Nå går det kjappere på terminalen

Nå går det kjappere på terminalen

 

Strakstiltakene for utvidelse av Alnabruterminalen er nå helt ferdig. Det betyr kortere vente­tid for lastebilene som kjører inn og ut av terminalen. Samtidig fortsetter arbeidet med videre utvidelse av terminalen.

Skrevet av:

 - Nå avsluttes de kortsiktige tiltakene for utvidelse av terminalen. Det langsiktige prosjektet er ute på høring ut denne uka, sier Vibeke Aarnes, som er prosjektleder i Jernbaneverket Utbygging.

Gjennom strakstiltakene som er gjennomført de siste årene har terminalen fått en ny lastegate og kapasiteten på atkomstområdet til Alnabruterminalen er doblet.

 

Mindre ventetid

Strakstiltakene gir en økning i kapasiteten på terminalen som ivaretar trafikkveksten på kort sikt, blant annet er kapasiteten for inn- og utkjøring til terminalen doblet. Tidligere var det to kjørefelt inn til terminalen og to kjørefelt ut. Nå er dette økt til fire felt inn og tre felt ut. I tillegg er det bygd kontrollboder for å betjene trafikken på fire av disse kjørefeltene.

- Vi har fått et veldig fint atkomstområde, sier terminalsjef Morten Knudsen i Cargonet.

Fram til i dag har det vært lange køer på veiene rundt atkomst­område i rushtiden. Når atkomst­område tas i bruk for fullt neste uke, tror Knudsen køene vil holde seg inne på Cargonets område.

 

Jobbes elektronisk

Mye av det som nå skjer manuelt vil nemlig foregå elektronisk.

Blant annet har terminalen fått en vekt som veier bilene i fart når de kjører inn mot containerområdet. Vekten blir deretter overført til datamaskinene inne i kontrollbodene.

- Dette er den første vekten av sitt slag i Norge. Med det nye systemet blir lastebilene som passerer vekten ikke bare veid, men samtidig avfotografert med et kamera som er koplet sammen med vekten. Bildene kommer så opp på en skjerm i kontrollbodene hvor kjøretøyene blir registrert, forklarer Paul Solheim, som er Jernbaneverkets prosjekterings- og byggeleder på prosjektet.

- Tidligere måtte lastebilsjåførene gå ut av bilene sine for å utføre papirarbeid ved ekspedisjonen inne, og bilene måtte stanse for å veies. Det skapte køer, fortsetter han.

-Vi tror besparelsen pr. sjåfør blir på tre minutter, siden de slipper å gå ut av bilen, sier terminalsjef Knudsen.

 

Godsstrategien

Solheim forteller at det har vært et spennende prosjekt å jobbe med.

- Terminalen har vært i drift hele tiden, så vi har måtte ta hensyn til både biler og tog, men vi har hatt et godt samarbeid med CargoNet så det har gått veldig fint, sier Solheim.

Totalt er det brukt 45 millioner kroner på utvidelsen av atkomstområdet. 

Vibeke Aarnes, som er prosjektleder i Jernbaneverket Utbygging, forteller at strakstiltakene ikke er nok dersom terminalen skal håndtere trafikkøkningen som Jernbaneverkets godsstrategi legger opp til. Målet er at godsmengden som fraktes med tog skal dobles innen 2020, og tredobles innen 2040.

Jernbaneverket er derfor godt i gang med å utrede et helhetlig konsept for en gradvis kapasitetsutvidelse av terminalen med totalt fire byggetrinn. Samtidig pågår arbeid med en hovedplan, hvor arbeidet av det første byggetrinnet vil bli nærmere definert.

- Vi valgte å sende det ut på ekstern høring. Nå skal vi sammenfatte innspillene fra høringsrunden før det sendes ut på internhøring i Jernbaneverket, forteller Aarnes.

 

Rendyrker gods

Målet med utvidelsen av terminalen er å rendyrke området til gods. Aarnes forteller at selve terminalen derfor ikke vil bli utvidet, men de trenger mer areal på dagens terminalområdet. Hun avviser derfor at selve terminalvirksomheten vil vokse mot Haugenstua.

 - Men for at vi skal rendyrke dette området til gods, må vi flytte enkelte funksjoner. Blant annet flyttes verkstedet for vedlikehold av godsvogner til Nyland, mens området ved Haugenstua skal være riggområde for skinne­gående arbeidsmaskiner, sier hun, og legger til at det også er inngått en avtale mellom Statens vegvesen og Jernbaneverket om utbygging av et nytt atkomstområde til terminalen.

Det er imidlertid betydelige utfordringer for at den omfattende utbyggingen skal ble realisert. I Nasjonaltransportplan (NTP) er det satt av én milliard kroner, mens utvidelsen Jernbaneverket planlegger koster mye mer.

- Vi har regnet ut at det vil koste fem milliarder kroner, sier Aarnes.

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!