Savner konkrete tiltak
for sykkelveinettet i Groruddalen

Savner konkrete tiltak <BR>for sykkelveinettet i Groruddalen

SAVNER KONKRETE PLANER: Jan-Morten Kjelstad i Bjerke Storvel synes den nye høringsuttalelsen, «Plan for sykkelveinettet i Oslo», er for lite spesifikk og har for få konkrete planer for Groruddalen.

Oslo kommune vil sammen med Statens vegvesen bygge ut sykkelveinettet i Oslo. Bjerke Storvel savner konkrete tiltak for dalen i planen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.11.2015 kl 20:32

– Vi er i utgangspunktet ikke imot planen, men vi mener at det første som bør prioriteres er å sammenkoble løse lenker. Vi ønsker ikke at sykkelveier ender ut i ingenting eller i blandet trafikk med biler, sier Jan-Morten Kjelstad, leder i Bjerke Storvel.

«Plan for sykkelveinettet i Oslo» er nå ute til høring. Sammen har Oslo kommune og Statens vegvesen lagt fram forslag til en plan for et mer tilgjengelig sykkelveinett. Bjerke Storvel har gjort seg kjent med planen og deltatt på et åpent møte hos Asplan Viak, et av de mest ledende rådgivende ingeniør- og arkitekt­firmaer i Norge.

– Vi i Bjerke Storvel har sett på planen med groruddalsøyne og tatt det som utgangspunkt, sier Kjelstad.

Usammenhengende

Kjelstad understreker at turveinettet og sykkelveinettet i Oslo i dag er usammenhengende.
– Det finnes strekninger som er løsrevet fra andre sykkelveier. Dette representerer 24 prosent av det totale sykkelveinettet, sier Kjelstad.

Han og resten av Bjerke Storvel understreker at det er vel og bra å satse på sykling mellom hjem og arbeid i sentrum, men at det er stor forskjell på en ny opparbeidelse av sykkelveier vest i byen i forhold til øst og nord som er i startfasen.

– Det er for stort fokus på sykling mellom hjem og arbeid i sentrum. Vi må også tenke på sikker sykling for barn og unge til og fra skole og fritidsaktiviteter. Et godt lokalt sykkelveinett kan fort skape interesse for sykling til barnehage for levering av barn, og til og fra offentlige kommunikasjonsmidler, sier lederen og tilføyer:
– Flere sykkelveier på tvers av dalen kan også få flere til å bruke sykkel på kortere strekninger i stedet for å bruke bil. Groruddalen burde få flere tverrgående gang- og sykkelveier. Dette mener vi planen mangler.

Flere overganger

Kjelstad og resten av Bjerke Storvel håper at Asplan Viak, Oslo kommune og Statens vegvesen kommer med flere forslag til konkrete strekninger, spesielt rundt skole, barnehager og idrettsanlegg.

I innspillet skriver Bjerke Stovel at: «I Groruddalen finnes barrierer som gjør det vanskelig å komme seg fra den ene siden av dalen til den andre på en sikker måte med sykkel. Disse barrierene er Trondheimsveien, Østre Aker vei, Jernbanen, t-banen og E6.
Dette er store barrierer som er vanskelig å forsere uten å skulle ut i blandet trafikk med både biler og busser. »

– Det bør ses på muligheten til å lage planfrie overganger i form av broer eller underganger, avslutter han.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.