Nå går det kjappere på terminalen

Nå går det kjappere på terminalen

 

Strakstiltakene for utvidelse av Alnabruterminalen er nå helt ferdig. Det betyr kortere vente­tid for lastebilene som kjører inn og ut av terminalen. Samtidig fortsetter arbeidet med videre utvidelse av terminalen.

Tekst:

Publisert:

 - Nå avsluttes de kortsiktige tiltakene for utvidelse av terminalen. Det langsiktige prosjektet er ute på høring ut denne uka, sier Vibeke Aarnes, som er prosjektleder i Jernbaneverket Utbygging.

Gjennom strakstiltakene som er gjennomført de siste årene har terminalen fått en ny lastegate og kapasiteten på atkomstområdet til Alnabruterminalen er doblet.

 

Mindre ventetid

Strakstiltakene gir en økning i kapasiteten på terminalen som ivaretar trafikkveksten på kort sikt, blant annet er kapasiteten for inn- og utkjøring til terminalen doblet. Tidligere var det to kjørefelt inn til terminalen og to kjørefelt ut. Nå er dette økt til fire felt inn og tre felt ut. I tillegg er det bygd kontrollboder for å betjene trafikken på fire av disse kjørefeltene.

- Vi har fått et veldig fint atkomstområde, sier terminalsjef Morten Knudsen i Cargonet.

Fram til i dag har det vært lange køer på veiene rundt atkomst­område i rushtiden. Når atkomst­område tas i bruk for fullt neste uke, tror Knudsen køene vil holde seg inne på Cargonets område.

 

Jobbes elektronisk

Mye av det som nå skjer manuelt vil nemlig foregå elektronisk.

Blant annet har terminalen fått en vekt som veier bilene i fart når de kjører inn mot containerområdet. Vekten blir deretter overført til datamaskinene inne i kontrollbodene.

- Dette er den første vekten av sitt slag i Norge. Med det nye systemet blir lastebilene som passerer vekten ikke bare veid, men samtidig avfotografert med et kamera som er koplet sammen med vekten. Bildene kommer så opp på en skjerm i kontrollbodene hvor kjøretøyene blir registrert, forklarer Paul Solheim, som er Jernbaneverkets prosjekterings- og byggeleder på prosjektet.

- Tidligere måtte lastebilsjåførene gå ut av bilene sine for å utføre papirarbeid ved ekspedisjonen inne, og bilene måtte stanse for å veies. Det skapte køer, fortsetter han.

-Vi tror besparelsen pr. sjåfør blir på tre minutter, siden de slipper å gå ut av bilen, sier terminalsjef Knudsen.

 

Godsstrategien

Solheim forteller at det har vært et spennende prosjekt å jobbe med.

- Terminalen har vært i drift hele tiden, så vi har måtte ta hensyn til både biler og tog, men vi har hatt et godt samarbeid med CargoNet så det har gått veldig fint, sier Solheim.

Totalt er det brukt 45 millioner kroner på utvidelsen av atkomstområdet. 

Vibeke Aarnes, som er prosjektleder i Jernbaneverket Utbygging, forteller at strakstiltakene ikke er nok dersom terminalen skal håndtere trafikkøkningen som Jernbaneverkets godsstrategi legger opp til. Målet er at godsmengden som fraktes med tog skal dobles innen 2020, og tredobles innen 2040.

Jernbaneverket er derfor godt i gang med å utrede et helhetlig konsept for en gradvis kapasitetsutvidelse av terminalen med totalt fire byggetrinn. Samtidig pågår arbeid med en hovedplan, hvor arbeidet av det første byggetrinnet vil bli nærmere definert.

- Vi valgte å sende det ut på ekstern høring. Nå skal vi sammenfatte innspillene fra høringsrunden før det sendes ut på internhøring i Jernbaneverket, forteller Aarnes.

 

Rendyrker gods

Målet med utvidelsen av terminalen er å rendyrke området til gods. Aarnes forteller at selve terminalen derfor ikke vil bli utvidet, men de trenger mer areal på dagens terminalområdet. Hun avviser derfor at selve terminalvirksomheten vil vokse mot Haugenstua.

 - Men for at vi skal rendyrke dette området til gods, må vi flytte enkelte funksjoner. Blant annet flyttes verkstedet for vedlikehold av godsvogner til Nyland, mens området ved Haugenstua skal være riggområde for skinne­gående arbeidsmaskiner, sier hun, og legger til at det også er inngått en avtale mellom Statens vegvesen og Jernbaneverket om utbygging av et nytt atkomstområde til terminalen.

Det er imidlertid betydelige utfordringer for at den omfattende utbyggingen skal ble realisert. I Nasjonaltransportplan (NTP) er det satt av én milliard kroner, mens utvidelsen Jernbaneverket planlegger koster mye mer.

- Vi har regnet ut at det vil koste fem milliarder kroner, sier Aarnes.

Siste nytt i Nyheter

36 nye leiligheter <BR>der det før var butikk

Planene for Lavrans vei 1B er å rive bygget til den tidligere nærbutikken i Smalvollskogens borettslag og erstatte den med en boligblokk.

Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering.

 
– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.