Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

– Katastrofale følger

ILLUSTRASJON: Planområdet for Haraldrud av PBE.

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Skrevet av:

Oppdatert:
08.09.2016 kl 09:16

– I denne saken foreslås det å bygge ned Østre Aker vei i tillegg til Trondheimsveien og E6. Dette vil få katastrofale følger for Bydel Bjerke. Det er ikke slik at selv om man vedtar å bygge ned en av hovedveiene inn til hovedstaden, så blir trafikken borte, raser bydelspolitikeren.

Saken kom opp i torsdagens bydelsutvalg.

Det er mye tungtrafikk på denne veien, og med dagens byråd, så ser vi at kollektivutbyggingen i Oslopakke 3 som omfatter Groruddalen kommer lengst ned på listen. Ahusbanen og lokk over Furuset virker ikke akkurat realistisk i nær fremtid. Hvor har man tenkt å gjøre av alle de som kjører til Oslo i dag?

Les også: Plan- og bygningsetaten om Haraldrud: Vil bygge ned Østre Aker vei

Bekymret for Risløkka

VPOR-en tar til ordet for å koble Knud Bryns vei til Kabelgaten og Risløkkveien. Det foreslås også en «Tverrgata» mellom Brobekkveien, via Haraldrudveien til Knud Bryns vei og at Haraldrudveien kobles til Østre Aker vei.

– Det er fullstendig galskap å ødelegge et villaområdet fordi idealismen skal styre. Vi må ha kollektivtilbud på plass før man i det heletatt kan vurdere å bygge ned Østre Aker, fortsetter Molteberg-Bøhn.

– Bydel Bjerke har protestert på dette tidligere, og vi ser av det som nå kommer i høringen, at vi ikke har blitt hørt.

Avlast heller Trondheimsveien

I bydelsdirektørens forslag til innstilling er Kari-Anne Mathisen klar på at det må legges større vekt på å bedre bomiljøet for dagens innbyggere langs Trondheimsveien, fremfor en mulig boligbygging langs Østre Aker vei.

– Bydel Bjerke er opptatt av godt bomiljø for både eksisterende og eventuelt nye boområder. Det tilsier at man må jobbe for avlastning av Trondheimsveien, eller i det minste opprettholde Østre Aker vei sin trafikale funksjon, noe som krever uendret trafikk kapasitet inn mot, og gjennom, Økernområdet. Dersom kapasiteten på Østre Aker vei reduseres, vil ikke samfunnet ha full nytte av det kostbare tunnelprosjektet (Økern – Løren til til rundt 4 milliarder) og mer trafikk vil følge Trondheimsveien gjennom boligområder på Veitvet, Linderud, Lunden, Bjerke og Refstad, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!