ANNONSE

Vi stamper i kø
134 timer i året

Vi stamper i kø <BR>134 timer i året

KAOTISK: Bilister i Oslo bruker i snitt 134 timer ekstra reisetid i året bare på å stå i bilkø, viser ny rapport.

Hovedstaden i Norge ruver på en sterk andreplass for nordiske borgere som bruker mest tid på å stå i bilkø. Det er bare Stockholm som slår Europas raskest voksende by. Samferdselsbyråden vil løse problemet med gulrot og pisk.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.04.2016 kl 11:15

Se bildet større

KOLLEKTIVT: Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) mener gode kollektivløsninger må være en gulrot, mens rushtidsavgift må være en pisk i arbeidet med å korte ned bilkøene.

Rapporten viser:

o Stockholm har mest bilkø i Norden. Bilister her bruker 29 prosent lengre tid enn de ville gjort om det var fri flyt i trafikken. Det tilsvarer litt over 35 minutter ekstra kjøretid hver dag og 136 timer ekstra reisetid hvert år.

o Oslo er Nordens nest verste bilkø-by. Trafikken genererer 25 prosent lengre reisetid. Det betyr 35 minutter ekstra bak rattet hver dag og 134 minutter ekstra reisetid hvert år.

o Fra 2014 til 2015 har bilkøen i Oslo vokst med 5 minutter. I samme periode er det ikke gjort noen forbedringer i trafikken.

o Trafikktettheten er markant høyere på småveier enn på de store motorveiene. Videre er torsdag og fredag ettermiddag de dagene i uken med mest opphopning i trafikken.

o For Oslo-borgere var 26. mars den mest trafikkerte dagen i hele 2015. Det er for øvrig dagen da det store snøkaoset tok Oslo med storm.

o Verst i hele verden er Mexico City. Trafikken genererer 59 prosent lengre reisetid som tilsvarer 57 minutter ekstra hver dag og 219 timer ekstra hvert år.

Tallene kommer fram i den ferske rapporten «TomTom Traffic Index 2016» som hvert år kartlegger trafikksituasjonen i byer over hele verden.

TomTom er en nederlandsk produsent av mobile GPS-navigatorer og leverandør av geodata. De har samlet bildata for 2015 og viser i en fersk rapport hvor mye ekstra tid bilister bruker bak rattet i rushtiden og hvilke tider og dager som er best og verst.

I Norden er det Stockholms bilister som kommer dårligst ut, men Oslo følger hakk i hæl. Her må nemlig sjåfører belage seg på å bruke 35 minutter hver dag - bare på å stampe i kø. Samlet sett vil hovedstadens bilister bruke rundt 134 timer ekstra i trafikken hvert år. Dette kommer altså i tillegg til normal reisetid; tiden det tar å kjøre fra et sted til et annet hvis det er fri flyt i trafikken.

Rom for endring

Det er helt klart rom for forbedring i Oslo-trafikken, mener salgssjef Petter Tønsberg i TomTom Norge.

TomTom Traffic Index slippes hvert år for å hjelpe sjåfører, byer og transportplanleggere med å forstå trender i trafikken, men viktigst av alt, hvordan du kan forbedre trafikken globalt. Vi ønsker at alle skal tenke på hvordan de kan redusere mengden av tid de bruker i trafikken hver dag, og til å innse at vi må jobbe sammen for å løse utfordringene i trafikken, sier Tønsberg.

- Hvis bare fem prosent av oss endret våre reiseplaner, vil vi forbedre reisetiden på de største motorveier med opptil tretti prosent. Sammen kan vi kvitte oss med trafikkaoset, fortsetter han.

Gulrot og pisk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) mener en blanding av gulrot og pisk må brukes for å redusere lange bilkøer.

- I forhandlingene om Oslopakke 3, som pågår nå, er byrådet tydelige på at vi vil prioritere bygging av de store kollektivprosjektene. Slik som ny sentrumstunnel på t-banen, nye trikkelinjer og en god kollektivløsning for Groruddalen og Romerike. Samtidig vil vi innføre rushtidsavgift som vi vet av erfaring fra Stockholm og Bergen har stor effekt, sier hun til Akers Avis Groruddalen.

- Har byrådet ambisjoner for å innføre tiltak for å senke køprosenten?

Vårt mål er å redusere biltrafikken med 20 prosent i løpet av bystyreperioden. Da trenger vi gode kollektive alternativer, mye bedre sykkelveier, også lokalt i bydelene. Derfor har vi satt av 10 millioner kroner i år til sykkeltiltak i bydelene, for det er ofte lokalt man vet hva som trengs for å gjøre det tryggere og mer attraktivt å sykle, svarer Nguyen Berg.

Les mer om byrådens tanker om Oslos biltrafikk i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Nå skal Per <BR>også selge elsykler

Per Rønning er et kjent fjes for mange bilinteresserte i Groruddalen, nå skal mannen bak Pers bil også satse på elsykler.

ANNONSE
Ruter gjør om rutene

Fra og med søndag 2. april kjører t-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

 
Skuffet over trikke-nei

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
ANNONSE