Lanserer ideen om S-bane

Lanserer ideen om S-bane

S-BANE: Bryn vurderes som et av byens nye kollektivknutepunkt. Her vil man finne transport som buss, trikk, t-bane og S-bane. (Ill: Norconsult)

Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter mener befolkningsveksten må møtes med en klar satsing på kollektivtrafikk. I ny rapport anbefales S-tog for å knytte Oslo og Akershus sammen.

«KVU Oslo-navet» heter rapporten som Jernbaneverket nå har lagt fram sammen med vegvesenet og Ruter. De er alle enige om at befolkningsøkningen i Oslo og Akershus må tas med hyppige avganger og god kapasitet i et kollektivnettverk. Hvis man ikke realiserer de anbefalte tiltakene i rapporten, vil byen i 2030 og 2060 ha en økning i biltrafikken på henholdsvis 30 og 13 prosent. Samtidig må kapasiteten på kollektivtrafikken økes med 47 og 19 prosent. Men hvis KVU Oslo-navets tiltak blir realisert, vil ikke biltrafikken måtte ta noe av veksten. Da vil nemlig kollektivtrafikken stå for den alene.

Et av tiltakene som anbefales er å følge etter flere europeiske storbyer og bygge ut såkalt S-bane: en blanding av t-bane og lokaltog som går på togskinner.

Hektes på Groruddalen

En S-bane stopper ved flere stasjoner enn et lokaltog. Det er heller ingen konduktør om bord, og den går mye raskere. I rapporten anbefales det en realisering av S-bane innen 2040 som skal strekke seg fra Bislett, Sagene, Sinsen og til Økern med tilknytning til Hovedbanen i Alnabru-området.

S-baneforbindelsen fra Østfoldbanen nordover gjennom byen og til Hovedbanen vil gi bedre reisemuligheter mellom forstedene i Akershus og indre by i Oslo. Sammen med et styrket busstilbud i de områdene som ikke har banebetjening og gode knutepunkter vil anbefalt kollektivnettverk betjene hele hovedstadsområdet, mener administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter AS.

Planlegges i tre faser

Det er imidlertid en lang vei fram til 2040. I fase en fram til 2030 vil fokuset være å bygge ut dagens kollektivsystemer. Det innebærer kapasitetstiltak på t-bane og jernbane, etablering av trikk på Ring 2 fra Majorstuen til Bryn. Samtidig vil tiltak for buss, trikk, gåing og sykling realiseres. Fase to vil handle om å modernisere t-banetilbudet: En ny t-banetunnel fra Majorstuen til Bryn via Stortinget, ny regiontogstasjon på Bryn som også vil bli et kollektivknutepunkt. I tillegg vil deler av jernbaneanleggene få byggestart.

Et knutepunkt øst i byen, på Bryn, anbefales å ferdigstilles innen 2030. Det for å sikre god tilgjengelighet mellom t-bane- og togsystemet, samt buss. Samtidig vil det følge opp byutviklingen i Hovinbyen og avlaste stasjoner i Oslo sentrum.

Koster flere milliarder

Rapporten bygger på den kraftige befolkningsveksten som Oslo og Akershus står overfor. For å kunne gi et dekkende reisetilbud må det lages nye forbindelser i tillegg til å utvikle dagens kollektivtilbud. Prislappen anslås å ende på 74,1 milliarder kroner.

Anbefalt konsept bygger opp under foreslått arealutvikling. Det gjør det mulig å oppnå nullvekst i personbiltrafikken i Oslo og Akershus og det gir en bærekraftig transportløsning som kan utvikles i takt med befolkningsveksten, sier direktør Elisabeth Enger i Jernbaneverket.

– For å gå fra nav til nettverk kreves gode knutepunkter. Utviklingen av jernbanen vil være strukturerende i denne sammenhengen. I samspill med en oppgradert metro, nye trikkelinjer og et tilpasset og forbedret busstilbud, vil reisemulighetene bli bedre og flere enn i dag, legger hun til.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!