Nå går det kjappere på terminalen

Nå går det kjappere på terminalen

 

Strakstiltakene for utvidelse av Alnabruterminalen er nå helt ferdig. Det betyr kortere vente­tid for lastebilene som kjører inn og ut av terminalen. Samtidig fortsetter arbeidet med videre utvidelse av terminalen.

Skrevet av:

 - Nå avsluttes de kortsiktige tiltakene for utvidelse av terminalen. Det langsiktige prosjektet er ute på høring ut denne uka, sier Vibeke Aarnes, som er prosjektleder i Jernbaneverket Utbygging.

Gjennom strakstiltakene som er gjennomført de siste årene har terminalen fått en ny lastegate og kapasiteten på atkomstområdet til Alnabruterminalen er doblet.

 

Mindre ventetid

Strakstiltakene gir en økning i kapasiteten på terminalen som ivaretar trafikkveksten på kort sikt, blant annet er kapasiteten for inn- og utkjøring til terminalen doblet. Tidligere var det to kjørefelt inn til terminalen og to kjørefelt ut. Nå er dette økt til fire felt inn og tre felt ut. I tillegg er det bygd kontrollboder for å betjene trafikken på fire av disse kjørefeltene.

- Vi har fått et veldig fint atkomstområde, sier terminalsjef Morten Knudsen i Cargonet.

Fram til i dag har det vært lange køer på veiene rundt atkomst­område i rushtiden. Når atkomst­område tas i bruk for fullt neste uke, tror Knudsen køene vil holde seg inne på Cargonets område.

 

Jobbes elektronisk

Mye av det som nå skjer manuelt vil nemlig foregå elektronisk.

Blant annet har terminalen fått en vekt som veier bilene i fart når de kjører inn mot containerområdet. Vekten blir deretter overført til datamaskinene inne i kontrollbodene.

- Dette er den første vekten av sitt slag i Norge. Med det nye systemet blir lastebilene som passerer vekten ikke bare veid, men samtidig avfotografert med et kamera som er koplet sammen med vekten. Bildene kommer så opp på en skjerm i kontrollbodene hvor kjøretøyene blir registrert, forklarer Paul Solheim, som er Jernbaneverkets prosjekterings- og byggeleder på prosjektet.

- Tidligere måtte lastebilsjåførene gå ut av bilene sine for å utføre papirarbeid ved ekspedisjonen inne, og bilene måtte stanse for å veies. Det skapte køer, fortsetter han.

-Vi tror besparelsen pr. sjåfør blir på tre minutter, siden de slipper å gå ut av bilen, sier terminalsjef Knudsen.

 

Godsstrategien

Solheim forteller at det har vært et spennende prosjekt å jobbe med.

- Terminalen har vært i drift hele tiden, så vi har måtte ta hensyn til både biler og tog, men vi har hatt et godt samarbeid med CargoNet så det har gått veldig fint, sier Solheim.

Totalt er det brukt 45 millioner kroner på utvidelsen av atkomstområdet. 

Vibeke Aarnes, som er prosjektleder i Jernbaneverket Utbygging, forteller at strakstiltakene ikke er nok dersom terminalen skal håndtere trafikkøkningen som Jernbaneverkets godsstrategi legger opp til. Målet er at godsmengden som fraktes med tog skal dobles innen 2020, og tredobles innen 2040.

Jernbaneverket er derfor godt i gang med å utrede et helhetlig konsept for en gradvis kapasitetsutvidelse av terminalen med totalt fire byggetrinn. Samtidig pågår arbeid med en hovedplan, hvor arbeidet av det første byggetrinnet vil bli nærmere definert.

- Vi valgte å sende det ut på ekstern høring. Nå skal vi sammenfatte innspillene fra høringsrunden før det sendes ut på internhøring i Jernbaneverket, forteller Aarnes.

 

Rendyrker gods

Målet med utvidelsen av terminalen er å rendyrke området til gods. Aarnes forteller at selve terminalen derfor ikke vil bli utvidet, men de trenger mer areal på dagens terminalområdet. Hun avviser derfor at selve terminalvirksomheten vil vokse mot Haugenstua.

 - Men for at vi skal rendyrke dette området til gods, må vi flytte enkelte funksjoner. Blant annet flyttes verkstedet for vedlikehold av godsvogner til Nyland, mens området ved Haugenstua skal være riggområde for skinne­gående arbeidsmaskiner, sier hun, og legger til at det også er inngått en avtale mellom Statens vegvesen og Jernbaneverket om utbygging av et nytt atkomstområde til terminalen.

Det er imidlertid betydelige utfordringer for at den omfattende utbyggingen skal ble realisert. I Nasjonaltransportplan (NTP) er det satt av én milliard kroner, mens utvidelsen Jernbaneverket planlegger koster mye mer.

- Vi har regnet ut at det vil koste fem milliarder kroner, sier Aarnes.

Siste nytt i Nyheter

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

 
- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

 
Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

 
Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!