Lanserer ideen om S-bane

Lanserer ideen om S-bane

S-BANE: Bryn vurderes som et av byens nye kollektivknutepunkt. Her vil man finne transport som buss, trikk, t-bane og S-bane. (Ill: Norconsult)

Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter mener befolkningsveksten må møtes med en klar satsing på kollektivtrafikk. I ny rapport anbefales S-tog for å knytte Oslo og Akershus sammen.

Skrevet av:

«KVU Oslo-navet» heter rapporten som Jernbaneverket nå har lagt fram sammen med vegvesenet og Ruter. De er alle enige om at befolkningsøkningen i Oslo og Akershus må tas med hyppige avganger og god kapasitet i et kollektivnettverk. Hvis man ikke realiserer de anbefalte tiltakene i rapporten, vil byen i 2030 og 2060 ha en økning i biltrafikken på henholdsvis 30 og 13 prosent. Samtidig må kapasiteten på kollektivtrafikken økes med 47 og 19 prosent. Men hvis KVU Oslo-navets tiltak blir realisert, vil ikke biltrafikken måtte ta noe av veksten. Da vil nemlig kollektivtrafikken stå for den alene.

Et av tiltakene som anbefales er å følge etter flere europeiske storbyer og bygge ut såkalt S-bane: en blanding av t-bane og lokaltog som går på togskinner.

Hektes på Groruddalen

En S-bane stopper ved flere stasjoner enn et lokaltog. Det er heller ingen konduktør om bord, og den går mye raskere. I rapporten anbefales det en realisering av S-bane innen 2040 som skal strekke seg fra Bislett, Sagene, Sinsen og til Økern med tilknytning til Hovedbanen i Alnabru-området.

S-baneforbindelsen fra Østfoldbanen nordover gjennom byen og til Hovedbanen vil gi bedre reisemuligheter mellom forstedene i Akershus og indre by i Oslo. Sammen med et styrket busstilbud i de områdene som ikke har banebetjening og gode knutepunkter vil anbefalt kollektivnettverk betjene hele hovedstadsområdet, mener administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter AS.

Planlegges i tre faser

Det er imidlertid en lang vei fram til 2040. I fase en fram til 2030 vil fokuset være å bygge ut dagens kollektivsystemer. Det innebærer kapasitetstiltak på t-bane og jernbane, etablering av trikk på Ring 2 fra Majorstuen til Bryn. Samtidig vil tiltak for buss, trikk, gåing og sykling realiseres. Fase to vil handle om å modernisere t-banetilbudet: En ny t-banetunnel fra Majorstuen til Bryn via Stortinget, ny regiontogstasjon på Bryn som også vil bli et kollektivknutepunkt. I tillegg vil deler av jernbaneanleggene få byggestart.

Et knutepunkt øst i byen, på Bryn, anbefales å ferdigstilles innen 2030. Det for å sikre god tilgjengelighet mellom t-bane- og togsystemet, samt buss. Samtidig vil det følge opp byutviklingen i Hovinbyen og avlaste stasjoner i Oslo sentrum.

Koster flere milliarder

Rapporten bygger på den kraftige befolkningsveksten som Oslo og Akershus står overfor. For å kunne gi et dekkende reisetilbud må det lages nye forbindelser i tillegg til å utvikle dagens kollektivtilbud. Prislappen anslås å ende på 74,1 milliarder kroner.

Anbefalt konsept bygger opp under foreslått arealutvikling. Det gjør det mulig å oppnå nullvekst i personbiltrafikken i Oslo og Akershus og det gir en bærekraftig transportløsning som kan utvikles i takt med befolkningsveksten, sier direktør Elisabeth Enger i Jernbaneverket.

– For å gå fra nav til nettverk kreves gode knutepunkter. Utviklingen av jernbanen vil være strukturerende i denne sammenhengen. I samspill med en oppgradert metro, nye trikkelinjer og et tilpasset og forbedret busstilbud, vil reisemulighetene bli bedre og flere enn i dag, legger hun til.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

 
– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

 
McDonalds avdeling Furuset ranet

McDonalds avdeling Furuset ranet

  • Ran

En mann i 50-årene ranet McDonalds ved Radisson Blu Alna hotell med pistol. Mannen kom seg unna med kontanter.

Nå er det Vestli sin tur

Lokalpolitikere frir til Groruddals-satsingen:

Nå er det Vestli sin tur

  • Groruddals-satsingen

Lokalpolitikerne May-Britt Christensen (Ap) og Athithan Kumarasamy (Ap) i Stovner bydel ønsker å få mer aktivitet for barn og unge på Vestli – og etterlyser tiltak i Vestliskogen grendeskole.

Tverrforbindelsen er i planen

Tverrforbindelsen er i planen

  • Oslopakke 3

Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus forteller at tverrforbindelsen ligger som en del av prosjektet i konseptvalgutredningen til Romeriksbanen som blir ferdig før sommeren.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!