Vi stamper i kø
134 timer i året

Vi stamper i kø <BR>134 timer i året

KAOTISK: Bilister i Oslo bruker i snitt 134 timer ekstra reisetid i året bare på å stå i bilkø, viser ny rapport.

Hovedstaden i Norge ruver på en sterk andreplass for nordiske borgere som bruker mest tid på å stå i bilkø. Det er bare Stockholm som slår Europas raskest voksende by. Samferdselsbyråden vil løse problemet med gulrot og pisk.

Skrevet av:

Oppdatert:
20.04.2016 kl 11:15

Tallene kommer fram i den ferske rapporten «TomTom Traffic Index 2016» som hvert år kartlegger trafikksituasjonen i byer over hele verden.

TomTom er en nederlandsk produsent av mobile GPS-navigatorer og leverandør av geodata. De har samlet bildata for 2015 og viser i en fersk rapport hvor mye ekstra tid bilister bruker bak rattet i rushtiden og hvilke tider og dager som er best og verst.

I Norden er det Stockholms bilister som kommer dårligst ut, men Oslo følger hakk i hæl. Her må nemlig sjåfører belage seg på å bruke 35 minutter hver dag - bare på å stampe i kø. Samlet sett vil hovedstadens bilister bruke rundt 134 timer ekstra i trafikken hvert år. Dette kommer altså i tillegg til normal reisetid; tiden det tar å kjøre fra et sted til et annet hvis det er fri flyt i trafikken.

Rom for endring

Det er helt klart rom for forbedring i Oslo-trafikken, mener salgssjef Petter Tønsberg i TomTom Norge.

TomTom Traffic Index slippes hvert år for å hjelpe sjåfører, byer og transportplanleggere med å forstå trender i trafikken, men viktigst av alt, hvordan du kan forbedre trafikken globalt. Vi ønsker at alle skal tenke på hvordan de kan redusere mengden av tid de bruker i trafikken hver dag, og til å innse at vi må jobbe sammen for å løse utfordringene i trafikken, sier Tønsberg.

- Hvis bare fem prosent av oss endret våre reiseplaner, vil vi forbedre reisetiden på de største motorveier med opptil tretti prosent. Sammen kan vi kvitte oss med trafikkaoset, fortsetter han.

Gulrot og pisk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) mener en blanding av gulrot og pisk må brukes for å redusere lange bilkøer.

- I forhandlingene om Oslopakke 3, som pågår nå, er byrådet tydelige på at vi vil prioritere bygging av de store kollektivprosjektene. Slik som ny sentrumstunnel på t-banen, nye trikkelinjer og en god kollektivløsning for Groruddalen og Romerike. Samtidig vil vi innføre rushtidsavgift som vi vet av erfaring fra Stockholm og Bergen har stor effekt, sier hun til Akers Avis Groruddalen.

- Har byrådet ambisjoner for å innføre tiltak for å senke køprosenten?

Vårt mål er å redusere biltrafikken med 20 prosent i løpet av bystyreperioden. Da trenger vi gode kollektive alternativer, mye bedre sykkelveier, også lokalt i bydelene. Derfor har vi satt av 10 millioner kroner i år til sykkeltiltak i bydelene, for det er ofte lokalt man vet hva som trengs for å gjøre det tryggere og mer attraktivt å sykle, svarer Nguyen Berg.

Les mer om byrådens tanker om Oslos biltrafikk i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!