SV: – Hele E6 i tunnel gjennom Groruddalen

SV: – Hele E6 i tunnel gjennom Groruddalen

KREVER UTREDNING: Alna SV ved leder Tore Syvert Haga og nestleder Bente Lise Dagenborg vil at stat og kommune skal se på muligheten for å legge hele E6 i tunnel gjennom Groruddalen.

Over 300 underskrifter er det som skal til for at en sak må tas opp i Oslo bystyre. Alna SV har nå tatt initiativ til en underskriftskampanje som krever en utredning av tunnel-forslaget.

Skrevet av:

Oppdatert:
12.11.2014 kl 12:07

Alna SV ved leder Tore Syvert Haga og nestleder Bente Lise Dagenborg har gjennom oppropet «Noe må gjøres med E6 i Groruddalen» i skrivende stund samlet inn 190 av 300 underskrifter. Målet er imidlertid å bikke langt over det.

– Folketallet i bydelen vokser enormt og det vil sannsynligvis føre til mer trafikk og støy. Prognoser viser til en trafikkvekst på 20 prosent i tiden fremover, sier Tore Syvert Haga.

– Det kan ikke bare fortsette å komme flere biler på en motorvei i den mest folketette dalen i Norge. På sikt må man gjøre noe. Derfor forsøker vi å løfte denne saken høyere opp på agendaen, tilføyer han.

De som signerer oppropet krever at bystyret anmoder kommune og stat å utrede en tunnel-løsning for E6 fra Teisen til Lørenskog.

Midt i eksosen

Ifølge støykartet til nettstedet Miljøstatus i Norge svermer de kraftigste fargene langs E6 fra Teisen- og Ulven-området og videre ut av Groruddalen ved Ellingsrud og Høybråten. Her er det registrert støy over 75 desibel. Et stort problem, mener Haga:

– Man ser masse kraftige farger som går langt innover områdene der det bor folk.

– En tunnel kan også frigjøre en del arealer som i dag er dekket med vei eller som ikke kan brukes på grunn av støy og forurensning, fastslår Dagenborg.

Statens Vegvesen har tidligere gjennomført en mindre utredning av kort og langt lokk, men her er det kun park som er blitt foreslått som arealbruk over lokket.

– En ny utredning må tenke mer helhetlig om potensialet for å bruke disse arealene til å skape en bedre by som er i vekst, mener Dagenborg.

Folk på månen

I 2011 la Vegvesenet fram et forstudie hvor et langt lokk over E6 i Groruddalen ble vraket. Trafikksikkerhet ble her lagt til grunn for at en slik løsning ikke egner seg, og det var kun lokk over E6 på Furuset som fikk grønt lys. Alnas BU-leder Knut Røli (Ap) mener det ikke bør være hokus pokus å få til en tunnel.

– Konklusjonen var at dette er Norges mest trafikkerte vei, og at man derfor ikke kan gjøre noe med det. Det er en merkelig måte å lande en problemstilling på, mener Røli.

Han viser til Operatunnelen og tunnelen som planlegges på Manglerud, da begge strekker seg over flere kilometer, og føler Groruddalen blir nedprioritert når samme løsning tas opp.

Røli tror det vil være gunstig å redusere hastigheten langs E6, og tilrettelegge for at landets dårligste kollektivbrukere – som ifølge Traikkøkonomisk Institutt er beboere på Romerike – får et bedre kollektivtilbud.

Må beholde E6

Ingun Risnes fra Statens vegvesen er klar på at en tunnel-løsning ikke betyr slutten på dagens motorvei i Groruddalen. Lange, høytrafikkerte tunneler krever omkjøringsveier i forbindelse med stenging.

– Det betyr at hvis det bygges en lang tunnel, vil dagens E6 måtte beholdes som omkjøringsvei med minst tre felt i hver retning for å kunne ta trafikken i avvikssituasjoner, sier Risnes som er sjefingeniør for prosjekt transport og byutvikling i region øst.

Hun viser også til dyre kostnader som gjør at man må gjøre strenge prioriteringer.

– Det er mange tunneler i byen, hvorfor skal akkurat Groruddalen nedprioriteres?

– Flere tunneler gjør hovedveinettet sårbart. I Oslo er det riksvei 4 i Groruddalen og E6/Ring 3 forbi Manglerud som peker seg ut med mange boliger og beboere som er utsatt for utendørs støynivå over 55 dBA, langt mer enn det som er tilfellet langs E6, fastslår Risnes.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Norges første ladestasjon

Norges første ladestasjon

for el-taxi på Bryn

  • El-taxi

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) åpnet Oslos første ladestasjon til hurtiglading for el-taxi på Cirkle K Bryn.

 
– Katastrofale følger

Bydelspolitiker om plan for Haraldrud:

– Katastrofale følger

  • Bjerke BU

Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) tror en ombygging av Østre Aker vei vil føre til katastrofale følger for trafikkflyten i nærmiljøet.

Snikerne på Grorud

Snikerne på Grorud

  • trafikk

I rushtiden brukes Esso Grorud som «snikepassasje» for bilister på Trondheimsveien i retning Stovner og Nittedal. Bare i løpet av et kvarter talte avisa 11 snikere.

Vekker ikke uro i bransjen

Salget av elbiler går ned:

Vekker ikke uro i bransjen

  • miljø

Norsk elbilforening bekymrer seg over nedgangen i salg av elbiler. Bilbransjen mener på en annen side at elbilen, og etter hvert også hybridbilen, er kommet for å bli.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!