ANNONSE

Reagerer på dieselforbud:

Mener dette er løsningen på svevestøvproblemet

Mener dette er løsningen på svevestøvproblemet

STÅR PARKERT: Denne vaskelastebilen står parkert i garasjen til Asfalt Remix, men kan brukes til å vaske bort svevestøv i gatene. (Foto: Privat)

Byrådet har hastevedtatt dieselforbud langs kommunale veier på kalde dager. Men løsningen for å fjerne svevestøv – blant annet ved Huken – står parkert i en garasje.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
15.02.2016 kl 17:33

Se bildet større

FEIL FOKUS: Daglig leder Per Brynildsen i Asfalt Remix mener det blir feil å fokusere på dieselforbud når ved- og oljefyring forurenser mer. (Foto: Privat)

Asfalt Remix har gått til innkjøp av en lastebil som kan fjerne svevestøv fra norske veier. Selv om Østfold-bedriften leverer tjenester på Oslo kommunes og statens veier i hovedstaden, har ingen foreløpig vist interesse for støvsuger-lastebilen. Siden 2015 har den stått gjemt bort i selskapets garasjeanlegg i Østfold.

Det finnes flere av disse lastebilene i landet, så vi er ikke alene om det. Likevel er det ingen som velger å bruke dem, sier daglig leder Per Brynildsen i Asfalt Remix.

Lastebilen fungerer som en høytrykksspyler og støvsuger. Den tar opp svevestøv som inneholder gummi fra dekk, asfalt som smildrer opp etter bruk av pigg- og vinterdekk, forsøpling som er blitt til humus, singel og jord – i tillegg til all forurensningen som daler ned fra piper etter vedfyring.

Parkert i garasjen

– Hva mener du om at denne lastebilen står ubrukt?

– Det er litt rart. Når panneluggen vokser seg god og lang, så er det jo vanlig å klippe den. I år 2000 feide vi svevestøvet i Oslo, men i dag skal det ikke gjøres, sukker Brynildsen.

Han synes det er feil stenge kommune veier for dieselbiler når det er kaldt i lufta, fremfor å fokusere på det han mener er det egentlige problemet – altså svevestøvet.

– Ved- og oljefyring er mye verre kilder til forurensning enn biler er. Dessuten løser ikke et dieselforbud problematikken med svevestøv, mener Brynildsen.

På visse tider av døgnet faller svevestøvet ned i grøftekanter, på kantstein og veiene. Ved å kjøre over med en av våre lastebiler sprøytes saltlake ut av bilen. Den binder støv og så suges det opp. Det forhindrer spredning. Da blir lufta mye bedre. Så må man komme tilbake noen dager etter å gjøre det samme igjen, opplyser han.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

ANNONSE
Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
ANNONSE