Ladekluss for 100 elbiler

Ladekluss for 100 elbiler

KAN IKKE PLUGGE INN: Elbileier Arne Bamer har ikke mulighet for å lade sin nye Renault Zoe ved flesteparten av de offentlige ladestasjonene.

I dag eier rundt 30.000 i Oslo-området en elbil. 0,3 prosent av disse har en type elbil-modell som krever et helt annet nett enn det vi bruker i Norge.

Skrevet av:

Elbilentusiast Arne Bamer har skaffet seg en Renault Zoe som han er superfornøyd med. Som en del av bilkjøpet fikk han gratis lading for ett år ved Fortums ladestasjoner. Men når året er omme, har Bamer funnet ut at han vil ha et problem.

Jeg får ikke ladet ved de kommunale ladestasjonene. De kan ikke brukes, jeg må til Fortum eller private aktører, forteller Arne Bamer.

Renault har fått mye oppmerksomhet for dette problemet. Det viser seg at Renault Zoe er avhengig av et såkalt TN-nett, med sentral jording, for å lade. Ikke et IT-nett, slik vi har i Norge.

- Det hadde jo vært fint om kommunen etablerte noen ladestasjoner slik at også oss Renault-brukere kan få lade bilen vår, oppmuntrer Bamer.

Vet om problemet

Elbilansvarlig Sture Portvik i Bymiljøetaten sier han er kjent med problemet.

Å lade en Renault Zoe krever 400 volt. Det krever et såkalt TN-nett, ikke et IT-nett slik vi hovedsakelig har i Norge. Det er en utfordring at nettet i Norge er litt annerledes enn resten av kontinental-Europa, forklarer Portvik.

Hafslund Nett er netteier og ansvarlig for hvilket nettsystem som er tilgjengelig for anleggseier. IT-nett er det vanligste fordelingssystemet i Norge, mens TN-nett benyttes ved nesten alle nye utbygninger i nye områder og ellers i Europa. IT-nettet tilsvarer spenning opp til 230 volt. Kun et fåtall av offentlige ladestasjoner er utstyrt med 400 volt. I industribygg er imidlertid 400 v som regel normen.

- Det er nok en del Renault-eiere som ble skuffet når de fant ut av det, tror Portvik.

Koster alt for mye

- Er det mulig å bytte ut dagens kommunale ladestasjoner?

- Det ville kostet flere millioner kroner i anleggsbidrag fra Hafslund Nett og blir derfor altfor kostbart. Samtidig er det ikke gitt at det er mulig å endre til TN-nett ved alle lokasjoner. I Oslo-området er det i dag drøyt 100 Renault Zoe som er avhengig av ladestasjoner med 400 volt. Det er lavt med tanke på at totalantallet elbiler ligger på 30.000 i Oslo og Akershus. Å duplisere en struktur fordi noen få biler ikke får ladet, det blir det vanskelig å forsvare, svarer Portvik.

Likevel finnes noen kommunale ladestasjoner som tilbyr 400 volt. Portvik sier at etaten alltid vurderer dette der de kan. Flere private kan også tilby lading på 400 volt, blant annet Stovner senter og Alna senter.

Les hele saken, og finn listen som ramser opp alle ladestasjonene som også Renault-eiere kan bruke, i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

 
- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

 
Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

 
Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!