Setter opp innfartsparkering før Groruddalen:

– Interessant å se effekten

– Interessant å se effekten

TUSEN PARKERINGSPLASSER: Innfartsparkeringen ved Plantasjen på Hvam er én av fire som nå etableres. Her er samferdselsministeren i samtale med Statens vegvesen og Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen. (Foto: Øystein Dahl Johansen/Ruter)

Statens vegvesen etablerer fire innfartsparkeringer mens Brynstunnelen bygges ut. To av dem plasseres på Hvam – og kan få pendlere gjennom Oslo til å la bilen stå.

Skrevet av:

Oppdatert:
17.02.2016 kl 09:47

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen befarte den nye innfartsparkeringen ved Plantasjen på Hvam tidligere denne uka. Prosjektleder Hilde Ulvik for tunnelprosjektet i Oslo, ved Statens vegvesen, var også med.

Fordi oppgraderingen av Bryntunnelen på Ring 3 og E6 vil gi redusert kapasitet på veinettet, er målet å få flere pendlere til å parkere bilen før Oslo – og heller reise videre med kollektivtrafikk.

– Innfartsparkeringene legger til rette for at reisende enkelt kan bytte fra bil til Ruters busser inn mot Oslo, forteller Ulvik.

Om folk i tillegg samkjører to eller flere i bilen, har dette tiltaket potensial for å fjerne over 2000 biler i døgnet fra Oslo-trafikken, mener hun.

Noen erfaringer rikere

To av innfartsparkeringene legges ved Tusenfryd og Vinterbro, mens den tredje og fjerde legges i Hvam: En utenfor Plantasjen med rundt 300 parkeringsplasser, og en på baksiden av Olavsgård Hotell. Den rommer nærmere 100 parkeringsplasser.

Bydelsutvalgsleder i Bydel Alna, Knut Røli (Ap), mener tiltaket vil gi noen nyttige erfaringer på om innfartsparkering kan løse trafikkproblemet.

– Det blir interesant å se hvilken effekt innfartsparkeringene gir, sier han.

For å gjøre noe med dagens trafikksituasjon, tror jeg man må gi både gulrot og pisk. På den ene siden er det viktig å legge forholdene til rette, slik at det lønner seg å la bilen stå. På en annen side må folk få et ekstra press for å skjønne at de må reise kollektivt, mener Røli og viser blant annet til en økning av bompenger på visse tidspunkt av døgnet.

Sammensatt problem

Statens vegvesen, Ruter og Jernbaneverket la i desember fram rapporten «KVU Oslo-navet» som konkluderer med at befolkningsøkningen i Oslo og Akershus må tas med hyppige avganger og god kapasitet i et kollektivnettverk.

– Dette er en sammensatt problemstilling hvor jeg tror innfartsparkering er én av tingene som må på plass. Men det er klart at kollektivtransporten også må ha god kapasitet, mener Røli.

Stovner-politiker Jan Arild Linja (Frp) har tidligere gått i bresjen for å ønske innfartsparkeringer velkommen til egen bydel. Han tror det vil kunne lose bilister over til kollektivtrafikken – og dermed løsne opp i den lokale trafikken.

– Dette tiltaket er bra, vi får se om tiltaket hjelper, sier han til Akers Avis Groruddalen.

Må være rask løsning

Han er spesielt begeistret for de to innfartsparkeringene som etableres på Hvam.

– Derfra kommer man seg raskt inn til byen, og det er noe jeg har etterlyst tidligere.

Linja har imidlertid ikke troen på at innfartsparkeringene vil lokke til seg alle pendlerne.

– For at en pendler skal ville sette fra seg bilen og fortsette reise kollektivt, må det lønne seg. Vi har en ganske god kollektivdekning i Oslo pr. dags dato, men kollektivløsningen må også være rask. Hvis man sparer 20 minutter på å ta bilen, fordi reiseruten med kollektivtransport for eksemlep krever bytte, så tror jeg ikke pendlerne kommer til å sette fra seg bilen, mener Linja.

Jeg tror mange av pendlerne fra Akershus skal gjennom Oslo. Men for de som jobber i Oslo sentrum, så lønner det seg nok å parkere ved Hvam og reise videre kollektivt.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!