NAF vil sjekke synet ditt

NAF vil sjekke synet ditt

SJEKKER SYNET: Her får NAFs Jan Ivar Engebretsen testet synet sitt av optiker Petter Eriksen. De vil at folk skal teste synet hvert andre år, slik at man har de beste forutsetninger for å ferdes trygt i trafikken.

Er det lenge siden du kjøpte nye briller? Eller har du kanskje utsatt synstesten litt vel lenge? Da kan du utgjøre en trussel i trafikken. NAF oppfordrer alle til å sjekke synet jevnlig.

Skrevet av:

Gjennom uka har bilister som har vært på EU-kontroll på NAF-sentret på Hasle fått anledning til å ta en forenklet synstest. Mandag viste det seg at ni av 10 bilister som tok testen trengte synskorrigering. Gjennom uka har derimot tallene stabilisert seg mer, men trenden er at mange ikke ser godt nok. Vegtrafikkloven sier at man må kunne se skilt på minimum 20 meters avstand.

–  Det stilles krav til hvor godt man skal se, og hver enkelt av oss har ansvar for å oppfylle dette, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

En bil som kjører i 80 kilometer i timen flytter seg 22 meter i sekundet.

–  Nesten 80 prosent av alle sanseinntrykk ved bilkjøring kommer gjennom synet. Da er det livsviktig å se godt, sier Engebretsen.

Sjekk regelmessig

Det er NAF og Specsavers som står bak testingen.

–  Vi ser at veldig mange beveger seg i grenseland og da bør man ta en grundig sjekk, sier optiker Petter Eriksen.

Synstesten er en forenklet variant som på få sekunder gir svar på om det er nødvendig å få en grundigere utredning hos optiker.

–  Vår anbefaling er at man bør ta en synstest hvert andre år - like ofte som bilen er inne til EU-kontroll. Vi er veldig opptatt av bilen, men vi bør kanskje tenke mer på egen helse også, sier Irma Jacobsen, kommunikasjonsrådgiver i Specsavers.

Tall fra Trygg Trafikk viser at så mange som 1 av 10 bilister ser svært dårlig bak rattet.

Glem ferdigbriller

De fleste som besøkte NAF har hovedsaklig behov for en liten korreksjon eller litt sterkere brilleglass.

–  Synet endrer seg svært gradvis og mange merker det ikke engang selv. Har man ikke kjøpt nye briller på 5-6, så er det mange som ikke er klar over at de trenger sterkere briller, sier Eriksen.

En person som testet synet sitt hos NAF hadde +6 på det ene øyet og -3 på det andre. I tillegg hadde vedkommende skjeve hornhinner. Personen brukte ferdigbriller fra Nille med en styrke på +1,5.

–  Det er en grov misforståelse at ferdigbriller fra Nille er gode nok. De korrigerer på ingen måte synet tilstrekkelig og er heller ikke godkjent for biljøring, opplyser Eriksen.

Skal teste mange

Dessuten er det mange som trenger ulik korreksjon på øynene, men ferdigbriller kun kommer med én styrke.

–  Poenget vårt er at mannen i gata ikke selv skal vurdere om ferdigbriller er godt nok. Det er vår jobb, sier optikeren.

Allerede ved fylte 40 år begynner synet å endre seg og etter fylte 60 bør synet testes hvert år - både for å ha høy nok styrke, men også for å avdekke eventuelle øyesykdommer.

Samarbeidet mellom NAF og Specsavers er et pilotprosjekt. Til høsten ruller de ut en større kampanje over hele landet.

–  Når mørket faller på og det blir mer regn, så er godt nok syn enda mer vesentlig, avslutter Engebretsen.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!