Vi stamper i kø
134 timer i året

Vi stamper i kø <BR>134 timer i året

KAOTISK: Bilister i Oslo bruker i snitt 134 timer ekstra reisetid i året bare på å stå i bilkø, viser ny rapport.

Hovedstaden i Norge ruver på en sterk andreplass for nordiske borgere som bruker mest tid på å stå i bilkø. Det er bare Stockholm som slår Europas raskest voksende by. Samferdselsbyråden vil løse problemet med gulrot og pisk.

Skrevet av:

Oppdatert:
20.04.2016 kl 11:15

Tallene kommer fram i den ferske rapporten «TomTom Traffic Index 2016» som hvert år kartlegger trafikksituasjonen i byer over hele verden.

TomTom er en nederlandsk produsent av mobile GPS-navigatorer og leverandør av geodata. De har samlet bildata for 2015 og viser i en fersk rapport hvor mye ekstra tid bilister bruker bak rattet i rushtiden og hvilke tider og dager som er best og verst.

I Norden er det Stockholms bilister som kommer dårligst ut, men Oslo følger hakk i hæl. Her må nemlig sjåfører belage seg på å bruke 35 minutter hver dag - bare på å stampe i kø. Samlet sett vil hovedstadens bilister bruke rundt 134 timer ekstra i trafikken hvert år. Dette kommer altså i tillegg til normal reisetid; tiden det tar å kjøre fra et sted til et annet hvis det er fri flyt i trafikken.

Rom for endring

Det er helt klart rom for forbedring i Oslo-trafikken, mener salgssjef Petter Tønsberg i TomTom Norge.

TomTom Traffic Index slippes hvert år for å hjelpe sjåfører, byer og transportplanleggere med å forstå trender i trafikken, men viktigst av alt, hvordan du kan forbedre trafikken globalt. Vi ønsker at alle skal tenke på hvordan de kan redusere mengden av tid de bruker i trafikken hver dag, og til å innse at vi må jobbe sammen for å løse utfordringene i trafikken, sier Tønsberg.

- Hvis bare fem prosent av oss endret våre reiseplaner, vil vi forbedre reisetiden på de største motorveier med opptil tretti prosent. Sammen kan vi kvitte oss med trafikkaoset, fortsetter han.

Gulrot og pisk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) mener en blanding av gulrot og pisk må brukes for å redusere lange bilkøer.

- I forhandlingene om Oslopakke 3, som pågår nå, er byrådet tydelige på at vi vil prioritere bygging av de store kollektivprosjektene. Slik som ny sentrumstunnel på t-banen, nye trikkelinjer og en god kollektivløsning for Groruddalen og Romerike. Samtidig vil vi innføre rushtidsavgift som vi vet av erfaring fra Stockholm og Bergen har stor effekt, sier hun til Akers Avis Groruddalen.

- Har byrådet ambisjoner for å innføre tiltak for å senke køprosenten?

Vårt mål er å redusere biltrafikken med 20 prosent i løpet av bystyreperioden. Da trenger vi gode kollektive alternativer, mye bedre sykkelveier, også lokalt i bydelene. Derfor har vi satt av 10 millioner kroner i år til sykkeltiltak i bydelene, for det er ofte lokalt man vet hva som trengs for å gjøre det tryggere og mer attraktivt å sykle, svarer Nguyen Berg.

Les mer om byrådens tanker om Oslos biltrafikk i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

 
Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

 
Bydelen varsler bråk

Bydelen varsler bråk

  • Stovner bad

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) i Bydel Stovner varsler at det kan bli bråk dersom det ikke skjer noe med Stovner bad snart.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Ber Melby om å ikke <BR>kaste stein i glasshus

Ber Melby om å ikke
kaste stein i glasshus

  • byrådet

Idrett- og kulturbyråd Rina Mariann Hansen (Ap) forteller at de som venter på noe godt ikke venter forgjeves – og synes det er frekt av Melby å være utålmodig nå.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!