ANNONSE

Fra Bredtvet og tilbake på Tøyen:

«Museumsskolen» realiserte samarbeidsavtalen

«Museumsskolen» realiserte samarbeidsavtalen

PÅ JOMFRUTUR: 16-åringene Thea Borgenhov (f.v.) og Kaja Solheim fra Hersleb videregående skole var på sitt første skolebesøk ved Naturhistorisk Museum på Tøyen tirsdag morgen.

I går vandret Hersleb-elever inn i Botanisk Hage på Tøyen for første gang etter signeringen av samarbeidsavtalen.

Se bildet større

KLASSEVIS: 400 elever fra Hersleb videregående skole fikk en hel dag med ulike foredrag ved museet, men ble fordelt i grupper.

Se bildet større

REKRUTTERE: Seksjonsleder for formidling ved Naturhistorisk museum, Cecilie Webb, håper Hersleb-elever vil se veien til realfag ved UiO som et resultat av det ferske samarbeidet.

Se bildet større

PLANTELIVET: Botaniker Kristina Bjureke viser fram flere planter som brukes til å ølage produkter vi bruker til daglig.

I høst flyttet Hersleb videregående skole ut av de midlertidige skolelokalene på Bredtvet, og hjem igjen til rehabilitert skolebygg på Tøyen. Men i januar signerte Utdanningsetaten og Universitetet i Oslo (UiO) under på en samarbeidsavtale mellom Hersleb videregående skole, Naturhistorisk museum (NHM) og matematisk-naturvitenskapelig fakultet ved UiO. Torsdag morgen besøkte skoleelevene museets park, botanisk hage, for aller første gang.

– Tilbudet er veldig fint for de som vil gå realfagsveien, mener Thea Borgenhov (16).

– Det er mye mer interessant å se undervisningen i virkeligheten enn på en powerpoint-presentasjon, legger hun til.

Klassevennen Kaja Solheim (16) er enig:

– Foredragene er veldig interessante, jeg har lært mye nytt, smiler hun.

Et dypdykk

Museumsavtalen er gunstig for de elevene som ønsker å jobbe med naturvitenskaplige arbeidsmetoder. Seksjonsleder for utadrettet virksomhet ved Naturhistorisk museum, Cecilie Webb, håper at skolesamarbeidet kan rekruttere flere til realfag ved UiO.

– Forskning viser at elever som er interessert i realfag, ikke nødvendigvis føler at yrkesfag angår dem. Jeg håper deres kontakt med forskere og formidlere kan føre til at noen endrer syn på dette, sier Webb.

Hun håper også at elevene synes det er spennende å komme «bak kulissene» på Naturhistorisk Museum.

– Jeg håper også at elevene føler et eierskap her, at de er stolte av å ha oss som nabo.

Plantelivet

Torsdag morgen fikk første elevgruppe en liten omvisning i urtehagen ved Botanisk Hage. Botaniker Kristina Bjureke poengterte her at vi alle går med produkter fra plante- og dyreriket.

– Men er det oss bevisst, spør hun elevene.

Bjureke demonstrerte dette ved å peke på elevenes klær og produkter hun hadde tatt med seg i en kurv. Klær kan være laget av planter som bomull og bambus, i dusjkrem kan man finne raps, medikamentet opium er laget ut fra valmuefrø og så videre.

I urtehagen finner man også en grønnsakshage som er maken til den Edvard Munch hadde tidlig på 1900-tallet. I 1916 tjente Munch 1188,14 kroner på et månedssalg av sine grønnsaker.

Unikt tilbud

Prosjektleder for skoleutvikling på Hersleb videregående skole, Anja Teig, gir ros til Naturhistoriske museum for å være positive og stille opp med mange foredragsholdere.

– Vi har planlagt flere større opplegg i løpet av året sammen med museet og Botanisk hage. De neste ukene får vi innpass på den store utstillingen om havet og klimaforandringer; «Kaldt hav – hete spørsmål», sier hun.

– Den utstillingen passer rett inn i vårt pensum, legger Teig til.

Prosjektlederen synes det er flott at skolen får tilgang på spisskompetanse, ettersom elevene kommer i møte med forskere innenfor botanikk, zoologi og geologi.

– Dette er et veldig spennende prosjekt og et unikt tilbud til elevene. Etter hvert skal vi også besøke Institutt for biovitenskap, samtidig som elevene også skal se nærmere på bioteknologi i praksis.

Rekruttering

Hele 400 elever tok i går turen til botanisk hage for å bli bedre kjent med skolens nye samarbeidspartner. Rektor Ingeborg Nordang peker ut Hersleb videregående skole som en satsningsskole for realfag.

– Skolens samarbeidsavtale med Universitetet i Oslo gjør at elever og lærere får tilgang til undervisning ved Naturhistorisk museum. Dette arrangementet var et konkret eksempel på dette samarbeidet, sier hun og legger til:

– Å benytte Naturhistorisk museum med Botanisk hage som læringsarena, er et privilegium. Det gir oss mulighet til å styrke elevenes interesse for naturfag.

Hun ønsker å trigge mange elever til å ville ta universitetsutdannelse etter videregående.

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE