SV: – Hele E6 i tunnel gjennom Groruddalen

SV: – Hele E6 i tunnel gjennom Groruddalen

KREVER UTREDNING: Alna SV ved leder Tore Syvert Haga og nestleder Bente Lise Dagenborg vil at stat og kommune skal se på muligheten for å legge hele E6 i tunnel gjennom Groruddalen.

Over 300 underskrifter er det som skal til for at en sak må tas opp i Oslo bystyre. Alna SV har nå tatt initiativ til en underskriftskampanje som krever en utredning av tunnel-forslaget.

Skrevet av:

Oppdatert:
12.11.2014 kl 12:07

Alna SV ved leder Tore Syvert Haga og nestleder Bente Lise Dagenborg har gjennom oppropet «Noe må gjøres med E6 i Groruddalen» i skrivende stund samlet inn 190 av 300 underskrifter. Målet er imidlertid å bikke langt over det.

– Folketallet i bydelen vokser enormt og det vil sannsynligvis føre til mer trafikk og støy. Prognoser viser til en trafikkvekst på 20 prosent i tiden fremover, sier Tore Syvert Haga.

– Det kan ikke bare fortsette å komme flere biler på en motorvei i den mest folketette dalen i Norge. På sikt må man gjøre noe. Derfor forsøker vi å løfte denne saken høyere opp på agendaen, tilføyer han.

De som signerer oppropet krever at bystyret anmoder kommune og stat å utrede en tunnel-løsning for E6 fra Teisen til Lørenskog.

Midt i eksosen

Ifølge støykartet til nettstedet Miljøstatus i Norge svermer de kraftigste fargene langs E6 fra Teisen- og Ulven-området og videre ut av Groruddalen ved Ellingsrud og Høybråten. Her er det registrert støy over 75 desibel. Et stort problem, mener Haga:

– Man ser masse kraftige farger som går langt innover områdene der det bor folk.

– En tunnel kan også frigjøre en del arealer som i dag er dekket med vei eller som ikke kan brukes på grunn av støy og forurensning, fastslår Dagenborg.

Statens Vegvesen har tidligere gjennomført en mindre utredning av kort og langt lokk, men her er det kun park som er blitt foreslått som arealbruk over lokket.

– En ny utredning må tenke mer helhetlig om potensialet for å bruke disse arealene til å skape en bedre by som er i vekst, mener Dagenborg.

Folk på månen

I 2011 la Vegvesenet fram et forstudie hvor et langt lokk over E6 i Groruddalen ble vraket. Trafikksikkerhet ble her lagt til grunn for at en slik løsning ikke egner seg, og det var kun lokk over E6 på Furuset som fikk grønt lys. Alnas BU-leder Knut Røli (Ap) mener det ikke bør være hokus pokus å få til en tunnel.

– Konklusjonen var at dette er Norges mest trafikkerte vei, og at man derfor ikke kan gjøre noe med det. Det er en merkelig måte å lande en problemstilling på, mener Røli.

Han viser til Operatunnelen og tunnelen som planlegges på Manglerud, da begge strekker seg over flere kilometer, og føler Groruddalen blir nedprioritert når samme løsning tas opp.

Røli tror det vil være gunstig å redusere hastigheten langs E6, og tilrettelegge for at landets dårligste kollektivbrukere – som ifølge Traikkøkonomisk Institutt er beboere på Romerike – får et bedre kollektivtilbud.

Må beholde E6

Ingun Risnes fra Statens vegvesen er klar på at en tunnel-løsning ikke betyr slutten på dagens motorvei i Groruddalen. Lange, høytrafikkerte tunneler krever omkjøringsveier i forbindelse med stenging.

– Det betyr at hvis det bygges en lang tunnel, vil dagens E6 måtte beholdes som omkjøringsvei med minst tre felt i hver retning for å kunne ta trafikken i avvikssituasjoner, sier Risnes som er sjefingeniør for prosjekt transport og byutvikling i region øst.

Hun viser også til dyre kostnader som gjør at man må gjøre strenge prioriteringer.

– Det er mange tunneler i byen, hvorfor skal akkurat Groruddalen nedprioriteres?

– Flere tunneler gjør hovedveinettet sårbart. I Oslo er det riksvei 4 i Groruddalen og E6/Ring 3 forbi Manglerud som peker seg ut med mange boliger og beboere som er utsatt for utendørs støynivå over 55 dBA, langt mer enn det som er tilfellet langs E6, fastslår Risnes.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!