Klare til å bygge Ahusbanen

... men pengene lar vente på seg

Klare til å bygge Ahusbanen

LEI AV Å VENTE: Bjarne Hjeltnes (t.v.), Kristin Jonassen, Håkon Rosseland, Ben Borgen, Terje Solheim, Marius Engstrøm og Anne Grete Orlien er lei av å vente på Ahusbanen.

Ellingsrud Vel og Ahusbanens støttespillere mener tiden er overmoden for å bygge t-bane til Groruddalens lokalsykehus. Imidlertid ser ikke regjeringen ut til å skynde seg. De vil først betale for Fornebubanen.

Skrevet av:

Onsdag utstyrte Ahusbanens støttespillere seg med slagdrill, hammer og meisel på Ellingsrud t-banestasjon. Med dette ønsket de å understreke at de snart bygger Ahusbanen selv. De er lei av å vente.

– Det har vært snakket om Ahusbanen siden 1960. Nå ønsker vi å poengtere at det er på høy tid å komme i gang. Den er mer aktuell enn noen gang, sier Bjørn Engstrøm, styremedlem i Ellingsrud Vel.

100.000 personer i Groruddalen har måttet bytte lokalsykehus fra Aker til Ahus i Lørenskog. Det er imidlertid ikke enkelt å reise fra Groruddalen til Ahus.

–  Banetraseen burde vært bygget lenge før sykehuset ble bygget. Dessuten er ikke sonene endret, noe som gjør det veldig dyrt å reise til Ahus.

–  Et annet moment er at veiene som binder Oslo og Lørenskog sammen er overfylte. Det er et svært viktig miljøhensyn her, sier Engstrøm.

Glemt av regjeringen

I regjeringens nye handlingsplan for kollektivtransport kommer det fram at Fornebubanen er et av prosjektene der staten skal bidra med 50 prosent av finansieringen. Ahusbanen er ikke nevnt med et eneste ord.

Samferdselsdepartementet rakk ikke å svare på våre henvendelser tirsdag ettermiddag.

–  Dette bør være en grov feil i saksbehandlingen. Vi har tidligere blitt lovet at Ahusbanen skal sikres 50 prosent finansiering. Det forventer vi, sier Engstrøm.

– Er dere opptatt av hvilken av banene som kommer først?

–  Nei, ingen er tjent med polarisering. Begge er viktige og begge må prioriteres, slår lederen i Ellingsrud vel, Anne Grete Orlien fast.

Holder stormøte

Neste onsdag arrangerer Ellingsrud Vel konferanse om Ahusbanen. Dit kommer blant annet Lørenskog-ordfører Åge Tovan, Ruter og flere politikere i Oslo og Akershus.

I øyeblikket jobbes det med å utrede Ahusbanen. Ifølge Oslo kommune skal utredningen være klar i løpet av 2015. Da skal kostnadene være kvalitetssikret. I 2010 ble det antatt at traseen ville koste 2,5 milliarder å bygge. Tallet vil trolig være noe høyere nå.

–  Nå savner vi større engasjement hos byrådet og bystyret. Vi trenger at de engasjerer seg i prosjektet. Hvis ikke vil vi ikke få nødvendig finansiering og da vil prosjektet utsettes ytterligere, sier Engstrøm.

Banetraseen er inne i Oslopakke 3 - det samme er Ahusbanen. Det er ikke konkretisert når byggingen skal starte opp.

Forstår frustrasjonen

Samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby (V), gleder seg til å få den endelige utredningen av Ahusbanen.

–  Når vi har den, kan vi gå videre i arbeidet med å realisere prosjektet, sier hun.

–  Hva tenker du om at regjeringen ikke lover finansiering?

–  Jeg tror det kun handler om at Fornebubanen er lenger fremme i prosessen. De er tydelige på at vi kan forvente oss statlig støtte til store kollektiv-prosjekter og det må vi stole på. Ahusbanen og Fornebubanen er ganske like prosjekter, mener Melby.

– Forstår du frustrasjonen til befolkningen i Groruddalen?

–  Ja, det gjør jeg. Det er håpløst å flytte 100.000 personer fra et sykehus til et annet uten å sørge for at kollektivdekningen er god nok. Det er et horribelt eksempel på hvordan man ikke skal gjøre det, sier Melby.

–  Men burde ikke banen vært på plass for lengst?

–  Jeg skulle ønske at prosessene gikk raskere, men det er viktig at vi gjør arbeidet grundig, avslutter hun.

Siste nytt i Nyheter

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!