ANNONSE

Tungtrafikken må ut av boliggatene

Tungtrafikken må ut av boliggatene

 

Konklusjonen fra vegvesenet er klar. Det må bygges flere forbindelser mellom hovedveiene i Groruddalen for å få lastebilene vekk fra de lokale veiene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.05.2014 kl 16:14

Se bildet større

TVERRFORBINDELSER: Seksjonssjef Ingun Risnes i Statens vegvesen mener en forbindelse mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei er viktig for å få ned tungtrafikken på de lokale veiene. Hun snakket også om nedgradering av Trondheimsveien.


Se bildet større

EN DIALOG: Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H), mener en dialog mellom de forskjellige sektorene vil skape bedre løsninger og muligheter for folk i Groruddalen. Han er også for en direkte adkomst til Alnabruterminalen fra E6.


Faktaboks

Om transportkonferansen:

– På konferansen «Groruddalen fra transportkorridor til bynettverk» kom flere transportaktører som har tilknytning til utviklingen i Groruddalen sammen for å diskutere felles løsninger

– Konferansen var en visjons- og læringskonferanse

– Jernbaneverket, Statens vegvesen, Ruter, Bymiljøetaten, Plan- og bygningsetaten, Groruddals-satsingen, og arkitekter holdt foredrag under konferansen

– Målet er å få fram en helhet blant aktørene, synliggjøre dilemmaene, diskutere konsekvenser og se på alternativer til ulike prioriteringer

– De tre hovedveiene Trondheimsveien, Østre Aker vei og E6 som går igjennom dalen ble diskutert som sentrale utfordringer i forbindelse med konferansen

– Statens vegvesen ønsker å se på tverrforbindelser mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei

– Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H), mener det må lages en egen inngang fra E6 til Alnabruterminalen

– Alle aktørene mener sykkelsatsing er veien å gå fremover

– Konferansen ble holdt på Hotell 33

Seksjonssjef Ingun Risnes i Statens Vegvesen understreker at en forbindelse mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei er helt nødvendig for å få ned tungtrafikken i Groruddalen. Nå etterlyser vegvesenet penger til prosjektet. Dette kom fram under Plan- og bygningsetaten og Groruddals-satsingens transportkonferanse.

– I dag er finnes det ikke gode nok forbindelser for tungtransporten i dalen mot Alnabruterminalen. Dersom Oslo kommune skal bygge ned Veitvetveien, kan ikke de andre boliggatene ta støyten for det. Trondheimsveien har en veldig stor andel lokaltrafikk. Vi mener å bygge ned Trondheimsveien er en del av denne løsningen, samt en tverrforbindelse mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei. Da må vi også ha midler til dette, sier hun.

Skal løse Nedre Kalbakkvei

– Hva tenker du vil skje med Kalbakkveien og Nedre Kalbakkvei nå som Veitvetveien nedgraderes?

– Vi har et forprosjekt der vi ser på Nedre Kalbakkvei, og en del av hovedadkomsten til Alnabruterminalen går via den. Vi ser på det å bygge en firefelts vei fra Alfaset til Østre Aker vei, men vi tenker ikke motorvei. Det vil bli 60 kilometer i timen, med gang- og sykkelvei.

– Nå er Kalbakkveien en kommunal vei, og vi ser på å få tungtrafikken bort fra den biten av veien og over på en diagonal. Men akkurat nå finnes det ikke en riksveiforbindelse mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei som kan ta den tunge trafikken, sier hun.

Det betyr at Kalbakken må ta sin del av trafikken før det eventuelt kommer på plass en bedre løsning.

Tatt for lang tid

Problemstillingen med Fossumdiagonalen og Bredtvetdiagonalen kom også opp under konferansen. Den har vegvesenet holdt på med i 20 år.

– Er det ikke på tide å bestemme seg?

– Det er på høy tid å bestemme trasé, og finansiering. Å redusere Trondheimsveien er nødvendig for å få ned støynivået. Omtrent 7000 personer her har en stor støybelastning, spesielt langs utearealene, sier hun.

Risnes forklarer forskjellen mellom de to diagonalene ved at Fossumdiagonalen løser riksveiproblematikken, mens Bredtvetdiagonalen tar med seg de lokale veiene.

– Vi starter med planarbeid til høsten, og til neste år kan jeg snakke mer tydelig om arbeidet.

Viktig å se sammenhengen

Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H), mener det viktigste med en slik transportkonferanse er å vise kommunen, Statens vegvesen, Bymiljøetaten og jernbaneverket hvilke muligheter det finnes i Groruddalen dersom de klarer å samarbeide.

– Jeg mener man ikke bare skal ha én tanke i hodet, men også tenke på hvordan folk skal bo, leve, se på kulturlivet og så videre, sier han.

Han håper at vegvesenet går videre med en direkteadkomst til og fra Alnabruterminalen.

– Det vil avlaste boområder, og gi en bedre avvikling i trafikken til og fra terminalen, mener han.

Byråden tror også Nedre Kalbakkvei er et bedre alternativ enn Veitvetveien - enn så lenge.

– Nedre Kalbakkvei er bedre rustet til å ta utfordringene. Veitvetveien er så dårlig at den må jobbes mye med slik at det blir en lokal strøksgate. Der må en dialog med skiltmyndighetene skapes.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

ANNONSE
Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
ANNONSE