ANNONSE

SV: – Hele E6 i tunnel gjennom Groruddalen

SV: – Hele E6 i tunnel gjennom Groruddalen

KREVER UTREDNING: Alna SV ved leder Tore Syvert Haga og nestleder Bente Lise Dagenborg vil at stat og kommune skal se på muligheten for å legge hele E6 i tunnel gjennom Groruddalen.

Over 300 underskrifter er det som skal til for at en sak må tas opp i Oslo bystyre. Alna SV har nå tatt initiativ til en underskriftskampanje som krever en utredning av tunnel-forslaget.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
12.11.2014 kl 12:07

Se bildet større

IKKE HOKUS POKUS: Alnas bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) synes det er rart å lande en lokk-utredning med en konklusjon om at trafikken på motorveien er for stor.

Se bildet større

KOMPLISERT: Selv om det ikke er utredet noen tunnel-løsning for E6 i Groruddalen, fastslår Ingun Risnes fra Statens vegvesen region øst at dagens åpne motorvei uansett må beholdes som omkjøringsvei.

Alna SV ved leder Tore Syvert Haga og nestleder Bente Lise Dagenborg har gjennom oppropet «Noe må gjøres med E6 i Groruddalen» i skrivende stund samlet inn 190 av 300 underskrifter. Målet er imidlertid å bikke langt over det.

– Folketallet i bydelen vokser enormt og det vil sannsynligvis føre til mer trafikk og støy. Prognoser viser til en trafikkvekst på 20 prosent i tiden fremover, sier Tore Syvert Haga.

– Det kan ikke bare fortsette å komme flere biler på en motorvei i den mest folketette dalen i Norge. På sikt må man gjøre noe. Derfor forsøker vi å løfte denne saken høyere opp på agendaen, tilføyer han.

De som signerer oppropet krever at bystyret anmoder kommune og stat å utrede en tunnel-løsning for E6 fra Teisen til Lørenskog.

Midt i eksosen

Ifølge støykartet til nettstedet Miljøstatus i Norge svermer de kraftigste fargene langs E6 fra Teisen- og Ulven-området og videre ut av Groruddalen ved Ellingsrud og Høybråten. Her er det registrert støy over 75 desibel. Et stort problem, mener Haga:

– Man ser masse kraftige farger som går langt innover områdene der det bor folk.

– En tunnel kan også frigjøre en del arealer som i dag er dekket med vei eller som ikke kan brukes på grunn av støy og forurensning, fastslår Dagenborg.

Statens Vegvesen har tidligere gjennomført en mindre utredning av kort og langt lokk, men her er det kun park som er blitt foreslått som arealbruk over lokket.

– En ny utredning må tenke mer helhetlig om potensialet for å bruke disse arealene til å skape en bedre by som er i vekst, mener Dagenborg.

Folk på månen

I 2011 la Vegvesenet fram et forstudie hvor et langt lokk over E6 i Groruddalen ble vraket. Trafikksikkerhet ble her lagt til grunn for at en slik løsning ikke egner seg, og det var kun lokk over E6 på Furuset som fikk grønt lys. Alnas BU-leder Knut Røli (Ap) mener det ikke bør være hokus pokus å få til en tunnel.

– Konklusjonen var at dette er Norges mest trafikkerte vei, og at man derfor ikke kan gjøre noe med det. Det er en merkelig måte å lande en problemstilling på, mener Røli.

Han viser til Operatunnelen og tunnelen som planlegges på Manglerud, da begge strekker seg over flere kilometer, og føler Groruddalen blir nedprioritert når samme løsning tas opp.

Røli tror det vil være gunstig å redusere hastigheten langs E6, og tilrettelegge for at landets dårligste kollektivbrukere – som ifølge Traikkøkonomisk Institutt er beboere på Romerike – får et bedre kollektivtilbud.

Må beholde E6

Ingun Risnes fra Statens vegvesen er klar på at en tunnel-løsning ikke betyr slutten på dagens motorvei i Groruddalen. Lange, høytrafikkerte tunneler krever omkjøringsveier i forbindelse med stenging.

– Det betyr at hvis det bygges en lang tunnel, vil dagens E6 måtte beholdes som omkjøringsvei med minst tre felt i hver retning for å kunne ta trafikken i avvikssituasjoner, sier Risnes som er sjefingeniør for prosjekt transport og byutvikling i region øst.

Hun viser også til dyre kostnader som gjør at man må gjøre strenge prioriteringer.

– Det er mange tunneler i byen, hvorfor skal akkurat Groruddalen nedprioriteres?

– Flere tunneler gjør hovedveinettet sårbart. I Oslo er det riksvei 4 i Groruddalen og E6/Ring 3 forbi Manglerud som peker seg ut med mange boliger og beboere som er utsatt for utendørs støynivå over 55 dBA, langt mer enn det som er tilfellet langs E6, fastslår Risnes.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

ANNONSE
Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
ANNONSE