Ladekluss for 100 elbiler

Ladekluss for 100 elbiler

KAN IKKE PLUGGE INN: Elbileier Arne Bamer har ikke mulighet for å lade sin nye Renault Zoe ved flesteparten av de offentlige ladestasjonene.

I dag eier rundt 30.000 i Oslo-området en elbil. 0,3 prosent av disse har en type elbil-modell som krever et helt annet nett enn det vi bruker i Norge.

Skrevet av:

Elbilentusiast Arne Bamer har skaffet seg en Renault Zoe som han er superfornøyd med. Som en del av bilkjøpet fikk han gratis lading for ett år ved Fortums ladestasjoner. Men når året er omme, har Bamer funnet ut at han vil ha et problem.

Jeg får ikke ladet ved de kommunale ladestasjonene. De kan ikke brukes, jeg må til Fortum eller private aktører, forteller Arne Bamer.

Renault har fått mye oppmerksomhet for dette problemet. Det viser seg at Renault Zoe er avhengig av et såkalt TN-nett, med sentral jording, for å lade. Ikke et IT-nett, slik vi har i Norge.

- Det hadde jo vært fint om kommunen etablerte noen ladestasjoner slik at også oss Renault-brukere kan få lade bilen vår, oppmuntrer Bamer.

Vet om problemet

Elbilansvarlig Sture Portvik i Bymiljøetaten sier han er kjent med problemet.

Å lade en Renault Zoe krever 400 volt. Det krever et såkalt TN-nett, ikke et IT-nett slik vi hovedsakelig har i Norge. Det er en utfordring at nettet i Norge er litt annerledes enn resten av kontinental-Europa, forklarer Portvik.

Hafslund Nett er netteier og ansvarlig for hvilket nettsystem som er tilgjengelig for anleggseier. IT-nett er det vanligste fordelingssystemet i Norge, mens TN-nett benyttes ved nesten alle nye utbygninger i nye områder og ellers i Europa. IT-nettet tilsvarer spenning opp til 230 volt. Kun et fåtall av offentlige ladestasjoner er utstyrt med 400 volt. I industribygg er imidlertid 400 v som regel normen.

- Det er nok en del Renault-eiere som ble skuffet når de fant ut av det, tror Portvik.

Koster alt for mye

- Er det mulig å bytte ut dagens kommunale ladestasjoner?

- Det ville kostet flere millioner kroner i anleggsbidrag fra Hafslund Nett og blir derfor altfor kostbart. Samtidig er det ikke gitt at det er mulig å endre til TN-nett ved alle lokasjoner. I Oslo-området er det i dag drøyt 100 Renault Zoe som er avhengig av ladestasjoner med 400 volt. Det er lavt med tanke på at totalantallet elbiler ligger på 30.000 i Oslo og Akershus. Å duplisere en struktur fordi noen få biler ikke får ladet, det blir det vanskelig å forsvare, svarer Portvik.

Likevel finnes noen kommunale ladestasjoner som tilbyr 400 volt. Portvik sier at etaten alltid vurderer dette der de kan. Flere private kan også tilby lading på 400 volt, blant annet Stovner senter og Alna senter.

Les hele saken, og finn listen som ramser opp alle ladestasjonene som også Renault-eiere kan bruke, i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

 
– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

 
Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Fortsatt byens beste pølser?

Fortsatt byens beste pølser?

I den iøyenfallende kiosken med den digre pølsa på taket på Alnabru påstås det med store bokstaver at man kan få servert byens beste. Akers Avis Groruddalen tok turen innom for å sjekke at innehaver Lennart Mankowitz ikke har tatt munnen full.

 
Grønn politikk i stort og lite

Grønn politikk i stort og lite

Årsmøtet i Miljøpartiet De Grønnes (MDG) lokallag på Grorud adresserte både de store nasjonale og globale utfordringene den klimaødeleggende økonomien bidrar til. Samt lokale saker, i spedd kulturelle innslag.

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

  • Eierseksjonsloven

Vestli Vel vil ha folk med på Stortinget tirsdag i neste uke. Da skal nemlig eierseksjonsloven opp til høring.

Planlegger innholdet etter befolkningen

Nye Vollebekk skole tar form

Planlegger innholdet etter befolkningen

  • Vollebekk skole

Vollebekk skole står klar til høsten. Kathrine Larsen er klar til å ta over etter å ha jobbet som rektor på Kringsjå skole. Trafikken blir et av de første områdene hun tar tak i - og elever fra Ruseløkka skole skal busses opp.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!