Ladekluss for 100 elbiler

Ladekluss for 100 elbiler

KAN IKKE PLUGGE INN: Elbileier Arne Bamer har ikke mulighet for å lade sin nye Renault Zoe ved flesteparten av de offentlige ladestasjonene.

I dag eier rundt 30.000 i Oslo-området en elbil. 0,3 prosent av disse har en type elbil-modell som krever et helt annet nett enn det vi bruker i Norge.

Skrevet av:

Elbilentusiast Arne Bamer har skaffet seg en Renault Zoe som han er superfornøyd med. Som en del av bilkjøpet fikk han gratis lading for ett år ved Fortums ladestasjoner. Men når året er omme, har Bamer funnet ut at han vil ha et problem.

Jeg får ikke ladet ved de kommunale ladestasjonene. De kan ikke brukes, jeg må til Fortum eller private aktører, forteller Arne Bamer.

Renault har fått mye oppmerksomhet for dette problemet. Det viser seg at Renault Zoe er avhengig av et såkalt TN-nett, med sentral jording, for å lade. Ikke et IT-nett, slik vi har i Norge.

- Det hadde jo vært fint om kommunen etablerte noen ladestasjoner slik at også oss Renault-brukere kan få lade bilen vår, oppmuntrer Bamer.

Vet om problemet

Elbilansvarlig Sture Portvik i Bymiljøetaten sier han er kjent med problemet.

Å lade en Renault Zoe krever 400 volt. Det krever et såkalt TN-nett, ikke et IT-nett slik vi hovedsakelig har i Norge. Det er en utfordring at nettet i Norge er litt annerledes enn resten av kontinental-Europa, forklarer Portvik.

Hafslund Nett er netteier og ansvarlig for hvilket nettsystem som er tilgjengelig for anleggseier. IT-nett er det vanligste fordelingssystemet i Norge, mens TN-nett benyttes ved nesten alle nye utbygninger i nye områder og ellers i Europa. IT-nettet tilsvarer spenning opp til 230 volt. Kun et fåtall av offentlige ladestasjoner er utstyrt med 400 volt. I industribygg er imidlertid 400 v som regel normen.

- Det er nok en del Renault-eiere som ble skuffet når de fant ut av det, tror Portvik.

Koster alt for mye

- Er det mulig å bytte ut dagens kommunale ladestasjoner?

- Det ville kostet flere millioner kroner i anleggsbidrag fra Hafslund Nett og blir derfor altfor kostbart. Samtidig er det ikke gitt at det er mulig å endre til TN-nett ved alle lokasjoner. I Oslo-området er det i dag drøyt 100 Renault Zoe som er avhengig av ladestasjoner med 400 volt. Det er lavt med tanke på at totalantallet elbiler ligger på 30.000 i Oslo og Akershus. Å duplisere en struktur fordi noen få biler ikke får ladet, det blir det vanskelig å forsvare, svarer Portvik.

Likevel finnes noen kommunale ladestasjoner som tilbyr 400 volt. Portvik sier at etaten alltid vurderer dette der de kan. Flere private kan også tilby lading på 400 volt, blant annet Stovner senter og Alna senter.

Les hele saken, og finn listen som ramser opp alle ladestasjonene som også Renault-eiere kan bruke, i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!