Lanserer ideen om S-bane

Lanserer ideen om S-bane

S-BANE: Bryn vurderes som et av byens nye kollektivknutepunkt. Her vil man finne transport som buss, trikk, t-bane og S-bane. (Ill: Norconsult)

Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter mener befolkningsveksten må møtes med en klar satsing på kollektivtrafikk. I ny rapport anbefales S-tog for å knytte Oslo og Akershus sammen.

«KVU Oslo-navet» heter rapporten som Jernbaneverket nå har lagt fram sammen med vegvesenet og Ruter. De er alle enige om at befolkningsøkningen i Oslo og Akershus må tas med hyppige avganger og god kapasitet i et kollektivnettverk. Hvis man ikke realiserer de anbefalte tiltakene i rapporten, vil byen i 2030 og 2060 ha en økning i biltrafikken på henholdsvis 30 og 13 prosent. Samtidig må kapasiteten på kollektivtrafikken økes med 47 og 19 prosent. Men hvis KVU Oslo-navets tiltak blir realisert, vil ikke biltrafikken måtte ta noe av veksten. Da vil nemlig kollektivtrafikken stå for den alene.

Et av tiltakene som anbefales er å følge etter flere europeiske storbyer og bygge ut såkalt S-bane: en blanding av t-bane og lokaltog som går på togskinner.

Hektes på Groruddalen

En S-bane stopper ved flere stasjoner enn et lokaltog. Det er heller ingen konduktør om bord, og den går mye raskere. I rapporten anbefales det en realisering av S-bane innen 2040 som skal strekke seg fra Bislett, Sagene, Sinsen og til Økern med tilknytning til Hovedbanen i Alnabru-området.

S-baneforbindelsen fra Østfoldbanen nordover gjennom byen og til Hovedbanen vil gi bedre reisemuligheter mellom forstedene i Akershus og indre by i Oslo. Sammen med et styrket busstilbud i de områdene som ikke har banebetjening og gode knutepunkter vil anbefalt kollektivnettverk betjene hele hovedstadsområdet, mener administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter AS.

Planlegges i tre faser

Det er imidlertid en lang vei fram til 2040. I fase en fram til 2030 vil fokuset være å bygge ut dagens kollektivsystemer. Det innebærer kapasitetstiltak på t-bane og jernbane, etablering av trikk på Ring 2 fra Majorstuen til Bryn. Samtidig vil tiltak for buss, trikk, gåing og sykling realiseres. Fase to vil handle om å modernisere t-banetilbudet: En ny t-banetunnel fra Majorstuen til Bryn via Stortinget, ny regiontogstasjon på Bryn som også vil bli et kollektivknutepunkt. I tillegg vil deler av jernbaneanleggene få byggestart.

Et knutepunkt øst i byen, på Bryn, anbefales å ferdigstilles innen 2030. Det for å sikre god tilgjengelighet mellom t-bane- og togsystemet, samt buss. Samtidig vil det følge opp byutviklingen i Hovinbyen og avlaste stasjoner i Oslo sentrum.

Koster flere milliarder

Rapporten bygger på den kraftige befolkningsveksten som Oslo og Akershus står overfor. For å kunne gi et dekkende reisetilbud må det lages nye forbindelser i tillegg til å utvikle dagens kollektivtilbud. Prislappen anslås å ende på 74,1 milliarder kroner.

Anbefalt konsept bygger opp under foreslått arealutvikling. Det gjør det mulig å oppnå nullvekst i personbiltrafikken i Oslo og Akershus og det gir en bærekraftig transportløsning som kan utvikles i takt med befolkningsveksten, sier direktør Elisabeth Enger i Jernbaneverket.

– For å gå fra nav til nettverk kreves gode knutepunkter. Utviklingen av jernbanen vil være strukturerende i denne sammenhengen. I samspill med en oppgradert metro, nye trikkelinjer og et tilpasset og forbedret busstilbud, vil reisemulighetene bli bedre og flere enn i dag, legger hun til.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

 
Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

 
Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!