Setter opp innfartsparkering før Groruddalen:

– Interessant å se effekten

– Interessant å se effekten

TUSEN PARKERINGSPLASSER: Innfartsparkeringen ved Plantasjen på Hvam er én av fire som nå etableres. Her er samferdselsministeren i samtale med Statens vegvesen og Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen. (Foto: Øystein Dahl Johansen/Ruter)

Statens vegvesen etablerer fire innfartsparkeringer mens Brynstunnelen bygges ut. To av dem plasseres på Hvam – og kan få pendlere gjennom Oslo til å la bilen stå.

Skrevet av:

Oppdatert:
17.02.2016 kl 09:47

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen befarte den nye innfartsparkeringen ved Plantasjen på Hvam tidligere denne uka. Prosjektleder Hilde Ulvik for tunnelprosjektet i Oslo, ved Statens vegvesen, var også med.

Fordi oppgraderingen av Bryntunnelen på Ring 3 og E6 vil gi redusert kapasitet på veinettet, er målet å få flere pendlere til å parkere bilen før Oslo – og heller reise videre med kollektivtrafikk.

– Innfartsparkeringene legger til rette for at reisende enkelt kan bytte fra bil til Ruters busser inn mot Oslo, forteller Ulvik.

Om folk i tillegg samkjører to eller flere i bilen, har dette tiltaket potensial for å fjerne over 2000 biler i døgnet fra Oslo-trafikken, mener hun.

Noen erfaringer rikere

To av innfartsparkeringene legges ved Tusenfryd og Vinterbro, mens den tredje og fjerde legges i Hvam: En utenfor Plantasjen med rundt 300 parkeringsplasser, og en på baksiden av Olavsgård Hotell. Den rommer nærmere 100 parkeringsplasser.

Bydelsutvalgsleder i Bydel Alna, Knut Røli (Ap), mener tiltaket vil gi noen nyttige erfaringer på om innfartsparkering kan løse trafikkproblemet.

– Det blir interesant å se hvilken effekt innfartsparkeringene gir, sier han.

For å gjøre noe med dagens trafikksituasjon, tror jeg man må gi både gulrot og pisk. På den ene siden er det viktig å legge forholdene til rette, slik at det lønner seg å la bilen stå. På en annen side må folk få et ekstra press for å skjønne at de må reise kollektivt, mener Røli og viser blant annet til en økning av bompenger på visse tidspunkt av døgnet.

Sammensatt problem

Statens vegvesen, Ruter og Jernbaneverket la i desember fram rapporten «KVU Oslo-navet» som konkluderer med at befolkningsøkningen i Oslo og Akershus må tas med hyppige avganger og god kapasitet i et kollektivnettverk.

– Dette er en sammensatt problemstilling hvor jeg tror innfartsparkering er én av tingene som må på plass. Men det er klart at kollektivtransporten også må ha god kapasitet, mener Røli.

Stovner-politiker Jan Arild Linja (Frp) har tidligere gått i bresjen for å ønske innfartsparkeringer velkommen til egen bydel. Han tror det vil kunne lose bilister over til kollektivtrafikken – og dermed løsne opp i den lokale trafikken.

– Dette tiltaket er bra, vi får se om tiltaket hjelper, sier han til Akers Avis Groruddalen.

Må være rask løsning

Han er spesielt begeistret for de to innfartsparkeringene som etableres på Hvam.

– Derfra kommer man seg raskt inn til byen, og det er noe jeg har etterlyst tidligere.

Linja har imidlertid ikke troen på at innfartsparkeringene vil lokke til seg alle pendlerne.

– For at en pendler skal ville sette fra seg bilen og fortsette reise kollektivt, må det lønne seg. Vi har en ganske god kollektivdekning i Oslo pr. dags dato, men kollektivløsningen må også være rask. Hvis man sparer 20 minutter på å ta bilen, fordi reiseruten med kollektivtransport for eksemlep krever bytte, så tror jeg ikke pendlerne kommer til å sette fra seg bilen, mener Linja.

Jeg tror mange av pendlerne fra Akershus skal gjennom Oslo. Men for de som jobber i Oslo sentrum, så lønner det seg nok å parkere ved Hvam og reise videre kollektivt.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!