Setter opp innfartsparkering før Groruddalen:

– Interessant å se effekten

– Interessant å se effekten

TUSEN PARKERINGSPLASSER: Innfartsparkeringen ved Plantasjen på Hvam er én av fire som nå etableres. Her er samferdselsministeren i samtale med Statens vegvesen og Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen. (Foto: Øystein Dahl Johansen/Ruter)

Statens vegvesen etablerer fire innfartsparkeringer mens Brynstunnelen bygges ut. To av dem plasseres på Hvam – og kan få pendlere gjennom Oslo til å la bilen stå.

Skrevet av:

Oppdatert:
17.02.2016 kl 09:47

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen befarte den nye innfartsparkeringen ved Plantasjen på Hvam tidligere denne uka. Prosjektleder Hilde Ulvik for tunnelprosjektet i Oslo, ved Statens vegvesen, var også med.

Fordi oppgraderingen av Bryntunnelen på Ring 3 og E6 vil gi redusert kapasitet på veinettet, er målet å få flere pendlere til å parkere bilen før Oslo – og heller reise videre med kollektivtrafikk.

– Innfartsparkeringene legger til rette for at reisende enkelt kan bytte fra bil til Ruters busser inn mot Oslo, forteller Ulvik.

Om folk i tillegg samkjører to eller flere i bilen, har dette tiltaket potensial for å fjerne over 2000 biler i døgnet fra Oslo-trafikken, mener hun.

Noen erfaringer rikere

To av innfartsparkeringene legges ved Tusenfryd og Vinterbro, mens den tredje og fjerde legges i Hvam: En utenfor Plantasjen med rundt 300 parkeringsplasser, og en på baksiden av Olavsgård Hotell. Den rommer nærmere 100 parkeringsplasser.

Bydelsutvalgsleder i Bydel Alna, Knut Røli (Ap), mener tiltaket vil gi noen nyttige erfaringer på om innfartsparkering kan løse trafikkproblemet.

– Det blir interesant å se hvilken effekt innfartsparkeringene gir, sier han.

For å gjøre noe med dagens trafikksituasjon, tror jeg man må gi både gulrot og pisk. På den ene siden er det viktig å legge forholdene til rette, slik at det lønner seg å la bilen stå. På en annen side må folk få et ekstra press for å skjønne at de må reise kollektivt, mener Røli og viser blant annet til en økning av bompenger på visse tidspunkt av døgnet.

Sammensatt problem

Statens vegvesen, Ruter og Jernbaneverket la i desember fram rapporten «KVU Oslo-navet» som konkluderer med at befolkningsøkningen i Oslo og Akershus må tas med hyppige avganger og god kapasitet i et kollektivnettverk.

– Dette er en sammensatt problemstilling hvor jeg tror innfartsparkering er én av tingene som må på plass. Men det er klart at kollektivtransporten også må ha god kapasitet, mener Røli.

Stovner-politiker Jan Arild Linja (Frp) har tidligere gått i bresjen for å ønske innfartsparkeringer velkommen til egen bydel. Han tror det vil kunne lose bilister over til kollektivtrafikken – og dermed løsne opp i den lokale trafikken.

– Dette tiltaket er bra, vi får se om tiltaket hjelper, sier han til Akers Avis Groruddalen.

Må være rask løsning

Han er spesielt begeistret for de to innfartsparkeringene som etableres på Hvam.

– Derfra kommer man seg raskt inn til byen, og det er noe jeg har etterlyst tidligere.

Linja har imidlertid ikke troen på at innfartsparkeringene vil lokke til seg alle pendlerne.

– For at en pendler skal ville sette fra seg bilen og fortsette reise kollektivt, må det lønne seg. Vi har en ganske god kollektivdekning i Oslo pr. dags dato, men kollektivløsningen må også være rask. Hvis man sparer 20 minutter på å ta bilen, fordi reiseruten med kollektivtransport for eksemlep krever bytte, så tror jeg ikke pendlerne kommer til å sette fra seg bilen, mener Linja.

Jeg tror mange av pendlerne fra Akershus skal gjennom Oslo. Men for de som jobber i Oslo sentrum, så lønner det seg nok å parkere ved Hvam og reise videre kollektivt.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!