Klare til å bygge Ahusbanen

... men pengene lar vente på seg

Klare til å bygge Ahusbanen

LEI AV Å VENTE: Bjarne Hjeltnes (t.v.), Kristin Jonassen, Håkon Rosseland, Ben Borgen, Terje Solheim, Marius Engstrøm og Anne Grete Orlien er lei av å vente på Ahusbanen.

Ellingsrud Vel og Ahusbanens støttespillere mener tiden er overmoden for å bygge t-bane til Groruddalens lokalsykehus. Imidlertid ser ikke regjeringen ut til å skynde seg. De vil først betale for Fornebubanen.

Skrevet av:

Onsdag utstyrte Ahusbanens støttespillere seg med slagdrill, hammer og meisel på Ellingsrud t-banestasjon. Med dette ønsket de å understreke at de snart bygger Ahusbanen selv. De er lei av å vente.

– Det har vært snakket om Ahusbanen siden 1960. Nå ønsker vi å poengtere at det er på høy tid å komme i gang. Den er mer aktuell enn noen gang, sier Bjørn Engstrøm, styremedlem i Ellingsrud Vel.

100.000 personer i Groruddalen har måttet bytte lokalsykehus fra Aker til Ahus i Lørenskog. Det er imidlertid ikke enkelt å reise fra Groruddalen til Ahus.

–  Banetraseen burde vært bygget lenge før sykehuset ble bygget. Dessuten er ikke sonene endret, noe som gjør det veldig dyrt å reise til Ahus.

–  Et annet moment er at veiene som binder Oslo og Lørenskog sammen er overfylte. Det er et svært viktig miljøhensyn her, sier Engstrøm.

Glemt av regjeringen

I regjeringens nye handlingsplan for kollektivtransport kommer det fram at Fornebubanen er et av prosjektene der staten skal bidra med 50 prosent av finansieringen. Ahusbanen er ikke nevnt med et eneste ord.

Samferdselsdepartementet rakk ikke å svare på våre henvendelser tirsdag ettermiddag.

–  Dette bør være en grov feil i saksbehandlingen. Vi har tidligere blitt lovet at Ahusbanen skal sikres 50 prosent finansiering. Det forventer vi, sier Engstrøm.

– Er dere opptatt av hvilken av banene som kommer først?

–  Nei, ingen er tjent med polarisering. Begge er viktige og begge må prioriteres, slår lederen i Ellingsrud vel, Anne Grete Orlien fast.

Holder stormøte

Neste onsdag arrangerer Ellingsrud Vel konferanse om Ahusbanen. Dit kommer blant annet Lørenskog-ordfører Åge Tovan, Ruter og flere politikere i Oslo og Akershus.

I øyeblikket jobbes det med å utrede Ahusbanen. Ifølge Oslo kommune skal utredningen være klar i løpet av 2015. Da skal kostnadene være kvalitetssikret. I 2010 ble det antatt at traseen ville koste 2,5 milliarder å bygge. Tallet vil trolig være noe høyere nå.

–  Nå savner vi større engasjement hos byrådet og bystyret. Vi trenger at de engasjerer seg i prosjektet. Hvis ikke vil vi ikke få nødvendig finansiering og da vil prosjektet utsettes ytterligere, sier Engstrøm.

Banetraseen er inne i Oslopakke 3 - det samme er Ahusbanen. Det er ikke konkretisert når byggingen skal starte opp.

Forstår frustrasjonen

Samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby (V), gleder seg til å få den endelige utredningen av Ahusbanen.

–  Når vi har den, kan vi gå videre i arbeidet med å realisere prosjektet, sier hun.

–  Hva tenker du om at regjeringen ikke lover finansiering?

–  Jeg tror det kun handler om at Fornebubanen er lenger fremme i prosessen. De er tydelige på at vi kan forvente oss statlig støtte til store kollektiv-prosjekter og det må vi stole på. Ahusbanen og Fornebubanen er ganske like prosjekter, mener Melby.

– Forstår du frustrasjonen til befolkningen i Groruddalen?

–  Ja, det gjør jeg. Det er håpløst å flytte 100.000 personer fra et sykehus til et annet uten å sørge for at kollektivdekningen er god nok. Det er et horribelt eksempel på hvordan man ikke skal gjøre det, sier Melby.

–  Men burde ikke banen vært på plass for lengst?

–  Jeg skulle ønske at prosessene gikk raskere, men det er viktig at vi gjør arbeidet grundig, avslutter hun.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!