SV: – Hele E6 i tunnel gjennom Groruddalen

SV: – Hele E6 i tunnel gjennom Groruddalen

KREVER UTREDNING: Alna SV ved leder Tore Syvert Haga og nestleder Bente Lise Dagenborg vil at stat og kommune skal se på muligheten for å legge hele E6 i tunnel gjennom Groruddalen.

Over 300 underskrifter er det som skal til for at en sak må tas opp i Oslo bystyre. Alna SV har nå tatt initiativ til en underskriftskampanje som krever en utredning av tunnel-forslaget.

Skrevet av:

Oppdatert:
12.11.2014 kl 12:07

Alna SV ved leder Tore Syvert Haga og nestleder Bente Lise Dagenborg har gjennom oppropet «Noe må gjøres med E6 i Groruddalen» i skrivende stund samlet inn 190 av 300 underskrifter. Målet er imidlertid å bikke langt over det.

– Folketallet i bydelen vokser enormt og det vil sannsynligvis føre til mer trafikk og støy. Prognoser viser til en trafikkvekst på 20 prosent i tiden fremover, sier Tore Syvert Haga.

– Det kan ikke bare fortsette å komme flere biler på en motorvei i den mest folketette dalen i Norge. På sikt må man gjøre noe. Derfor forsøker vi å løfte denne saken høyere opp på agendaen, tilføyer han.

De som signerer oppropet krever at bystyret anmoder kommune og stat å utrede en tunnel-løsning for E6 fra Teisen til Lørenskog.

Midt i eksosen

Ifølge støykartet til nettstedet Miljøstatus i Norge svermer de kraftigste fargene langs E6 fra Teisen- og Ulven-området og videre ut av Groruddalen ved Ellingsrud og Høybråten. Her er det registrert støy over 75 desibel. Et stort problem, mener Haga:

– Man ser masse kraftige farger som går langt innover områdene der det bor folk.

– En tunnel kan også frigjøre en del arealer som i dag er dekket med vei eller som ikke kan brukes på grunn av støy og forurensning, fastslår Dagenborg.

Statens Vegvesen har tidligere gjennomført en mindre utredning av kort og langt lokk, men her er det kun park som er blitt foreslått som arealbruk over lokket.

– En ny utredning må tenke mer helhetlig om potensialet for å bruke disse arealene til å skape en bedre by som er i vekst, mener Dagenborg.

Folk på månen

I 2011 la Vegvesenet fram et forstudie hvor et langt lokk over E6 i Groruddalen ble vraket. Trafikksikkerhet ble her lagt til grunn for at en slik løsning ikke egner seg, og det var kun lokk over E6 på Furuset som fikk grønt lys. Alnas BU-leder Knut Røli (Ap) mener det ikke bør være hokus pokus å få til en tunnel.

– Konklusjonen var at dette er Norges mest trafikkerte vei, og at man derfor ikke kan gjøre noe med det. Det er en merkelig måte å lande en problemstilling på, mener Røli.

Han viser til Operatunnelen og tunnelen som planlegges på Manglerud, da begge strekker seg over flere kilometer, og føler Groruddalen blir nedprioritert når samme løsning tas opp.

Røli tror det vil være gunstig å redusere hastigheten langs E6, og tilrettelegge for at landets dårligste kollektivbrukere – som ifølge Traikkøkonomisk Institutt er beboere på Romerike – får et bedre kollektivtilbud.

Må beholde E6

Ingun Risnes fra Statens vegvesen er klar på at en tunnel-løsning ikke betyr slutten på dagens motorvei i Groruddalen. Lange, høytrafikkerte tunneler krever omkjøringsveier i forbindelse med stenging.

– Det betyr at hvis det bygges en lang tunnel, vil dagens E6 måtte beholdes som omkjøringsvei med minst tre felt i hver retning for å kunne ta trafikken i avvikssituasjoner, sier Risnes som er sjefingeniør for prosjekt transport og byutvikling i region øst.

Hun viser også til dyre kostnader som gjør at man må gjøre strenge prioriteringer.

– Det er mange tunneler i byen, hvorfor skal akkurat Groruddalen nedprioriteres?

– Flere tunneler gjør hovedveinettet sårbart. I Oslo er det riksvei 4 i Groruddalen og E6/Ring 3 forbi Manglerud som peker seg ut med mange boliger og beboere som er utsatt for utendørs støynivå over 55 dBA, langt mer enn det som er tilfellet langs E6, fastslår Risnes.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

- Litt i seneste laget

Slik reagerer opposisjonen

  • Oslo-budsjettet

Guri Melby (V) mener prosessen med Stovner bad går for sakte. Hun mener byrådet har vraket hele bademeldingen.

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

 
Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

 
Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!