Motstanderne tør ikke juble ennå

Motstanderne tør ikke juble ennå

 

Motstandere av Huken pukk- og asfaltverk tør ikke juble over byråd Øystein Sjøtveits uttalelser om nedleggelse av Huken om ett til to år. Til det har de opplevd for mange løftebrudd tidligere.

Skrevet av:

 «- Jeg har senest i dag (9. mai) instruert Oslo Vei om å fremlegge en avviklingsplan, hvor jeg har bedt om at verket nedlegges i løpet av ett til to år. Men jeg har også bedt Oslo Vei om å sette opp en realistisk avviklingsplan,» sa Øystein Sjøtveit (Frp) til Akers Avis Groruddalen i forrige  uke.

Uten at dette beroliger flere av Huken-motstanderne.

- Overskriften om avvikling innen to år kan virke forførende. Det Sjøtveit ber om er en plan for avvikling. Dette reduserer ikke befolkningens plager og utarming av marka, sier Ammerud-beboer Erik Grønvold, som også er med i

Aksjonsgruppa Stopp Huken - Vern Marka.

 - At han sier at han vil nedlegge Huken er ingen forpliktelse, så lenge han ikke knytter dette til et konkret tidspunkt. Planer kan være en god ting, men de må ikke tillates å bli brukt som stoppeklosser, fortsetter Grønvold.

 

Dårlige erfaringer

Grønvold mener at avviklingen av Huken pukk- og asflatverk i liten grad krever planutvikling.

- Denne situasjonen krever handling. Tror du at Oslo Vei brukte mye tid på å planlegge sin innkjøring av stein? spør Grønvold.

Frode O. Hansen er enig med Grønvold.

- Har vi grunn til å stole på en byråd og et selskap som er så samsnakket som Sjøtveit og Oslo Vei? Etter min mening, absolutt nei. Beboerne har dårlige erfaringer, både med slike løfter som mange ganger er blitt gitt av politikere, og med Oslo Veis framferd, sier Hansen, og fortsetter:

- Jeg regner for eksempel med at Huken pukk- og asfaltverk og Oslo Vei har levd på ulovlige uttak i mange år. Skal vi kunne stole på

byrådens løfter, må byrådet komme med en garanti.

 

Ulovlighetssaken

BU-leder Anders Røberg-Larsen (Ap) i Grorud bydel er heller ikke fornøyd med Sjøtveits uttalelser. Han trekker fram at byråden åpner for sprengning i avviklingsperioden, og han mener heller ikke Sjøtveit

er konkret nok på avviklingstidspunktet.

- Det er også spesielt at det åpnes for å sprenge mer når det allerede kan være tatt ut for mye stein. Jeg lurer på hvor mye mer de skal få lov til å sprenge og hvor mye mer trafikk vi skal ha på lokalveiene våre, sier han.

Per Kristian Holth i Selskapet til Grorud vel prøver å se noe mer optimistisk på Akers Avis Grorud-

dalens oppslag sist uke.

- Jeg synes det byråden sier er positivt. Han sier jo at han planlegger å legge ned Huken om ett til to år, sier Holth, og fortsetter:

- Klarer vi å binde byråden opp i dette tror jeg vi er på rett vei.

Etter det Akers Avis Groruddalen forstår er Oslo Vei i gang med arbeidet med å se på konsekvensene for en avvikling i løpet av ett til to år, og etter planen skal dette være klart før sommeren.

Aksjonsgruppa Stopp Huken - Vern Marka politianmeldte Oslo Vei i fjor, siden de mener det allerede er tatt ut for mye stein av pukkverket. Grønvold synes det er merkelig at dette ikke nevnes. Nå sier han at de vil purre på dette.

 

Lastebillass

I Akers Avis Groruddalen ga Sjøtveit utrykk for at han er

bekymret for at en snarlig stopp i pukkverkets drift kan bety at

avviklingen vil ta tid, koste mye og føre med seg mye bilkjøring.

- Denne diagnosen har noe for seg, men han foreskriver feil medisin, sier Grønvold.

- Den raskeste avviklingen er å starte utkjøringen av returasfalt umiddelbart, og et tips er å ta med rein masse på returen til pukkverket for å klargjøre for etterbruk, sier han videre. 

Videre mener han at hvis fjerningen av returasfalten i seg selv krever 8.000 til 9.000 billass, vil det bety at massen øker fem eller seks ganger dersom returasfalten skal foredles i asfalt.

Han påpeker at det kun brukes cirka 15 prosent returasfalt i den årlige produksjonen av nettopp asfalt.

- En planmessig og forpliktende utkjøring av returasfalt skal vi som befolkning tåle, når vi ser at det går riktig vei, og bråk og støy i hovedsak er borte, sier Grønvold.

 

Stoler ikke på

Hansen trekker fram at det i Oslo Veis årsrapport for 2010 står svart på hvitt at: Planarbeidet om utvidelse av Huken pukk- og asfaltverk er satt noe tilbake ifm. bystyrets behandling høsten 2010.

Han tolker dette som at planene om å utvide Huken innover i marka kan bli tatt fram igjen.

- Det er grunn til å frykte at Oslo Vei vil satse på å sprenge ut mest mulig stein på kort tid og legge opp til en lang driftsperiode etter dette. I mellomtida vil utvidelsesplanene trolig blir tatt fram igjen, særlig hvis det blir et blåblått styre i Oslo.

I tillegg reagerer han på at innholdet i kommuneadvokatens vurderinger ikke er tilgjengelige for offentligheten.

- Ingen jeg vet om kjenner til innholdet i kommuneadvokatens vurderinger, for eksempel om den inneholder vurderinger i forhold til markaloven. Jeg finner det ganske hårreisende hvis disse vurderingene ikke blir åpnet for offentligheten. 

Siste nytt i Nyheter

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

 
Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

 
Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

McDonalds avdeling Furuset ranet

McDonalds avdeling Furuset ranet

  • Ran

En mann i 50-årene ranet McDonalds ved Radisson Blu Alna hotell med pistol. Mannen kom seg unna med kontanter.

Nå er det Vestli sin tur

Lokalpolitikere frir til Groruddals-satsingen:

Nå er det Vestli sin tur

  • Groruddals-satsingen

Lokalpolitikerne May-Britt Christensen (Ap) og Athithan Kumarasamy (Ap) i Stovner bydel ønsker å få mer aktivitet for barn og unge på Vestli – og etterlyser tiltak i Vestliskogen grendeskole.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!