Lanserer ideen om S-bane

Lanserer ideen om S-bane

S-BANE: Bryn vurderes som et av byens nye kollektivknutepunkt. Her vil man finne transport som buss, trikk, t-bane og S-bane. (Ill: Norconsult)

Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter mener befolkningsveksten må møtes med en klar satsing på kollektivtrafikk. I ny rapport anbefales S-tog for å knytte Oslo og Akershus sammen.

Skrevet av:

«KVU Oslo-navet» heter rapporten som Jernbaneverket nå har lagt fram sammen med vegvesenet og Ruter. De er alle enige om at befolkningsøkningen i Oslo og Akershus må tas med hyppige avganger og god kapasitet i et kollektivnettverk. Hvis man ikke realiserer de anbefalte tiltakene i rapporten, vil byen i 2030 og 2060 ha en økning i biltrafikken på henholdsvis 30 og 13 prosent. Samtidig må kapasiteten på kollektivtrafikken økes med 47 og 19 prosent. Men hvis KVU Oslo-navets tiltak blir realisert, vil ikke biltrafikken måtte ta noe av veksten. Da vil nemlig kollektivtrafikken stå for den alene.

Et av tiltakene som anbefales er å følge etter flere europeiske storbyer og bygge ut såkalt S-bane: en blanding av t-bane og lokaltog som går på togskinner.

Hektes på Groruddalen

En S-bane stopper ved flere stasjoner enn et lokaltog. Det er heller ingen konduktør om bord, og den går mye raskere. I rapporten anbefales det en realisering av S-bane innen 2040 som skal strekke seg fra Bislett, Sagene, Sinsen og til Økern med tilknytning til Hovedbanen i Alnabru-området.

S-baneforbindelsen fra Østfoldbanen nordover gjennom byen og til Hovedbanen vil gi bedre reisemuligheter mellom forstedene i Akershus og indre by i Oslo. Sammen med et styrket busstilbud i de områdene som ikke har banebetjening og gode knutepunkter vil anbefalt kollektivnettverk betjene hele hovedstadsområdet, mener administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter AS.

Planlegges i tre faser

Det er imidlertid en lang vei fram til 2040. I fase en fram til 2030 vil fokuset være å bygge ut dagens kollektivsystemer. Det innebærer kapasitetstiltak på t-bane og jernbane, etablering av trikk på Ring 2 fra Majorstuen til Bryn. Samtidig vil tiltak for buss, trikk, gåing og sykling realiseres. Fase to vil handle om å modernisere t-banetilbudet: En ny t-banetunnel fra Majorstuen til Bryn via Stortinget, ny regiontogstasjon på Bryn som også vil bli et kollektivknutepunkt. I tillegg vil deler av jernbaneanleggene få byggestart.

Et knutepunkt øst i byen, på Bryn, anbefales å ferdigstilles innen 2030. Det for å sikre god tilgjengelighet mellom t-bane- og togsystemet, samt buss. Samtidig vil det følge opp byutviklingen i Hovinbyen og avlaste stasjoner i Oslo sentrum.

Koster flere milliarder

Rapporten bygger på den kraftige befolkningsveksten som Oslo og Akershus står overfor. For å kunne gi et dekkende reisetilbud må det lages nye forbindelser i tillegg til å utvikle dagens kollektivtilbud. Prislappen anslås å ende på 74,1 milliarder kroner.

Anbefalt konsept bygger opp under foreslått arealutvikling. Det gjør det mulig å oppnå nullvekst i personbiltrafikken i Oslo og Akershus og det gir en bærekraftig transportløsning som kan utvikles i takt med befolkningsveksten, sier direktør Elisabeth Enger i Jernbaneverket.

– For å gå fra nav til nettverk kreves gode knutepunkter. Utviklingen av jernbanen vil være strukturerende i denne sammenhengen. I samspill med en oppgradert metro, nye trikkelinjer og et tilpasset og forbedret busstilbud, vil reisemulighetene bli bedre og flere enn i dag, legger hun til.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

– Skapte en smitteeffekt

– Skapte en smitteeffekt

  • Groruddals-satsingen

Umar Munir er styreleder for Nordre Gran borettslag på Furuset. Han ble invitert til paneldebatt med fagfolk og politikere for å snakke om bydelen som samfunnsutvikler. Et av de største forandringene med Groruddals-satsingen er at bydelene ble snudd på hodet.

Løfter skolen sammen

Løfter skolen sammen

  • Stovner vgs

De siste årene har Stovner videregående skole hatt synkende søkertall. I fjor valgte 15 av 120 elever VG1 studiespesialisering på Stovner vgs. som førstevalg. Da bestemte skolen seg for å snu utviklingen.

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

 
Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

 
Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!