Klare til å bygge Ahusbanen

... men pengene lar vente på seg

Klare til å bygge Ahusbanen

LEI AV Å VENTE: Bjarne Hjeltnes (t.v.), Kristin Jonassen, Håkon Rosseland, Ben Borgen, Terje Solheim, Marius Engstrøm og Anne Grete Orlien er lei av å vente på Ahusbanen.

Ellingsrud Vel og Ahusbanens støttespillere mener tiden er overmoden for å bygge t-bane til Groruddalens lokalsykehus. Imidlertid ser ikke regjeringen ut til å skynde seg. De vil først betale for Fornebubanen.

Onsdag utstyrte Ahusbanens støttespillere seg med slagdrill, hammer og meisel på Ellingsrud t-banestasjon. Med dette ønsket de å understreke at de snart bygger Ahusbanen selv. De er lei av å vente.

– Det har vært snakket om Ahusbanen siden 1960. Nå ønsker vi å poengtere at det er på høy tid å komme i gang. Den er mer aktuell enn noen gang, sier Bjørn Engstrøm, styremedlem i Ellingsrud Vel.

100.000 personer i Groruddalen har måttet bytte lokalsykehus fra Aker til Ahus i Lørenskog. Det er imidlertid ikke enkelt å reise fra Groruddalen til Ahus.

–  Banetraseen burde vært bygget lenge før sykehuset ble bygget. Dessuten er ikke sonene endret, noe som gjør det veldig dyrt å reise til Ahus.

–  Et annet moment er at veiene som binder Oslo og Lørenskog sammen er overfylte. Det er et svært viktig miljøhensyn her, sier Engstrøm.

Glemt av regjeringen

I regjeringens nye handlingsplan for kollektivtransport kommer det fram at Fornebubanen er et av prosjektene der staten skal bidra med 50 prosent av finansieringen. Ahusbanen er ikke nevnt med et eneste ord.

Samferdselsdepartementet rakk ikke å svare på våre henvendelser tirsdag ettermiddag.

–  Dette bør være en grov feil i saksbehandlingen. Vi har tidligere blitt lovet at Ahusbanen skal sikres 50 prosent finansiering. Det forventer vi, sier Engstrøm.

– Er dere opptatt av hvilken av banene som kommer først?

–  Nei, ingen er tjent med polarisering. Begge er viktige og begge må prioriteres, slår lederen i Ellingsrud vel, Anne Grete Orlien fast.

Holder stormøte

Neste onsdag arrangerer Ellingsrud Vel konferanse om Ahusbanen. Dit kommer blant annet Lørenskog-ordfører Åge Tovan, Ruter og flere politikere i Oslo og Akershus.

I øyeblikket jobbes det med å utrede Ahusbanen. Ifølge Oslo kommune skal utredningen være klar i løpet av 2015. Da skal kostnadene være kvalitetssikret. I 2010 ble det antatt at traseen ville koste 2,5 milliarder å bygge. Tallet vil trolig være noe høyere nå.

–  Nå savner vi større engasjement hos byrådet og bystyret. Vi trenger at de engasjerer seg i prosjektet. Hvis ikke vil vi ikke få nødvendig finansiering og da vil prosjektet utsettes ytterligere, sier Engstrøm.

Banetraseen er inne i Oslopakke 3 - det samme er Ahusbanen. Det er ikke konkretisert når byggingen skal starte opp.

Forstår frustrasjonen

Samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby (V), gleder seg til å få den endelige utredningen av Ahusbanen.

–  Når vi har den, kan vi gå videre i arbeidet med å realisere prosjektet, sier hun.

–  Hva tenker du om at regjeringen ikke lover finansiering?

–  Jeg tror det kun handler om at Fornebubanen er lenger fremme i prosessen. De er tydelige på at vi kan forvente oss statlig støtte til store kollektiv-prosjekter og det må vi stole på. Ahusbanen og Fornebubanen er ganske like prosjekter, mener Melby.

– Forstår du frustrasjonen til befolkningen i Groruddalen?

–  Ja, det gjør jeg. Det er håpløst å flytte 100.000 personer fra et sykehus til et annet uten å sørge for at kollektivdekningen er god nok. Det er et horribelt eksempel på hvordan man ikke skal gjøre det, sier Melby.

–  Men burde ikke banen vært på plass for lengst?

–  Jeg skulle ønske at prosessene gikk raskere, men det er viktig at vi gjør arbeidet grundig, avslutter hun.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!