Setter opp innfartsparkering før Groruddalen:

– Interessant å se effekten

– Interessant å se effekten

TUSEN PARKERINGSPLASSER: Innfartsparkeringen ved Plantasjen på Hvam er én av fire som nå etableres. Her er samferdselsministeren i samtale med Statens vegvesen og Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen. (Foto: Øystein Dahl Johansen/Ruter)

Statens vegvesen etablerer fire innfartsparkeringer mens Brynstunnelen bygges ut. To av dem plasseres på Hvam – og kan få pendlere gjennom Oslo til å la bilen stå.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.02.2016 kl 09:47

Se bildet større

FØLGER MED: Alnas BU-leder, Knut Røli (Ap), mener det blir interessant å høste erfaringer fra de fire midlertidige innfartsparkeringene like ved Oslo-grensen.

423 Olavsgaard – Helsfyr:

• Linja kjøres hvert kvarter fra Olavsgaard i tidsrommet 06.10 til 08.25, og hvert kvarter fra Helsfyr i tidsrommet 14.54 til 17.09.

• Fra Olavsgaard stopper bussene ved Plantasjen (innfartsparkering), kjører E6 og stopper ved Furset skole, Trosterud, Ulvenkrysset og Teisenkrysset for avstigning på vei til Helsfyr.

• Fra Helsfyr kjører bussene E6 og stopper for påstigning ved Teisenkrysset, Ulvenkrysset, Trosterud og Furuset skole før den ankommer Plantasjen og Olavsgaard.

• Den nye linja danner 7 til 8 minutters frekvens sammen med linje 421 og 422 mellom Olavsgaard og Helsfyr.

• På Olavsgaard er det omstigningsmulighet til linje 421, 422 og 423 fra linje 321, 345 og 842.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen befarte den nye innfartsparkeringen ved Plantasjen på Hvam tidligere denne uka. Prosjektleder Hilde Ulvik for tunnelprosjektet i Oslo, ved Statens vegvesen, var også med.

Fordi oppgraderingen av Bryntunnelen på Ring 3 og E6 vil gi redusert kapasitet på veinettet, er målet å få flere pendlere til å parkere bilen før Oslo – og heller reise videre med kollektivtrafikk.

– Innfartsparkeringene legger til rette for at reisende enkelt kan bytte fra bil til Ruters busser inn mot Oslo, forteller Ulvik.

Om folk i tillegg samkjører to eller flere i bilen, har dette tiltaket potensial for å fjerne over 2000 biler i døgnet fra Oslo-trafikken, mener hun.

Noen erfaringer rikere

To av innfartsparkeringene legges ved Tusenfryd og Vinterbro, mens den tredje og fjerde legges i Hvam: En utenfor Plantasjen med rundt 300 parkeringsplasser, og en på baksiden av Olavsgård Hotell. Den rommer nærmere 100 parkeringsplasser.

Bydelsutvalgsleder i Bydel Alna, Knut Røli (Ap), mener tiltaket vil gi noen nyttige erfaringer på om innfartsparkering kan løse trafikkproblemet.

– Det blir interesant å se hvilken effekt innfartsparkeringene gir, sier han.

For å gjøre noe med dagens trafikksituasjon, tror jeg man må gi både gulrot og pisk. På den ene siden er det viktig å legge forholdene til rette, slik at det lønner seg å la bilen stå. På en annen side må folk få et ekstra press for å skjønne at de må reise kollektivt, mener Røli og viser blant annet til en økning av bompenger på visse tidspunkt av døgnet.

Sammensatt problem

Statens vegvesen, Ruter og Jernbaneverket la i desember fram rapporten «KVU Oslo-navet» som konkluderer med at befolkningsøkningen i Oslo og Akershus må tas med hyppige avganger og god kapasitet i et kollektivnettverk.

– Dette er en sammensatt problemstilling hvor jeg tror innfartsparkering er én av tingene som må på plass. Men det er klart at kollektivtransporten også må ha god kapasitet, mener Røli.

Stovner-politiker Jan Arild Linja (Frp) har tidligere gått i bresjen for å ønske innfartsparkeringer velkommen til egen bydel. Han tror det vil kunne lose bilister over til kollektivtrafikken – og dermed løsne opp i den lokale trafikken.

– Dette tiltaket er bra, vi får se om tiltaket hjelper, sier han til Akers Avis Groruddalen.

Må være rask løsning

Han er spesielt begeistret for de to innfartsparkeringene som etableres på Hvam.

– Derfra kommer man seg raskt inn til byen, og det er noe jeg har etterlyst tidligere.

Linja har imidlertid ikke troen på at innfartsparkeringene vil lokke til seg alle pendlerne.

– For at en pendler skal ville sette fra seg bilen og fortsette reise kollektivt, må det lønne seg. Vi har en ganske god kollektivdekning i Oslo pr. dags dato, men kollektivløsningen må også være rask. Hvis man sparer 20 minutter på å ta bilen, fordi reiseruten med kollektivtransport for eksemlep krever bytte, så tror jeg ikke pendlerne kommer til å sette fra seg bilen, mener Linja.

Jeg tror mange av pendlerne fra Akershus skal gjennom Oslo. Men for de som jobber i Oslo sentrum, så lønner det seg nok å parkere ved Hvam og reise videre kollektivt.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Nøkkelord

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.