Savner konkrete tiltak
for sykkelveinettet i Groruddalen

Savner konkrete tiltak <BR>for sykkelveinettet i Groruddalen

SAVNER KONKRETE PLANER: Jan-Morten Kjelstad i Bjerke Storvel synes den nye høringsuttalelsen, «Plan for sykkelveinettet i Oslo», er for lite spesifikk og har for få konkrete planer for Groruddalen.

Oslo kommune vil sammen med Statens vegvesen bygge ut sykkelveinettet i Oslo. Bjerke Storvel savner konkrete tiltak for dalen i planen.

Skrevet av:

Oppdatert:
10.11.2015 kl 20:32

– Vi er i utgangspunktet ikke imot planen, men vi mener at det første som bør prioriteres er å sammenkoble løse lenker. Vi ønsker ikke at sykkelveier ender ut i ingenting eller i blandet trafikk med biler, sier Jan-Morten Kjelstad, leder i Bjerke Storvel.

«Plan for sykkelveinettet i Oslo» er nå ute til høring. Sammen har Oslo kommune og Statens vegvesen lagt fram forslag til en plan for et mer tilgjengelig sykkelveinett. Bjerke Storvel har gjort seg kjent med planen og deltatt på et åpent møte hos Asplan Viak, et av de mest ledende rådgivende ingeniør- og arkitekt­firmaer i Norge.

– Vi i Bjerke Storvel har sett på planen med groruddalsøyne og tatt det som utgangspunkt, sier Kjelstad.

Usammenhengende

Kjelstad understreker at turveinettet og sykkelveinettet i Oslo i dag er usammenhengende.
– Det finnes strekninger som er løsrevet fra andre sykkelveier. Dette representerer 24 prosent av det totale sykkelveinettet, sier Kjelstad.

Han og resten av Bjerke Storvel understreker at det er vel og bra å satse på sykling mellom hjem og arbeid i sentrum, men at det er stor forskjell på en ny opparbeidelse av sykkelveier vest i byen i forhold til øst og nord som er i startfasen.

– Det er for stort fokus på sykling mellom hjem og arbeid i sentrum. Vi må også tenke på sikker sykling for barn og unge til og fra skole og fritidsaktiviteter. Et godt lokalt sykkelveinett kan fort skape interesse for sykling til barnehage for levering av barn, og til og fra offentlige kommunikasjonsmidler, sier lederen og tilføyer:
– Flere sykkelveier på tvers av dalen kan også få flere til å bruke sykkel på kortere strekninger i stedet for å bruke bil. Groruddalen burde få flere tverrgående gang- og sykkelveier. Dette mener vi planen mangler.

Flere overganger

Kjelstad og resten av Bjerke Storvel håper at Asplan Viak, Oslo kommune og Statens vegvesen kommer med flere forslag til konkrete strekninger, spesielt rundt skole, barnehager og idrettsanlegg.

I innspillet skriver Bjerke Stovel at: «I Groruddalen finnes barrierer som gjør det vanskelig å komme seg fra den ene siden av dalen til den andre på en sikker måte med sykkel. Disse barrierene er Trondheimsveien, Østre Aker vei, Jernbanen, t-banen og E6.
Dette er store barrierer som er vanskelig å forsere uten å skulle ut i blandet trafikk med både biler og busser. »

– Det bør ses på muligheten til å lage planfrie overganger i form av broer eller underganger, avslutter han.

Siste nytt i Motor

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!