- Nå er det krig

- Nå er det krig

 

Samlasterne på Alnabru erklærer full krig mot kommunens forslag til regulering av Alnabruterminalen. Kommunens planer mener de vil velte statens satsing på å få mer gods over fra vei til bane – og krigen har de ikke tenkt å tape.

Tekst:

Publisert:

- Staten og regjeringen må komme på banen og stille krav til kommunen dersom moderniseringen av jernbaneterminalen skal gjennomføres, sier Erling Sæther, som både er viseadministrerende direktør i Schenker AS og styreleder i Logistikk- og Transportindustriens Landsforening.

Samlasterne, det vil si Tollpost Globe, Posten/Bring Logistics og Schenker AS, synes det er uheldig at det foreligger motstridende planalternativer for Alnabru-terminalen fra stat og kommune. Ved å foreslå NRF-tomta som grøntareal, mener samlasterne at kommunen i praksis foreslår en stopp i videre utbygging og modernisering av terminalen.

Derfor erklærer de nå krig.

Og det er ikke bare noe de sier på fleip. De skriver det i fullt alvor - eller fullt raseri (?) - i en pressemelding: «Schenker AS og de øvrige samlasterne på Alnabru erklærer full krig mot kommunens planer for regulering av Alnabru-terminalen.»

Satsing i fare

Akers Avis Groruddalen har ikke fått kommentar fra Sæther om de har tatt ladegrep og allerede har gravd seg ned i skyttergraver rundt NRF-tomta og på terminalområdet. Men sannsynligvis er det en kald ordkrig de nå har satt i gang.

Kommunens reguleringsforslag mener de legger opp til en terminalinvestering og advarer mot at konsekvensen kan være at statens milliardpakke til utbygging og modernisering av terminalen settes i fare.

- Når staten i Nasjonal transportplan sier at Alnabru er en av de viktigste satsingene, så må staten også ta ansvar for at anleggene blir gjennomført slik at jernbanesatsingen får effekt, mener Sæther.

Staten i styring

Sæther er helt klar på hva han mener er løsningen - han mener staten bør gå inn og ta styringa.

- Jeg tviler på at det er noen annen måte å gjøre dette på enn at det gjennomføres et statlig planarbeid etter mønster fra Gardermoen-utbyggingen på 1990-tallet, sier han.

Schenker legger ikke skjul på at de og de andre samlasterne ønsker fritt spillerom på terminalområdet og at NRF-tomta innlemmes i terminalen.

«Arealer til terminalformål på Alnabru er en knapphetsfaktor. Schenker AS er derfor sterkt kritisk til at NRF-tomta, som hele tiden har vært forutsatt å inngå i utvidelsesplanene til Alnabruterminalen, nå foreslås omgjort til blå/grønt-område,» skriver Schenker AS.

Full utbygging

Schenker AS sender inn sin endelige høringsuttalelse denne uka. I høringsuttalelsen kommer de til å peke på Statsbyggs alternativ 1B - altså en full utbygging av NRF-tomta og pumping av Alnaelva, er det beste for fremtidig utnyttelse av planområdet på Alnabru. Denne løsningen mener Schenker AS er et akseptabelt kompromiss mellom de overordnede mål i Nasjonal Transportplan, kommunedelplanen, næringsinteressene og den blågrønne-strukturen i området.

Likevel legger ikke Schenker AS skjul på at de helst ser at planene om gjenåpning av Alnaelva gjennom terminalområdet legges på is.

Dette begrunner de med at et åpen elveløp kommer i direkte konflikt med terminalfunksjonene og tungtrafikken som er på Alnabru, og at det derfor vil være uegnet som rekreasjonsområde.

Ikke rekkefølge

Schenker kommer heller ikke til å godta en rekkefølgebestemmelse slik Plan- og bygningsetaten foreslår.

«Hvis det samtidig med at reguleringsplanen vedtas, også vedtas midler til å dekke opparbeidelse av elv, vil kostnadene i realiteten falle på utviklerne i området slik rekkefølgebestemmelsen er utformet», skriver de.

Det lykkes ikke Akers Avis Groruddalen og få kommentar fra verken Plan- og bygningsetaten eller byutviklingsbyråd Merete Agerbak-Jensen (H) i går om krigen samlasterne har erklært.

I fjor høst uttalte imidlertid Agerbak-Jensen seg til avisa i forhold til de stridende interessene om NRF-tomta.

- Jeg tror ikke løsningen er enten Alnaelv eller terminal. Terminalområdet er en utfordring, men vi bør klare å finne en løsning, sa hun da.

 

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over. Beboere og ansatte er på plass i Ellingsrudhjemmet - som etter flere år og kamper har blitt et heldigitalt sykehjem med store rom for beboerne.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.