Vi stamper i kø
134 timer i året

Vi stamper i kø <BR>134 timer i året

KAOTISK: Bilister i Oslo bruker i snitt 134 timer ekstra reisetid i året bare på å stå i bilkø, viser ny rapport.

Hovedstaden i Norge ruver på en sterk andreplass for nordiske borgere som bruker mest tid på å stå i bilkø. Det er bare Stockholm som slår Europas raskest voksende by. Samferdselsbyråden vil løse problemet med gulrot og pisk.

Skrevet av:

Oppdatert:
20.04.2016 kl 11:15

Tallene kommer fram i den ferske rapporten «TomTom Traffic Index 2016» som hvert år kartlegger trafikksituasjonen i byer over hele verden.

TomTom er en nederlandsk produsent av mobile GPS-navigatorer og leverandør av geodata. De har samlet bildata for 2015 og viser i en fersk rapport hvor mye ekstra tid bilister bruker bak rattet i rushtiden og hvilke tider og dager som er best og verst.

I Norden er det Stockholms bilister som kommer dårligst ut, men Oslo følger hakk i hæl. Her må nemlig sjåfører belage seg på å bruke 35 minutter hver dag - bare på å stampe i kø. Samlet sett vil hovedstadens bilister bruke rundt 134 timer ekstra i trafikken hvert år. Dette kommer altså i tillegg til normal reisetid; tiden det tar å kjøre fra et sted til et annet hvis det er fri flyt i trafikken.

Rom for endring

Det er helt klart rom for forbedring i Oslo-trafikken, mener salgssjef Petter Tønsberg i TomTom Norge.

TomTom Traffic Index slippes hvert år for å hjelpe sjåfører, byer og transportplanleggere med å forstå trender i trafikken, men viktigst av alt, hvordan du kan forbedre trafikken globalt. Vi ønsker at alle skal tenke på hvordan de kan redusere mengden av tid de bruker i trafikken hver dag, og til å innse at vi må jobbe sammen for å løse utfordringene i trafikken, sier Tønsberg.

- Hvis bare fem prosent av oss endret våre reiseplaner, vil vi forbedre reisetiden på de største motorveier med opptil tretti prosent. Sammen kan vi kvitte oss med trafikkaoset, fortsetter han.

Gulrot og pisk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) mener en blanding av gulrot og pisk må brukes for å redusere lange bilkøer.

- I forhandlingene om Oslopakke 3, som pågår nå, er byrådet tydelige på at vi vil prioritere bygging av de store kollektivprosjektene. Slik som ny sentrumstunnel på t-banen, nye trikkelinjer og en god kollektivløsning for Groruddalen og Romerike. Samtidig vil vi innføre rushtidsavgift som vi vet av erfaring fra Stockholm og Bergen har stor effekt, sier hun til Akers Avis Groruddalen.

- Har byrådet ambisjoner for å innføre tiltak for å senke køprosenten?

Vårt mål er å redusere biltrafikken med 20 prosent i løpet av bystyreperioden. Da trenger vi gode kollektive alternativer, mye bedre sykkelveier, også lokalt i bydelene. Derfor har vi satt av 10 millioner kroner i år til sykkeltiltak i bydelene, for det er ofte lokalt man vet hva som trengs for å gjøre det tryggere og mer attraktivt å sykle, svarer Nguyen Berg.

Les mer om byrådens tanker om Oslos biltrafikk i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Motor

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Lader opp til ny støtteordning

Vil at flere skal investere i elbi

Lader opp til ny støtteordning

Venstre, Høyre og KrF fremmer et privatforslag om å legge bedre til rette for elbil-lading i sameier og borettslag. De foreslår en støtteordning og rådgivingstjeneste - og mener det haster å få på plass et vedtak.

Dro med seg stolpa

Brøytet snø på Furuset

Dro med seg stolpa

  • ulykke

En brøytetraktor på oppdrag fra kommunen rev torsdag formiddag ned en lyktestolpe i Professor Birkelands vei på Furuset, og skapte med det et lite trafikkaos.

 
Har vellene reell innflytelse?

Debatt: Har vellene
reell innflytelse?

  • Bjerke Storvel

I forbindelse med de massive forandringene byen vår går igjennom nå for tiden, er det grunn til å reflektere over om innbyggerne i byen har reell innflytelse på utviklingen eller om det bare er utbyggerne som skal styre den.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Politiet kontrollerer veiene

Miljøfartsgrense i Groruddalen:

Politiet kontrollerer veiene

  • Miljøfartsgrense

Stig Tonsjø ved Stovner politistasjon opplyser at de kommer til å kontrollere miljøfartsgrensa på veiene i Groruddalen. De har lov til å skrive ut bøter til folk som kjører for fort.

– Det er en gullgruve

Villedes til feilparkering:

– Det er en gullgruve

  • trafikk

I Søren Bulls vei skrives det ut bøter over en lav sko. Bilistene klør seg i hodet fordi de er overbevist om at de har fulgt parkeringsreglene.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Her er landets første <BR>elektriske lastebil

Her er landets første
elektriske lastebil

ASKO var først i verden med distribusjonsbil som kjører på bioetanol. Nå er de først ute i Norge med en elektrisk lastebil som skal gå i normal drift hele uka – i skiftordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!