- Nå er det krig

- Nå er det krig

 

Samlasterne på Alnabru erklærer full krig mot kommunens forslag til regulering av Alnabruterminalen. Kommunens planer mener de vil velte statens satsing på å få mer gods over fra vei til bane – og krigen har de ikke tenkt å tape.

Skrevet av:

- Staten og regjeringen må komme på banen og stille krav til kommunen dersom moderniseringen av jernbaneterminalen skal gjennomføres, sier Erling Sæther, som både er viseadministrerende direktør i Schenker AS og styreleder i Logistikk- og Transportindustriens Landsforening.

Samlasterne, det vil si Tollpost Globe, Posten/Bring Logistics og Schenker AS, synes det er uheldig at det foreligger motstridende planalternativer for Alnabru-terminalen fra stat og kommune. Ved å foreslå NRF-tomta som grøntareal, mener samlasterne at kommunen i praksis foreslår en stopp i videre utbygging og modernisering av terminalen.

Derfor erklærer de nå krig.

Og det er ikke bare noe de sier på fleip. De skriver det i fullt alvor - eller fullt raseri (?) - i en pressemelding: «Schenker AS og de øvrige samlasterne på Alnabru erklærer full krig mot kommunens planer for regulering av Alnabru-terminalen.»

Satsing i fare

Akers Avis Groruddalen har ikke fått kommentar fra Sæther om de har tatt ladegrep og allerede har gravd seg ned i skyttergraver rundt NRF-tomta og på terminalområdet. Men sannsynligvis er det en kald ordkrig de nå har satt i gang.

Kommunens reguleringsforslag mener de legger opp til en terminalinvestering og advarer mot at konsekvensen kan være at statens milliardpakke til utbygging og modernisering av terminalen settes i fare.

- Når staten i Nasjonal transportplan sier at Alnabru er en av de viktigste satsingene, så må staten også ta ansvar for at anleggene blir gjennomført slik at jernbanesatsingen får effekt, mener Sæther.

Staten i styring

Sæther er helt klar på hva han mener er løsningen - han mener staten bør gå inn og ta styringa.

- Jeg tviler på at det er noen annen måte å gjøre dette på enn at det gjennomføres et statlig planarbeid etter mønster fra Gardermoen-utbyggingen på 1990-tallet, sier han.

Schenker legger ikke skjul på at de og de andre samlasterne ønsker fritt spillerom på terminalområdet og at NRF-tomta innlemmes i terminalen.

«Arealer til terminalformål på Alnabru er en knapphetsfaktor. Schenker AS er derfor sterkt kritisk til at NRF-tomta, som hele tiden har vært forutsatt å inngå i utvidelsesplanene til Alnabruterminalen, nå foreslås omgjort til blå/grønt-område,» skriver Schenker AS.

Full utbygging

Schenker AS sender inn sin endelige høringsuttalelse denne uka. I høringsuttalelsen kommer de til å peke på Statsbyggs alternativ 1B - altså en full utbygging av NRF-tomta og pumping av Alnaelva, er det beste for fremtidig utnyttelse av planområdet på Alnabru. Denne løsningen mener Schenker AS er et akseptabelt kompromiss mellom de overordnede mål i Nasjonal Transportplan, kommunedelplanen, næringsinteressene og den blågrønne-strukturen i området.

Likevel legger ikke Schenker AS skjul på at de helst ser at planene om gjenåpning av Alnaelva gjennom terminalområdet legges på is.

Dette begrunner de med at et åpen elveløp kommer i direkte konflikt med terminalfunksjonene og tungtrafikken som er på Alnabru, og at det derfor vil være uegnet som rekreasjonsområde.

Ikke rekkefølge

Schenker kommer heller ikke til å godta en rekkefølgebestemmelse slik Plan- og bygningsetaten foreslår.

«Hvis det samtidig med at reguleringsplanen vedtas, også vedtas midler til å dekke opparbeidelse av elv, vil kostnadene i realiteten falle på utviklerne i området slik rekkefølgebestemmelsen er utformet», skriver de.

Det lykkes ikke Akers Avis Groruddalen og få kommentar fra verken Plan- og bygningsetaten eller byutviklingsbyråd Merete Agerbak-Jensen (H) i går om krigen samlasterne har erklært.

I fjor høst uttalte imidlertid Agerbak-Jensen seg til avisa i forhold til de stridende interessene om NRF-tomta.

- Jeg tror ikke løsningen er enten Alnaelv eller terminal. Terminalområdet er en utfordring, men vi bør klare å finne en løsning, sa hun da.

 

Siste nytt i Nyheter

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

 
Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!