Reagerer på dieselforbud:

Mener dette er løsningen på svevestøvproblemet

Mener dette er løsningen på svevestøvproblemet

STÅR PARKERT: Denne vaskelastebilen står parkert i garasjen til Asfalt Remix, men kan brukes til å vaske bort svevestøv i gatene. (Foto: Privat)

Byrådet har hastevedtatt dieselforbud langs kommunale veier på kalde dager. Men løsningen for å fjerne svevestøv – blant annet ved Huken – står parkert i en garasje.

Skrevet av:

Oppdatert:
15.02.2016 kl 17:33

Asfalt Remix har gått til innkjøp av en lastebil som kan fjerne svevestøv fra norske veier. Selv om Østfold-bedriften leverer tjenester på Oslo kommunes og statens veier i hovedstaden, har ingen foreløpig vist interesse for støvsuger-lastebilen. Siden 2015 har den stått gjemt bort i selskapets garasjeanlegg i Østfold.

Det finnes flere av disse lastebilene i landet, så vi er ikke alene om det. Likevel er det ingen som velger å bruke dem, sier daglig leder Per Brynildsen i Asfalt Remix.

Lastebilen fungerer som en høytrykksspyler og støvsuger. Den tar opp svevestøv som inneholder gummi fra dekk, asfalt som smildrer opp etter bruk av pigg- og vinterdekk, forsøpling som er blitt til humus, singel og jord – i tillegg til all forurensningen som daler ned fra piper etter vedfyring.

Parkert i garasjen

– Hva mener du om at denne lastebilen står ubrukt?

– Det er litt rart. Når panneluggen vokser seg god og lang, så er det jo vanlig å klippe den. I år 2000 feide vi svevestøvet i Oslo, men i dag skal det ikke gjøres, sukker Brynildsen.

Han synes det er feil stenge kommune veier for dieselbiler når det er kaldt i lufta, fremfor å fokusere på det han mener er det egentlige problemet – altså svevestøvet.

– Ved- og oljefyring er mye verre kilder til forurensning enn biler er. Dessuten løser ikke et dieselforbud problematikken med svevestøv, mener Brynildsen.

På visse tider av døgnet faller svevestøvet ned i grøftekanter, på kantstein og veiene. Ved å kjøre over med en av våre lastebiler sprøytes saltlake ut av bilen. Den binder støv og så suges det opp. Det forhindrer spredning. Da blir lufta mye bedre. Så må man komme tilbake noen dager etter å gjøre det samme igjen, opplyser han.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!