligheten for at det skal kunne fungere, sier Nilsen.

Høyt terningskast

Skulle man likevel ha litt rekkeviddeangst, er det fullt mulig å komme innom forretningen for å ta en prøvetur.

– Vi ønsker å være helt sikre på at kunden kan bruke bilen til ønsket formål fordi da får vi ambassadører. Veldig mange ser kostnadsnytten ved å kjøre elbil, blant annet næringsbedrifter, men brukerne er kanskje litt mer skeptisk. Det er normalt og da er det viktig at vi sørger for at de får testet bilen til den bruken den er tiltenkt.

Nissan Leaf scorer særdeles høyt på undersøkelser om kundetilfredshet. Hele 95 prosent oppgir at de kan tenke seg å anbefale bilen til venner og bekjente.

– Innenfor bilverdenen er det ikke mange som har kunnet vise til det tidligere. Det er unikt. Leafen har truffet bra og den har veldig lite feil og mangler. Det er også en av grunnene til at folk er så fornøyde og derfor vil anbefale, mener Nilsen.

Les hele saken – og også om hvor mange penger du kan spare ved å gå over til elektrisk – i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!