Ladekluss for 100 elbiler

Ladekluss for 100 elbiler

KAN IKKE PLUGGE INN: Elbileier Arne Bamer har ikke mulighet for å lade sin nye Renault Zoe ved flesteparten av de offentlige ladestasjonene.

I dag eier rundt 30.000 i Oslo-området en elbil. 0,3 prosent av disse har en type elbil-modell som krever et helt annet nett enn det vi bruker i Norge.

Skrevet av:

Elbilentusiast Arne Bamer har skaffet seg en Renault Zoe som han er superfornøyd med. Som en del av bilkjøpet fikk han gratis lading for ett år ved Fortums ladestasjoner. Men når året er omme, har Bamer funnet ut at han vil ha et problem.

Jeg får ikke ladet ved de kommunale ladestasjonene. De kan ikke brukes, jeg må til Fortum eller private aktører, forteller Arne Bamer.

Renault har fått mye oppmerksomhet for dette problemet. Det viser seg at Renault Zoe er avhengig av et såkalt TN-nett, med sentral jording, for å lade. Ikke et IT-nett, slik vi har i Norge.

- Det hadde jo vært fint om kommunen etablerte noen ladestasjoner slik at også oss Renault-brukere kan få lade bilen vår, oppmuntrer Bamer.

Vet om problemet

Elbilansvarlig Sture Portvik i Bymiljøetaten sier han er kjent med problemet.

Å lade en Renault Zoe krever 400 volt. Det krever et såkalt TN-nett, ikke et IT-nett slik vi hovedsakelig har i Norge. Det er en utfordring at nettet i Norge er litt annerledes enn resten av kontinental-Europa, forklarer Portvik.

Hafslund Nett er netteier og ansvarlig for hvilket nettsystem som er tilgjengelig for anleggseier. IT-nett er det vanligste fordelingssystemet i Norge, mens TN-nett benyttes ved nesten alle nye utbygninger i nye områder og ellers i Europa. IT-nettet tilsvarer spenning opp til 230 volt. Kun et fåtall av offentlige ladestasjoner er utstyrt med 400 volt. I industribygg er imidlertid 400 v som regel normen.

- Det er nok en del Renault-eiere som ble skuffet når de fant ut av det, tror Portvik.

Koster alt for mye

- Er det mulig å bytte ut dagens kommunale ladestasjoner?

- Det ville kostet flere millioner kroner i anleggsbidrag fra Hafslund Nett og blir derfor altfor kostbart. Samtidig er det ikke gitt at det er mulig å endre til TN-nett ved alle lokasjoner. I Oslo-området er det i dag drøyt 100 Renault Zoe som er avhengig av ladestasjoner med 400 volt. Det er lavt med tanke på at totalantallet elbiler ligger på 30.000 i Oslo og Akershus. Å duplisere en struktur fordi noen få biler ikke får ladet, det blir det vanskelig å forsvare, svarer Portvik.

Likevel finnes noen kommunale ladestasjoner som tilbyr 400 volt. Portvik sier at etaten alltid vurderer dette der de kan. Flere private kan også tilby lading på 400 volt, blant annet Stovner senter og Alna senter.

Les hele saken, og finn listen som ramser opp alle ladestasjonene som også Renault-eiere kan bruke, i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!