Nå går det kjappere på terminalen

Nå går det kjappere på terminalen

 

Strakstiltakene for utvidelse av Alnabruterminalen er nå helt ferdig. Det betyr kortere vente­tid for lastebilene som kjører inn og ut av terminalen. Samtidig fortsetter arbeidet med videre utvidelse av terminalen.

Skrevet av:

 - Nå avsluttes de kortsiktige tiltakene for utvidelse av terminalen. Det langsiktige prosjektet er ute på høring ut denne uka, sier Vibeke Aarnes, som er prosjektleder i Jernbaneverket Utbygging.

Gjennom strakstiltakene som er gjennomført de siste årene har terminalen fått en ny lastegate og kapasiteten på atkomstområdet til Alnabruterminalen er doblet.

 

Mindre ventetid

Strakstiltakene gir en økning i kapasiteten på terminalen som ivaretar trafikkveksten på kort sikt, blant annet er kapasiteten for inn- og utkjøring til terminalen doblet. Tidligere var det to kjørefelt inn til terminalen og to kjørefelt ut. Nå er dette økt til fire felt inn og tre felt ut. I tillegg er det bygd kontrollboder for å betjene trafikken på fire av disse kjørefeltene.

- Vi har fått et veldig fint atkomstområde, sier terminalsjef Morten Knudsen i Cargonet.

Fram til i dag har det vært lange køer på veiene rundt atkomst­område i rushtiden. Når atkomst­område tas i bruk for fullt neste uke, tror Knudsen køene vil holde seg inne på Cargonets område.

 

Jobbes elektronisk

Mye av det som nå skjer manuelt vil nemlig foregå elektronisk.

Blant annet har terminalen fått en vekt som veier bilene i fart når de kjører inn mot containerområdet. Vekten blir deretter overført til datamaskinene inne i kontrollbodene.

- Dette er den første vekten av sitt slag i Norge. Med det nye systemet blir lastebilene som passerer vekten ikke bare veid, men samtidig avfotografert med et kamera som er koplet sammen med vekten. Bildene kommer så opp på en skjerm i kontrollbodene hvor kjøretøyene blir registrert, forklarer Paul Solheim, som er Jernbaneverkets prosjekterings- og byggeleder på prosjektet.

- Tidligere måtte lastebilsjåførene gå ut av bilene sine for å utføre papirarbeid ved ekspedisjonen inne, og bilene måtte stanse for å veies. Det skapte køer, fortsetter han.

-Vi tror besparelsen pr. sjåfør blir på tre minutter, siden de slipper å gå ut av bilen, sier terminalsjef Knudsen.

 

Godsstrategien

Solheim forteller at det har vært et spennende prosjekt å jobbe med.

- Terminalen har vært i drift hele tiden, så vi har måtte ta hensyn til både biler og tog, men vi har hatt et godt samarbeid med CargoNet så det har gått veldig fint, sier Solheim.

Totalt er det brukt 45 millioner kroner på utvidelsen av atkomstområdet. 

Vibeke Aarnes, som er prosjektleder i Jernbaneverket Utbygging, forteller at strakstiltakene ikke er nok dersom terminalen skal håndtere trafikkøkningen som Jernbaneverkets godsstrategi legger opp til. Målet er at godsmengden som fraktes med tog skal dobles innen 2020, og tredobles innen 2040.

Jernbaneverket er derfor godt i gang med å utrede et helhetlig konsept for en gradvis kapasitetsutvidelse av terminalen med totalt fire byggetrinn. Samtidig pågår arbeid med en hovedplan, hvor arbeidet av det første byggetrinnet vil bli nærmere definert.

- Vi valgte å sende det ut på ekstern høring. Nå skal vi sammenfatte innspillene fra høringsrunden før det sendes ut på internhøring i Jernbaneverket, forteller Aarnes.

 

Rendyrker gods

Målet med utvidelsen av terminalen er å rendyrke området til gods. Aarnes forteller at selve terminalen derfor ikke vil bli utvidet, men de trenger mer areal på dagens terminalområdet. Hun avviser derfor at selve terminalvirksomheten vil vokse mot Haugenstua.

 - Men for at vi skal rendyrke dette området til gods, må vi flytte enkelte funksjoner. Blant annet flyttes verkstedet for vedlikehold av godsvogner til Nyland, mens området ved Haugenstua skal være riggområde for skinne­gående arbeidsmaskiner, sier hun, og legger til at det også er inngått en avtale mellom Statens vegvesen og Jernbaneverket om utbygging av et nytt atkomstområde til terminalen.

Det er imidlertid betydelige utfordringer for at den omfattende utbyggingen skal ble realisert. I Nasjonaltransportplan (NTP) er det satt av én milliard kroner, mens utvidelsen Jernbaneverket planlegger koster mye mer.

- Vi har regnet ut at det vil koste fem milliarder kroner, sier Aarnes.

Siste nytt i Nyheter

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

 
Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!