Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

– Katastrofale følger

ILLUSTRASJON: Planområdet for Haraldrud av PBE.

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Skrevet av:

Oppdatert:
08.09.2016 kl 09:16

– I denne saken foreslås det å bygge ned Østre Aker vei i tillegg til Trondheimsveien og E6. Dette vil få katastrofale følger for Bydel Bjerke. Det er ikke slik at selv om man vedtar å bygge ned en av hovedveiene inn til hovedstaden, så blir trafikken borte, raser bydelspolitikeren.

Saken kom opp i torsdagens bydelsutvalg.

Det er mye tungtrafikk på denne veien, og med dagens byråd, så ser vi at kollektivutbyggingen i Oslopakke 3 som omfatter Groruddalen kommer lengst ned på listen. Ahusbanen og lokk over Furuset virker ikke akkurat realistisk i nær fremtid. Hvor har man tenkt å gjøre av alle de som kjører til Oslo i dag?

Les også: Plan- og bygningsetaten om Haraldrud: Vil bygge ned Østre Aker vei

Bekymret for Risløkka

VPOR-en tar til ordet for å koble Knud Bryns vei til Kabelgaten og Risløkkveien. Det foreslås også en «Tverrgata» mellom Brobekkveien, via Haraldrudveien til Knud Bryns vei og at Haraldrudveien kobles til Østre Aker vei.

– Det er fullstendig galskap å ødelegge et villaområdet fordi idealismen skal styre. Vi må ha kollektivtilbud på plass før man i det heletatt kan vurdere å bygge ned Østre Aker, fortsetter Molteberg-Bøhn.

– Bydel Bjerke har protestert på dette tidligere, og vi ser av det som nå kommer i høringen, at vi ikke har blitt hørt.

Avlast heller Trondheimsveien

I bydelsdirektørens forslag til innstilling er Kari-Anne Mathisen klar på at det må legges større vekt på å bedre bomiljøet for dagens innbyggere langs Trondheimsveien, fremfor en mulig boligbygging langs Østre Aker vei.

– Bydel Bjerke er opptatt av godt bomiljø for både eksisterende og eventuelt nye boområder. Det tilsier at man må jobbe for avlastning av Trondheimsveien, eller i det minste opprettholde Østre Aker vei sin trafikale funksjon, noe som krever uendret trafikk kapasitet inn mot, og gjennom, Økernområdet. Dersom kapasiteten på Østre Aker vei reduseres, vil ikke samfunnet ha full nytte av det kostbare tunnelprosjektet (Økern – Løren til til rundt 4 milliarder) og mer trafikk vil følge Trondheimsveien gjennom boligområder på Veitvet, Linderud, Lunden, Bjerke og Refstad, sier hun.

Siste nytt i Motor

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Bak inngjerdingen på Ulven

Bak inngjerdingen på Ulven

  • trafikk

Hvis bilen din taues inn, havner den i Ulvenveien på Økern. Sommeren er rolig og «bare» 120 biler fyller garasjen, men i løpet av året vil over 6000 biler ha vært en tur innom.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!