Setter opp innfartsparkering før Groruddalen:

– Interessant å se effekten

– Interessant å se effekten

TUSEN PARKERINGSPLASSER: Innfartsparkeringen ved Plantasjen på Hvam er én av fire som nå etableres. Her er samferdselsministeren i samtale med Statens vegvesen og Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen. (Foto: Øystein Dahl Johansen/Ruter)

Statens vegvesen etablerer fire innfartsparkeringer mens Brynstunnelen bygges ut. To av dem plasseres på Hvam – og kan få pendlere gjennom Oslo til å la bilen stå.

Skrevet av:

Oppdatert:
17.02.2016 kl 09:47

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen befarte den nye innfartsparkeringen ved Plantasjen på Hvam tidligere denne uka. Prosjektleder Hilde Ulvik for tunnelprosjektet i Oslo, ved Statens vegvesen, var også med.

Fordi oppgraderingen av Bryntunnelen på Ring 3 og E6 vil gi redusert kapasitet på veinettet, er målet å få flere pendlere til å parkere bilen før Oslo – og heller reise videre med kollektivtrafikk.

– Innfartsparkeringene legger til rette for at reisende enkelt kan bytte fra bil til Ruters busser inn mot Oslo, forteller Ulvik.

Om folk i tillegg samkjører to eller flere i bilen, har dette tiltaket potensial for å fjerne over 2000 biler i døgnet fra Oslo-trafikken, mener hun.

Noen erfaringer rikere

To av innfartsparkeringene legges ved Tusenfryd og Vinterbro, mens den tredje og fjerde legges i Hvam: En utenfor Plantasjen med rundt 300 parkeringsplasser, og en på baksiden av Olavsgård Hotell. Den rommer nærmere 100 parkeringsplasser.

Bydelsutvalgsleder i Bydel Alna, Knut Røli (Ap), mener tiltaket vil gi noen nyttige erfaringer på om innfartsparkering kan løse trafikkproblemet.

– Det blir interesant å se hvilken effekt innfartsparkeringene gir, sier han.

For å gjøre noe med dagens trafikksituasjon, tror jeg man må gi både gulrot og pisk. På den ene siden er det viktig å legge forholdene til rette, slik at det lønner seg å la bilen stå. På en annen side må folk få et ekstra press for å skjønne at de må reise kollektivt, mener Røli og viser blant annet til en økning av bompenger på visse tidspunkt av døgnet.

Sammensatt problem

Statens vegvesen, Ruter og Jernbaneverket la i desember fram rapporten «KVU Oslo-navet» som konkluderer med at befolkningsøkningen i Oslo og Akershus må tas med hyppige avganger og god kapasitet i et kollektivnettverk.

– Dette er en sammensatt problemstilling hvor jeg tror innfartsparkering er én av tingene som må på plass. Men det er klart at kollektivtransporten også må ha god kapasitet, mener Røli.

Stovner-politiker Jan Arild Linja (Frp) har tidligere gått i bresjen for å ønske innfartsparkeringer velkommen til egen bydel. Han tror det vil kunne lose bilister over til kollektivtrafikken – og dermed løsne opp i den lokale trafikken.

– Dette tiltaket er bra, vi får se om tiltaket hjelper, sier han til Akers Avis Groruddalen.

Må være rask løsning

Han er spesielt begeistret for de to innfartsparkeringene som etableres på Hvam.

– Derfra kommer man seg raskt inn til byen, og det er noe jeg har etterlyst tidligere.

Linja har imidlertid ikke troen på at innfartsparkeringene vil lokke til seg alle pendlerne.

– For at en pendler skal ville sette fra seg bilen og fortsette reise kollektivt, må det lønne seg. Vi har en ganske god kollektivdekning i Oslo pr. dags dato, men kollektivløsningen må også være rask. Hvis man sparer 20 minutter på å ta bilen, fordi reiseruten med kollektivtransport for eksemlep krever bytte, så tror jeg ikke pendlerne kommer til å sette fra seg bilen, mener Linja.

Jeg tror mange av pendlerne fra Akershus skal gjennom Oslo. Men for de som jobber i Oslo sentrum, så lønner det seg nok å parkere ved Hvam og reise videre kollektivt.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!