Tungtrafikken må ut av boliggatene

Tungtrafikken må ut av boliggatene

 

Konklusjonen fra vegvesenet er klar. Det må bygges flere forbindelser mellom hovedveiene i Groruddalen for å få lastebilene vekk fra de lokale veiene.

Skrevet av:

Oppdatert:
16.05.2014 kl 16:14

Seksjonssjef Ingun Risnes i Statens Vegvesen understreker at en forbindelse mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei er helt nødvendig for å få ned tungtrafikken i Groruddalen. Nå etterlyser vegvesenet penger til prosjektet. Dette kom fram under Plan- og bygningsetaten og Groruddals-satsingens transportkonferanse.

– I dag er finnes det ikke gode nok forbindelser for tungtransporten i dalen mot Alnabruterminalen. Dersom Oslo kommune skal bygge ned Veitvetveien, kan ikke de andre boliggatene ta støyten for det. Trondheimsveien har en veldig stor andel lokaltrafikk. Vi mener å bygge ned Trondheimsveien er en del av denne løsningen, samt en tverrforbindelse mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei. Da må vi også ha midler til dette, sier hun.

Skal løse Nedre Kalbakkvei

– Hva tenker du vil skje med Kalbakkveien og Nedre Kalbakkvei nå som Veitvetveien nedgraderes?

– Vi har et forprosjekt der vi ser på Nedre Kalbakkvei, og en del av hovedadkomsten til Alnabruterminalen går via den. Vi ser på det å bygge en firefelts vei fra Alfaset til Østre Aker vei, men vi tenker ikke motorvei. Det vil bli 60 kilometer i timen, med gang- og sykkelvei.

– Nå er Kalbakkveien en kommunal vei, og vi ser på å få tungtrafikken bort fra den biten av veien og over på en diagonal. Men akkurat nå finnes det ikke en riksveiforbindelse mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei som kan ta den tunge trafikken, sier hun.

Det betyr at Kalbakken må ta sin del av trafikken før det eventuelt kommer på plass en bedre løsning.

Tatt for lang tid

Problemstillingen med Fossumdiagonalen og Bredtvetdiagonalen kom også opp under konferansen. Den har vegvesenet holdt på med i 20 år.

– Er det ikke på tide å bestemme seg?

– Det er på høy tid å bestemme trasé, og finansiering. Å redusere Trondheimsveien er nødvendig for å få ned støynivået. Omtrent 7000 personer her har en stor støybelastning, spesielt langs utearealene, sier hun.

Risnes forklarer forskjellen mellom de to diagonalene ved at Fossumdiagonalen løser riksveiproblematikken, mens Bredtvetdiagonalen tar med seg de lokale veiene.

– Vi starter med planarbeid til høsten, og til neste år kan jeg snakke mer tydelig om arbeidet.

Viktig å se sammenhengen

Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H), mener det viktigste med en slik transportkonferanse er å vise kommunen, Statens vegvesen, Bymiljøetaten og jernbaneverket hvilke muligheter det finnes i Groruddalen dersom de klarer å samarbeide.

– Jeg mener man ikke bare skal ha én tanke i hodet, men også tenke på hvordan folk skal bo, leve, se på kulturlivet og så videre, sier han.

Han håper at vegvesenet går videre med en direkteadkomst til og fra Alnabruterminalen.

– Det vil avlaste boområder, og gi en bedre avvikling i trafikken til og fra terminalen, mener han.

Byråden tror også Nedre Kalbakkvei er et bedre alternativ enn Veitvetveien - enn så lenge.

– Nedre Kalbakkvei er bedre rustet til å ta utfordringene. Veitvetveien er så dårlig at den må jobbes mye med slik at det blir en lokal strøksgate. Der må en dialog med skiltmyndighetene skapes.

Siste nytt i Nyheter

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha Tonsenhagentrikken<BR> på skinner

Vil ha Tonsenhagentrikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

 
Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

 
Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

 
Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

Bydelen varsler bråk

Bydelen varsler bråk

  • Stovner bad

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) i Bydel Stovner varsler at det kan bli bråk dersom det ikke skjer noe med Stovner bad snart.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!