Nå går det kjappere på terminalen

Nå går det kjappere på terminalen

 

Strakstiltakene for utvidelse av Alnabruterminalen er nå helt ferdig. Det betyr kortere vente­tid for lastebilene som kjører inn og ut av terminalen. Samtidig fortsetter arbeidet med videre utvidelse av terminalen.

Skrevet av:

 - Nå avsluttes de kortsiktige tiltakene for utvidelse av terminalen. Det langsiktige prosjektet er ute på høring ut denne uka, sier Vibeke Aarnes, som er prosjektleder i Jernbaneverket Utbygging.

Gjennom strakstiltakene som er gjennomført de siste årene har terminalen fått en ny lastegate og kapasiteten på atkomstområdet til Alnabruterminalen er doblet.

 

Mindre ventetid

Strakstiltakene gir en økning i kapasiteten på terminalen som ivaretar trafikkveksten på kort sikt, blant annet er kapasiteten for inn- og utkjøring til terminalen doblet. Tidligere var det to kjørefelt inn til terminalen og to kjørefelt ut. Nå er dette økt til fire felt inn og tre felt ut. I tillegg er det bygd kontrollboder for å betjene trafikken på fire av disse kjørefeltene.

- Vi har fått et veldig fint atkomstområde, sier terminalsjef Morten Knudsen i Cargonet.

Fram til i dag har det vært lange køer på veiene rundt atkomst­område i rushtiden. Når atkomst­område tas i bruk for fullt neste uke, tror Knudsen køene vil holde seg inne på Cargonets område.

 

Jobbes elektronisk

Mye av det som nå skjer manuelt vil nemlig foregå elektronisk.

Blant annet har terminalen fått en vekt som veier bilene i fart når de kjører inn mot containerområdet. Vekten blir deretter overført til datamaskinene inne i kontrollbodene.

- Dette er den første vekten av sitt slag i Norge. Med det nye systemet blir lastebilene som passerer vekten ikke bare veid, men samtidig avfotografert med et kamera som er koplet sammen med vekten. Bildene kommer så opp på en skjerm i kontrollbodene hvor kjøretøyene blir registrert, forklarer Paul Solheim, som er Jernbaneverkets prosjekterings- og byggeleder på prosjektet.

- Tidligere måtte lastebilsjåførene gå ut av bilene sine for å utføre papirarbeid ved ekspedisjonen inne, og bilene måtte stanse for å veies. Det skapte køer, fortsetter han.

-Vi tror besparelsen pr. sjåfør blir på tre minutter, siden de slipper å gå ut av bilen, sier terminalsjef Knudsen.

 

Godsstrategien

Solheim forteller at det har vært et spennende prosjekt å jobbe med.

- Terminalen har vært i drift hele tiden, så vi har måtte ta hensyn til både biler og tog, men vi har hatt et godt samarbeid med CargoNet så det har gått veldig fint, sier Solheim.

Totalt er det brukt 45 millioner kroner på utvidelsen av atkomstområdet. 

Vibeke Aarnes, som er prosjektleder i Jernbaneverket Utbygging, forteller at strakstiltakene ikke er nok dersom terminalen skal håndtere trafikkøkningen som Jernbaneverkets godsstrategi legger opp til. Målet er at godsmengden som fraktes med tog skal dobles innen 2020, og tredobles innen 2040.

Jernbaneverket er derfor godt i gang med å utrede et helhetlig konsept for en gradvis kapasitetsutvidelse av terminalen med totalt fire byggetrinn. Samtidig pågår arbeid med en hovedplan, hvor arbeidet av det første byggetrinnet vil bli nærmere definert.

- Vi valgte å sende det ut på ekstern høring. Nå skal vi sammenfatte innspillene fra høringsrunden før det sendes ut på internhøring i Jernbaneverket, forteller Aarnes.

 

Rendyrker gods

Målet med utvidelsen av terminalen er å rendyrke området til gods. Aarnes forteller at selve terminalen derfor ikke vil bli utvidet, men de trenger mer areal på dagens terminalområdet. Hun avviser derfor at selve terminalvirksomheten vil vokse mot Haugenstua.

 - Men for at vi skal rendyrke dette området til gods, må vi flytte enkelte funksjoner. Blant annet flyttes verkstedet for vedlikehold av godsvogner til Nyland, mens området ved Haugenstua skal være riggområde for skinne­gående arbeidsmaskiner, sier hun, og legger til at det også er inngått en avtale mellom Statens vegvesen og Jernbaneverket om utbygging av et nytt atkomstområde til terminalen.

Det er imidlertid betydelige utfordringer for at den omfattende utbyggingen skal ble realisert. I Nasjonaltransportplan (NTP) er det satt av én milliard kroner, mens utvidelsen Jernbaneverket planlegger koster mye mer.

- Vi har regnet ut at det vil koste fem milliarder kroner, sier Aarnes.

Siste nytt i Nyheter

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

 
– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

 
Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Gir ikke opp private barnehager

Høyre i Bydel Bjerke:

Gir ikke opp private barnehager

  • Barnehage

Under bydelsutvalgsmøtet sist torsdag ble det debatt rundt reguleringsplan for barnehage og bolig i Haugmannsveien 16. Det store temaet var manglende støtte til private barnehager og byrådets tilskudds-stopp.

- En klar marsjordre

Regjeringen med «gavepakke» til Manglerudprosjektet:

- En klar marsjordre

  • Manglerudprosjektet

1,1 milliard settes av i Nasjonal Transportplan (NTP) til oppstart av Manglerudprosjektet fremover. Oslopolitikerne forteller at de ikke vil akseptere løsninger som bygger ned boforholdene et sted for å gagne et annet - og ber vegvesenet gå i tenkeboksen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!