Ingen rekkeviddeangst

Ingen rekkeviddeangst

NY PÅ MARKEDET: Salgssjef Eirik Nilsen ved bedriftsavdelingen i Birger N. Haug Oslo viser fram nye Nissan Leaf.

Et utkast til endringer i yrkestransportloven ber om at det stilles krav til bruk av elbil i drosjenæringen. Med nye Nissan Leaf slipper man å få rekkeviddeangst.

Skrevet av:

Oppdatert:
12.02.2016 kl 10:35

Mye har skjedd siden Nissan Leaf fikk sin jomfruelige start på bilmarkedet i september 2011. Etter første generasjon fra Japan kom en avløsning i juni 2013 i form av en europeisk versjon. Den ferskeste modellen er i disse dager lanseringsklar – og ved Birger N. Haugs Oslo-avdeling, som ligger i Haraldrudveien, står den parat med en grei økning i rekkevidde fra 24 kilowatt til 30 kilowatt.

Rent praktisk på vinterstid forventes det å kunne gi rundt tre til fire mil ekstra og nærmere fire mil ekstra på sommerstid, opplyser salgssjef Eirik Nilsen ved bedriftsavdelingen i Birger N. Haug Oslo.

Leafen er altså kjøringsklar for rundt 20 mil i løpet av det varmeste halvåret, mens den på kaldere dager takler mellom 14 og 15 mil på veien – hvis man kjører fornuftig.

Leaf hopper fram

En kollega av Nilsen, som jobber ved Birger N. Haugs avdeling i Ski, har kjørt 16 mil i to plussgrader på én lading med den nye Leafen.

Da begynner man å komme ganske mye lenger fra den første generasjonen fra Japan som var nede i syv til åtte mil når det var kaldt. Det har skjedd en ganske stor endring.

– Ser man store endringer generelt for tiden i utviklingen av rekkevidden på elbiler?

– Ja, pr. nå er dette segmentet som Leaf, Golf, Kia Soul og Merchedes B-klasse tilhører, ganske like på rekkevidde. Kia Soul har hatt best rekkevidde nå, sammen med Golf, og så Leaf rett bak når det gjelder den forrige generasjonen. Men så skal Leafen nå etter sigende gå lenger enn de igjen, svarer Nilsen.

El-drevne drosjer

Samferdselsdepartementet har sendt på høring et utkast til endring i yrkestransportloven hvor løyvemyndigheten må kunne kreve at det brukes lav- eller nullutslippskjøretøy i drosjenæringen. Norsk elbilforening anbefaler ikke lavutslippsbiler fordi segmentet består av hybridbiler og ladbare hybridbiler. Begge disse har en begrenset kjørelengde på ren batteridrift og klarer sjeldent mer enn 30 kilometer under kalde forhold.

– Det finnes i dag få elbilmodeller som har den nødvendige rekkevidden for drosjekjøring, i første rekke Tesla Model S og nye Nissan Leaf, mener generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Den erfaringen jeg har sett i Oslo-avdelingen er at det har vært litt tøft å få Leaf ut, men det var forrige generasjoner. Dagens generasjon med det nye batteriet, som gir økt rekkevidde og samtidig har samme ladehastighet på hurtiglading som er rundt 80 prosent på 30 minutter, øker muligheten for at det skal kunne fungere, sier Nilsen.

Høyt terningskast

Skulle man likevel ha litt rekkeviddeangst, er det fullt mulig å komme innom forretningen for å ta en prøvetur.

– Vi ønsker å være helt sikre på at kunden kan bruke bilen til ønsket formål fordi da får vi ambassadører. Veldig mange ser kostnadsnytten ved å kjøre elbil, blant annet næringsbedrifter, men brukerne er kanskje litt mer skeptisk. Det er normalt og da er det viktig at vi sørger for at de får testet bilen til den bruken den er tiltenkt.

Nissan Leaf scorer særdeles høyt på undersøkelser om kundetilfredshet. Hele 95 prosent oppgir at de kan tenke seg å anbefale bilen til venner og bekjente.

– Innenfor bilverdenen er det ikke mange som har kunnet vise til det tidligere. Det er unikt. Leafen har truffet bra og den har veldig lite feil og mangler. Det er også en av grunnene til at folk er så fornøyde og derfor vil anbefale, mener Nilsen.

Les hele saken – og også om hvor mange penger du kan spare ved å gå over til elektrisk – i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!