Tungtrafikken må ut av boliggatene

Tungtrafikken må ut av boliggatene

 

Konklusjonen fra vegvesenet er klar. Det må bygges flere forbindelser mellom hovedveiene i Groruddalen for å få lastebilene vekk fra de lokale veiene.

Skrevet av:

Oppdatert:
16.05.2014 kl 16:14

Seksjonssjef Ingun Risnes i Statens Vegvesen understreker at en forbindelse mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei er helt nødvendig for å få ned tungtrafikken i Groruddalen. Nå etterlyser vegvesenet penger til prosjektet. Dette kom fram under Plan- og bygningsetaten og Groruddals-satsingens transportkonferanse.

– I dag er finnes det ikke gode nok forbindelser for tungtransporten i dalen mot Alnabruterminalen. Dersom Oslo kommune skal bygge ned Veitvetveien, kan ikke de andre boliggatene ta støyten for det. Trondheimsveien har en veldig stor andel lokaltrafikk. Vi mener å bygge ned Trondheimsveien er en del av denne løsningen, samt en tverrforbindelse mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei. Da må vi også ha midler til dette, sier hun.

Skal løse Nedre Kalbakkvei

– Hva tenker du vil skje med Kalbakkveien og Nedre Kalbakkvei nå som Veitvetveien nedgraderes?

– Vi har et forprosjekt der vi ser på Nedre Kalbakkvei, og en del av hovedadkomsten til Alnabruterminalen går via den. Vi ser på det å bygge en firefelts vei fra Alfaset til Østre Aker vei, men vi tenker ikke motorvei. Det vil bli 60 kilometer i timen, med gang- og sykkelvei.

– Nå er Kalbakkveien en kommunal vei, og vi ser på å få tungtrafikken bort fra den biten av veien og over på en diagonal. Men akkurat nå finnes det ikke en riksveiforbindelse mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei som kan ta den tunge trafikken, sier hun.

Det betyr at Kalbakken må ta sin del av trafikken før det eventuelt kommer på plass en bedre løsning.

Tatt for lang tid

Problemstillingen med Fossumdiagonalen og Bredtvetdiagonalen kom også opp under konferansen. Den har vegvesenet holdt på med i 20 år.

– Er det ikke på tide å bestemme seg?

– Det er på høy tid å bestemme trasé, og finansiering. Å redusere Trondheimsveien er nødvendig for å få ned støynivået. Omtrent 7000 personer her har en stor støybelastning, spesielt langs utearealene, sier hun.

Risnes forklarer forskjellen mellom de to diagonalene ved at Fossumdiagonalen løser riksveiproblematikken, mens Bredtvetdiagonalen tar med seg de lokale veiene.

– Vi starter med planarbeid til høsten, og til neste år kan jeg snakke mer tydelig om arbeidet.

Viktig å se sammenhengen

Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H), mener det viktigste med en slik transportkonferanse er å vise kommunen, Statens vegvesen, Bymiljøetaten og jernbaneverket hvilke muligheter det finnes i Groruddalen dersom de klarer å samarbeide.

– Jeg mener man ikke bare skal ha én tanke i hodet, men også tenke på hvordan folk skal bo, leve, se på kulturlivet og så videre, sier han.

Han håper at vegvesenet går videre med en direkteadkomst til og fra Alnabruterminalen.

– Det vil avlaste boområder, og gi en bedre avvikling i trafikken til og fra terminalen, mener han.

Byråden tror også Nedre Kalbakkvei er et bedre alternativ enn Veitvetveien - enn så lenge.

– Nedre Kalbakkvei er bedre rustet til å ta utfordringene. Veitvetveien er så dårlig at den må jobbes mye med slik at det blir en lokal strøksgate. Der må en dialog med skiltmyndighetene skapes.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!