Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

– Katastrofale følger

ILLUSTRASJON: Planområdet for Haraldrud av PBE.

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Skrevet av:

Oppdatert:
08.09.2016 kl 09:16

– I denne saken foreslås det å bygge ned Østre Aker vei i tillegg til Trondheimsveien og E6. Dette vil få katastrofale følger for Bydel Bjerke. Det er ikke slik at selv om man vedtar å bygge ned en av hovedveiene inn til hovedstaden, så blir trafikken borte, raser bydelspolitikeren.

Saken kom opp i torsdagens bydelsutvalg.

Det er mye tungtrafikk på denne veien, og med dagens byråd, så ser vi at kollektivutbyggingen i Oslopakke 3 som omfatter Groruddalen kommer lengst ned på listen. Ahusbanen og lokk over Furuset virker ikke akkurat realistisk i nær fremtid. Hvor har man tenkt å gjøre av alle de som kjører til Oslo i dag?

Les også: Plan- og bygningsetaten om Haraldrud: Vil bygge ned Østre Aker vei

Bekymret for Risløkka

VPOR-en tar til ordet for å koble Knud Bryns vei til Kabelgaten og Risløkkveien. Det foreslås også en «Tverrgata» mellom Brobekkveien, via Haraldrudveien til Knud Bryns vei og at Haraldrudveien kobles til Østre Aker vei.

– Det er fullstendig galskap å ødelegge et villaområdet fordi idealismen skal styre. Vi må ha kollektivtilbud på plass før man i det heletatt kan vurdere å bygge ned Østre Aker, fortsetter Molteberg-Bøhn.

– Bydel Bjerke har protestert på dette tidligere, og vi ser av det som nå kommer i høringen, at vi ikke har blitt hørt.

Avlast heller Trondheimsveien

I bydelsdirektørens forslag til innstilling er Kari-Anne Mathisen klar på at det må legges større vekt på å bedre bomiljøet for dagens innbyggere langs Trondheimsveien, fremfor en mulig boligbygging langs Østre Aker vei.

– Bydel Bjerke er opptatt av godt bomiljø for både eksisterende og eventuelt nye boområder. Det tilsier at man må jobbe for avlastning av Trondheimsveien, eller i det minste opprettholde Østre Aker vei sin trafikale funksjon, noe som krever uendret trafikk kapasitet inn mot, og gjennom, Økernområdet. Dersom kapasiteten på Østre Aker vei reduseres, vil ikke samfunnet ha full nytte av det kostbare tunnelprosjektet (Økern – Løren til til rundt 4 milliarder) og mer trafikk vil følge Trondheimsveien gjennom boligområder på Veitvet, Linderud, Lunden, Bjerke og Refstad, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!