Savner konkrete tiltak
for sykkelveinettet i Groruddalen

Savner konkrete tiltak <BR>for sykkelveinettet i Groruddalen

SAVNER KONKRETE PLANER: Jan-Morten Kjelstad i Bjerke Storvel synes den nye høringsuttalelsen, «Plan for sykkelveinettet i Oslo», er for lite spesifikk og har for få konkrete planer for Groruddalen.

Oslo kommune vil sammen med Statens vegvesen bygge ut sykkelveinettet i Oslo. Bjerke Storvel savner konkrete tiltak for dalen i planen.

Skrevet av:

Oppdatert:
10.11.2015 kl 20:32

– Vi er i utgangspunktet ikke imot planen, men vi mener at det første som bør prioriteres er å sammenkoble løse lenker. Vi ønsker ikke at sykkelveier ender ut i ingenting eller i blandet trafikk med biler, sier Jan-Morten Kjelstad, leder i Bjerke Storvel.

«Plan for sykkelveinettet i Oslo» er nå ute til høring. Sammen har Oslo kommune og Statens vegvesen lagt fram forslag til en plan for et mer tilgjengelig sykkelveinett. Bjerke Storvel har gjort seg kjent med planen og deltatt på et åpent møte hos Asplan Viak, et av de mest ledende rådgivende ingeniør- og arkitekt­firmaer i Norge.

– Vi i Bjerke Storvel har sett på planen med groruddalsøyne og tatt det som utgangspunkt, sier Kjelstad.

Usammenhengende

Kjelstad understreker at turveinettet og sykkelveinettet i Oslo i dag er usammenhengende.
– Det finnes strekninger som er løsrevet fra andre sykkelveier. Dette representerer 24 prosent av det totale sykkelveinettet, sier Kjelstad.

Han og resten av Bjerke Storvel understreker at det er vel og bra å satse på sykling mellom hjem og arbeid i sentrum, men at det er stor forskjell på en ny opparbeidelse av sykkelveier vest i byen i forhold til øst og nord som er i startfasen.

– Det er for stort fokus på sykling mellom hjem og arbeid i sentrum. Vi må også tenke på sikker sykling for barn og unge til og fra skole og fritidsaktiviteter. Et godt lokalt sykkelveinett kan fort skape interesse for sykling til barnehage for levering av barn, og til og fra offentlige kommunikasjonsmidler, sier lederen og tilføyer:
– Flere sykkelveier på tvers av dalen kan også få flere til å bruke sykkel på kortere strekninger i stedet for å bruke bil. Groruddalen burde få flere tverrgående gang- og sykkelveier. Dette mener vi planen mangler.

Flere overganger

Kjelstad og resten av Bjerke Storvel håper at Asplan Viak, Oslo kommune og Statens vegvesen kommer med flere forslag til konkrete strekninger, spesielt rundt skole, barnehager og idrettsanlegg.

I innspillet skriver Bjerke Stovel at: «I Groruddalen finnes barrierer som gjør det vanskelig å komme seg fra den ene siden av dalen til den andre på en sikker måte med sykkel. Disse barrierene er Trondheimsveien, Østre Aker vei, Jernbanen, t-banen og E6.
Dette er store barrierer som er vanskelig å forsere uten å skulle ut i blandet trafikk med både biler og busser. »

– Det bør ses på muligheten til å lage planfrie overganger i form av broer eller underganger, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!