Motstanderne tør ikke juble ennå

Motstanderne tør ikke juble ennå

 

Motstandere av Huken pukk- og asfaltverk tør ikke juble over byråd Øystein Sjøtveits uttalelser om nedleggelse av Huken om ett til to år. Til det har de opplevd for mange løftebrudd tidligere.

Skrevet av:

 «- Jeg har senest i dag (9. mai) instruert Oslo Vei om å fremlegge en avviklingsplan, hvor jeg har bedt om at verket nedlegges i løpet av ett til to år. Men jeg har også bedt Oslo Vei om å sette opp en realistisk avviklingsplan,» sa Øystein Sjøtveit (Frp) til Akers Avis Groruddalen i forrige  uke.

Uten at dette beroliger flere av Huken-motstanderne.

- Overskriften om avvikling innen to år kan virke forførende. Det Sjøtveit ber om er en plan for avvikling. Dette reduserer ikke befolkningens plager og utarming av marka, sier Ammerud-beboer Erik Grønvold, som også er med i

Aksjonsgruppa Stopp Huken - Vern Marka.

 - At han sier at han vil nedlegge Huken er ingen forpliktelse, så lenge han ikke knytter dette til et konkret tidspunkt. Planer kan være en god ting, men de må ikke tillates å bli brukt som stoppeklosser, fortsetter Grønvold.

 

Dårlige erfaringer

Grønvold mener at avviklingen av Huken pukk- og asflatverk i liten grad krever planutvikling.

- Denne situasjonen krever handling. Tror du at Oslo Vei brukte mye tid på å planlegge sin innkjøring av stein? spør Grønvold.

Frode O. Hansen er enig med Grønvold.

- Har vi grunn til å stole på en byråd og et selskap som er så samsnakket som Sjøtveit og Oslo Vei? Etter min mening, absolutt nei. Beboerne har dårlige erfaringer, både med slike løfter som mange ganger er blitt gitt av politikere, og med Oslo Veis framferd, sier Hansen, og fortsetter:

- Jeg regner for eksempel med at Huken pukk- og asfaltverk og Oslo Vei har levd på ulovlige uttak i mange år. Skal vi kunne stole på

byrådens løfter, må byrådet komme med en garanti.

 

Ulovlighetssaken

BU-leder Anders Røberg-Larsen (Ap) i Grorud bydel er heller ikke fornøyd med Sjøtveits uttalelser. Han trekker fram at byråden åpner for sprengning i avviklingsperioden, og han mener heller ikke Sjøtveit

er konkret nok på avviklingstidspunktet.

- Det er også spesielt at det åpnes for å sprenge mer når det allerede kan være tatt ut for mye stein. Jeg lurer på hvor mye mer de skal få lov til å sprenge og hvor mye mer trafikk vi skal ha på lokalveiene våre, sier han.

Per Kristian Holth i Selskapet til Grorud vel prøver å se noe mer optimistisk på Akers Avis Grorud-

dalens oppslag sist uke.

- Jeg synes det byråden sier er positivt. Han sier jo at han planlegger å legge ned Huken om ett til to år, sier Holth, og fortsetter:

- Klarer vi å binde byråden opp i dette tror jeg vi er på rett vei.

Etter det Akers Avis Groruddalen forstår er Oslo Vei i gang med arbeidet med å se på konsekvensene for en avvikling i løpet av ett til to år, og etter planen skal dette være klart før sommeren.

Aksjonsgruppa Stopp Huken - Vern Marka politianmeldte Oslo Vei i fjor, siden de mener det allerede er tatt ut for mye stein av pukkverket. Grønvold synes det er merkelig at dette ikke nevnes. Nå sier han at de vil purre på dette.

 

Lastebillass

I Akers Avis Groruddalen ga Sjøtveit utrykk for at han er

bekymret for at en snarlig stopp i pukkverkets drift kan bety at

avviklingen vil ta tid, koste mye og føre med seg mye bilkjøring.

- Denne diagnosen har noe for seg, men han foreskriver feil medisin, sier Grønvold.

- Den raskeste avviklingen er å starte utkjøringen av returasfalt umiddelbart, og et tips er å ta med rein masse på returen til pukkverket for å klargjøre for etterbruk, sier han videre. 

Videre mener han at hvis fjerningen av returasfalten i seg selv krever 8.000 til 9.000 billass, vil det bety at massen øker fem eller seks ganger dersom returasfalten skal foredles i asfalt.

Han påpeker at det kun brukes cirka 15 prosent returasfalt i den årlige produksjonen av nettopp asfalt.

- En planmessig og forpliktende utkjøring av returasfalt skal vi som befolkning tåle, når vi ser at det går riktig vei, og bråk og støy i hovedsak er borte, sier Grønvold.

 

Stoler ikke på

Hansen trekker fram at det i Oslo Veis årsrapport for 2010 står svart på hvitt at: Planarbeidet om utvidelse av Huken pukk- og asfaltverk er satt noe tilbake ifm. bystyrets behandling høsten 2010.

Han tolker dette som at planene om å utvide Huken innover i marka kan bli tatt fram igjen.

- Det er grunn til å frykte at Oslo Vei vil satse på å sprenge ut mest mulig stein på kort tid og legge opp til en lang driftsperiode etter dette. I mellomtida vil utvidelsesplanene trolig blir tatt fram igjen, særlig hvis det blir et blåblått styre i Oslo.

I tillegg reagerer han på at innholdet i kommuneadvokatens vurderinger ikke er tilgjengelige for offentligheten.

- Ingen jeg vet om kjenner til innholdet i kommuneadvokatens vurderinger, for eksempel om den inneholder vurderinger i forhold til markaloven. Jeg finner det ganske hårreisende hvis disse vurderingene ikke blir åpnet for offentligheten. 

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!