SV: – Hele E6 i tunnel gjennom Groruddalen

SV: – Hele E6 i tunnel gjennom Groruddalen

KREVER UTREDNING: Alna SV ved leder Tore Syvert Haga og nestleder Bente Lise Dagenborg vil at stat og kommune skal se på muligheten for å legge hele E6 i tunnel gjennom Groruddalen.

Over 300 underskrifter er det som skal til for at en sak må tas opp i Oslo bystyre. Alna SV har nå tatt initiativ til en underskriftskampanje som krever en utredning av tunnel-forslaget.

Skrevet av:

Oppdatert:
12.11.2014 kl 12:07

Alna SV ved leder Tore Syvert Haga og nestleder Bente Lise Dagenborg har gjennom oppropet «Noe må gjøres med E6 i Groruddalen» i skrivende stund samlet inn 190 av 300 underskrifter. Målet er imidlertid å bikke langt over det.

– Folketallet i bydelen vokser enormt og det vil sannsynligvis føre til mer trafikk og støy. Prognoser viser til en trafikkvekst på 20 prosent i tiden fremover, sier Tore Syvert Haga.

– Det kan ikke bare fortsette å komme flere biler på en motorvei i den mest folketette dalen i Norge. På sikt må man gjøre noe. Derfor forsøker vi å løfte denne saken høyere opp på agendaen, tilføyer han.

De som signerer oppropet krever at bystyret anmoder kommune og stat å utrede en tunnel-løsning for E6 fra Teisen til Lørenskog.

Midt i eksosen

Ifølge støykartet til nettstedet Miljøstatus i Norge svermer de kraftigste fargene langs E6 fra Teisen- og Ulven-området og videre ut av Groruddalen ved Ellingsrud og Høybråten. Her er det registrert støy over 75 desibel. Et stort problem, mener Haga:

– Man ser masse kraftige farger som går langt innover områdene der det bor folk.

– En tunnel kan også frigjøre en del arealer som i dag er dekket med vei eller som ikke kan brukes på grunn av støy og forurensning, fastslår Dagenborg.

Statens Vegvesen har tidligere gjennomført en mindre utredning av kort og langt lokk, men her er det kun park som er blitt foreslått som arealbruk over lokket.

– En ny utredning må tenke mer helhetlig om potensialet for å bruke disse arealene til å skape en bedre by som er i vekst, mener Dagenborg.

Folk på månen

I 2011 la Vegvesenet fram et forstudie hvor et langt lokk over E6 i Groruddalen ble vraket. Trafikksikkerhet ble her lagt til grunn for at en slik løsning ikke egner seg, og det var kun lokk over E6 på Furuset som fikk grønt lys. Alnas BU-leder Knut Røli (Ap) mener det ikke bør være hokus pokus å få til en tunnel.

– Konklusjonen var at dette er Norges mest trafikkerte vei, og at man derfor ikke kan gjøre noe med det. Det er en merkelig måte å lande en problemstilling på, mener Røli.

Han viser til Operatunnelen og tunnelen som planlegges på Manglerud, da begge strekker seg over flere kilometer, og føler Groruddalen blir nedprioritert når samme løsning tas opp.

Røli tror det vil være gunstig å redusere hastigheten langs E6, og tilrettelegge for at landets dårligste kollektivbrukere – som ifølge Traikkøkonomisk Institutt er beboere på Romerike – får et bedre kollektivtilbud.

Må beholde E6

Ingun Risnes fra Statens vegvesen er klar på at en tunnel-løsning ikke betyr slutten på dagens motorvei i Groruddalen. Lange, høytrafikkerte tunneler krever omkjøringsveier i forbindelse med stenging.

– Det betyr at hvis det bygges en lang tunnel, vil dagens E6 måtte beholdes som omkjøringsvei med minst tre felt i hver retning for å kunne ta trafikken i avvikssituasjoner, sier Risnes som er sjefingeniør for prosjekt transport og byutvikling i region øst.

Hun viser også til dyre kostnader som gjør at man må gjøre strenge prioriteringer.

– Det er mange tunneler i byen, hvorfor skal akkurat Groruddalen nedprioriteres?

– Flere tunneler gjør hovedveinettet sårbart. I Oslo er det riksvei 4 i Groruddalen og E6/Ring 3 forbi Manglerud som peker seg ut med mange boliger og beboere som er utsatt for utendørs støynivå over 55 dBA, langt mer enn det som er tilfellet langs E6, fastslår Risnes.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!