Ladekluss for 100 elbiler

Ladekluss for 100 elbiler

KAN IKKE PLUGGE INN: Elbileier Arne Bamer har ikke mulighet for å lade sin nye Renault Zoe ved flesteparten av de offentlige ladestasjonene.

I dag eier rundt 30.000 i Oslo-området en elbil. 0,3 prosent av disse har en type elbil-modell som krever et helt annet nett enn det vi bruker i Norge.

Tekst:

Publisert:

Elbilentusiast Arne Bamer har skaffet seg en Renault Zoe som han er superfornøyd med. Som en del av bilkjøpet fikk han gratis lading for ett år ved Fortums ladestasjoner. Men når året er omme, har Bamer funnet ut at han vil ha et problem.

Jeg får ikke ladet ved de kommunale ladestasjonene. De kan ikke brukes, jeg må til Fortum eller private aktører, forteller Arne Bamer.

Renault har fått mye oppmerksomhet for dette problemet. Det viser seg at Renault Zoe er avhengig av et såkalt TN-nett, med sentral jording, for å lade. Ikke et IT-nett, slik vi har i Norge.

- Det hadde jo vært fint om kommunen etablerte noen ladestasjoner slik at også oss Renault-brukere kan få lade bilen vår, oppmuntrer Bamer.

Vet om problemet

Elbilansvarlig Sture Portvik i Bymiljøetaten sier han er kjent med problemet.

Å lade en Renault Zoe krever 400 volt. Det krever et såkalt TN-nett, ikke et IT-nett slik vi hovedsakelig har i Norge. Det er en utfordring at nettet i Norge er litt annerledes enn resten av kontinental-Europa, forklarer Portvik.

Hafslund Nett er netteier og ansvarlig for hvilket nettsystem som er tilgjengelig for anleggseier. IT-nett er det vanligste fordelingssystemet i Norge, mens TN-nett benyttes ved nesten alle nye utbygninger i nye områder og ellers i Europa. IT-nettet tilsvarer spenning opp til 230 volt. Kun et fåtall av offentlige ladestasjoner er utstyrt med 400 volt. I industribygg er imidlertid 400 v som regel normen.

- Det er nok en del Renault-eiere som ble skuffet når de fant ut av det, tror Portvik.

Koster alt for mye

- Er det mulig å bytte ut dagens kommunale ladestasjoner?

- Det ville kostet flere millioner kroner i anleggsbidrag fra Hafslund Nett og blir derfor altfor kostbart. Samtidig er det ikke gitt at det er mulig å endre til TN-nett ved alle lokasjoner. I Oslo-området er det i dag drøyt 100 Renault Zoe som er avhengig av ladestasjoner med 400 volt. Det er lavt med tanke på at totalantallet elbiler ligger på 30.000 i Oslo og Akershus. Å duplisere en struktur fordi noen få biler ikke får ladet, det blir det vanskelig å forsvare, svarer Portvik.

Likevel finnes noen kommunale ladestasjoner som tilbyr 400 volt. Portvik sier at etaten alltid vurderer dette der de kan. Flere private kan også tilby lading på 400 volt, blant annet Stovner senter og Alna senter.

Les hele saken, og finn listen som ramser opp alle ladestasjonene som også Renault-eiere kan bruke, i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.