Vi stamper i kø
134 timer i året

Vi stamper i kø <BR>134 timer i året

KAOTISK: Bilister i Oslo bruker i snitt 134 timer ekstra reisetid i året bare på å stå i bilkø, viser ny rapport.

Hovedstaden i Norge ruver på en sterk andreplass for nordiske borgere som bruker mest tid på å stå i bilkø. Det er bare Stockholm som slår Europas raskest voksende by. Samferdselsbyråden vil løse problemet med gulrot og pisk.

Skrevet av:

Oppdatert:
20.04.2016 kl 11:15

Tallene kommer fram i den ferske rapporten «TomTom Traffic Index 2016» som hvert år kartlegger trafikksituasjonen i byer over hele verden.

TomTom er en nederlandsk produsent av mobile GPS-navigatorer og leverandør av geodata. De har samlet bildata for 2015 og viser i en fersk rapport hvor mye ekstra tid bilister bruker bak rattet i rushtiden og hvilke tider og dager som er best og verst.

I Norden er det Stockholms bilister som kommer dårligst ut, men Oslo følger hakk i hæl. Her må nemlig sjåfører belage seg på å bruke 35 minutter hver dag - bare på å stampe i kø. Samlet sett vil hovedstadens bilister bruke rundt 134 timer ekstra i trafikken hvert år. Dette kommer altså i tillegg til normal reisetid; tiden det tar å kjøre fra et sted til et annet hvis det er fri flyt i trafikken.

Rom for endring

Det er helt klart rom for forbedring i Oslo-trafikken, mener salgssjef Petter Tønsberg i TomTom Norge.

TomTom Traffic Index slippes hvert år for å hjelpe sjåfører, byer og transportplanleggere med å forstå trender i trafikken, men viktigst av alt, hvordan du kan forbedre trafikken globalt. Vi ønsker at alle skal tenke på hvordan de kan redusere mengden av tid de bruker i trafikken hver dag, og til å innse at vi må jobbe sammen for å løse utfordringene i trafikken, sier Tønsberg.

- Hvis bare fem prosent av oss endret våre reiseplaner, vil vi forbedre reisetiden på de største motorveier med opptil tretti prosent. Sammen kan vi kvitte oss med trafikkaoset, fortsetter han.

Gulrot og pisk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) mener en blanding av gulrot og pisk må brukes for å redusere lange bilkøer.

- I forhandlingene om Oslopakke 3, som pågår nå, er byrådet tydelige på at vi vil prioritere bygging av de store kollektivprosjektene. Slik som ny sentrumstunnel på t-banen, nye trikkelinjer og en god kollektivløsning for Groruddalen og Romerike. Samtidig vil vi innføre rushtidsavgift som vi vet av erfaring fra Stockholm og Bergen har stor effekt, sier hun til Akers Avis Groruddalen.

- Har byrådet ambisjoner for å innføre tiltak for å senke køprosenten?

Vårt mål er å redusere biltrafikken med 20 prosent i løpet av bystyreperioden. Da trenger vi gode kollektive alternativer, mye bedre sykkelveier, også lokalt i bydelene. Derfor har vi satt av 10 millioner kroner i år til sykkeltiltak i bydelene, for det er ofte lokalt man vet hva som trengs for å gjøre det tryggere og mer attraktivt å sykle, svarer Nguyen Berg.

Les mer om byrådens tanker om Oslos biltrafikk i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!