Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

– Katastrofale følger

ILLUSTRASJON: Planområdet for Haraldrud av PBE.

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.09.2016 kl 09:16

Se bildet større


REDD: Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) er redd for konsekvensene Bydel Bjerke får dersom Østre Aker vei bygges om til byaveny. Hun er urolig for lokalveiene i området.


– I denne saken foreslås det å bygge ned Østre Aker vei i tillegg til Trondheimsveien og E6. Dette vil få katastrofale følger for Bydel Bjerke. Det er ikke slik at selv om man vedtar å bygge ned en av hovedveiene inn til hovedstaden, så blir trafikken borte, raser bydelspolitikeren.

Saken kom opp i torsdagens bydelsutvalg.

Det er mye tungtrafikk på denne veien, og med dagens byråd, så ser vi at kollektivutbyggingen i Oslopakke 3 som omfatter Groruddalen kommer lengst ned på listen. Ahusbanen og lokk over Furuset virker ikke akkurat realistisk i nær fremtid. Hvor har man tenkt å gjøre av alle de som kjører til Oslo i dag?

Les også: Plan- og bygningsetaten om Haraldrud: Vil bygge ned Østre Aker vei

Bekymret for Risløkka

VPOR-en tar til ordet for å koble Knud Bryns vei til Kabelgaten og Risløkkveien. Det foreslås også en «Tverrgata» mellom Brobekkveien, via Haraldrudveien til Knud Bryns vei og at Haraldrudveien kobles til Østre Aker vei.

– Det er fullstendig galskap å ødelegge et villaområdet fordi idealismen skal styre. Vi må ha kollektivtilbud på plass før man i det heletatt kan vurdere å bygge ned Østre Aker, fortsetter Molteberg-Bøhn.

– Bydel Bjerke har protestert på dette tidligere, og vi ser av det som nå kommer i høringen, at vi ikke har blitt hørt.

Avlast heller Trondheimsveien

I bydelsdirektørens forslag til innstilling er Kari-Anne Mathisen klar på at det må legges større vekt på å bedre bomiljøet for dagens innbyggere langs Trondheimsveien, fremfor en mulig boligbygging langs Østre Aker vei.

– Bydel Bjerke er opptatt av godt bomiljø for både eksisterende og eventuelt nye boområder. Det tilsier at man må jobbe for avlastning av Trondheimsveien, eller i det minste opprettholde Østre Aker vei sin trafikale funksjon, noe som krever uendret trafikk kapasitet inn mot, og gjennom, Økernområdet. Dersom kapasiteten på Østre Aker vei reduseres, vil ikke samfunnet ha full nytte av det kostbare tunnelprosjektet (Økern – Løren til til rundt 4 milliarder) og mer trafikk vil følge Trondheimsveien gjennom boligområder på Veitvet, Linderud, Lunden, Bjerke og Refstad, sier hun.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.