Tungtrafikken må ut av boliggatene

Tungtrafikken må ut av boliggatene

 

Konklusjonen fra vegvesenet er klar. Det må bygges flere forbindelser mellom hovedveiene i Groruddalen for å få lastebilene vekk fra de lokale veiene.

Skrevet av:

Oppdatert:
16.05.2014 kl 16:14

Seksjonssjef Ingun Risnes i Statens Vegvesen understreker at en forbindelse mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei er helt nødvendig for å få ned tungtrafikken i Groruddalen. Nå etterlyser vegvesenet penger til prosjektet. Dette kom fram under Plan- og bygningsetaten og Groruddals-satsingens transportkonferanse.

– I dag er finnes det ikke gode nok forbindelser for tungtransporten i dalen mot Alnabruterminalen. Dersom Oslo kommune skal bygge ned Veitvetveien, kan ikke de andre boliggatene ta støyten for det. Trondheimsveien har en veldig stor andel lokaltrafikk. Vi mener å bygge ned Trondheimsveien er en del av denne løsningen, samt en tverrforbindelse mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei. Da må vi også ha midler til dette, sier hun.

Skal løse Nedre Kalbakkvei

– Hva tenker du vil skje med Kalbakkveien og Nedre Kalbakkvei nå som Veitvetveien nedgraderes?

– Vi har et forprosjekt der vi ser på Nedre Kalbakkvei, og en del av hovedadkomsten til Alnabruterminalen går via den. Vi ser på det å bygge en firefelts vei fra Alfaset til Østre Aker vei, men vi tenker ikke motorvei. Det vil bli 60 kilometer i timen, med gang- og sykkelvei.

– Nå er Kalbakkveien en kommunal vei, og vi ser på å få tungtrafikken bort fra den biten av veien og over på en diagonal. Men akkurat nå finnes det ikke en riksveiforbindelse mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei som kan ta den tunge trafikken, sier hun.

Det betyr at Kalbakken må ta sin del av trafikken før det eventuelt kommer på plass en bedre løsning.

Tatt for lang tid

Problemstillingen med Fossumdiagonalen og Bredtvetdiagonalen kom også opp under konferansen. Den har vegvesenet holdt på med i 20 år.

– Er det ikke på tide å bestemme seg?

– Det er på høy tid å bestemme trasé, og finansiering. Å redusere Trondheimsveien er nødvendig for å få ned støynivået. Omtrent 7000 personer her har en stor støybelastning, spesielt langs utearealene, sier hun.

Risnes forklarer forskjellen mellom de to diagonalene ved at Fossumdiagonalen løser riksveiproblematikken, mens Bredtvetdiagonalen tar med seg de lokale veiene.

– Vi starter med planarbeid til høsten, og til neste år kan jeg snakke mer tydelig om arbeidet.

Viktig å se sammenhengen

Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H), mener det viktigste med en slik transportkonferanse er å vise kommunen, Statens vegvesen, Bymiljøetaten og jernbaneverket hvilke muligheter det finnes i Groruddalen dersom de klarer å samarbeide.

– Jeg mener man ikke bare skal ha én tanke i hodet, men også tenke på hvordan folk skal bo, leve, se på kulturlivet og så videre, sier han.

Han håper at vegvesenet går videre med en direkteadkomst til og fra Alnabruterminalen.

– Det vil avlaste boområder, og gi en bedre avvikling i trafikken til og fra terminalen, mener han.

Byråden tror også Nedre Kalbakkvei er et bedre alternativ enn Veitvetveien - enn så lenge.

– Nedre Kalbakkvei er bedre rustet til å ta utfordringene. Veitvetveien er så dårlig at den må jobbes mye med slik at det blir en lokal strøksgate. Der må en dialog med skiltmyndighetene skapes.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!